شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مصاحبه با امام جمعه رتردامِ هلند:جمهوری اسلامی ایران موجب سربلندی شیعیان است


مصاحبه با امام جمعه رتردامِ هلند:جمهوری اسلامی ایران موجب سربلندی شیعیان است
حاج شیخ اسرافیل دمتریكین اهل تركیه است كه از حدود ۱۵ سال قبل در شهر رتردام هلند ساكن شده است. وی فعالیت‌های مختلف مذهبی را برای شیعیان این كشور دنبال می‌كند. او برای بازدید از ایران و زیارت قبور مقدس حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به همراه گروهی از كودكان و نوجوانان پیرو اهل بیت (ع) از كشورهای هلند، تركیه، آلمان و بلژیك به كشورمان سفر كرده بود، در این فرصت، مصاحبه كوتاهی با ایشان انجام دادیم كه می‌خوانید:
●ازفعالیت‌های خود در كشور هلند بگویید؟
اكنون امام جمعه و جماعت مسجد رتردام هستم و فعالیت‌هایی مثل برگزاری مراسم دعای كمیل ، نماز جمعه ، تدریس قرآن ، احكام ، عقاید اسلامی ، اجرای عقد و طلاق و ..... را انجام می‌دهم . همچنین برای پیگیری گفت و گوی میان ادیان مختلف كه در دوران جدید ضروری می‌نماید ، از ارتباط نزدیكی با پیروان ادیان دیگر خصوصا مسیحیان برخوردارم . برای بررسی و رسیدگی به مسائل مربوط به مسلمانان و شیعیان ، دفتر نمایندگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) را در هلند و بلژیك راه‌اندازی كرده و مسئولیت آنها را به عهده دارم .
در مجلس شیعیان هلند نیز كه نمایندگان آن توسط شیعیان با ملیت‌های مختلف انتخاب می‌شوند به عنوان رئیس و عضو مؤسس حضور دارم ، این مجلس كه توسط دولت نیز به رسمیت شناخته شده است با هدف پیگیری و احقاق حقوق مسلمانان بویژه شیعیان فعالیت می‌كند . برای تشرف به حج و عتبات عالیات در عراق و سوریه نیز كاروان تشكیل داده‌ایم كه از حدود ۱۴ سال قبل تاكنون فعال است .
●هدف از برگزاری این اردو با حضور تعدادی از كودكان و نوجوانان پیرو اهل بیت (ع) از كشورهای مختلف اروپایی چه بود؟
این اردو به دعوت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و با حضور حدود ۲۰ نفر از كودكان و پیروان اهل بیت (ع) كشورهای هلند ، بلژیك ، آلمان و تركیه با هدف آشنایی هر چه بیشتر آنان با موزه‌ها و تعالیم اسلامی برنامه ریزی شده است .
●ایران را چگونه یافتید ؟
جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام و مركز تشیع ، توسط دشمنان دائما تهدید می‌شود و البته در غرب تبلیغات فراوانی هم علیه ایران انجام می‌شود تا از این طریق اثرات مثبت و سازنده انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) كمرنگ شود . به عنوان یك مسلمان شیعه احساس كردم ضروری است برای مقابله با این تهاجمات و آشنایی نزدیك‌تر نوجوانان با جمهوری اسلامی ایران ، انقلاب اسلامی و دستاوردهای مختلف در كشور شما ، این اردوی فرهنگی – آموزشی را برپا كنیم .
معتقدم كه عزت مسلمانان و مستضعفان جهان ، در گرو وجود انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و قبل از این انقلاب ، در خارج از كشور حتی از بیان اعتقادات خود بیمناك بودیم . به بركت این انقلاب كه باعث دلگرمی و حمایت از شیعیان مظلوم جهان شده ، توانستیم الگوی مناسبی را به جهانیان ارائه و در دنیای غرب به فعالیت‌های دینی و مذهبی مشغول باشیم .
●در كشور هلند وضعیت مسلمانان ، بخصوص شیعیان از نظر فرهنگی ، علمی و ا جتماعی چگونه است ؟
از حدود ۳۰ تا ۳۵ سال قبل ، مسلمانان ترك شیعه و سنی به عنوان كارگر به كشور هلند وارد شدند . در اوایل قصد آنان كسب درآمد و برگشت به تركیه بود ولی كم كم ماندگار شدند . شیعیان ترك تبار از سال ۱۹۸۵ به بعد به فكر آینده خود و فرزندانشان افتادند و به همین منظور مسجدی را تأسیس كردند و در حال حاضر چهار مسجد در شهرهای لاهه ( ۲ مسجد) ، رتردام و ایندهوون (Eindhoven) دارند.
تعداد شیعیان ترك تبار هلندی تقریبا ۱۰ هزار نفر است ، اما آمار تمام مسلمانان در هلند نزدیك به ۹۰۰ هزار نفر است كه با علویان تقریبا ۳۰۰ هزار نفر شیعه در هلند زندگی می‌كنند .
بنا بر آمار بدست آمده از منابع غیر رسمی تا سال ۲۰۱۰ آمار مسلمانان هلند حدود ۱۰ درصد جمعیت ۱۵ میلیونی هلند خواهند شد .
●اصولا رابطه مسلمانان و شیعیان با دولت و نوع نگاه قانون و حكومت به آنان چگونه است ؟
رابطه كاملا عادی است و مشكل خاصی وجود ندارد . بر اساس اساسنامه مركز فرهنگی اسلامی مسجد هجرت رتردام ، كه به تصویب دولت محلی هلند هم رسیده ، ما روحانی خودمان را تعیین می‌كنیم ‌و در ماه محرم و صفر ۱۷ روز عزای امام حسین علیه السلام بر پا می‌كنیم .
بر اساس قوانین كشور هلند در روزهای غیر تعطیل و بعد از ساعت ۱۰ شب و در روزهای تعطیل بعد از ساعت ۱۲ شب ، ایجاد سر و صدا اكیدا ممنوع است و بلافاصله با برخورد پلیس مواجه خواهد شد ولی چون در اساسنامه سازمان ما از قبل بیان شده كه در ایام محرم ، صفر و اعیاد مذهبی برنامه‌های ویژه‌ای داریم ، لذا مجوز این فعالیت‌ها حتی خارج از ساعات اعلام شده مانعی ایجاد نمی‌كند .
این مسئله با تیزبینی و تجربیات مؤسسان این مركز در اساسنامه لحاظ شده راه را برای مداخله حكومت هلند در امور این مراكز بسته ، چرا كه اساسنامه بر اساس قوانین هلند تهیه شده است و از لحاظ قانونی هیچ گونه مشكلی ندارد . این مسئله برای مراكز اسلامی كشورهای آلمان و بلژیك الان دردسرهایی را سبب شده است ، چرا كه از قبل پیش بینی مسائلی را نكرده بودند و برای تعیین امام جماعت و برگزاری مراسم‌های مذهبی دچار مشكل می‌شوند .
یكی دیگر از موارد لحاظ شده در اساسنامه مركز ما این است كه در صورت انحلال مؤسسه ، وجوه بدست آمده از فروش ملك و املاك مركز ، در اختیار دیگر مراكز شیعیان هلند قرار خواهد گرفت و عملا راه را برای مصادره اموال شیعیان توسط دولت می‌بندد .
●آیا مسلمانان در زمینه‌های سیاسی هم در این كشور فعالیت دارند ؟
در پارلمان حكومت هلند در حال حاضر پیش از ۵ كرسی از حدود ۱۵۰ كرسی ، در اختیار مسلمانان قرار دارد .
●جمعیت مسلمانان و شیعیان هلند چه میزان است و نام عمده‌ترین مراكز فرهنگی و مذهبی متعلق به شیعیان چیست ؟
از جمعیت ۹۰۰ هزار نفری مسلمانان كشور هلند ، حدود ۱۰ هزار نفر شیعه ترك ، حدود ۳۵ هزار نفر شیعه افغانی ، حدود ۳۵ هزار نفر شیعه عراقی ۱۰ هزار نفر شیعه ایرانی و حدود ۲۵۹۰ هزار نفر دیگر از علویون هستند .
۴ مسجد متعلق به شیعیان با نام‌های محفل امام علی (ع) ، مركز اسلامی حسینی میشن متعلق به پاكستانی‌های مقیم شهر لاهه ، مركز متعلق به شیعیان عراقی و مركز اسلامی ایمان متعلق به افغانی‌های مقیم شهر رتردام به فعالیت مشغول هستند . البته تعدادی مركز و محفل اسلامی نیز در برخی از ایام سال فعالند .
●عمده‌ترین موانع موجود در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در هلند چیست ؟ و چه چیزهایی شیعیان را تهدید می‌كند ؟
بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ، حوادث مترو لندن و حوادث فرانسه ، مراكز امنیتی كشور هلند نسبت به فعالیت‌های مسلمانان حساس شده‌اند و تحقیقات غیر محسوسی را بین مسلمانان وبخصوص شیعیان آغاز كرده‌اند . البته خوشبختانه با رهنمودهای مراجع و علمای عظام و بخصوص رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا به حال از شیعیان هیچ گونه مدركی دال بر اغتشاش و یا اعمال خلاف قانون كشور هلند به دست نیامده است . بنابراین ما از لحاظ عملی ، آزادی فعالیت مناسبی داریم و حتی به آنها ضمانت داده‌ایم كه از شیعه هیچ گونه عمل ضد قانون صورت نمی‌گیرد . بر اساس فتاوای مراجع عظام كه حكومت هلند نیز از آن آگاه است ما هیچ گونه حقی مبنی بر زیر پا گذاشتن قوانین كشورهای غیر نداریم و این امر باعث شده كه دولت هلند با دید مثبت به فعالیت‌های مسلمانان بخصوص شیعیان نگاه كند .
●آیا نماز جمعه در هلند برگزار می‌شود ؟
بله ، در مسجد هجرت بنده امام جمعه هستم و به ۳ زبان عربی ، فارسی و تركی خطبه می‌خوانم ، برای اینكه نمازگزاران متشكل از اقلا ۹ ملیت و اكثرا از آفریقا و كشورهایی مانند ، اندونزی ، تونس ، الجزایر ، مراكش ، ایران ، افغانستان ، ترك و هلند در نماز حاضر می‌شوند .
پژوهشگر: مهدی جزایری
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید