سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

عشق و اراده و انگیزه در کار ؟ حلال مشکلات


عشق و اراده و انگیزه در کار ؟ حلال مشکلات
كارآفرین نمونه سال ۸۴ وقتی از صمیمیتش با پرسنل شركت حرف می‌زند تصویر مدیری پیش معرفی می‌كند.
مهندس عرب باغی دانش آموخته رشته مكانیك سال های دور دانشكده فنی و امروز در كسوت یك مدیر عامل از تجربیات خود می گوید .
تجاربی كه نكته ها دارد نهفته برای مدیرانی جوان كه تازه قدم در مسیر پرپیچ و خم كار و تلاش نهاده اند . گفتگوی ما را با وی در ادامه می خوانید .
●شركت تراكتور سازی ایران به عنوان یكی از صد شركت برتر كشور در سال ۸۴ انتخاب شد . به عنوان مدیرعامل این مجموعه بزرگ جایگاه كنونی شركت را نسبت به گذشته چگونه ارزیابی می كنید ؟
شركت تراكتورسازی ابتدا با مونتاژ تراكتور رومانی در ایران ( قبل از انقلاب ) كار خود را آغاز كرد . بعد از انقلاب ، تراكتورهای رومانی كنار گذاشته و با كمپانی مس فرگوسن انگلستان قرارداد بسته شد تا با مونتاژ قطعات این شركت سالیانه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دستگاه تراكتور تولید و در ایران توزیع شود . این روند تا سال ۷۹ ادامه داشت تا بنده به عنوان مدیرعامل وارد مجموعه شدم . با مشاهده شدید وابستگی به انگلستان در زمینه تولید قطعات بود كه تصمیم گرفتیم روند رشد را افزایش دهیم ، بدین ترتیب با كمك قطعه سازان صنایع جانبی و استفاده از امكانات تراكتورسازی موفق شدیم ساخت ۹۶ درصد نوعی از تراكتور را با استفاده از تولیدات داخلی فراهم آوریم . با این اقدام وابستگی ما به خارج به زودی به صفر خواهد رسید و با ایجاد خطوط مونتاژ در داخل توان افزایش تولید نیز در مجموعه بالا خواهد رفت تا جایی كه سال گذشته تولید ما به ۲۵ هزار دستگاه رسید و برای سال ۸۷ نیز تولید ۳۱ هزار دستگاه تراكتور را در برنامه شركت قرار داده ایم . از سویی سرمایه گذاری در كشورهای مختلف خارجی همچون ونزوئلا ، سودان ، تاجیكستان ، و چند كشور آفریقایی نیز از دیگر برنامه هایی است كه در حال پیگیری آن هستیم .
بی شك انجام این اقدامات نیازمند جذب نیروهای جوان و متخصص است ما بدین منظور توانستیم با فراهم آوردن برخی تسهیلات برای افرادی كه حائز شرایط بازنشستگی بودند آنها را با رضایت كامل بازنشسته كرده و نیروهای جوان تحصیلكرده را جایگزینشان كنیم ، تا جایی كه از سال ۸۲ به بعد بیش از ۲۲۰۰ نفر جذب نیرو داشته ایم. نیروهایی پر كار و اهل تحقیق كه طی این مدت سبب شده اند علاوه بر بالا رفتن میزان تولید ، كیفیت محصولات نیز افزایش یابد . بدین ترتیب با رشد تراكتورسازی علاوه بر گسترش صنایع جانبی و ایجاد اشتغال ، كشاورزان نیز توانستند به
آرزوی دیرینه خود برسند چرا كه توانستیم ظرف این ۵ سال نزدیك به ۹۴ هزار دستگاه تراكتور به كشاورزان ایرانی تحویل دهیم . این مسأله سبب شده علاوه بر بهبود كیفی و كمی در تولید بسیاری از محصولات كشاورزی نیز خودكفا شویم . ادامه سیاست های ما همچون سال گذشته سرمایه گذاری در كشورهای مختلف و توسعه صادرات خواهد بود . ضمن آنكه تلاش می كنیم محصولات خود را با كیفیت برتر و قیمت رقابتی به بازار عرضه كنیم . این موضوع سبب شده واردات تراكتور به كلی از بین برود چرا كه هیچ وارد كننده ای توان رقابت با ما را ندارد .
از سویی نیز ما مراكز تحقیقاتی و آموزشی خود را راه اندازی كرده ایم . بدین ترتیب كارگران قبل از شروع كار در كارخانه ، دوره ای آموزشی را سپری می كنند . این دوره آموزشی حتی برای مصرف كنندگان محصولات ما نیز برگزار می شود تا آموزش های مربوط به نگهداری ، تعمیرات و خدمات پس از فروش را به آنها منتقل می كنیم . چرا كه معتقدیم آموزش صحیح و به موقع می تواند از بسیاری از ضایعات جلوگیری كند . در رابطه با بحث R&D و تحقیقات نیز خوشبختانه با بكار گیری نیروهای فنی توانمند جوان و خوش فكر توانسته ایم موفقیت هایی را در این حیطه كسب كنیم تا جایی كه امروز با ساماندهی تأمین قطعات هیچ گونه محدودیتی در زمینه تولید تراكتور نداریم . در هر صورت من معتقدم مملكت ما مملكتی وسیع و با امكانات بالاست اما به كارگیری این امكانات مسأله بسیار مهمی است . متأسفانه عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع و برخی معضلات موجود در كشور سبب شده هنوز نتوانیم از این امكانات بالقوه به خوبی استفاده كنیم . به كار بستن این امكانات علاوه بر داشتن اعتقاد راسخ نیازمند همت والا ، تفكر ، تدبیر ، توانمندی ، و تجربه است . خوشبختانه به اعتقاد بنده تراكتورسازی توانسته از امكانات وسیعی كه سرمایه گذاری كلانی نیز برروی آن شده استفاده لازم را ببرد . اما باز هم معتقدیم همچنان نیازمند كار بیشتری هستیم .
یكی از شعارهای كلیدی انقلاب دستیابی به استقلال در رابطه با مسائل اقتصادی و سیاسی بود. این استقلال زمانی حاصل می شود كه با مدیریت صحیح ، منطقی ، علمی و به روز به سوی آینده گام برداریم . ما در حال حاضر شاهد وضعیت كشورهایی هستیم كه در بسیاری از زمینه ها بعد از ما برنامه های توسعه را آغاز كرده‌اند در حالی كه نسبت به ما پیشرفت بسیار سریعی داشته اند . به همین خاطر ما نیز برای دستیابی به موفقیت باید با ایجاد هماهنگی ها و انسجام لازم زمینه را برای بهره گیری از امكانات طبیعی كشور و نیروهای توانمند و با تجربه فراهم آوریم . خوشبختانه یكی از مهمترین عواملی كه سبب كسب توفیقات فراوان در تراكتورسازی بوده توجه فراوانی است كه به نیروهای انسانی داشته‌ایم . شعار « نیروهای انسانی سرمایه های ما هستند » از دیرباز در میان مدیران عامل شركت های مختلف دنیا مطرح بوده است اما ما سعی كردیم این شعار را عملاً به كار بندیم چرا كه بكارگیری صحیح نیروها و توجه دقیق به مسائل انسانی از مهمترین عواملی بود كه در این بین مطرح می شد . ما به خوبی به اهمیت این مسأله پی بردیم تا جایی كه ارزش بخشیدن به این نیروها به مرور زمان سبب شد آنها نیز شركت را از آن خود دانسته و تمام وقت، نیرو و فكر خود را در جهت پیشرفت شركت به كار بندند .
تمامی این عوامل دست به دست یكدیگر داد تا رشد تراكتور سازی را رقم بزند تا جایی كه در حال حاضر شركت به عنوان یك هولدینگ و با در اختیار داشتن ۱۰ شركت اقماری توانسته با موفقیت بازار را به دست گیرد . ضمن آنكه طی سالهای اخیر فراتر از تراكتورسازی پروژه های مختلف دیگری را نیز آغاز كرده ایم . به عنوان مثال با همكاری كشور كره واحد بازیافت زباله و تبدیل كمپوست و همچنین واحد تولید ماشین آلات آرد سازی را راه اندازی كرده ایم .
● در بین صحبت هایتان اشاره كردید كه در حال حاضر تولید سالیانه شركت ۲۵ هزار دستگاه است ضمن آنكه از سال گذشته تاكنون ۵۰ میلیون دلار نیز صادرات داشته اید . با این وجود همچنان در صدد افزایش این میزان هستید . برای نیل به چنین مقصودی تاكنون چه برنامه هایی را در پیش گرفته اید ؟
به طور قطع یكی از سیاستگذاری های ما برای دستیابی به این هدف افزایش نیروی انسانی تا حد نیاز شركت ها خواهد بود . اما مهمتر از این مسأله در پی آنیم تا امكانات بالقوه مملكت را به كار گیریم . در حال حاضر بسیاری از قطعه سازان در عین حالی كه سرمایه گذاری بالایی كرده اند اما با ظرفیت های پایینی كار می كنند . بدین ترتیب ما از طریق بستن قرارداد با این افراد مرحله ساخت قطعات را به آنها سپرده و سپس در داخل مجموعه تراكتور سازی فرآیند مونتاژ این قطعات را انجام می دهیم. تا جایی كه در حال حاضر – علاوه بر تبریز- بسیاری از استان های صنعتی كشور نیز قطعات مورد نیاز ما را تأمین می كنند . ما سعی كرده ایم از امكانات دیگران استفاده كنیم . این راهی است كه در بسیاری از شركت های بزرگ كشورهای غربی استفاده می شود . بسیاری از این شركت ها خودشان چندان سرمایه گذاری نكرده اند بلكه تنها با برنامه ریزی ها و سیاست های درست توانسته اند از امكانات دیگران بهره گیری كرده و تولید خود را تقویت كنند و متأسفانه در ایران میزان موفقیت هر كارخانه با مساحت آن سنجیده می شود در حالیكه برای ارزیابی یك كارخانه مهمترین مسأله توجه به ورودی و خروجی های آن است . اگر تولیدات یك كارخانه مطلوب نباشد این بدان معناست كه سرمایه گذاری های اولیه نیز به هدر رفته است در هر صورت به كارگیری نیروهای متخصص و با تدبیر مسأله بسیار مهمی است . چرا كه با استفاده از این توان بالا به سادگی می توان افزایش تولید داخلی را رقم زد .
به اعتقاد بنده در وضعیت كنونی كشور مدیر موفق كسی است كه بدون هیچ توجهی به حركت عقربه های ساعت و رقم ثبت شده در فیش حقوقی خود مدیریت كند . یك مدیر خوب برای كسب موفقیت باید از بسیاری خواسته های خود بگذرد و با ایجاد اعتماد متقابل و فراهم آوردن جوی صمیمی و سالم مدیریت كند .
به عنوان مثال نمونه در حال حاضر چرخ تراكتورسازی با بیش از ۸۵۰۰۰ نفر كارگر به گردش در می آید . برای تأمین زندگی این افراد ما به عنوان مدیر مجموعه باید بیش از تمامی پرسنل كار ، فكر ، برنامه ریزی ، و سیاستگذاری كنیم ، تا آنها بتوانند در محیطی امن و آرام كار كرده و زندگی راحتی داشته باشند . بدین منظور در حال حاضر در كارخانه علاوه بر ارتقای مسائل معیشتی كارگران سعی كرده ایم میزان سوانح را از طریق به كاربستن مسائل ایمنی كاهش دهیم .
موضوع دیگری كه بنده به شدت به آن معتقدم مسأله جانشین پروری است . به كارگیری نیروهای جوان و خلاق بی شك نیازمند برنامه ریزی است چرا كه این افراد باید ابتدا از مشاوره مدیران با تجربه بهره مند شوند .
بدین ترتیب با درآمیختن تدبیر ، اندیشه و تجربیات سودمند گذشته یك فرد می تواند به سادگی پلكان ترقی را طی كند . ضمن آنكه ما نیز باید فضا را برای این افراد مهیا كنیم و با دادن اختیارات اعتماد به نفس آنها را بالا ببریم . متأسفانه در برخی موارد به این توانمندی ها بهایی داده نمی شود در حالیكه این افراد مولد سرمایه های مادی و معنوی كشورند بنابراین به منظور اجرای چنین برنامه هایی باید با تدبیر و سیاست عمل كرد .
به طور كلی كار در زمینه مسائل اقتصادی نیازمند برنامه ریزی و سیاستگزاری های اصولی است بدین ترتیب دستیابی به جایگاه ویژه در صنایع دنیا به سادگی امكان پذیر خواهد بود . توفیقاتی كه تاكنون در تراكتور سازی كسب شده بسیاری از شركت های بزرگ تراكتور سازی دنیا را به تعجب واداشته است چرا كه ما ظرف چهار- پنج سال توانسته ایم تولید شركت را تا ۱۰ برابر افزایش داده و میزان فروش را به بیش از ۲۰ برابر برسانیم . تمامی این اتفاقات در سایه برنامه ریزی های اصولی شكل گرفته است كه مدیریت و پرسنل ما در چهارچوب آن حركت می كنند . ادامه این روند سبب می شود هر روز شاهد توسعه و پیشرفت بیشتر مجموعه باشیم .
●به گذشته ها برگردیم گفتید كار را از ذوب آهن شروع كردید. لطفاً كمی از تجربه اولین كار بگویید . اینكه چطور شروع كردید و با چه مشكلاتی در ابتدای كار مواجه بودید ؟
بنده سال ۵۰ در بخش مونتاژ كنورتور یعنی فولاد سازی مشغول به كار شده و با گذشت ۶ ماه به عنوان مهندس ارشد مسوولیت بیش از ۲۰۰۰ نفر پرسنل را بر عهده گرفتم . زمانبندی فشرده و دشواری كار مونتاژ طی آن سال ها ما را با مشكلات بسیاری مواجه نموده بود چرا كه ظرف ۳ سال باید ذوب آهن افتتاح می شد . خوشبختانه با تلاش تمامی اعضای شركت كارها به موقع انجام شد و پروژه مورد بهره برداری قرار گرفت . آنچه می خواهم اشاره كنم این است كه كارهای اجرایی همیشه با مشكلات توأم اند و حل این دشواری ها درست همان وظیفه سنگینی است كه بر دوش مسوولان و مدیران یك مجموعه گذاشته می شود .
●چگونه با این مشكلات مواجهه شدید ؟
اگر عشق ، اراده و انگیزه وجود داشته باشد قطعاً تمامی مشكلات نیز از پیش پای فرد برداشته می شود . در چنین شرایطی خستگی معنایی نخواهد داشت . بسیاری عوامل زمینه ساز ایجاد این انگیزه ها هستند . در حال حاضر در برخی از حوزه های اقتصادی كشور كه میزان بهره وری پایینی دارند مدیران باید عارضه یابی كرده ، علت ها را دریابند و به ایجاد انگیزه بپردازند با بالا رفتن انگیزه نیروها قطعاً بهره وری نیز بالا می رود . ضمن آنكه كمرنگ كردن حاشیه ها و تشویق و ترغیب پرسنل نیز می تواند به این امر كمك كند . ما طی آن سالها شاید اشتباهات بسیاری را مرتكب شدیم اما از تك تك این اشتباهات درس گرفتیم و از تجربیات دیگران بهره بردیم تا جایی كه به جرأت می توانم بگویم بسیاری از صنایع كشور را امروز مدیران سال های دور ذوب آهن اداره می كنند .
مدیران فعلی كشور سرمایه های این مرز و بومند ...
بنابراین باید از این سرمایه‌ها به بهترین نحو ممكن استفاده كرد توجه به این مسائل بطور قطع به بهبود وضعیت اقتصاد و صنعت كشور كمك بسیاری خواهد نمود. تجربه بخوبی ثابت كرده مدیران دیكته‌ای - كه ارتباط ضعیفی با زیرمجموعه خود دارند- نمی‌توانند نقشی موثر در صنعت كشور ایفا نمایند. بنابراین در انتخاب مدیران باید به این مسائل توجه كافی داشته باشیم تكنولوژی هر روز با سرعتی بیش از گذشته به پیش می‌رود و اگر ما خودمان را به این قافله جهانی نرسانیم بی‌شك حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.●طبق آنچه گفتید مدیریت را از سال‌ها پیش یعنی از همان ذوب آهن با ۲۰۰۰ نفر پرسنل آغاز كرده‌اید. امروز با گذشته بیش از ۳۵ سال از آن تجربه فكر می‌كنید‌چه تفاوتی در شیوه مدیریت‌تان ایجاد شده؟‌
شرایط، زمان و مكان تفاوت بسیاری را در نحوه مدیریت من ایجاد كرده است اما در مجموعه بنده از همان ابتدا به مسائل نیروهای انسانی توجه بسیاری داشته‌ام تا جایی كه شخصیت كارگر، مسائل معیشتی و مشكلات او همیشه برایم مطرح بوده است.
به اعتقاد بنده امروز دوره مدیریت‌های دیكتاتور‌مآبانه به پایان رسیده، البته این مساله به هیچ عنوان مغایر با دیسپیلن، نظم و نظام در مجموعه نیست. اما مدیریتی كه بتواند با رعایت این مساله نیروهای خود را همچون فرزندانش پدرانه اداره كند بهترین شیوه مدیریت را اعمال كرده است. من تا به امروز تجارب مدیریتی مختلفی داشته‌ام حتی زمانی با ۱۳ هزار نفر پرسنل كار می‌كرد. در تمامی این موارد تلاشم بر این بوده كه بر اساس چنین روشی عمل كنم.
ضمن اینكه طی این سال‌ها سعی كرده‌ام از تجارب مدیریت‌های كلان شركت‌های بزرگ دنیا نیز استفاده كنم. ما در كشورمان مدیران موفق بسیاری داریم اما متاسفانه همیشه آنچه در دانشگاه‌ها به عنوان الگو مطرح می‌شود عملكرد مدیران شركت‌های مختلف غربی است. در حالی كه هیچ‌گاه روند كار مدیران داخلی- مدیرانی كه خود را برای دستیابی به استقلال اقتصادی و پیشرفت و توسعه كشور وقف كرده‌اند- مورد توجه قرار نگرفته‌به عنوان مثال بارها پیش آمده كه مدیران صنایع برخی كشورهای خارجی بعد از بازدید كارخانه از افزایش یكباره میزان تولیدات تراكتورسازی به شگفت آمده‌اند این در حالی است كه تا به حال هیچ یك از دانشگاه های داخلی ما در رابطه با جهش یكباره آمار و ارقام تولیدات و صادرات شركتی سوالی مطرح نكرده‌است. به اعتقاد بنده تجزیه و تحلیل این تغییرات بر عهده جامعه‌شناسان یا روانشناسان ما است. در تمامی دنیا به نحوی سعی شده این موفقیت‌ها مطرح شود اما متاسفانه ما از این بابت هنوز هم با مشكلاتی مواجهیم.
●مساله‌‌ای كه عنوان كردید بیشتر به بحث ارتباط صنعت و دانشگاه مربوط می‌شود كه طی سال‌های اخیر در كشور سعی شده به نحوی دنبال شود ولی همچنان ضعیف است. دانشگاهیان معمولا مشكل را به گردن صنعتگران می‌اندازند و صنعتگران نیز بالعكس عمل می‌كنند شما به عنوان یك صنعتگر چقدر سعی كرده‌اید این رابطه را با دانشگاه برقرار كنید؟
بنده سال‌ها به عنوان مدیركل صنایع در وزارتخانه مشغول به كار بودم. طی این سال‌ها تلاش بسیاری به منظور برقراری ارتباطی صحیح بین دو مقوله صنعت و دانشگاه صورت گرفت اما بطوركلی دانشگاه تفكر خاص خود را دارد و صنعت ‌تفكری دیگرگونه به اعتقاد من این ارتباط زمانی برقرار می‌شود ك این دو قشر نسبت به یكدیگر احساس نیاز داشته باشند. متاسفانه تاكنون این نیاز احساس نشده و به همین خاطر درك متقابلی نیز پدید نیامده است. خلاقیت، نوآوری، پیشرفت، توسعه و كیفیت عناصری است كه در دانشگاه یافت می‌شود. بنابراین صنعتگر باید برای دستیابی به این آیتم‌ها از مشاورت دانشگاه بهره گیرد. ضمن اینكه دانشگاهیان نیز باید تفكر خود را نسبت به صنعت عوض كنند چرا كه آرمان اصلی هر دانشگاهی و صنعتگری در سربلندی عزت كشور خلاصه می‌شود. ما بدین منظور برنامه‌های دیگری نیز داشته‌ایم به عنوان مثال سه سال پیش به پیشنهاد بنده در تبریز طرحی مطرح شد و در پی آن مكانی با عنوان خانه صنعت و دانشگاه با حمایت استانداران آذربایحان شرقی شكل گرفت. ما هر هفته یك بار از این طریق جلساتی با دانشگاهیان و صنعتگران برگزار می‌كنیم تا بدین ترتیب مشكلات صنعت و دانشگاه را مطرح كرده و تا حد ممكن بر طرف كنیم. علیرغم زحماتی كه طی این سه سال به منظور هرچه پر‌رنگ‌تر شدن این همكاری‌ها كشیده شده اما هنوز هم به نتایج قابل قبولی در این رابطه دست پیدا نكرده‌ایم. در حال حاضر بسیاری از اساتید ما در عین حال كه تسلط كافی نسبت به دروس تئوری دارند اما با كارخانه كاملا بیگانه‌اند برعكس این قضیه نیز صحت دارد فرد بهترین صعنتگر است اما تئوری‌های صنعت را نمی داند اگر ما بتوانیم این علم و عمل را با یكدیگر ممزوج كنیم قطعا پیشرفت نیز به سرعت اتفاق خواهد افتاد.
برگزاری دوره‌های آموزشی و كارآموزی و فراهم آوردن امكان بازدید ۴۸۰۰ دانشجو و دانش‌آموز از كارخانه طی یك سال گذدشته عملكرد دیگر تراكتورسازی بوده است. ضمن اینكه ما در حال حاضر نماینده دانشگاه علمی- كاربردی در استان هستیم و مدرك دانشگاهی می دهیم اما با این وجود بنده هنوز هم معتقدم راه بسیاری باقی مانده ا ست. این پیوند ایجاد شده اما هنوز به رشدی قابل قبول نرسیده است.
●سال ۸۴ تراكتورسازی به عنوان یكی از ۱۰۰ شركت برتر كشور انتخاب شد بی‌شك در راس هرم هر شركت موفقی مدیری موفق نشسته كه اداره امور را در دست دارد. با توجه به این مساله تا چه حد خود را موفق دانسته و دلیل این موفقیت را چه می دانید؟
تحصیلات، خلاقیت، دانش و یا . . . . .
به اعتقاد بنده دستیابی به موفقیت نیازمند تمامی مواردی است كه به آن اشاره كردید اما با این وجود بنده معتقدم یك مدیر بدون تسلط در زمینه تخصصی كار خود نمی‌تواند فرد موفقی باشد او باید شجاعت ریسك‌پذیری در تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشد و در مواقع حساس با تدبیر و به موقع تصمیم‌‌گیری كند. یك مدیر باید با بكارگیری سیستم اطلاع‌رسانی صحیح، ارتباطی تنگاتنگ و صمیمی با پرسنل مجموعه برقرار كرده و با مسائل درون سازمانی بیگانه نباشد و اگر روزی احساس كرد روحیه بالای خود را از دست داده نباید حتی ذره‌ای تردید برای سپردن پست مدیریت به دیگری به خود راه دهد. ضمن اینكه مدیریت امری ذاتی است. ما افراد بسیاری داریم كه دانش خوبی دارند اما در حیطه مدیریتی ضعیف عمل می‌كنند. بنابراین یك مدیر باید علاوه بر آشنایی با علم مدیریت به مباحث آن تسلط داشته تا بتواند دانسته‌های خود را به كار بسته و اجرایی كند.
تاكنون برای سنجش میزان موفقیت یك مدیر پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شده اما در هر صورت كارنامه هر مدیری نشانگر عملكرد او در زمینه‌های مختلف است. اگر نتیجه حاصله در این كارنامه مثبت باشد قطعا مدیریت این فرد موفق بوده است. خوشبختانه بنده توانسته‌ام تا حدودی این شعارها را در شیوه مدیریت خویش به كار گیرم به عنوان مثال همیشه معتقدم مدیران و معاونان ذیربط باید عملكرد قوی‌تر از خود من داشته باشند. بدین ترتیب همواره جانشینانی لایق در مجموعه حضور خواهند داشت. به همین خاطر تمامی معاونان و مدیران میانی شركت را در كارها دخالت می‌دهم تا مدیریت شركت حالت تك‌بعدی پیدا نكند. ضمن اینكه معتقدم این صمیمیت و علاقه حاكم بر مجموعه سبب می‌شود تمامی پرسنل كار خود را به بهترین نحو ممكن انجام دهند در حالی كه متاسفانه بسیاری از مدیران ما چنین تفكری ندارند.
●در بین صحبت‌هایتان به این مساله اشاره كردید كه مدیر باید فردی ریسك‌پذیر باشد و این ریسك‌پذیری یكی از شاخصه‌های كارآفرینی است. با توجه به اینكه اكثریت افراد معتقدند امكان ریسك‌پذیری در بخش دولتی بسیار پایین‌تر از بخش خصوصی است و شما در مجموعه تراكتورسازی چگونه توانستید این ریسك‌پذیری در مدیریت را تجربه كنید؟‌
در حال حاضر سهام دولتی تراكتورسازی كمتر از ۵۱ درصد است. اما بطوركلی بافت مجموعه بافتی دولتی است. بنابراین باید حركت خود را طوری تنظیم كنیم كه منافع سهامداران ودولت بطور موازی تامین گردد اما از سویی نیز برای این منظور باید اهداف خود را در چارچوب ضوابطی از پیش تعیین شده دنبال كنیم. بسیاری از مدیران از این ضوابط و مقررات شكوه می كنند.در حالی كه بنده به عنوان شخصی كه مدتی به نمایندگی مردم در مجلس حضور داشته‌ام معتقدم قوانین موجود به هیچ عنوان برای بستن دست مدیران تصویب نشده بنابراین یك مدیر با درایت به‌خوبی می‌تواند از نقاط مثبت این قوانین استفاده كرده و روند كاری خود را بهبود بخشد. ممكن است یك مدیر در بسیاری موارد مورد بازخواست واقع شود اما اگر درست كار كرده باشد پاسخ آن بازخواست‌ها را نیز خواهد داد. تمامی این مسائل واقعیت‌هایی است كه چاره‌یی جز پذیرش آنها نداریم . در هر حال زمانی كه فرد مسوولیتی را پذیرفت باید بسیاری از مسائل جانبی و حاشیه‌ای را نیز برای خود حل كند.
●در نشریه داخلی تراكتورسازی مطلبی چاپ شده بود مبنی بر اینكه سال ۸۵ واردات قطعات ندارید. با توجه به اینكه در گذشته قسمت عمده كار تراكتورسازی مونتاژ قطعات بوده امروز چگونه توانسته‌اید به این موفقیت دست پیدا كنید؟
همانطور كه اشاره كردید ما در تراكتورسازی سال‌ها قطعات ساخته شده در كشورهایی همچون انگلستان و تركیه را مونتاژ می‌كردیم اما بالاخره به این نتیجه رسیدیم كه خود باید وارد میدان عمل شویم بنابراین با ایجاد فضای مناسب كار برای كارگران و قطعه‌سازان موفق شدیم درتولید این قطعات خودكفا شویم. ضمن اینكه واردات همیشه مساله نگران‌كننده‌یی نیست به شرطی كه یك كالای واسطه‌یی را وارد كرده و تبدیل كنیم و پس از ایجاد ارزش افزوده در كشورآن كالا را صادر نماییم. این روندی بود كه در برخی كشورها همچون تركیه در پیش گرفته شد و علاوه بر ایجاد زمینه كار برای شهروندان رشد اقتصادی این كشور را نیز رقم زد.

منبع : كارآفرینان امیر كبیر

منبع : روزنامه تفاهم

مطالب مرتبط

کارآفرینی‌ اجتماعی‌

کارآفرینی‌ اجتماعی‌
کارآفرینان‌ اجتماعی‌ افرادی‌ هستند که‌ از فرصت‌های‌ پیش‌ آمده‌ به‌ خوبی‌ استفاده‌ کرده‌ و با ایجاد تغییراتی‌ چیزهای‌ جدیدی‌ را می‌آفرینند.
کارآفرین‌ همیشه‌ در جستجوی‌ تغییر است‌ و به‌ آن‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهد و در یک‌ فرصت‌ استثنایی‌ از آن‌ استفاده‌ می‌کند.
کارآفرینی‌ ابزار بسیار مهمی‌ در توسعه‌ اقتصادی‌ است‌ که‌ عمده‌ترین‌ تاثیر خود را با ایجاد شغل‌ نشان‌ می‌دهد.کارآفرینان‌ برخی‌ کارها را برای‌ اولین‌بار انجام‌ می‌دهند و از این‌رو همیشه‌ ریسک‌پذیرند.کارآفرینان‌ نیازی‌ نیست‌ مخترع‌ باشند بلکه‌ آنها به‌ سادگی‌ نیاز دیگران‌ را برای‌ ابداع‌ ازطریق‌ آفرینش‌ ایده‌های‌ نو برطرف‌ می‌کنند. موسسات‌ آموزشی‌ باید کارآفرین‌ اجتماعی‌ تربیت‌ کنند تا بتوان‌ با روشهای‌ جدید به‌ پیشرفت‌ اجتماعی‌ دست‌ یافت.
● مقدمه‌
‌ ‌مفهوم‌ کارآفرینی‌ تحت‌الشعاع‌ مسائل‌ جامعه‌ قرار گرفته‌ و از حد یک‌ شعار فراتر نرفته‌ و به‌ صحنه‌های‌ کسب‌وکار و سازمان‌ هنوز وارد نشده‌ است. در اکثر کشورهای‌ توسعه‌یافته، مفهوم‌ کارآفرینی‌ در سطوح‌ اقتصادی‌ جاافتاده‌ به‌طوری‌ که‌ جوانان‌ می‌توانند خود را به‌ یک‌ قهرمان‌ تجاری‌ تبدیل‌ کنند. ولی‌ در کشور ما کارآفرینی‌ اقتصادی‌ بیشتر اشتباهاً‌ به‌ عنوان‌ ایجاد شغل‌ به‌ کار برده‌ می‌شود.(۱) کارآفرینی‌ از دیدگاههای‌ مختلف‌ موردبررسی‌ قرار گرفته‌ به‌طوری‌ که‌ پیتر دراکر، مک‌کله‌ لند، توماس‌ بگلی‌ و دیوید بوید نظرات‌ متفاوت‌ و گوناگونی‌ درخصوص‌ مفهوم‌ کارآفرینی‌ ارائه‌ کرده‌اند.
برخی‌ از محققان‌ درمورد هدف‌ و انگیزه‌ کارآفرینان‌ و بعضی‌ دیگر خصوصیات‌ و ویژگیهای‌ آنان‌ را موردمطالعه‌ قرار داده‌اند. کارآفرینی‌ به‌ مفهوم‌ اجتماعی‌ کمتر کانون‌ توجه‌ نظریه‌پردازان‌ مدیریت‌ و اقتصاد قرار گرفته، مطالعات‌ و بررسیهای‌ انجام‌ شده‌ نیز حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ به‌ این‌ بخش‌ از کارآفرینی‌ توجهی‌ نشده‌ به‌طوری‌ که‌ اکثر مطالعات‌ و پژوهشها در زمینه‌ کارآفرینی‌ به‌ مفهوم‌ اقتصادی‌ آن‌ است. این‌ نوع‌ کارآفرینی‌ منفعت‌ موسسه‌ اجتماعی‌ را با تصویری‌ از انضباط، نوآوری‌ و وابستگی‌ اجتماعی‌ بیان‌ می‌دارد و ریشه‌ در تعاملات‌ انسانی‌ و روابط‌ اجتماعی‌ بشری‌ دارد. کارآفرینی‌ اجتماعی‌ پدیده‌ یا نظریه‌ جدیدی‌ نیست‌ بلکه‌ پیدایش‌ آن‌ مقارن‌ با به‌ رسمیت‌ شناختن‌ و ایجاد موسسات‌ و بنگاههاست. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ نگرشهای‌ خلاقانه‌ برای‌ حل‌ مسائل‌ اجتماعی‌ را جهت‌ ایجاد ارزش‌ اجتماعی‌ به‌ کار می‌برند و دارای‌ خصوصیات‌ و ویژگیهای‌ خاص‌ خود یعنی‌ عاملان‌ تغییر در بخش‌ اجتماعی، پذیرش‌ ماموریت‌ برای‌ ایجاد و بقا ارزش‌ اجتماعی، شناسایی‌ و ترغیب‌ فرصت‌های‌ جدید، به‌کارگیری‌ فرایند مستمر نوآوری‌ و اقدام‌ جدی‌ به‌وسیله‌ منابع‌ دردسترس‌ که‌ درنهایت‌ به‌ ارزش‌سازی‌ اجتماعی‌ و بقا موسسه‌ اجتماعی‌ منجر می‌گردد، از این‌رو، باتوجه‌ به‌ ویژگی‌های‌ خاص‌ و بارز کارآفرینان‌ اجتماعی‌ بایستی‌ افرادی‌ که‌ صلاحیت‌ کارآفرینی‌ اجتماعی‌ را دارند تشویق‌ و به‌ آنان‌ پاداش‌ داده‌ شود تا قادر به‌ فعالیت‌ در زمینه‌های‌ اجتماعی‌ باشند.
● تعاریف‌ کارآفرینی‌
‌ ‌پیتر دراکر کارآفرینی‌ را از دیدگاه‌ فردی‌ موردتوجه‌ قرار داده‌ و کارآفرینان‌ را صرفاً‌ عامل‌ تغییر نمی‌داند، بلکه‌ می‌گوید آنان‌ افرادی‌ هستند که‌ از فرصتهای‌ پیش‌ آمده‌ (تکنولوژی، سلیقه‌های‌ مصرف‌کننده، مزیتهای‌ اجتماعی‌ و غیره) به‌ خوبی‌ استفاده‌ کرده‌ و با ایجاد تغییراتی‌ چیزهای‌ جدیدی‌ را می‌آفرینند. باتوجه‌ به‌ تعریف‌ فوق، کارآفرین‌ همیشه‌ در جستجوی‌ تغییر است‌ و به‌ آن‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهد و در یک‌ فرصت‌ استثنایی‌ از آن‌ استفاده‌ می‌کند. کارآفرینان‌ اجازه‌ نمی‌دهند آزادی‌شان‌ به‌وسیله‌ منابع‌ اولیه‌ محدود شود و منابع‌ را برای‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ کارآفرینی‌ بسیج‌ می‌کنند. از این‌رو، کارآفرینی‌ ابزار بسیار مهمی‌ در توسعه‌ اقتصادی‌ است‌ که‌ عمده‌ترین‌ تاثیر خود را ازطریق‌ ایجاد اشتغال‌ نشان‌ می‌دهد و برای‌ نیل‌ به‌ این‌ مهم، زمینه‌سازی‌ فرهنگی‌ و آماده‌سازی‌ جامعه‌ بایستی‌ مدنظر قرار گیرد.(۲)
‌ ‌کارآفرینان‌ دارای‌ رفتار پیچیده‌ هستند و هیچ‌ نظریه‌ای‌ نمی‌تواند رفتار آنان‌ را تشریح‌ کند. شاید اولین‌ و مهمترین‌ نظریه‌ مربوط‌ به‌ زمینه‌های‌ روانی‌ کارآفرینان‌ توسط‌ دیوید مک‌ کله‌ لند در دهه‌ ۱۹۶۰ مطرح‌ گردید. مک‌ کله‌ لند بیان‌ می‌دارد که‌ کارآفرینان‌ افرادی‌ هستند که‌ نیاز فراوانی‌ به‌ موفقیت‌ دارند و مخاطرات‌ بالایی‌ را می‌پذیرند و چنین‌ ریسکهایی‌ آنان‌ را به‌ فعالیت‌ مداوم‌ تحریک‌ می‌کند. مک‌ کله‌ لند معتقد بود در جوامعی‌ که‌ گرایش‌ به‌ تولید بیشتر باشد افراد نیاز بالایی‌ برای‌ موفقیت‌ دارند.
‌ ‌سایر محققان‌ درمورد اهداف‌ و انگیزه‌ کارآفرینان‌ به‌ مطالعه‌ و بررسی‌ پرداخته‌اند و بیان‌ داشته‌اند که‌ سلامت، قدرت، اعتبار، امنیت، عزت‌ نفس‌ و خدمت‌ به‌ جامعه‌ از ویژگیهای‌ آنان‌ است. در اواسط‌ دهه‌ ۱۹۸۰ توماس‌ بگلی‌ و دیوید بوید ادبیات‌ روانشناسی‌ در کارآفرینی‌ را موردمطالعه‌ قرار دادند که‌ تلاشی‌ بود برای‌ تمایز بین‌ کارآفرینان‌ و افرادی‌ که‌ واحدهای‌ تجاری‌ کوچک‌ را اداره‌ می‌کنند که‌ درنهایت‌ به‌ شناسایی‌ پنج‌ بعد کارآفرینی‌ منجر گردید که‌ عبارتند از:(۳)
▪ بعد اول: نیاز به‌ موفقیت:
نیاز به‌ توفیق‌ یک‌ انگیزه‌ مشخص‌ بشری‌ است‌ که‌ از احتیاجات‌ دیگر انسانی‌ متمایز است. افراد توفیق‌گرا مخاطره‌جویی‌ را درحد متوسطی‌ ترجیح‌ می‌دهند زیرا آنان‌ معتقدند که‌ کوششها و تواناییهایشان‌ بر نتیجه‌ کار تاثیر می‌گذارند و علاقه‌ فراوانی‌ برای‌ یافتن‌ موقعیتی‌ دارند که‌ موفق‌ به‌ یک‌ بازخور واقعی‌ از نحوه‌ رفتار خویش‌ گردند. طبق‌ مفهوم‌ نیاز به‌ موفقیت‌ مک‌ کله‌ لند، نیاز به‌ موفقیت‌ کارآفرینان‌ بسیار بالاست.
▪ بعد دوم: کانون‌ کنترل:
این‌ عقیده‌ فردی‌ که‌ شانس‌ یا سرنوشت، زندگی‌ شخصی‌ آنها را کنترل‌ نمی‌کند از خصوصیات‌ ویژه‌ کارآفرینان‌ است. کارآفرینان‌ و مدیران‌ هر دو تمایل‌ دارند فکر کنند که‌ خودشان‌ راه‌ و روش‌ هر چیزی‌ را می‌دانند و شانس‌ و اقبال‌ نقشی‌ در زندگی‌ شخصی‌ و کاری‌ آنان‌ ندارد.
▪ بعد سوم: تحمل‌ مخاطره:
کارآفرینانی‌ که‌ تمایل‌ به‌ ریسکهای‌ متوسط‌ دارند نسبت‌ به‌ کارآفرینانی‌ که‌ ریسک‌ نامعقولی‌ را می‌پذیرند بازده‌ بالاتری‌ را به‌دست‌ می‌آورند.
▪ بعد چهارم: تحمل‌ ابهام:
تا اندازه‌ای‌ هر مدیری‌ خیلی‌ از تصمیمات‌ را با اطلاعات‌ نادرست‌ و نامشخص‌ اتخاذ می‌کند. اما کارآفرینان‌ ممکن‌ است‌ با ابهامات‌ بیشتری‌ مواجه‌ شوند؛ به‌ خاطر اینکه‌ ممکن‌ است‌ برخی‌ از کارها را برای‌ اولین‌بار انجام‌ دهند از این‌رو، همیشه‌ در زندگی‌ خود مخاطره‌ می‌پذیرند.
▪ بعد پنجم: رفتار نوع‌:A
این‌ نوع‌ رفتار، تمایل‌ به‌ انجام‌ کار بیشتر در زمان‌ کمتر اشاره‌ دارد و اگر نیاز به‌ انجام‌ چنین‌ کاری‌ باشد، علی‌رغم‌ ایرادهای‌ دیگران‌ کارآفرینان‌ آن‌ را انجام‌ می‌دهند. موسسان‌ و بنیانگذاران‌ شرکتهای‌ کوچک‌ تجاری‌ تمایل‌ به‌ درجه‌ بالایی‌ از نوع‌ رفتارA نسبت‌ به‌ دیگر رفتارها دارند.
‌ ‌به‌طور واضح‌ کارآفرینان‌ برای‌ اقدام‌ به‌ یک‌ کار تجاری‌ بیشتر از همه‌ به‌ اعتماد به‌ نفس، خودهدایتی، خوش‌بینی‌ و تشویق‌ نیاز دارند. گاهی‌ اوقات‌ کارآفرینان‌ تصمیم‌ می‌گیرند تا به‌ یک‌ سرمایه‌گذاری‌ جدید اقدام‌ کنند؛ چرا که‌ نمی‌خواهند افقها و چشم‌انداز آینده‌ خود را نادیده‌ بگیرند، آنان‌ تمایل‌ به‌ ریسک‌ تضمینی‌ با سود مالی‌ دارند. در مواجه‌ با این‌ شرایط، بسیاری‌ از افراد کارآفرین‌ برای‌ کنترل‌ سرنوشت‌ شغلی‌ و حرفه‌ای‌ خود تشویق‌ می‌شوند، در مدیریت‌ و در جاهای‌ مختلف‌ شما می‌توانید برخی‌ از این‌ کارآفرینان‌ را ببینید.
● مفهوم‌ و معنای‌ کارآفرینان‌ اجتماعی(۴)
‌ ‌مفهوم‌ کارآفرینی‌ اجتماعی‌ از تعاملات‌ انسانی‌ و کنش‌ و واکنش‌ بشری‌ نشأت‌ گرفته‌ است. کارآفرینی‌ اجتماعی‌ منفعت‌ موسسه‌ اجتماعی‌ را با تصویری‌ از انضباط، نوآوری‌ و وابستگی‌ اجتماعی‌ بیان‌ می‌دارد. باتوجه‌ به‌ اینکه‌ اکثر موسسات‌ اجتماعی‌ با بازدهی‌ پایین‌ و عدم‌ کارایی‌ مواجه‌اند و بسیاری‌ از فعالیتهای‌ بشردوستانه‌ از انتظارات‌ و برنامه‌های‌ دولت‌ به‌ دور مانده‌اند ضروری‌ است‌ که‌ کارآفرینان‌ به‌ مسائل‌ اجتماعی‌ توجه‌ بیشتری‌ داشته‌ باشند؛ کارآفرینان‌ اجتماعی‌ نیازمند به‌ توسعه‌ و گسترش‌ طرحها و مدلهای‌ جدید برای‌ قرن‌ حاضر هستند. کارآفرینی‌ اجتماعی‌ پدیده‌ نو و جدیدی‌ نیست‌ بلکه‌ کارآفرینی‌ از زمان‌ پیدایش‌ موسسات‌ و بنگاه‌هایی‌ که‌ به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شده‌اند مطرح‌ شده‌ و کارآفرینان‌ روشهای‌ کارآمد و موثری‌ را برای‌ اجرای‌ ماموریتهای‌ اجتماعی‌ خود جستجو می‌کنند. اکثر کارآفرینان‌ اجتماعی‌ با سازمانهای‌ غیرانتفاعی‌ جهت‌ کسب‌ سود و درآمد شروع‌ به‌ کار می‌کنند و صاحبان‌ کار و سرمایه‌ نیز با جذب‌ آنان‌ مسئولیت‌ اجتماعی‌ خود را به‌ کارآفرینان‌ اجتماعی‌ واگذار می‌کنند. سوالهایی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌شود این‌ است‌ که: کارآفرین‌ اجتماعی‌ چگونه‌ فردی‌ است؟ کارآفرین‌ اجتماعی‌ تمایل‌ به‌ چه‌ کاری‌ دارد؟ کارآفرین‌ اجتماعی‌ چه‌ مفهومی‌ دارد؟
‌ ‌کارآفرینان‌ اجتماعی‌ افرادی‌ هستند که‌ تغییراتی‌ را در خدمات‌ اجتماعی‌ از طریق‌ موارد ذیل‌ جهت‌ دستیابی‌ به‌ ارزش‌ اجتماعی‌ به‌وجود می‌آورند:(۵)
تبیین‌ و تعریف‌ فرایندهای‌ جدید خدمات، تولیدات‌ یا روشهای‌ منحصربه‌ فرد عملیاتی‌ که‌ با نوآوری‌ همراه‌ است؛
▪ ایجاد ظرفیتهایی‌ برای‌ ماندگاری‌ و گسترش‌ فعالیت؛
▪ توجه‌ به‌ ایجاد سرمایه‌ و ارزش‌ اجتماعی؛
▪ به‌کارگیری‌ نگرشهای‌ بازارمدار برای‌ حل‌ مسائل‌ اجتماعی؛
▪ یافتن‌ بازارها و فرصتهای‌ جدید برای‌ ماموریت‌ غیر سودآور یا زمینه‌های‌ حمایت‌ نشده‌ توسط‌ نیروهای‌ بازار.
‌ ‌کارآفرین‌ اجتماعی‌ خلق‌کننده‌ ارزش‌ اجتماعی‌ است‌ ولی‌ توجیه‌ اینکه‌ منابع‌ مورداستفاده‌ کارآفرین‌ در ایجاد آن‌ ارزش، مناسب‌ بوده‌ یا خیر، کار مشکلی‌ است‌ و تعهد اجتماعی‌ شاخص‌ مناسب‌ و قوی‌ برای‌ بررسی‌ کارایی‌ و اثربخشی‌ امور اجتماعی‌ نیست. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ در بازار کار می‌کنند اما این‌ بازارها دارای‌ نظم‌ و انضباط‌ معینی‌ نیستند. خیلی‌ از سازمانهای‌ هدفدار اجتماعی‌ برای‌ بعضی‌ از خدمات‌ خود حق‌الزحمه‌ مطالبه‌ می‌کنند، آنها همچنین‌ در دریافت‌ بخششها، کمکهای‌ داوطلبانه‌ و انواع‌ دیگری‌ از پشتیبانیها رقابت‌ می‌کنند. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ دارای‌ خصوصیات‌ مشترکی‌ هستند که‌ این‌ ویژگیها عبارتند از:
▪ تفکر بیش‌ از حد و دیدن‌ فرصتهایی‌ که‌ دیگران‌ نمی‌بینند؛
▪ مخاطره‌پذیری‌ و تشویق‌ به‌ قضاوت‌ و تعقل؛
▪ مشکل‌گشایی؛
▪ ایجاد چشم‌اندازهای‌ عملی‌ به‌وسیله‌ عقایدشان‌ که‌ باعث‌ بهبود زندگی‌ افراد می‌شود؛
▪ ساعت‌ کاری‌ چرخشی‌ (منعطف) با ترغیب‌ به‌ سوی‌ هدف‌ اجتماعی.
● عناصر کارآفرینی‌ اجتماعی‌
‌ ‌کارآفرینی‌ اجتماعی‌ از شش‌ جزء تشکیل‌ شده‌ که‌ این‌ عناصر به‌ تفصیل‌ عبارتند از:
۱) عاملان‌ تغییر در بخش‌ اجتماعی:
کارآفرینان‌ اجتماعی‌ اصلاحگر و تحول‌گرا با یک‌ ماموریت‌ اجتماعی‌ هستند، آنها تغییرات‌ اساسی‌ را در بخش‌ اجتماعی‌ با کارهایی‌ که‌ انجام‌ می‌دهند به‌وجود می‌آورند و چشم‌اندازشان‌ جسورانه‌ است‌ و به‌ موارد اصولی‌ و مشکلات‌ اساسی‌ تاکید می‌کنند و به‌ علائم‌ ساده‌ رفتاری‌ توجه‌ ندارند. آنها اغلب‌ نیازها را کاهش‌ می‌دهند به‌ جای‌ اینکه‌ دقیقاً‌ آنها را برآورد سازند و در جستجوی‌ تغییرات‌ منظم‌ و پیشرفتهای‌ قابل‌ قبولی‌ هستند، اگرچه‌ ممکن‌ است‌ به‌صورت‌ محلی‌ فعالیت‌ کنند فعالیتهایشان‌ توانایی‌ برانگیختن‌ پیشرفتهای‌ همگانی‌ در مناطق‌ انتخاب‌ شده‌ را دارد. درهرحال‌ فعالیتهای‌ آنها در زمینه‌ آموزش، مراقبتهای‌ جسمی، بهبود اقتصادی، هنر و بخش‌ اجتماعی‌ است.
۲) پذیرش‌ ماموریت‌ برای‌ ایجاد و بقا ارزش‌ اجتماعی: این‌ مرکز ثقلی‌ است‌ که‌ کارآفرینان‌ اجتماعی‌ را از کارآفرینان‌ اقتصادی‌ متمایز می‌سازد، حتی‌ از آنانی‌ که‌ به‌طور اجتماعی‌ مسئول‌ فعالیتهای‌ بازرگانی‌ هستند. برای‌ کارآفرینان‌ اجتماعی، ماموریت‌ اجتماعی‌ اساسی‌ و بنیادی‌ است. نقش‌ کارآفرینی‌ اجتماعی‌ در توسعه‌ اجتماعی‌ این‌ است‌ که‌ نمی‌تواند مزایای‌ خصوصی‌ ایجاد شده‌ برای‌ افراد را کاهش‌ دهد. سودآوری، ایجاد ثروت‌ و پاسخ‌ به‌ تمایلات‌ مشتریان‌ بخشی‌ از این‌ مدل‌ است. ولی‌ این‌ عوامل‌ ابزاری‌ برای‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ اجتماعی‌ است. سودآوری‌ معیار ایجاد ارزش‌ و رضایت‌ مشتری‌ نیست‌ بلکه‌ معیاری‌ برای‌ میزان‌ تاثیرات‌ اجتماعی‌ است. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ یک‌ برگشت‌ طولانی‌ در سرمایه‌گذاری‌ را جستجو می‌کنند، آنان‌ ازطریق‌ واکنش‌ سریع‌ می‌خواهند پیشرفتهای‌ درازمدت‌ را ایجاد کنند و همیشه‌ درمورد ماندگاری‌ تاثیر اجتماعی‌ فعالیت‌ خود می‌اندیشند.
۳) شناسایی‌ و ترغیب‌ سرسختانه‌ فرصتهای‌ جدید: درجایی‌ که‌ دیگران‌ مسائل‌ و مشکلات‌ را می‌بینند کارآفرینان‌ فرصتها را شناسایی‌ می‌کنند. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ به‌ سادگی‌ به‌ سوی‌ درک‌ نیازهای‌ اجتماعی‌ سوق‌ پیدا نمی‌کنند درعوض‌ آنان‌ در زمینه‌ اینکه‌ به‌ پیشرفتی‌ دست‌ پیدا کنند دیدگاه‌ و بینش‌ جدیدی‌ دارند و چشم‌انداز کاری‌ خود را معین‌ می‌سازند. آنان‌ مدل‌هایی‌ را توسعه‌ داده‌ و قادرند به‌ آنچه‌ که‌ انجام‌ می‌دهند نائل‌ شوند، همچنین‌ آنان‌ یاد می‌گیرند چه‌ چیزی‌ را انجام‌ دهند یا ندهند. جزء اصلی‌ کار آنان‌ اصرار و پافشاری‌ برای‌ پیش‌بینی‌ و قضاوت‌ است. آنان‌ زمانی‌ که‌ با یک‌ مانع‌ مواجه‌ می‌شوند بیشتر فعالیت‌ می‌کنند. سوال‌ کارآفرینان‌ این‌ است‌ که: چگونه‌ می‌توان‌ بر این‌ موانع‌ فائق‌ آمد؟ چگونه‌ می‌توان‌ این‌ کار را انجام‌ داد؟ جواب‌ آن‌ است‌ که‌ آنان‌ با شناسایی‌ فرصتهای‌ جدید و پافشاری‌ و اصرار در آن‌ و ترغیب‌ هدف‌ خود قادرند به‌ موانع‌ موجود غلبه‌ کنند.
۴) به‌کارگیری‌ فرایند مستمر نوآوری، سازگاری‌ و یادگیری: کارآفرینان‌ مبتکر و نوآورند، آنان‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ تازه‌ و توسعه‌ مدلهای‌ جدید می‌پردازند و پیشقدم‌ در ارائه‌ نگرشهای‌ جدیدند. باتوجه‌ به‌ گفته‌ شومپیترSCHUMPETER) )، نوآوری‌ می‌تواند اشکال‌ بسیاری‌ به‌ خود بگیرد و نیازی‌ به‌ اختراع‌ چیزهای‌ جدید نداشته‌ باشد و به‌ سادگی‌ می‌تواند با ایده‌ جدید، روش‌ جدید و با یک‌ موقعیت‌ جدید همراه‌ باشد. کارآفرینان‌ نیازی‌ نیست‌ که‌ جزء مخترعان‌ باشند بلکه‌ آنها به‌ سادگی‌ نیاز دیگران‌ را جهت‌ ابداع، ازطریق‌ آفرینش‌ ایده‌های‌ جدید برطرف‌ می‌کنند. نوآوری‌ آنان‌ ممکن‌ است‌ ازطریق‌ چگونگی‌ ساختار برنامه‌های‌ اصلی‌ یا کیفیت‌ منابع‌ دردسترس‌ پدیدار شود. آنان‌ روشهای‌ نوآوری‌ را برای‌ اطمینان‌ از مخاطرات‌ جستجو می‌کنند که‌ از آن‌ طریق‌ به‌ منابع‌ در طول‌ زمان‌ دست‌ خواهند یافت‌ و ارزش‌ اجتماعی‌ ایجاد خواهندکرد. تمایل‌ به‌ نوآوری‌ بخشی‌ از روش‌ کار موثر کارآفرینان‌ است‌ و آنان‌ درصدد کاهش‌ فعالیت‌ خود نیستند بلکه‌ گرایش‌ به‌ تحمل‌ بالایی‌ از ابهام‌ و یادگیری‌ مدیریت‌ ریسک‌ برای‌ خود و دیگران‌ را دارند. آنان‌ شکست‌ در یک‌ پروژه‌ و یا برنامه‌ را نه‌ به‌ عنوان‌ تراژدی‌ (نمایش) شخصی‌ بلکه‌ تجربه‌ یادگیری‌ می‌دانند.
۵) اقدام‌ جدی‌ و بی‌باکانه‌ به‌وسیله‌ منابع‌ دردسترس: کارآفرینان‌ اجتماعی‌ اجازه‌ نمی‌دهند به‌واسطه‌ حفظ‌ منابع‌ خود از ترغیب‌ چشم‌اندازشان‌ چشم‌پوشی‌ کنند. آنها در انجام‌ دادن‌ کارهایشان‌ با حداقل‌ منابع‌ و جذب‌ حداقل‌ منابع‌ از دیگران، مهارت‌ خاصی‌ دارند. آنان‌ از منابع‌ کمیاب‌ به‌طور کارآ استفاده‌ می‌کنند و منابع‌ محدود خود را ازطریق‌ اشتراک‌ مساعی‌ با دیگران‌ و شرکای‌ خود تامین‌ می‌کنند. آنها همه‌ منابع‌ را با سرشت‌ بشردوستانه‌ برای‌ کارهای‌ تجاری‌ خود جستجو می‌کنند و از طریق‌ هنجارها یا سنتهای‌ موجود درخصوص‌ بخششها و کمکهای‌ داوطلبانه‌ محدود نمی‌شوند. آنان‌ خطرات‌ و مسائل‌ آینده‌ را ازطریق‌ کاهش‌ زیانهایی‌ که‌ به‌ شکست‌ منجر می‌شوند را تخمین‌ می‌زنند. تحمل‌ میزان‌ ریسک‌پذیری‌ سهامدارانشان‌ را درک‌ و شناسایی‌ می‌کنند.
۶) ارائه‌ حس‌ بلندپروازانه‌ پاسخگویی‌ به‌ موسسات‌ و پیامدهای‌ حاصله: از آنجا که‌ انضباط‌ بازار به‌طور خودکار مخاطرات‌ اجتماعی‌ غیرکارآ را پاکسازی‌ می‌کند، کارآفرینان‌ اجتماعی‌ گامهایی‌ را برای‌ اطمینان‌ از اینکه‌ آنها ارزش‌ ایجاد می‌کنند را برمی‌دارند. آنان‌ این‌ اطمینان‌ را دارند که‌ به‌طور دقیق‌ نیازها و ارزشهای‌ افراد ارزیابی‌ می‌شود و قصد دارند با فعالیتهایی‌ که‌ انجام‌ می‌دهند به‌ جوامع‌ خدمت‌ کنند. آنان‌ انتظارات‌ و ارزشهای‌ دیگر مخترعان‌ و نوآوران‌ را درک‌ می‌کنند. آنان‌ پیشرفتهای‌ اجتماعی‌ را برای‌ مزیتهایی‌ که‌ به‌ جوامع‌ بشری‌ دارد جستجو می‌کنند و برگشتهای‌ اجتماعی‌ و مالی‌ آن‌ را نیز درنظر می‌گیرند. کارآفرینان‌ اجتماعی‌ سازوکارهای‌ بازخور برای‌ تقویت‌ پاسخگویی‌ اجتماعی‌ را به‌وجود می‌آورند. آنان‌ پیشرفتهای‌ خود را با معیارهای‌ همچون‌ اجتماعی، مالی‌ و پیامدهای‌ مدیریتی‌ ارزیابی‌ می‌کنند.
● نتیجه‌
‌ ‌کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ از فرصتهای‌ پیش‌ آمده‌ به‌ خوبی‌ استفاده‌ کند و با ایجاد تغییراتی‌ قادر به‌ خلق‌ اثری‌ جدید باشد. از این‌رو، کارآفرینی‌ فعالیت‌ بدیع‌ و جدید نیست‌ بلکه‌ فعالیتی‌ نادر است، بنابراین، کارآفرینی‌ اجتماعی‌ نوعی‌ فعالیت‌ کمیاب‌ و مجموعه‌ای‌ از رفتارهای‌ استثنایی‌ را دربر می‌گیرد. این‌ رفتارها باید تشویق‌ و ترغیب‌ و به‌ آنانی‌ پاداش‌ داده‌ شود که‌ صلاحیت‌ و شایستگی‌ برای‌ انجام‌ این‌ کار را دارند. در شرایط‌ متحول‌ و متلاطم‌ امروزی‌ ما نیاز به‌ رفتار کارآفرینی‌ در همه‌ بخشها داریم‌ ولی‌ هرکسی‌ شایستگی‌ کارآفرین‌ شدن‌ را ندارد همچنان‌ که‌ یک‌ مدیر بخش‌ بازرگانی‌ یا اجتماعی‌ نمی‌تواند کارآفرین‌ باشد. از این‌رو، کارآفرینی‌ دارای‌ شاخصها و معیارهای‌ خاص‌ خود است. ازطرفی، هرکسی‌ تمایلی‌ برای‌ کارآفرینی‌ اجتماعی‌ ندارد چرا که‌ توانایی‌ و صلاحیت‌ خاص‌ خود را می‌طلبد و همچنین‌ بازده‌ مشخص‌ اقتصادی‌ را برای‌ افراد به‌ ارمغان‌ نمی‌آورد. بنابراین، باتوجه‌ به‌ خصوصیات، عناصر و اجزأ کارآفرینی‌ اجتماعی‌ بخش‌ اجتماعی‌ نیاز به‌ سبک‌ رهبری‌ متفاوتی‌ دارد و کارآفرینان‌ اجتماعی‌ گونه‌ خاصی‌ از شیوه‌ رهبری‌ را باید دارا باشند که‌ ضرورت‌ شناسایی‌ و پرورش‌ آنها امری‌ جدی‌ و خطیر است. پس‌ موسسات‌ آموزشی‌ باید متعهد به‌ این‌ امر باشند که‌ کارآفرینان‌ اجتماعی‌ را جهت‌ دستیابی‌ به‌ پیشرفت‌ اجتماعی‌ با روش‌های‌ جدید تربیت‌ کنند تا بتوانیم‌ با فراغ‌ بال‌ بیشتری‌ به‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ بپردازیم.

وبگردی
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!