جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


توصیه‌های مدیریتی از یک کارآفرین جوان


توصیه‌های مدیریتی از یک کارآفرین جوان
بعضی اشخاص علی‌رغم داشتن سابقه كاری طولانی ممكن است تجربیات جالبی داشته باشند. نمونه چنین اشخاصی اسكات اسمیگلر ۲۲ ساله اهل ایالت ماساچوست آمریكا است كه طی فعالیت چند سال اخیر در زمینه كارآفرینی درس‌های مهمی آموخته است. او كارش را در حالی كه هنوز یك دانش‌آموز دبیرستان بود با یك شركت كوچك طراحی حرفه‌یی صفحات وب و مشاوره بازاریابی آن لاین آغاز كرد. در ابتدا خودش تمام كارها را انجام می‌داد تا آهسته آهسته میان مشتریان به رسمیت شناخته شد و مراجعات بیشتری دریافت نمود. سپس وارد كالج شد و تا ماه می ۲۰۰۲ دفتر كارش همان اتاق دانشجویی‌اش بود. در سال ۲۰۰۳ فروش او به ۳۰۰۰۰۰ دلار رسید.
او اینك در كالج بنتلی در والتهام ماساچوست مشغول به تحصیل است و همزمان انجمن كارآفرینی را كه در دوران مدرسه بنیان‌گذاری نموده هنوز سرپرستی می‌كند و هر گاه از كار ۹۰ ساعت هفتگی‌اش فراغتی می‌یابد به كارآفرینان از هر گروه سنی توصیه‌هایی را ارایه می‌دهد. ۱۰ پیشنهاد مهم كه در زیر آمده حاصل بخشی از فعالیت‌های پیگیرانه اوست:
۱) همه چیز به پشتكار بستگی دارد
تحقق رویاهای شما به آن سادگی‌ها كه می‌پندارید نیست، شاید سال‌ها كوشش و صبوری نیاز داشته باشد. حتما مطمئن شوید كه اهدافتان به خوبی سازماندهی شده، ثبات رای دارید و باور كنید رسیدن به قله‌های موفقیت میسر نیست مگر با پذیرفتن ریسك و حفظ قوای ذهنی كه هنگام بروز مشكلات به یاری شما می‌آید. اسمیگلر می‌گوید: می دانم كه هم‌اكنون بسیار جوانان هم‌سن و سال من در جست و جوی راهی برای شروع یك كسب و كار و توسعه آن می‌باشند.
چه جریان مرعوب‌كننده‌یی آن هنگام كه پوسته اولیه را می‌شكافید و ناگزیر نگران بیمه، دستمزد و حساب‌ها می‌شوید، بسیاری افراد اجازه می‌دهند كه این هراس بر آنها غلبه یابد و درست اینجاست كه از رویاهایشان دست می‌كشند. مهم همین است كه بنشینید و عمیقا فكر كنید، بطور دقیق خواسته‌تان از زندگی را مشخص كنید و آنگاه به دنبالش بروید.
۲) ارزش كار گروهی و مشاوره را درك كنید
طبیعتا یك شركت كوچك به تنهایی همه منابع ضروری را دارا نمی‌باشد. پس برخورداری از یك شبكه غنی مشاورین و اشخاصی كه در صورت بروز مشكلاتی در حوزه بازاریابی و مالی یاری‌رسان باشند برای شما حیاتی است.
۳) به جایگاه خود پایبند باشید.
اسمیگلر می‌گوید: «من یاد گرفته‌ام فقط زمانی می‌توانم درآمد خوبی داشته باشم كه بر آنچه در توان شركتم است، متمركز باشم البته این به معنی دنبال نكردن راههای دیگر جهت بسط كسب و كارم نیست. نهایتا، نیازهای مشتریان نوع خدمات قابل عرضه را تعیین می‌كند.»
هر قدمی كه بر می‌دارم قویا معطوف بر خدمات مورد نیاز مشتریان است. تقریبا همه‌چیز مربوط به مشتریان خود را می‌دانم چرا كه زمان زیادی هم صرف شناخت احتیاجاتشان می‌كنم.
۴) از اهم اخبار تاثیرگذار بر مشتریان اطلاع پیدا كنید.
هر روز رویدادهای مهمی اتفاق می‌افتند كه احتمالا بر مشتریان شما اثر خواهند گذاشت. جهت اطمینان از اینكه بهترین نحوه عملكرد را دارید، باید در آخرین داد و ستدهای بازار به روز باشید و طوری از آنها استفاده كنید كه هم شما همواره عرضه‌كننده بهترین خدمات باشید و هم مشتری مطلوبترین خدمات را دریافت كند.
اسمیلگر عقیده دارد: «حتی در شلوغ‌ترین روزهای كاری، خودم و تمام پرسنل اخبار را كنترل می‌كنیم. بی شك اطلاعات شما را از رقیبان جلو می‌اندازد.»
۵) برقراری ارتباط كلید محسوب می‌شود
ممكن است در عین اینكه تصور می‌كنید مشتریان شما را درك می‌كنند، این طور نباشد. پیوسته صریح و روشن منظور خود را بگویید وآنگاه با ایمیل های مختصر ارتباط را دنبال كنید. بخشی از فرآیند ارتباط، مستلزم اثبات درك متقابل شما و مشتری است تا در صورت هر گونه سوء تعبیر یا درك نادرست، به توافقی كه كرده‌ا‌ید متوسل شوید.
پس فقط مشتری نیست كه باید توقعاتش برآورده شود بلكه او هم باید از انتظارات شما آگاه باشد.
موفقیت یك خیابان دوطرفه است.
اسمیگلر می گوید: «بسیاری ازمردم از گسترش وب و موتورهای جست‌و جوگر در هراسند، بارها و بارها مشتریان به من گفته‌اند كه چه اندازه برایشان مهم است كه من جهت توضیح شفاف مطالب وقت می‌گذارم و صبور هستم».
۶) تامین مالی سرنوشت ساز است
فرض كنید همه مخارج از پیش‌بینی‌های شما گران‌تر خواهد شد. در فرایند بودجه‌بندی، قطعا باید برای مواردی كه خارج از انتظار شماست برنامه‌ریزی كنید. به علاوه هرگز از هزینه‌كردن هراس نداشته باشید البته و البته اگر باور دارید كه بازدهی كارتان، ریسك شما را تضمین می‌كند.
۷) ارتباطی بر اساس صداقت و راستی برقرار كنید
صداقت برهر چیز دیگر مقدم است. ریا نشانه ضعف و حاكی از نقصان استراتژی به شمار می‌رود. اگر مشتریان بر صداقت شما ایمان داشته باشند و بدانند همه‌چیز را همان‌گونه كه هست برایشان عنوان می‌كنید، دلیلی برای تردید نسبت به شما نخواهند یافت. كسب شهرت برای یك خدمات‌رسان معتبر سال‌ها كار می‌طلبد، اما دقیقه‌یی كافی است تا این حسن شهرت به تباهی كشیده شود.
اسمیگلر عقیده دارد: «یكی از عمده‌ترین نكاتی كه شما را از سایر همتایان متمایز می‌سازد اعتماد حقیقی مشتریان به شما است.»
۸) موقعیت خود را در بالای منحنی حفظ كنید
شرایط كسب و كار به سرعت تغییر می كند و آموزش فاكتور حیاتی در راه موفقیت است
اسمیگلر می‌گوید: «زمانی وسوسه شدم كالج را ترك كنم و تمام وقت خود را به اداره شركت اختصاص دهم ولی خیلی زود متوجه شدم، این سیاست هوشمندانه‌یی نیست. فقط در صورتی امكان به توفیق رساندن كارتان را دارید كه از لحاظ تئوری نیز غنی باشید.»
۹) در موفقیت مشتریانتان شریك باشید
چنانچه عهده‌دار فراهم نمودن محصولات یا خدماتی می‌شوید با تمام قوا بكوشید. پیوسته نیازهای مشتریان را در گوشه ذهنتان داشته باشید. به خاطر بسپارید اگردر جهت كامیابی آنها حركت كنید، آنها نیز به شما در راه موفقیت كمك خواهند كرد. چون از هر دست بدهید از همان دست می‌گیرید.
۱۰) یك لحظه هم بازاریابی را متوقف نسازید
ابدا فراموش نكنید كه هر شخصی می‌تواند مشتری احتمالی شما باشد. بی‌وقفه در عین جست‌و جوی مشتریان تازه، با اتكاء بر روابط موجود به فعالیت خود ادامه دهید.
درست زمانی می‌توانید آنها را جلب كنیدكه به دنبال برآورده ساختن احتیاجاتشان می‌باشند. با یك سیاست ظریف اگر مرتبا در دسترس باشید به نامی آشنا بدل می‌شوید و آنگاه اگر مشتریان نیازی پیداكنند بدون گشتن یك راست به سراغ شما خواهند آمد.
و در انتها، اسمیگلر توصیه كوچك دیگر نیز دارد: برقراری توازن صحیح میان كار و تفریح را در نظر بگیرید. هرچند شروع و اداره كار شركت تمركز، از خودگذشتگی و صرف وقت می‌طلبد، باید درحفظ تعادل زندگی كوشید. تمایل به توفیقات شغلی اهمیت دارد اما نه به قیمت ویرانی زندگی شخصی.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید