سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آنچلوتی «ریوالدو» را نابود کرد و ماگات «کریمی» را!


آنچلوتی «ریوالدو» را نابود کرد و ماگات «کریمی» را!
علی كریمی را می شناسید؟ تعجب نكنید و سؤال آغازین این مطلب را به دقت مرور كنید. علی كریمی كیست؟ پاسخ این سؤال در حال حاضر به شرح ذیل است؛ بازیكن شماره ۸ تیم ملی ایران و بایرن مونیخ آلمان. او در چه سطحی فوتبال بازی می كند؟ كریمی یك بازیكن معمولی در تیم ملی و یك نیمكت نشین تمام عیار در بایرن است.
اما او چگونه بازیكنی بود؟ علی، ستاره سال ۲۰۰۴ آسیا و جام ملت های همان سال بود. كریمی روزی كه آلمان، میزبان جام جهانی ۲۰۰۶ به ورزشگاه آزادی آمده بود تا تیم ملی ایران را در منگنه بگذارد. تمامی مردان خط میانی حریف را زیر سایه سنگین خود محو كرد. او آنقدر در دریبل امثال اشتایگر، بالاك و... موفق و قلدر نشان داد كه بكن باوئر حاضر در VIP ورزشگاه آزادی برای سومین بار تصمیم گرفت تا دست به استخدام یك فوتبالیست ایرانی بزند. قیصر ژرمن ها هرچند از خرید مهاجمانی چون علی دایی و وحید هاشمیان چندان راضی نبود با این همه دست به خریدتكنیكی ترین بازیكن آسیا زد.
چراكه رییس باشگاه بایرن مونیخ هم با وجود ذهنیت كاملاً ماشینی خود از فوتبال، چاره ای نداشت جز تحسین تكنیك یك جادوگر كه صد البته اهل آمریكای جنوبی نبود و این بار از آسیا و كشور ایران سربلند كرده بود. در هفته های اولی كه علی به جمع بازیكنان درجه یك ایالت باواریاپیوست، توانست كلی شیرین كاری كند. او به بایرلوركوزن گل زد.
در همین بازی بهترین پاس گل را به روی ماكای هلندی داد. در ادامه كریمی به تیم های دورتموند، راپیدوین (لیگ قهرمانان اروپا) و... گل زد و چند پاس گل حساس نیز داد تا اینكه مصدوم شد. بعد از این اتفاق «شوم» او در بازیابی سریع خود ناكام ماند و فلیكس ماگات هم در اعتماد به كریمی، خست به خرج داد. سرمربی بایرن مونیخ پیش از این بازیكن حساسی چون سباستین دایسلر را ازدورخارج كرده بود و رفتارهای اخیرش با علی كریمی كه یك بازیكن شرقی و احساساتی است، دور از انتظار نبود.
به هر حال این سرمربی نتوانست از بازیكن «تاپی» كه در اختیار داشت استفاده خوبی داشته باشد و برعكس، او را از اصلش دور كرد. ذهنیت مكانیكی فلیكس ماگات از فوتبال باعث شده، بایرن مونیخ یكی از ماشینی ترین دوران تاكتیكی خود را سپری كند. واقعاً در این تیم كدام بازیكن تكنیكی می تواند در حد و اندازه های ستارگان تكنیكی حریف ظاهر شود؟
هیچ یك! با این اوصاف كادرفنی بایرن مونیخ باید به علی كریمی آنقدر آزادی عمل می داد تا این نقیصه در این تیم برطرف شود. اما فلیكس ماگات روح فوتبال علی كریمی را نابود كرد. كریمی كه سهل است اگر امثال مارادونا، رونالدینیو و... را هم در قالب تاكتیكی بایرن مونیخ فعلی قرار می دادند، شاهد افت آنان می شدیم. البته این بازیكنان چون اسم و رسم داشتند و دارند، ماگات نمی تواند آنان را محدود كند با این حساب افت نامبردگان چندان كه باید نخواهد بود. با این همه دیگر از آن هنرنمایی های دلچسب خبری نخواهد بود.
وقتی كریمی را محدود می كنند تا در جناح راست فقط به توپ هایی كه به سمت او می آید یك ضربه بیشتر نزد، چه انتظاری می توان از علی داشت؟ كریمی اگر در آسیا چهره شد، به این دلیل بود كه منصور پورحیدری به سال ۱۹۹۸ بانكوك (بازی های آسیایی تایلند) هرچند او را در جناح چپ خط دفاعی به كار گرفته بود اما علی را به تمام معنا آزاد گذاشته بود تا پا به توپ حتی تا خط دروازه رقبا پیش برود. در ادامه و در پرسپولیس و الاهلی هم كریمی همیشه یك بازیكن آزاد بود كه مسؤولیت خاصی نداشت اما گاهی تمامی بار مسؤولیت تیم را به تنهایی بر دوش خود می كشید اما همین بازیكن را در
بایرن مونیخ خلع سلاح كردند. به او دستور اكید دادند، در خدمت تیم باشد آن هم به عنوان كسی كه به محض دریافت توپ، پاس دهد. او حق هیچ گونه دخل و تصرف بر توپ های دریافتی را نداشت. چراكه در قالب تاكتیك ماشینی فلیكس ماگات اگر غیر از این باشی باید روی نیمكت بنشینی.
علی كریمی هم كه یك بازیكن كاملاً حساس و زودرنج است، در چنین شرایطی واقعاً نابود شد. انكار نمی كنیم كه او یك بازیكن تنبل است اما كسی پیدا می شود درخشش فوق ستاره ای او را در مصاف با تیم های كره جنوبی (جام ملت های ۲۰۰۴ چین - هت تریك)، آلمان (ورزشگاه آزادی - سال ۲۰۰۵)، اسلوواكی (در اسلوواكی هت تریك كرد - سال ۲۰۰۱) و... را انكار كند.در امارات، علی كریمی را به اندازه تمامی ستارگان دنیا دوست دارند.
چراكه تكنیكش را از نزدیك دیده اند و لذت برده اند. اما حال و روز فعلی او بی شباهت به ریوالدوی چند فصل پیش نیست. آنچلوتی هرچند به خرید ستاره شماره یك بارسلونای بزرگ رضایت داد اما نتوانست از این جادوگر برزیلی استفاده ای ببرد.
به همین دلیل بهترین بازیكن اروپا و جهان بعد از آن همه افتخاری كه برای بارسا به ارمغان آورد، نتوانست هرگز از روی نیمكت میلان بلند شود و به میدان برود. چراكه آنجلوتی هم بی شباهت به فلیكس ماگات فكر می كرد. در ادامه ریوالدو به المپیاكو یونان پیوست و از سطح اول فوتبال جهان محو شد. كریمی هم در این مسیر قرار گرفته است. اما امیدواریم او را فصل بعد در لیگ سطح پایین امارات ببینیم و شاهد هجرت وی به لیگ حرفه ای اسپانیا باشیم.
در لالیگا بازیكنانی كه تكنیكی و خلاق هستند، می توانند خود را در حد یك ستاره مطرح كنند.با این حساب امیدواریم اشتباهی كه خداداد عزیزی در اوج فوتبالش انجام داد و به آتلتیكومادرید نپیوست و علی كریمی هم یك بار از رفتن به اسپانیا سر باز زد، كریمی تكرار نكند. در غیر این صورت آینده فوتبالش در میادینی رقم خواهد خورد كه در فوتبال سطح اول جهان، جزیره ای متروك و دور افتاده است و در اوج حساسیت بیشتر از ۲۵ هزار نفر شاهد رقابت های آن نیستند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید