پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ایمان بیاورید به آغاز فصل سرد


ایمان بیاورید به آغاز فصل سرد
● دانستنی های فصل سرما و سرما خوردگی
‌ بینی‌تان حسابی گرفته و یك لحظه از عطسه در امان نیستید. با اینها هم كه كنار بیایید، آب‌ریزش بینی و سرفه‌های پی‌درپی امانتان را بریده‌اند. امسال هم كه به خودتان قول داده بودید، سرما نخورید، باز هم این اتفاق افتاد. شاید شما هم كم‌كم به این نتیجه رسیده‌اید كه فصل پاییز و زمستان كه از راه می‌رسند، از سرماخوردگی گریزی نیست.
سرماخوردگی از آن دسته بیماری‌هایی است كه تقریبا همه‌ساله بدون اجازه به هر خانه‌ای سر می‌زند؛ یك بیماری ویروسی بسیار مسری كه بدون شك شما هم با آن آشنایی دیرینه دارید. موِسسه ملی بهداشت آمریكا اعلام كرده است كه احتمال ابتلا به سرماخوردگی در هر زمان وجود دارد، اما اكثر افراد در فصل سرد سال سرما می‌خورند. این موِسسه خاطر نشان كرده است، این بیمای در دو سه روز نخست به شدت مسری است.
● وقتی سرما خوردم...
سرماخوردگی یك عفونت ویروسی بسیار مسری است كه علاقه ویژه‌ای به نواحی تنفسی فوقانی بدن مانند گلو و بینی و حنجره دارد. بنابراین وقتی این ویروس وارد بدن می‌شود، فورا در بینی، گلو، سینوس‌ها، گوش‌ها و نای و حنجره جا خوش می‌كند. چند ساعت پس از ورود ویروس، دردسرها آغاز می‌شود.
اولین علامت‌های سرماخوردگی، آب‌ریزش بینی و گرفتگی آن است كه شمار را بسیار آزرده می‌كند، چون نفس كشیدن برایتان بسیار دشوار می‌شود. فردای آن روز، صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، گلویتان حسابی درد می‌كند و می‌سوزد، به طوری كه در همان لحظات اولیه بیدار شدن حتی نمی‌توانید آن دهانتان را قورت دهید. تب خفیف، خستگی و كسالت و بی‌اشتهایی یكی یكی و به دنبال هم از راه می‌رسند. در این لحظات است كه واقعا احساس می‌كنید در جنگ با یك لشر ویروس شكست خورده‌اید.
● هر چیز كه برای خود می‌پسندی...
سرماخوردگی، جزو مسری‌ترین بیماری‌هاست. حقیقت این است كه اگر بیمار باشید و با فرد سالمی دست بدهید، یك سرماخوردگی را به او هدیه كرده‌اید. شاید به همین دلیل است كه اكثر متخصصان توصیه می‌كنند یكی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستن دست‌ها قبل از خوردن هر چیز، قبل از آماده كردن و طبخ غذا و حتی بعد از استفاده از تلفن در محل كار است.
مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از راه هواست، چون بیماران با عطسه و سرفه خود سبب انتشار ویروس در هوا می‌شوند. در این شرایط، فرد سالم با استنشاق قطرات سرشار از ویروس به آن مبتلا می‌شود. بنابراین تلاش كنید تا حد امكان به افرادی كه سرما خورده‌اند، نزدیك نشوید. اگر یكی از اعضای خانواده‌تان سرما خورده، از او بخواهید جلوی دهان و بینی خود را بپوشاند. در طول دوره بیماری‌تان از رژیم غذایی سرشار از ویتامین C مانند انواع مركبات غافل نشوید؛ چرا كه با این روش با بدنی قوی‌تر به مبارزه با ویروس‌ها خواهید رفت.
● گرفتگی بینی هرگز
یكی از اولین علامت‌های سرماخوردگی، گرفتگی بینی است. برای رهایی از شر این مشكل، نصف قاشق چایخوری نمك را در یك فنجان آب گرم حل كنید و ۲ تا ۳ قطره آن را در بینی گرفته، بچكانید. پس از چند لحظه مشكل شما حل خواهد شد البته در حال حاضر قطر‌ه‌های مخصوصی را می‌توانید در بازار پیدا كنید كه برای رفع مشكل گرفتگی بینی تهیه شده‌اند اما توصیه پزشكان این است كه هرگز برای مدت طولانی از این قطره‌ها استفاده نكنید، چون مصرف طولانی این قطره‌ها باعث مقاوم شدن بدن به آنها شده، مشكل شما را صدچندان خواهد كرد. به همین دلیل بهتر است آب نمك استفاده كنید.
● نمره ۲۰ برای دستگاه بخور
بد نیست یك دستگاه بخور تهیه كنید. بدون شك ضرر نخواهید كرد. دستگاه بخور با مرطوب و پاكیزه كردن هوای محیط از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری خواهد كرد. دستگاه بخور را در اتاق نشیمن منزل گذاشته، در ساعاتی كه همه اعضای خانواده در آن جمعند روشن كنید. همچنین می‌توانید برای رفع گرفتگی بینی خود از دستگاه بخور استفاده كنید. بسیاری از دستگاه‌های بخور با آب معمولی كار كرده، بخار آب گرم و مرطوب را در فضا پراكنده می‌كنند.
● گوش‌پاك‌كن را پاك كن
بسیاری از مادران عادت كرده‌اند كه مخاط بینی نوزادشان را با گوش‌پاك‌كن یا دستمال كاغذی لوله شده تمیز كنند ولی لطفا گوش‌پاك‌كن را كنار بگذارید چون فایده‌ای ندارد. استفاده از گوش‌پاك‌كن برای تمیز كردن بینی نوزاد ممكن است سبب زخمی شدن مخاط بینی او شود. در عین حال خودتان هم آن را كنار بگذارید و برای تمیز كردن مجرای شنوایی از آن استفاده نكنید چون امكان آسیب رساندن به پرده گوش وجوددارد. شست‌وشو و حمام كردن برای تمیز كردن این مجرا كافی است و نیازی به استفاده از گوش‌پاك‌كن وجود ندارد.
● درود بر ویتامین C
میانه شما با پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین چطور است؟ بسیاری از ما عاشق این میوه‌های فصل سرد هستیم ولی ویتامین C را كه همراه این میوه‌هاست، از دست ندهید. مصرف مقادیر كافی ویتامین C به افزایش مقاومت بدن در مقابل سرماخوردگی و كوتاه شدن دوره بیماری كمك می‌كند. برای به دست آوردن ویتامین C می‌توانید از قرص‌های جوشان استفاده كنید یا از آب‌میوه‌های طبیعی بهره ببرید ولی بدون شك آب‌میوه‌های طبیعی بسیار خوشمزه‌تر از قرص‌های جوشان هستند.
● دوا و درمان
قرص‌های سرماخوردگی بزرگسالان، قرص‌هایی هستند كه باید در دوران سرماخوردگی از آنها استفاده كنید ولی به شرطی این دارو در بهبود علائم سرماخوردگی مفید خواهد بود كه آن را به اندازه كافی مصرف كنید.
اگر شما در رده بزرگسالان هستید، باید هر ۶ ساعت، ۲ عدد قرص سرماخوردگی بزرگسالان مصرف كنید كه برای كوچولوها این مقدار نصف شود. توجه كنید این دارو را با همین مقدار و در همین فاصله زمانی میل كنید.
● آنتی‌بیوتیك؛ دوروی سكه
سرماخوردگی یك بیماری ویروسی است و مصرف آنتی‌بیوتیك برای رفع آن بی‌فایده است. بنابراین از این پس سرخود با ظهور اولین علائم سرماخوردگی به سراغ خوددرمانی و جعبه دارویی‌تان نروید. در هر صورت، امكان دارد به دلیل كوتاهی در درمان سرماخوردگی عفونت جدیدی روی آن سوار شود كه وضع را خراب‌تر كند. در این مواقع باید در اولین فرصت قبل از انتشار این عفونت به تمام بدنتان به یك پزشك متخصص مراجعه كنید تا داروهای لازم را برایتان تجویز كند. سرفه خلط‌دار، لرز شدید و دندان‌درد علائم هشداردهنده و زنگ خطر هستند كه نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیك را نشان می‌دهند.
● باز هم ورزش را فراموش نكنید
مطالعه محققان علوم پزشكی روی گروهی از زنان مسن نشان داد، ورزش منظم و متوسط خطر سرماخوردگی را در مقایسه با زنانی كه تحرك ندارند كاهش می‌دهد. محققان مركز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل دریافتند، تا‡ثیر ورزش ملایم مثل پیاده‌روی سریع در جلوگیری از سرماخوردگی ثابت شده است، به شرطی كه این كار در درازمدت انجام شود. دانشمندان توصیه می‌كنند برای در امان ماندن از سرماخوردگی در فصل سرما بهتر است ورزش ملایم و منظم، جزئی از زندگی روزانه شما باشد.
● آنفلوآنزای معروف
شاید شما هم آنفلوآنزا را همان سرماخوردگی در نظر بگیرید اما این بیماری كاملا با سرماخوردگی متفاوت است. آنفلوآنزا بسیار جدی‌تر از سرماخوردگی است و معمولا با سردرد، گلودرد و گرفتگی بینی و سرفه خشك شروع می‌شود. فرد مبتلا دچار تب، درد عضلانی و خستگی بیش از حد می‌شود. حال عمومی بیمار ۵ تا ۶ روز بسیار بد است، اما پس از ۱۰ روز همه‌چیز عادی می‌شود. در سالمندان آنفلوآنزا گاه بسیار خطرناك می‌شود. بنابراین به سالمندان توصیه می‌شود هر سال در آغاز فصل سرد سال واكسن آنفلوآنزا تزریق كنند. درمان متداول آنفلوآنزا، صبر كردن تا برطرف شدن علائم بیماری است. داروهای ضد ویروس از جمله آمانتارین و ریمانتارین، دوره عفونت آنفلوآنزا را به میزان زیادی كوتاه می‌كنند، اما این داروها باید در ۴۸ ساعت اول بیماری تجویز شوند. استراحت كافی را هم فراموش نكنید.‌
دكتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید