پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تعیین سقف مهریه !؟


تعیین سقف مهریه !؟
در حالی كه بحث سقف برای مهریه آغاز شده بنظر میرسد اگر چه این موضوع بمنزله زیر سرم بردن یك بیمار بد حال می باشد ولی عملی قابل تقدیر و مثبت به حساب می آید این طرح كه با امضاء تعدادی از نمایندگان زن مجلس هفتم نیز همراه بوده است برای جلوگیری از سیر سعودی و نا مناسب مهریه باشد اما درمان كاملی برای آن نیست در حالی كه بسیاری از جوانان ایرانی برای پرداخت مبالغی در حد ۲۰۰ یا ۱۰۰ سكه طلا ناتوان میباشند گذاشتن این سقف فقط از رشد نامناسب مبلغ مهریه جلو گیری میكند ولی مشكلات كلی و اصلی مربوط به روابط مالی زن و شوهر را حل نمی كند .مشكل از آنجا ناشی میشود كه زن هم مثل مرد نیاز به تامین مالی و آتیه دارد و در حال حاضر رسم شده كه این تامین آتیه و معاش بواسطه ازدواج و مهریه بوجود بیاید و خود این مساله مشكلات فراوانی را بعضاً بوجود می آورد و بعضیها بدون توجه به تفاهمات فرهنگی و اخلاقی اقدام به ازدواج میكنند تا صرفاً ازدواج كرده باشند .
چیزی كه زیاد مهم به نظر میرسد حق طبیعی زن برای آرامش خیال و مثبت نگاه كردن به آینده میباشد این در حالیست كه معمولا با طلاق و جدایی آینده نا معلومی در انتظار زن میباشد و شاید دلخوشی به مهریه زیاد دور از انتظار نباشد .
برای اینكه اصلاح اساسی در زندگی زناشوئی و همچنین گشایشی در موضوع خانواده در اجتماع صورت پذیرد بسیار بجا میباشد در حمایتهای اجتماعی نسبت به زنان از طرف دولت اقدامات اساسی صورت پذیرد .
هر گونه اقدامی كه باعث تثبیت آینده مالی زن و همچنین هر گونه حمایت اجتماعی از قبیل بیمه آتیه و خدمات تامین اجتماعی كه باعث مثبت نگاه كردن زن به آینده اش بشود قابل تقدیر میباشد .
جایی در یكی از مقالات خواندم برای فردی كه زندگی مشترك را با اشتباهات و تقصیر خود بهم میزند تدابیر باز دارنده اندیشیده شود و او مجبور باشد تا خسارتهایی را پرداخت كند البته من وارد این مباحث نمیشوم ولی این درست نیست كه با شرایط حال حاضر قانون مرد جرات طلاق دادن نداشته باشد و زن با بروز كمترین مشكلات به اعتذار طلبكار بودن و وجود رابطه مالی با تراز مثبتی كه با مرد بر قرار كره به دادگاه مراجعه كرده و مقدمات از هم پاشیده شدن زندگی را فراهم كند .
در حالی كه شایسته است محاكم با متخلف و مقصر بر خورد كند ولی با توجه به كثرت مراجعین صرفاً فرصت پرداختن به طلبكاریها و بدهكاریها باقی مانده است .
در حالی كه وجود مهریه های سنگین خود مقدمه ای برای ناسازگاری كردن زن هم میتواند باشد قانون نباید از ابتدا اجازه بدهد این آسیب از ابتدا دامان خانواده ها را بگیرد .
جامعه توسعه پیدا كرده مردم مادی تر شده اند اقوام مختلف با تفاوتهای مختلف در هم ادغام شده و در شهرهای بزرگ با هم زندگی میكنند و معمولاً از گفتن حقایق و واقعیات زندگی و مشكلات خود خودداری میكنند ، همه اینها مقدمات بروز مشكلات و عدم تفاهم را تسهیل كرده است .دیگر عاقلانه نیست نزدیك درختی كه هنوز محكم نشده و پا نگرفته یك آتش هم روشن كنیم .
طرح پرداخت مهریه در ابتدای عقد و از اول متناسب با دارائیهای مرد.
طرح بیمه مهریه كه بعنوان مثال زن ده درصد مهریه خود را به حساب بیمه بریزد تا بتواند از خدمات بیمه استفاده كرده و متوسل به دادگاه برای مهریه نشود .
▪خدمات تامین اجتماعی برای زنان : زمانی كه زن در بهم خوردن زندگی مشترك مقصر تشخیص داده نشود از خدمات و حقوق مشخص بر خوردار شود .
طرح جریمه برای فرد متخلف كه باعث ایجاد مشكلات در زندگی مشترك شده .
طرح وضع مالیات ده درصدی بر مهریه كه زن به ازای میزان مهریه خود كه از مرد میگیرد موظف باشد ده درصد را هنگام عقد به حساب دولت واریز كند .
مخصوصاً این طرح آخر كه بسیار موثر میباشد باعث میشود كه فردی كه برای تهیه نان شب خود امكانات كافی ندارد سنگ بزرگ برای زدن بر ندارد و هر كس كه دارد و میتواند طبق قانون و شرع برود هزار سكه آزادانه مهریه كند و همان روز عقد فیش بانكی پرداخت مبلغ صد سكه طلا حواله به خزانه دولت ضمیمه مدارك شود شرع هم هیچ مخالفتی ندارد از زمانهای قدیم هم بوده كه بعضیها از بزرگان و اغنیا هدایای بزرگ میدادند ولی دیگر امثال بنده به مهریه سنگین فكر نمیكنند .بزودی خواهید دید در تعیین مهریه ها به پنج تن و چهار ده معصوم اكتفا میشود و دیگر كسی بسراغ یكصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمی رود !
در این وضعیت كسی برای كسب و كار به دادگاه مراجعه نمیكند و تنها افرادی به دادگاه میروند كه واقعا نمیتوانند با هم زندگی كنند و مشكلات جدی دارند و با توجه به كسر مراجعات برای خواسته های مالی، دادگاهها بهتر به مشكلات رسیدگی كرده و در ایجاد عدالت و رفع مشكلات زوجها فرصت بیشتری داشته و سرعت عملشان بیشتر خواهد شد .
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید