پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چگونه ازدواج میتواند خیانت و جنایت و حماقت باشد


چگونه ازدواج میتواند خیانت و جنایت و حماقت باشد
● جنایتی بالاتر از قتل بــــنــام . . . . ازدواج
امروز در موتور جستجو به مطلبی برخورد كردم كه برای دیدن موضوع لینك مطلب را دنبال كردم و به وبلاگی رسیدم كه ظاهرا شرح حال جوانی بود كه بواسطه نداشتن مهریه به زندان رفته بود .
مطالب را كه خوب مطالعه كردم دیدم موضوع گله و شكایت از روزگاری بود كه آن جوان از زبان حال فرد گرفتار مطرح كرده بود و نوشته بود گناه من چیست كه بخاطر ازدواج كردن باید به زندان بیفتم .
البته امروز موضاعات دیگر را هم دیدم و با تعیین مقدار دیه كامل یك مرد روبرو شدم كه مقدار بیست و پنج میلیون تومان بود .
با توجه به مهریه های امروزی كه ممكن است از صد یا دویست سكه شروع شده و به دو و سه هزار سكه هم برسد و یك حساب سر انگشتی به این نتیجه رسیدم كه بدهی جوانی كه بخواستگاری یك دختر ایرانی میرود و منجر به ازدواج میشود مساوی و یا بالاتر از دیه زنیست كه در خیابان بصورت غیر عمد ممكن است به قتل برساند ! .
با احتساب مقدار دیه یك زن به اندازه نصف یك مرد دیه در قتل غیر عمد یك زن باید حدود ۵/۱۲ میلیون تومان باشد و با مقایسه حداقلهای مهریه های روزگار ما با حدود ۱۱۴ سكه كه معادل ۱۱ میلیون تومان میباشد كاملا مشخص است یك جوان ایرانی برای ازدواج باید تاوان چه جرمی را بپردازد.
البته اگر انصاف داشته باشیم باید توجه كنیم ماهیت این دو مساله كاملاً با هم متفاوت است ،در قتل غیر عمد فرد دنبال این نبوده كه به كسی آسیب برساند اما فردی كه قصد ازدواج داشته علی الظاهر قصد خیر و بدور بودن از گناه و پیمودن راه پاكدامنی و پیروی از سنت پیامبر داشته است .
حالا میتوان حساب كرد مهریه پانصد سكه ای معادل دیه چهار قتل غیر عمد و الی آخر . . . .
عده ای عقیده داشتند محدود كردن این ارقام بدون پایه و اساس و غیر منطقی و اساساً غیر شرعی با موازین و قوانین و شرع بنوعی منافات دارد .
عده ای میگفتند محدود شدن سقف مهریه با حقوق زن منافات دارد و شاید این آزاد بودن مقدار مهریه بنوعی حمایت محسوب میشود .
البته اگر عنوان میشد حماقت بهتر و شایسته تر بود.بی ضابطه بودن موضوع مهریه باب دعواهای خانوادگی را باز كرده با اندك اختلاف مردها به زندان تهدید میشوند و مردها زنها را از عاطفه در خور محروم میكنند، بعد از درگیر شدن خانواده ها در مشكلات جوانان و تلف شدن وقت دادگاهها مساله به طلاق ختم میشود این نتیجه آن حمایت است .
چگونه حمایت از طریق روشی غیر ممكن محقق میشود ، وقتی مهریه اینقدر بالاست كه امكان پرداختش وجود ندارد كدام قانون میتواند آنرا تضمین كند اصلا چگونه این بحث مبنای حمایت از زنان شده ؟ وشاید منظور حمایت از فرزندان بی سرپرستی باشد كه از فرجام دعواهای خانوادگی باقی میمانند .
و یا از نطفه چنین پدرانی كه یك عمر با ترس مهریه با همسرانشان زندگی كرده اند و بر روی غیرت مردانه خود پا گذاشته اند فرزندانی ترسو و بزدل متولد میشود .
كه اگر این نوزادان از نطفه حلال بهم رسیده باشند باز هم جای شكر دارد . فضیل بن یسار به نقل از امام صادق‏علیه السلام درباره مردی خبر داده‏كه با زنی ازدواج می‏كند ودر نظر ندارد مهر به او بپردازد كه در این‏صورت زنا خواهد بود.(وسائل الشیعه، ص‏۲۱، باب ۱۱، حدیث ۱)
آیا میشود انتظار داشت از زنا فرزند حلالزاده بوجود بیاید؟این هم عاقب روزگار .
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :
مَنْ ظَلَمَ اِمْرَأَهًٔ مَهْرَها فَهُوَ عِنْدَ اللّهِ زان یَقُولُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِٔ: عَبْدی زَوَّجْتُكَ أَمَتی عَلی عَهْدی فَلَمْ تُوفِ بِعَهْدی وَ ظَلَمْتَ أَمَتی فَیُؤْخَذُ مِنْ حَسَناتِهِ فَیُدْفَعُ اِلَیْها بِقَدْرِ حَقِّها، فَإِذا لَمْ تَبْقَ لَهُ حَسَنَهٌٔ أُمِرَ بِهِ اِلَی النّار بِنَكْثِهِ لِلْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُولاً.( بحار، چاپ مؤسسه وفاء بیروت، ج ۱۰۰، ص ۳۴۹. )
كسی كه مهر زن را ظالمانه نپردازد، نزد خداوند زناكار محسوب می شود، روز قیامت حضرت حق به او خطاب می كند، بنده من كنیزم را بر اساس پیمانی كه با تو بستم « عقد و ازدواج » به تو تزویج نمودم، به پیمان من وفا نكردی، و بر او ستم روا داشتی، سپس به اندازه حق زن از حسنات مرد برداشته در پرونده همسرش می گذارند، و چون حسنه ای به اندازه پركردن حق زن نماند، به گناه پیمان شكنی به آتشش می برند، عهد و پیمان مسئولیت دارد.
البته مباحث حقوقی دیگر را هم باید باز كرد .هنوز خیلی از جوانان نمیدانند مهریه ارث میرسد و در صورت فوت زن به پدر و یا دیگر اقوام زن متعلق است حتی زنی كه زندگی مشترك نداشته در صورت فوت اقوامش میتوانند مهریه را مطالبه كرده و همان قوانین كه در مورد طلب زن جاری بوده در مورد اقوام زن نیز جاری میشود (ولی فقط نصف مهریه در صورت غیر مدخوله بودن) اگر این موارد را فرصت نداشتید ببینید بدانید موارد مختلف آن در حال افزایش است.
نكته جالب اینجاست كه بعد از فوت مرد اولین حقی كه از دارائیهای مرد كسر میشود مهریه زن است و بعد از آن است كه فرزندان و وراث به دارائیهای باقی مانده دست پیدا میكنند و بعنوان مثال در حالتی كه زن جوانی كه یك فرزند خردسال دارند و شوهرش فوت كرده قصد ازدواج مجدد كند بواسطه مهریه بالای زن سهمی به فرزند مرد نمیرسد و دارائیهای مرد فوت شده همه سهم زن و شوهر جدید و زندگی آنها میشود در حالی كه آن همسر جدید ممكن است حاضر به نگهداری فرزند شوهر سابق نباشد و این طفل بی كس و بی چیز رها میشود . قرار دادن مهریه سنگین خیانت آشكاریست كه پدری قبل از فوتش میتواند در حق فرزند خود بكند .
پس برای ازدواج به یاد داشته باشید به حرف خاله زنكها و بحثهای كی داده و كی گرفته توجه نكنید زندگی خود را از روز اول روی آب بنا نكنید و مقدمات گرفتاری و ناراحتی خود و خانواده خود را بوجود نیاورید .
هر چند ازدواج امری مقدس و سنت پیامبر است ولی در این روزگار كمی غفلت لازم است تا اتفاقات گفته شده در بالا را صحنه به صحنه جلوی چشم شما بیاورد .گذشته از مشكلات دنیوی نتایج اخروی تصمیمات خود را نیز بیاد داشته باشید .
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید