پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بوش یکی از ۵ معما را حل کرد


بوش یکی از ۵ معما را حل کرد
دولت بوش سرانجام موفق شد در آخرین روزهای فعالیت سنای تحت كنترل جمهوریخواهان، یكی از پنج تاییدیه موردنظرش را كسب كند و اكنون تلاش خود را روی چهار موضوع حیاتی دیگر برای كاخ سفید متمركز كرده است.
این تاییدیه مربوط به پیمان همكاری اتمی آمریكا و هند بود.سنا در آخرین ساعات كاری روز پنجشنبه خود به وقت نیویورك، با ۸۵رای مثبت در برابر ۱۲رای منفی این پیمان را تایید كرد.مخالفان اشاره می كردند كه همكاری اتمی آمریكا با هند به عنوان كشوری كه هرگز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا نكرده و در عین حال دست به آزمایش بمب اتمی زده است، نشانگر برخورد دوگانه و تبعیض آمیز واشنگتن با مساله هسته ای خواهد بود.
به اعتقاد این مخالفان، واشنگتن با تایید این پیمان دیگر حق ندارد كشورهای عضو معاهده ان پی تی را تحت فشار بگذارد تا از حقوقی كه بر اساس این معاهده دارند ، دست بردارند.
در عین حال برخی مدافعان این پیمان در آمریكا اشاره دارند كه دولت بوش باید به خاطر رای مثبت هند در شورای حكام برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، به آن كشور امتیازی می داد.
این پیمان در حقیقت به دولت بوش اجازه می دهد تا قوانین آمریكا در خصوص منع همكاری اتمی با كشورهای خارج از معاهده ان پی تی را نقض كند. شماری از دموكراتها كه از اول ژانویه كنترل سنا را دراختیار خواهند گرفت، گفته اند كه این تاییدیه سنای تحت كنترل جمهوریخواهان، یك اشتباه وحشتناك است.دولت بوش اكنون امیدوار است در روزهای باقیمانده بتواند رای اعتماد سنا را برای رابرت گیتس در پست وزارت دفاع كسب و از سوی دیگر تایید قانون عادی سازی روابط با ویتنام را كه پیش از این در مجلس نمایندگان رد شد، بدست آورد.
معمولا در آمریكا هنگامی كه كنگره در جریان انتخابات، از كنترل یك حزب خارج و دوره انتقالی را سپری می كند، قانونی را تصویب نمی كند و اعضا سعی دارند تا تصمیمات مهم را به كنگره آتی بسپارند.در آمریكا به این دوره انتقالی كنگره، «لیم داك» Lame duckمی گویند و نمایندگان و سناتورهایی كه در انتخابات مجدد شكست خورده اند، برای احترام به آرای مردم ، طرح ، لایحه و قانون مهمی را تایید یا رد نمی كنند اما ظاهرا در دولت بوش همه چیز قابل تغییر است.شورای روابط خارجی آمریكا كه یك نهاد غیردولتی اما با نفوذ در هیات حاكمه آمریكا است، پیش از این اعلام كرده بود كه بوش در كسب تاییدیه سنا در هر سه مورد، موفق خواهد شد اما در دو مورد بعدی با چالش اساسی مواجه است.
كسب رای اعتماد برای جان بولتون به عنوان سفیر آمریكا در سازمان ملل و تاییدیه قانون شنود مكالمات تلفنی، از جمله مواردی است كه عنوان می شود، كاخ سفید برای بدست آوردن آنها باید راه دشواری را طی كند.دمكراتها یكصدا گفته اند كه در هر دو مورد ، در مسیر خواسته های بوش گام برنخواهند داشت.
شاید به همین دلیل است كه زمزمه های تعیین جانشین بولتون در رسانه های آمریكایی قوت گرفته هر چند كه كاخ سفید صراحتا این موضوع را رد می كند.
البته تجربه نشان داده كه كاخ سفید و شخص بوش در چنین مواردی تا آخرین دقایق، حاضر نیستند واقعیات را بیان كنند. نمونه آن وضعیت دونالد رامسفلد بود كه بوش یك روز قبل از تعیین جانشین وی، صراحتا از او دفاع و گفته بود كه رامسفلد تا پایان دوره در این پست باقی خواهد ماند.
«مقصود امیریان»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید