چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بیماریهای قلب و عروق


بیماریهای قلب و عروق
با توجه به اینكه بیماریهای قلبی و عروقی در جهان و در كشور ما نیز شایعترین عامل مرگ و میر انسانها هستند اطلاع رسانی درست و مناسب در مورد آنها لازم است . قلب عضوی در قفسه سینه است كه كار آن به جریان درآوردن خون درون رگهای بدن است تا اكسیژن و مواد غذایی به همه یاخته ها و اعضاء بدن برسد ، بهمین دلیل سالم بودن و عملكرد درست آن در سلامت انسان نقش حیاتی دارد .
قلب انسان از چهار حفره تشكیل شده است . دو حفره سمت راست و دو حفره در سمت چپ كه حفره های هر طرف با هم در ارتباط هستند . كار حفره های سمت چپ دریافت خون اكسیژن دار از سیستم گردش خون ریه ها و تلمبه كردن آن به درون سیستم گردش خون عمومی بدن است و كار حفره های سمت راست قلب دریافت خون جمع آوری شده از اعضاء بدن و فرستادن آن برای اكسیژن گیری مجدد به ششهاست.
برای آنكه عملكرد قلب در تمام طول عمر و در همه ساعات خواب و بیداری ادامه داشته باشد ، یك سیستم الكتریكی خودكار در قلب وجود دارد كه تنظیم زمانبندی انقباض و انبساط حفره های قلب و باز و بسته شدن دریچه های آنرا بعهده دارد. این سیستم الكتریكی بسته به نیاز فعالیتهای مختلف جسمی و تحت تاثیر یك سیستم عصبی خودكار تنظیم ضربان قلب را انجام می دهد.
حفرات قلب را عضلات قلبی تشكیل می دهند كه با انقباض و انبساط منظم موجب تلمبه شدن خون از درون قلب به دستگاه گردش خون می شوند.
عضلات قلبی نیز همانند سایر بافتهای بدن نیازمند اكسیژن و مواد غذایی هستند تا زنده بمانند و بتوانند وظیفه خود را انجام دهند. این نیاز با رساندن خون اكسیژن دار از راه سرخرگهای تاجی قلب تامین می شود كه اولین رگهایی هستند كه از سرخرگ خروجی اصلی قلب منشعب می شوند .
تنگ شدن یا بسته شدن این رگها علت بروز بیماری عروق قلب است كه شایعترین و مهمترین بیماری قلبی است و از عوارض آن سكته قلبی و نارسایی قلب می باشد.
عوامل متعددی در بروز این مشكل دخالت دارند كه هر كدام از طریقی موجب گرفتگی عروق می شوند.
عوامل خطر در ابتلاء به بیماری عروق تاجی قلب به دو دسته تقسیم می شوند :
۱) دسته اول ، عوامل خطر تغییرناپذیر هستند : جنس مذكر ، سن بالا و سابقه خانوادگی.
۲) دسته دوم ، عوامل خطر تغییرپذیر هستند : زیادی فشار خون ، زیادی چربی خون ، استعمال دخانیات ، ابتلاء به بیماری قند ، چاقی و شیوه زندگی كم تحرك.
بیماری عروق قلب در مردان شایعتر است و در سنین پایینتری نسبت به زنان دیده می شود. البته زنان هم پس از یائسگی به همان اندازه مردان همسال خود در معرض ابتلاء خواهند بود. با توجه به اینكه این بیماری در افرادی كه سابقه خانوادگی آنرا دارند بیشتر دیده می شود و با افزایش سن احتمال ابتلاء به آن بیشتر می شود ، برای پیشگیری و كاهش عوارض احتمالی آن باید به عوامل خطر تغییرپذیر توجه بیشتری كرد.
سیگار و دخانیات مهمترین عامل خطری هستند كه باید مهار شوند. هر فرد سیگاری خطر ابتلاء به سكته قلبی را برای خود ۵ برابر و برای اطرافیان دو برابر می كند و هر چه مقدار و مدت مصرف دخانیات بیشتر باشد این خطر بیشتر است. برخی پژوهشگران معتقدند آلودگی هوای شهری نیز تاثیر مستقلی بر قلب و عروق دارد.
چاقی و زیادی چربی خون دو عامل خطر دیگر هستند كه برای تغییر آنها باید از ورزش و تغذیه صحیح كمك گرفت. ورزش حداقل ۳ روز در هفته به مدت نیمساعت بطوری كه موجب افزایش چشمگیر ضربان قلب شود ، از خطر ابتلاء به بیماری قلبی می كاهد. در واقع فعالیت جسمی برای آنكه در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی مؤثر باشد ، باید سریع و پرتحرك ، منظم و از كودكی تا پایان عمر مداوم باشد.
چربی خون انواع مختلفی دارد كه زیادی مقدار نوع كلسترولی سبك آن عامل خطر مهمی برای بیماری عروق قلب است. برعكس نوع كلسترولی سنگین آن از ابتلاء به بیماری قلبی پیشگیری می كند. برای افزایش نوع خوب و كاهش نوع بد چربی خون علاوه بر افزایش ورزش و فعالیت جسمی باید از غذاهای حاوی كلسترول مانند روغنهای حیوانی ، پوست مرغ ، زرده تخم مرغ و گوشت قرمز كمتر مصرف كرد و میزان چربی رژیم غذایی را محدود نمود و از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده كرد.
زیادی فشار خون عامل خطر دیگری است كه تعریف آن بالاتر بودن فشارخون انقباضی و انبساطی ( بیشینه و كمینه) به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ واحد ( میلیمتر جیوه) است . البته مقدار فشار خون ایده آل ۱۲۵ روی ۷۵ است. برای پیشگیری از زیادی فشارخون به ورزش و كاهش مصرف نمك در رژیم غذایی توصیه می شود. در مبتلایان به پرفشاری خون كه نیازمند به دارو هستند ، مصرف منظم آنها برای پیشگیری از عوارض زیادی فشارخون توصیه می شود.
غیر از بیماری عروق قلب ، بیماری مهم دیگر قلب روماتیسم قلبی است. این بیماری ناشی از اثرات جانبی یك عامل عفونی است كه معمولا موجب گلودرد در كودكان ۵ تا ۱۵ ساله می شود. البته همه گلودردها ناشی از این میكروب نیستند و همه مبتلایان به این نوع گلودرد نیز به روماتیسم قلبی دچار نمی شوند. این بیماری با بروز نارسایی قلبی یا تنگ یا گشاد شدن دریچه های قلبی خود را نشان می دهد و بخصوص برای زنانی كه باردار می شوند مشكلاتی پدید می آورد. برای پیشگیری از این بیماری مراجعه به پزشك در موقع بروز گلودرد در كودكان و پزهیر از درمان خودسرانه آنان توصیه می شود.
● پیام های بهداشتی بیماریهای قلب و عروق
▪ ‌سیگاریها در دهه سوم و چهارم زندگی خود ۵ برابر دیگران احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند یكسال پس از ترك سیگار خطر بیماری عروق قلب نصف میشود و ۱۵ سال پس از ترك ، خطر نسبی مرگ ناشی از بماری قلبی به حد افراد غیرسیگاری می رسد تنگی نفس ، تپش قلب و افزایش فشارخون از اثرات قلبی زودرس استعمال دخانیات است
▪ ‌استعمال سیگار به تنهایی خطر بیماری عروق قلبی را بطور متوسط ۲ برابر می كند سیگار عامل ۲۱ درصد بیماریهای قلبی كشنده است دود سیگار مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی را برای همسران و فرزندان افراد سیگاری ۳/۱ برابر می كند اضطراب خطر سكته قلبی مجدد را دو برابر و مزگ را ۳ برابر می كند افسردگی در ۲۵ درصد بیماران دچار ناراحتی قلبی حاد دیده می شود و مرگ ومیر آنان را ۴ برابر می كند مصرف نمك زیاد موجب ۴۴ درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری عروق قلب است مصرف نمك زیاد موجب ۳۲ درصد افزایش خطر بروز سكته مغزی است مصرف نمك زیاد موجب ۸۹ درصد افزایش خطر مرگ و میر سكته مغزی است
‌▪ آلودگی هوا احتمالا اثر مستقلی در ابتلاء به بیماریهای قلبی دارد سیگاریها ۴ برابر دیگران در معرض سكته مغزی هستند.
‌‌▪ اگر كسی حتی با ۱ درصد از دود سیگار یك فرد سیگاری مواجه شود خطر بیماری قلبی در او ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.
‌▪ مقدار اسید اوریك خون كه با خوردن زیاد از حد گوشت و حبوبات افزایش می یابد در برخی. پژوهشها مستقلا عامل خطر بیماری عروق قلب شناخته شده است. فعالیت جسمی خطر بروز بیماری عروق قلب را نصف می كند.
‌▪ عادت همیشگی به ورزش در افرادی كه دچار سكته قلبی می شوند ، بخت زنده ماندن را دو برابر می كند
▪ ‌تحرك جسمی احتمال بروز سكته مغزی را كم می كند تحرك جسمی احتمال بروز بیماری قند را كم می كند
‌▪ مصرف بیش از حد شیرینی ها و چاقی خطر بروز بیماری قند را می افزاید كه خود عامل خطری برای بیماری عروق قلب است پیاده روی تند ، دوچرخه سواری و شنا بهترین نوع فعالیت جسمی برای پیشگیری از بیماری قلبی هستند
‌▪ سكته قلبی ممكن است در هر ساعتی از شبانه روز چه در حال استراحت و چه در حال فعالیت رخ دهد
▪ ‌تنشهای روانی ، هیجانها و عصبانیتهای بیش از حد خطر ابتلا، به بیماری عروق قلب و سكته قلبی را می افزاید
‌▪ چاقی ، مصرف نمك و مشروبات الكلی ، تنشهای روانی و سابقه خانوادگی عوامل خطر برای زیادی فشارخون هستند
▪ ‌زیادی فشارخون با تغذیه درست و در موارد لزوم استفاده از دارو درمانپذیر است
‌▪ سابقه خانوادگی ، مصرف دخانیات ، زیادی فشار و چربی خون ، بیماری قند ، چاقی ، كم تحركی و تنشهای روانی عوامل خطر بروز سكته قلبی هستند.
▪ ‌پرهیز از مصرف چربیهای حیوانی ، روغنهای نباتی جامد ، پوست مرغ و محدودیت مصرف زرده تخم مرغ و گوشت قرمز در پیشگیری از چاقی ، زیادی فشار و چربی خون و بیماری عروق قلب نقش دارند
▪ ‌ورزش و رعایت رژیم غذایی درست در پیشگیری و حتی درمان تصلب شرایین نقش دارند
‌▪ چاقی عامل خطری برای زادی فشارخون ، بیماری قند ، سكته های قلبی و مغزی است
▪ ‌اضافه وزن و چاقی خطر بیماری عروق قلب را حداقل ۵۰ درصد می افزاید
▪ گلودردهای كودكان را باید پزشك درمان كند تا از خطر ابتلاء آنان به بیماری قلبی جلوگیری شود
▪ بیماران قلبی و مبتلایان به فشار خون هرگز نباید بطور خودسرانه و یكدفعه داروی خود را قطع كنند یا تغییر دهند
▪ برخی پژوهشها نشان میدهند رعایت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از عوارض قلبی مؤثر است
▪ تنگی نفس در هنگام فعالیت یا خواب ، ورم پاها و پلكها و تكرر ادرار شبانه از نشانه های غیر اختصاصی نارسایی قلبی هستند
▪ درد چند دقیقه ای قفسه سینه در هنگام فعالیت یا هیجان و تنگی نفس هنگام فعالیت یا خواب از علائم بیماری عروق قلب است.
▪ ورزش منظم راهی برای سلامت فلب است
▪ با ورزش منظم خود را در مقابل حملات قلبی محافظت كنیم
▪ اگر از جوانی عادت به ورزش نداشته اید ، قبل از شروع فعالیت جسمی با پزشك مشورت كنید
▪ فعالیت جسمی برای سلامت قلب باید پرتحرك ، منظم و مداوم باشد
▪ با كاهش مصرف چربیها ؛ به ویژه نوع جامد آن ، نمك و گوشت قرمز و افزایش مصرف میوه ها ، سبزیها و گوشت ماهی و ماكیان خود را در مقابل سكته های قلبی و مغزی بیمه كنید
● حقایقی در بارهٔ درد قلبی
الف) درد قلبی چیست ؟
▪ درد قلبی، احساس درد یا ناراحتی در قفسهٔ سینه است كه زمانی كه خون كافی به قلب نمی رسد اتفاق می افتد. علامت شایعی در بیماری عروق كرونر قلب (CHD) است كه هنگامی كه رگهای خونرسان قلب بر اثر آترواسكلروز دچار تنگی و انسداد می شوند اتفاق می افتد.
▪ درد قلبی همانند یك درد فشارنده یا تیز احساس می شود كه معمولاً در زیر استخوانهای سینه است ولی گاهی در شانه ها، دستها، گردن، فك و پشت نیز احساس می شود. درد قلبی معمولاً با فعالیت آغاز می شود. و معمولاً با چند دقیقه استراحت یا مصرف داروهای درد قلبی تجویز شده كاهش میابد.
ب) چه چیزی باعث شروع درد قلبی می شود؟
▪ دوره های درد قلبی زمانی اتفاق می افتد كه قلب نیاز به اكسیژن بیشتری از اكسیژن موجود در خون تغذیه كنندهٔ قلب دارد. فعالیت بدن شایع ترین عامل آغاز كنندهٔ درد قلبی است . سایر آغاز كننده ها می توانند فشار روحی، گرما یا سرمای شدید، مصرف غذای سنگین، الكل یا سیگار باشند.ج) آیا درد قلبی به معنای این است كه حملهٔ‌قلبی در حال وقوع است؟
▪ یك دوره درد قلبی به معنی وقوع حملهٔ قلبی نیست. درد قلبی به معنی این است كه برخی عضلات قلبی به صورت موقتی خون كافی مثلاً در حین ورزش كه قلب شدیدتر كار می كند دریافت نمی كنند.
▪ درد الزاماً به معنای این نیست كه عضلهٔ قلبی دچار تخریب دائمی و غیر قابل برگشت شده است. دوره های درد قلبی به ندرت باعث آسیب دائمی به عضلهٔ قلب می شوند. درد سینه معمولاً در حملهٔ‌قلبی طولانی تر است و ممكن است با سوء جذب، تهوع، ضعف و عرق ریزش همراه باشد. اگرچه علائم حملهٔ قلبی متفاوت هستند و احتمال خفیف بودن آن نیز وجود دارد.
▪ وقتی فردی دچار حملهٔ مكرر ولی ثابت درد قلبی می شود، یك دورهٔ درد قلبی به این معنی نیست كه حملهٔ‌قلبی در حال وقوع است. درد قلبی به معنی بیماری زمینه ای عروق كرونر است.
▪ بیمارمبتلا به درد قلبی در معرض افزایش خطر حملهٔ قلبی نسبت به كسانی كه علائم بیماری قلبی عروقی ندارند می باشد ولی یك دورهٔ درد قلبی علامت این نیست كه حملهٔ قلبی در حال انجام است. بر عكس وقتی الگوی درد قلبی عوض می شود، اگر تعداد دفعات و مدّت بیشتر شود یا با تحرك ایجاد شوند، احتمال وقوع حملهٔ‌قلبی در روزها و هفته های آتی بیشتر است.
▪ فردی كه مبتلا به درد قلبی است باید در مورد علت های شروع كنندهٔ درد قلبی، كیفیت درد، مدت زمان هر دوره و استفادهٔ دارو در بر طرف نمودن حمله آموزش بییند. اگر الگوی درد با درد حملهٔ قلبی مشابهت زیادی داشته باشد، فرد باید بلافاصله تحت مراقبت پزشكی قرار بگیرد و بهتر است ارزیابی بیمار در اورژانس یك بیمارستان نزدیك انجام شود.
د) آیا تمام دردهای سینه درد قلبی هستند؟
▪ خیر، اصلاً اینطور نیست. مثلاً، اگر درد كمتر از ۳۰ ثانیه طول بكشد یا طی یك تنفس عمیق، نوشیدن یك لیوان آب، یا تغییر وضعیت ایجاد شود، تقریباً به صورت قطعی می توان گفت درد قلبی نیست و نباید توجه كرد. ولی درد طول كشیده، دردی كه با استراحت كاهش پیدا نمی كند و با سایر علائم همراه است می تواند علامت یك حملهٔ قلبی باشد.
و) چگونه درد قلبی تشخیص داده می شود؟
▪ معمولاً پزشك با توجه به علائم و چگونگی آغاز آنها می تواند درد قلبی را تشخیص دهد. اگرچه آزمایشات تشخیصی بیشتری ممكن است برای رد نمودن درد قلبی یا اثبات شدت بیماری زمینه ای عروق كرونر لازم باشد. اینها شامل الكتروكاردیوگرام (نوار قلب) در حال استراحت، تست ورزش، و تصویربرداری از عروق كرونر قلب با اشعه X (آرتریوگرام یا آنژیوگرام كرونری) می باشند. الكتروكاردیوگرام (ECG)، ضربانات الكتریكی قبل را ثبت می كند. این ممكن است به ما نشان دهد كه عضلهٔ قلب به میزان مورد نیازش اكسیژن دریافت نكرده (ایسكمی)؛ و همچنین اختلالات ریتم قلب یا سایر مواردی كه در ECG ثبت می شود را نشان دهد، تكنیسین تعدادی اتصالات كوچك را به دستها، پاها و روی سینه بیمار وصل كرده و آنها را به دستگاه ECG متصل می كند. در بسیاری از بیماران مبتلا به درد قلبی، ECG در حالت استراحت طبیعی است. این موضوع چندان جالب نیست چون علائم درد قلبی در زمان استرس روی می دهد. بنابراین، عملكرد قلب در مورد استرس، مخصوصاً حركات ورزشی آزموده می شود. در ساده ترین تست ورزش، ECG قبل، حین و بعد از ورزش برای بررسی اختلالات مرتبط با استرس سنجیده می شود. فشار خون نیز در حین تست ورزش اندازه گیری شده و علائم مربوطه مورد توجه قرار می گیرند. یك نوع پیچیده تر تست ورزش شامل به تصویر كشیدن الگوی جریان خون در عضلهٔ قلب حین اوج فعالیت و بعد از استراحت می باشد. مقادیر كمی از یك مادّه رادیوایزوتوپ، معمولاً تالیوم، داخل یك ورید حین اوج فعالیت تزریق شده و با عضله قلب طبیعی جذب می شود، یك نمایشگر رادیواكتیو و كامپیوتر،‌الگوی انتشاری رادیواكتیو قسمت های مختلف عضلهٔ قلب را ثبت می كنند. تفاوتهای محلّی در غلظت های مواد رادی ایزوتوپ و مقادیری كه مواد رادیو ایزوتوپ محو می شوند با اندازه گیری جریانهای خون نابرابر مربوط به باریك شدن عروق كرونر یا ناتوانی در جذب آن توسط عضلهٔ قلب آسیب دیده مشخص می شوند.
▪ دقیق ترین راه ارزیابی با عروق كرونر آنژیوگرام است كه تصویر با اشعه X از رگهای كرونر است. لوله ای (یك كاتتر) به داخل شریان كشالهٔ ران یا ساعد فرستاده شده و داخل سیستم شریانی به سمت جلو هدایت می شود تا بیكی از رگهای كرونری اصلی برسد. مایعی كه با اشعه X نشان داده می شود (مادهٔ حاجب یا رنگ) تزریق می گردد. تصویر با اشعه X از انتشار آن، رگهای كرونر و تنگی آنها را نشان می دهد.
هـ) درد قلبی چگونه درمان می شود؟
▪ بیماری زمینه ای شریان كرونری كه باعث درد قلبی شده باید با كنترل عوامل خطرساز موجود درمان شود. این موارد شامل فشار خون بالا، مصرف سیگار، سطح بالای كلسترول خون و اضافه وزن می باشد. در صورتیكه پزشك دارویی را برای كاهش فشار خون تجویز كرده باید طبق دستور مصرف شود. توصیه های لازم در مورد چگونگی كنترل وزن، سطح كلسترول خون و فشار خون باید انجام شود. پزشك میتواند برای ترك سیگار نیز به بیمار كمك كند.
▪ برداشتن این گامها باعث كاهش خطر تبدیل بیماری عروق كرونر به حملهٔ قلبی می شود. بیشتر مبتلایان به آنژین می آموزند چگونه فعالیتهای زندگیشان را تنظیم كنند تا دوره های درد قلبی به حداقل برسد و در این راه احتیاطات زیاد و استفاده از داروها در صورت لزوم را مدنظر قرار می دهند. معمولاً اولین خط دفاع شامل تغییر عادات زندگی فرد برای جلوگیری از ایجاد حملهٔ قلبی می باشد. كنترل فعالیت بدنی، تطبیق با عادات خوب غذایی، تعدیل مصرف الكل، و عدم مصرف سیگار برخی از احتیاطات هستند كه به بیماران كمك می كنند تا راحت تر زندگی كنند و به درد قلبی كمتری دچار شوند. مثلاً، اگر درد قلبی در حین فعالیت های شدید بدنی ایجاد می شود از شدت فعالیت ها كم كنند ولی آنرا انجام دهند. اگر درد قلبی بعد از مصرف غذای سنگین ایجاد می شود، از مصرف غذاهای حجیم و سنگین كه باعث احساس گرفتگی می شوند پرهیز كنند. كنترل وزن، كاهش میزان چربی رژیم غذایی و پرهیز از موقعیت های ناراحت كنندهٔ روحی نیز میتواند كمك كننده باشد.
▪ درد قلبی معمولاً بوسیلهٔ داروها كنترل می شود. بیشترین دارویی كه تجویز می شود نیتروگلیسرین است كه درد را بوسیله گشاد كردن رگها كاهش می دهد. این عمل باعث افزایش جریان خون عضلهٔ قلب شده و حجم كار قلب را كاهش می دهد. نیتروگلیسرین زمانی كه احساس ناراحتی ایجاد شده یا مورد انتظار است مصرف می شود. پزشكان در مورد داروهای دیگر توصیه به مصرف منظم برای كاهش كار قلب می كنند . بتا بلوكرها ضربان قلب را آهسته تر نموده و نیروی انقباضی عضلهٔ قلب را كاهش می دهند. بلوك كننده های كانال كلسیم نیز در كاهش دفعات و شدت حملات درد قلبی مؤثر هستند.
ی) در صورتیكه داروها قادر به كنترل درد قلبی نباشند چه باید كرد؟
▪ پزشكان ممكن است جراحی یا آنژیوپلاستی را در صورت عدم موفقیت داروهای بهبود درد قلبی توصیه كنند. عمل جراحی پیوند رگهای كرونر عملی است كه رگ خونی به پای رگ مسدود شده پیوند می شود تا خون به عضلهٔ قلبی جریان پیدا كند. از رگهای داخل قفسهٔ سینه (پیوند شریان پستانی داخلی) یا ورید بلندی از پا (پیوند ورید صافن) میتوان استفاده كرد.
▪ آنژیوپلاستی با بالن شامل قرار دادن كاتتری با بالن كوچك در انتهای آن به داخل رگهای ساعد یا كشالهٔ ران می باشد. بالن به آهستگی باد شده تا رگ را در محلی كه دچار تنگی شده باز كند سایر روشهای كاتتری كه برای باز كردن رگهای كرونری تنگ شده استفاده می شوند شامل لیزر و وسایل مكانیكی هستند كه با همان اهداف كاتتر استفاده می شوند.
ر) آیا فرد مبتلا به درد قلبی می تواند ورزش كند؟
▪ بله، مهم است كه با پزشك در مورد برنامهٔ ورزش همكاری كنید. ورزش می تواند سطح فعالیتهای بدون درد را افزایش دهد، استرس را كاهش دهد و خونرسانی قلب را بهبود بخشیده و به كنترل وزن كمك كند. فرد مبتلا به درد قلبی باید برنامهٔ ورزش را تنها با توصیه پزشك آغاز كند. بسیاری پزشكان به بیماران مبتلا به درد قلبی توصیه می كنند به تدریج به فعالیت بدنی بپردازند، مثلاً با ۵ دقیقه پیاده روی در روز شروع كنند و در عرض هفته ها و ماههای آتی به ۳۰ دقیقه تا یك ساعت برسانند. ایده این مورد افزایش تدریجی و مداوم به جای فعالیت شدید ناگهانی است.
ز) تفاوت درد قلبی پایدار و ناپایدار چیست؟
▪ مهم است كه بین الگوهای رایج درد قلبی پایدار و ناپایدار تمایز قائل شویم. درد قلبی معمولاً به صورت الگوی منظم یا مشخصی اتفاق می افتد. معمولاً شخص پس از وقوع دوره های متعددی متوجه می شود كه مبتلا به درد قلبی است و الگوی آن مشخص می گردد. سطح استرسی كه باعث آغاز درد قلبی می شود تا حدودی قابل پیش بینی است و الگوها فقط اندگی تغییر می كنند. این، درد قلبی پایدار است كه شایع ترین حالت می باشد.
▪ علیرغم بروز تدریجی، درد قلبی ممكن است در ابتدا به صورت دوره های شدید یا با تكرار زیاد بروز كند. یا الگوی پایدار درد قلبی ممكن است تغییر كند و با فعالیت بدنی كمتری نسبت به گذشته ظاهر شود یا در حین استراحت بروز كند. درد قلبی در این حالات به نام درد قلبی ناپایدار شناخته می شود و نیاز به توجه پزشكی دارد.
▪ اصطلاح درد قلبی ناپایدار در مواردی كه علایم مشكوك حملهٔ قلبی وجود دارد ولی آزمایشات بیمارستانی این تشخیص را تأیید نمی كنند. استفاده می شود. مثلاً بیمار ممكن است درد قفسه صدری معمولی ولی طول كشیده داشته باشد و پاسخ آن به استراحت و داروها ضعیف باشد ولی شواهدی دال بر تخریب عضلهٔ قلب در نوار قلب یا آزمایشات آنزیمهای قلبی وجود نداشته باشد.
ژ) آیا انواع دیگری از درد قلبی وجود دارد؟
▪ دو نوع دیگر درد قلبی وجود دارد. یكی از آنها كه مدت زیادی است شناخته شده ولی بسیار نادر است به نام آنژین پرینزمتال یا متغیر می باشد. این نوع به علت انقباض عروقی كه باعث تنگ شدن عروق كرونری می شود و جریان خون به قلب را كاهش می دهد بوجود می آید. نوع دیگر تازه كشف شده است و آنژین میكرو واسكولر خوانده می شود. بیماران در این وضعیت دچار درد سینه می شوند ولی انسداد واضحی در عروق كرونر دیده نمی شود. پزشكان دریافته اند كه درد به علت عملكرد ضعیف رگهای ریز خون كه قلب را تغذیه می كنند و به دستها و پاها نیز می روند بوجود می آیند. آنژین میكرو واسكولر را میتوان با برخی داروهای مورد مصرف درد قلبی درمان نمود.
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید