چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


طلاق، پایان زندگی نیست - قهر،آغازآشتی


طلاق، پایان زندگی نیست - قهر،آغازآشتی
بهترین توصیه آن است كه برای ترمیم عواطف خود و یافتن امیدی دوباره به زندگی، این درد را كاملاً احساس كنید! تعجب نكنید، زیرا این درد درونی باید احساس شود تا بتوانید از آن عبور كنید. اگرچه بدترین قسمت طلاق آن است كه مجبورید این درد را احساس كنید، اما تنها از طریق احساس این درد و عبور از آن و گذراندن این مرحله است كه می توانید به مرحله بعدی كه مرحله بخشش است وارد شوید، و گرنه همیشه در این مرحله دردناك باقی می مانید. بخشش به شما این فرصت را می دهد تا دلتان برای پذیرش واقعیت باز بماند و واضح است كه تنها وقتی می توانید امید و عشق به زندگی داشته باشید و محبت دیگران را بپذیرید كه دریچه قلبتان برای جذب نیروهای مثبت باز بماند.
البته این مسئله فقط به طلاق مربوط نمی شود. اكثر ما در زندگی شرایطی داشته ایم كه قلبمان از اندوه پرشده است، یك نفر در زندگی ما وجود داشته كه فراموش كردن و بخشیدن او بسیار مشكل بوده و بیرون كردن او از ذهن ما بسیار دشوار و سخت است. به هر حال، اكثر همسران بعد از طلاق حتماً به این مرحله می رسند كه به طور واقع بینانه به همسر سابقشان فكر كنند، بخصوص اگر همسران هنوز به آشتی فكر كنند، این مرحله حتماً برایشان پیش می آید.
●هر كاری به تمرین احتیاج دارد
تمرین های زیر به نحوی طراحی شده اند كه به شما كمك می كنند دورنما و دیدگاهی منطقی از همسر سابق خود بدست آورید و احساستان نسبت به او منطقی تر باشد. همچنین این تمرین ها به شما كمك می كند تا اگر همسرتان واقعاً لیاقت زندگی دوباره را دارد و حتی تا حد زیادی حق با اوست بتوانید با او تماس برقرار كنید. ترمیم دل شكسته به زمان احتیاج دارد و البته باید برای آن تلاش كرد. به یاد داشته باشید كه با گذشت زمان، احساسات منفی شما برطرف خواهد شد.
۱ ـ تمرین شماره ۱
یك فهرست واقعی در مورد همسر سابقتان تهیه كنید. دو برگ كاغذ بردارید و بنشینید و فهرستی تهیه كرده و تمام دلایلی كه همسر قبلیتان طبق آن دلایل برای شما شریك خوبی در زندگی نبوده است را بنویسید. به طور كاملاً اختصاصی وارد جزئیات شوید. او در روابطتتان چه كرده است كه باعث شده شما به این احساس و باور برسید كه او شریك واقعی زندگیتان نبوده است؟ شما می توانید تجربیات خاصی را فهرست كنید مثل <وقتی سال گذشته برای دیدار خانواده ام رفته بودیم، او خودش را گرفته بود و اصلاً ارتباط گرمی برقرار نكرد.> یا <او تولد مرا فراموش كرد.> ضمنا احساسات خود را هم فهرست كنید مثلاً: <من دائم احساس می كنم كسی را از دست داده ام <یا> ما هیچ وقت به هم نگفتیم كه یكدیگر را دوست داریم.> فهرست شما می تواند هر چقدر كه دوست دارید بلند باشد و اصلاً محدودیتی دراین مورد وجود ندارد. چه ۱۰ مورد چه ۲۰۰ مورد، تفاوتی ندارد. نكته كلیدی در این كار آن است كه اصلاً هیچ مسئله ای را سانسور نكنید و واقع بین باشید.
دومین برگ كاغذ مربوط به آن است كه فهرستی از خصوصیاتی كه دوست داشتید همسر سابقتان داشته باشد، در آن قید كنید، مثلاً <ای كاش روی خوشی داشت و این قدر خشك نبود.> یا <ای كاش به سفركردن بیشتر اهمیت می داد.> ضمناًُ احساساتتان را هم فراموش نكنید: <ای كاش به من احترام می گذاشت و با من گرم تر برخورد می كرد.>هر دو لیست را در محلی قرار دهید كه دائم به آنها دسترسی داشته باشید. وقتی لحظاتی به این مسئله فكر می كنید كه چرا چنین احساسی دارید، چرا مایلید دوباره آشتی كنید، چرا از هم جدا شدید یا چرا هر چه كردید كارساز نبوده است، فهرست ها را بردارید و به آنها نگاهی بیندازید. در اصل این نگاه واقع بینانه به احساسات شماست. ممكن است شما بعد از دیدن آنچه كه نوشته اید، متوجه شوید چرا در زمان زندگی مشترك و لحظه جدایی، احساس خوشحالی و سعادت نمی كردید و شاید به این نقطه برسید كه او تقصیری نداشته و نباید تغییر می كرده و این خود شما بودید كه باید كمی شرایط را تغییر می داده اید و یا بالعكس، شما اصلاً حق داشته اید و او باید به گونه دیگری رفتار می كرده است.
۲ ـ تمرین شماره ۲
اگر شما و همسر سابقتان، اوقات خود را با دوستانی مشترك و حول یك محور می گذراندید، حالا زمان آن رسیده است كه به دنبال دوستان جدیدی بگردید. كاری كه گفتیم به این معنا نیست كه از خیر تمامی دوستان خود بگذرید، بلكه دوستان جدیدی هم پیدا كنید تا در صورت عدم بازگشت شما و همسر سابقتان به زندگی مشترك، دوستانی داشته باشید كه از شما حمایت كنند و در مواقع نیاز به دادتان برسند. معمولاً مردم از ایجاد ارتباط و دوستی با فردی كه متاركه كرده است ابا دارند و خود را كنار می كشند. بنابراین بهتر است همزمان فعالیت های جدیدی را آغاز كنید و با مردم ارتباط برقرار كنید، مثلاً به كلاس هنری بروید، به گروه های ورزشی ملحق شوید، با گروه های مذهبی همكاری كنید یا مهارتی جدید یاد بگیرید. هر عاملی كه باعث شود اطراف شما از مسائل جدید پر شود و با آدم های جالبی روبرو شوید به بهبود وضعیت شما كمك می كند. به یاد داشته باشید ساده ترین راه برای داشتن دوستان جدید از طریق علائق و سلیقه های مشترك است. ضمناً دوستانی را كه ارتباطتان با آنها قطع نشده است فراموش نكنید. گاهی برقراری ارتباط با دوستان قدیمی ساده تر از پیدا كردن دوستی تازه است اما همه این موارد به شرایط شما بستگی دارد. اگر دوستان قدیمی شما را ناراحت می كنند ارتباط را قطع كنید و گر نه به ارتباطتان ادامه دهید. انتخاب كاملاً به عهده خود شماست.
۳ ـ تمرین شماره ۳
هر از گاهی به خودتان یادآوری كنید كه تمامی این مسائل خواهد گذشت. درست است كه درد جدایی بسیار شدید است، اما می گذرد. اگر این درد را احساس كنید و از آن عبور كنید به قسمت بعدی مرحله جدایی، یعنی ترمیم می رسید. وقتی برای اولین بار سعی كردید این درد را احساس كرده و بررسی كنید، متوجه می شوید كه مسئله آن قدرها هم كه فكر می كردید بد و ناگوار نبوده است. وقتی به این مرحله رسیدید كه دیگر این درد شما را آزار نمی دهد، اولین نشانه ای كه می گوید: <شما در مسیر جاده بهبودی قرار گرفته اید> در شما ظاهر شده است.
البته نكته مهمی وجود دارد كه افرادی كه متاركه كرده اند، همچنین اطرافیان آنان باید به آن توجه كنند. اینكه یك خانم یا آقا وضعیت بدگذشته را پشت سر گذاشته، به این معنا نیست كه آنها دیگر آرام شدند و نیازی به تسلی خاطر ندارند و یا قلبشان از ناراحتی و كینه صاف شده است. آنها هنوز به زمان احتیاج دارند تا از مشكلات این فقدان خلاص شده و بهبود پیدا كنند، درست مثل زخمی كه نیاز به زمان دارد تا دوباره بسته و ترمیم شود. این زخم در طول مدت ترمیم هنوز درد دارد. طلاق یك تغییر بسیار بزرگی است كه ممكن است در زندگی افراد اتفاق بیفتد و حتی اگر مدت زیادی از آن گذشته باشد، باز هم ناراحتی ها و اثرات آن وجود دارد. آنچه برای زن و مرد در این شرایط اهمیت دارد حفظ حسی سالم، نگهداری تعادل و حركت در مسیری است كه بعد از طلاق طی می كنند تا دوباره بعد از جدایی، بتوانند شادی را به دست آورند.
●زن با مرد فرق دارد!
مردها بعد از طلاق باید زمانی را در تنهایی سپری كنند تا احساس استقلال خود را بدست آورند و احساس كفایت داشته باشند؛ یعنی در موردی كه در طی فرآیند جدایی، خلا‡ آن را احساس می كردند. مردها در این زمان به تفكر و سبك و سنگین كردن وقایع نیاز دارند تا دوباره در مورد خود احساس خوبی بدست آورند. البته باید به آقایان توصیه كرد كه به هیچ وجه بلافاصله بعد از طلاق به فكر ازدواج مجدد نیفتند و تا زمانی كه احساسات جریحه دار شده آنان ترمیم نشده، دست به این كار نزنند زیرا آنها هنوز مراحل روحی بعد از طلاق را طی نكرده اند و ترمیم درونی آنها تكمیل نشده است. ازدواج مجدد در این شرایط نه تنها چاره ساز نیست بلكه مشكلات زیاد تری ایجاد می كند. در مورد خانم ها وضع فرق می كند. آنها سعی كنند با به دست آوردن حسی سالم و خوب و اطمینان خاطر دادن به خود، با فراهم كردن شرایط جهت اینكه مورد تایید دیگران قرار بگیرند و وجهه مجددی كسب كنند و نیز با اتكاء متقابل به افرادی كه حمایت از آنها را به عهده دارند، تعادل روحی خود را به دست آورند. خانم ها در این دوران كمی خودخواه می شوند و چون حس می كنند به آنها ظلم شده و یا مورد توجه قرار نگرفته اند، سعی می كنند به خود فكر كنند، اوقاتشان را با دوستان خود سپری كنند، به تعطیلات بروند و به عبارتی حسابی به خودشان برسند! در این دوران بهتر است خانم ها به علائق خود بپردازند و مهارت كسب كنند. رسیدن به سرگرمی های مورد علاقه در این دوران یكی از بهترین راه های ترمیم روحی است و برای مدتی باید از پرداختن به مسائل جدی بپرهیزند. ضمناً ازدواج مجدد در این زمان اصلاً مناسب نیست، چون هنوز تعادل احساسی و روحی به دست نیامده است. امروزه مردم به ویژه زنان بیشتر از گذشته به روابط خود اهمیت می دهند و دیگر انتظار ندارند گرمی روابط زناشویی در طی سال ها زندگی مشترك كمرنگ شود، بلكه می خواهند همان طور گرم و استوار باقی بماند. اگر این مسائل درك شود، از همین حالا و قبل از اینكه خیلی دیر شود، می توان به نیازهای زنان و مردان در زندگی مشترك بیشتر توجه كرد. ارتباط موِثر و كارآمد در هر رابطه ای ضروری است، چه در رابطه شغلی و چه در رابطه زناشویی؛ اما این ارتباط موِثر به مهارت های بی شماری احتیاج دارد تا دو نفر، از سال ها زندگی مشترك خشنود باشند. تنها راه همسران آن است كه این راه كارها و مهارت ها را خوب بشناسند تا افق زندگیشان تیره وتار نشود و سایه طلاق بر زندگی آنها گسترده نشود.


همچنین مشاهده کنید