شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

امریکا پس از انتخابات


امریکا پس از انتخابات
با وجود پیروزی دموكرات های امریكایی در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان و سنا، جورج بوش رییس جمهور و دیك چنی معاون بانفوذ او همچنان بر اجرای سیاست های پیشین تاكید دارند.
در حالی كه تبعات شكست اخیر جمهوری خواهان با كناره گیری دونالد رامسفلد وزیر دفاع دولت بوش وارد عرصه جدیدی شده بود، اما رییس جمهور امریكا تلاش دارد تا سایت خارجی خود را بدون توجه به تغییرات مجلس نمایندگان و سنا دنبال نماید.
بوش و همكارانش در كاخ سفید پیش از آغاز انتخابات با تصور این كه پیروز انتخابات هستند، تغییری در سیاست های خارجی خود صورت ندادند و همین اصرار باعث شد تا با عدم اقبال مردم امریكا روبه رو شده و با شكست مقابل دمكرات ها اختیارات خود را محدود شده ببینند.
این شكست تا مدت ها رییس جمهور امریكا را مجبور خواهد كرد تا از سیاست های خصمانه اش دست برداشته و براساس تصمیمات جدید كنگره و سنا گام بردارد. اما بوش و جمهوری خواهان نیز بیكار نخواهند نشست و به دنبال ایجاد تفرقه میان دموكرات ها میانه رو و سایر تئوری پردازان این حزب خواهند پرداخت تا بلكه بتوانند قدرت اجرایی خود را حفظ نمایند.
با نگاهی به تركیب دموكرات های راه یافته به مجلس نمایندگان و كنگره درمی یابیم كه غالب این افراد نمایندگانی لیبرال و سنت گرا هستند كه برخلاف همتایان جمهوری خواه و محافظه كار خود به منافع ملی كشور اندیشیده و به سوی كرسی های سرنوشت ساز مجلس نمایندگان و سنا گام برمی دارند.
این اتفاقات در حالی روی می دهد كه اكثر مقامات و مسوولان حزب دموكرات طی دهه گذشته از سوی جمهوری خواهان نادیده گرفته شدند و اكنون كه آنها پیروزی های مهمی را در انتخابات فرمانداران شهرهای بزرگ نظیر نیویورك و ماساچوست به دست آورده اند، از سوی جمهوری خواهان تهدید به كارشكنی و استعفا از مناصب خود شده اند.
اما نكته حایز اهمیت در كسب كرسی های سنا این است كه دموكرات ها موفق نشدند برای نظارت موثر و حضور قوی در این نهاد آرای قاطعی به دست آورند و برای رسیدن به این هدف نیاز دارند تا با كمك نمایندگان مستقل سنا حداقل ده كرسی دیگر را نیز از آن خود نمایند.
●سیاست خارجی امریكا و رویكردهای تازه دمكرات ها
در میان موضوعاتی كه بی تردید برخلاف رویاهای دمكرات ها به این زودی ها تحقق نخواهد یافت، عقب نشینی وسیع نیروهای امریكایی از عراق است. آنها در زمان حمله امریكا به افغانستان و عراق آرای مخالف خود را اعلام داشتند، اما نكته حایز اهمیت در این مخالفت ها در نحوه جنگیدن نظامیان امریكایی بود نه در سیاست های جنگ طلبی بوش. بسیاری از رهبران حزب دموكرات در حال بررسی پیشنهادهایی برای انتخاب رییس جمهور آینده ایالات متحده هستند و برای رسیدن به این هدف و عمل كردن به شعارهای تبلیغاتی خود برنامه های گسترده ای دارند تا بتوانند افكار عمومی را همچنان با خود همراه داشته باشند.
دمكرات ها برای رسیدن به این منظور برنامه هایی را در دست اقدام دارند. به طور مثال «جان كانیرز» كه احتمالا ریاست كمیسیون قضایی مجلس نمایندگان را بر عهده خواهد داشت از كنگره می خواهد تا بوش و چنی را به خاطر گمراه كردن اعضای مجلس برای جنگ در عراق محكوم نماید. او قصد دارد با این اتهام بوش و چنی را در موضع ضعف قرار دهد.
اما آنچه روشن است این كه در سیاست خارجی تفاوت های دمكرات ها و جمهوری خواهان در اجرای سیاست ها خواهد بود تا در محتوای آنها. این تفاوت كه دمكرات ها با زبان بازی موفق شدند نظر مردم را به سود خود جلب نمایند نكته ای روشن است كه بر همگان آشكار است و نمی تواند دلیلی بر تغییرات اساسی در سیاست های محتوایی ایالات متحده باشد. به طور مثال دمكرات ها نیز موافق و طرفدار تل آویو هستند اما به احتمال فراوان در مورد این رژیم نگاه واقع بینانه تری خواهند داشت.
از دیگر نكاتی كه می توان در مورد كنگره جدید مورد توجه قرار داد تركیب افراد حاضر در آن و شناختی است كه آنها از كشورهای مختلف دنیا دارند. برای مثال «گری آكرمن» نماینده نیویورك كه ریاست كمیسیون فرعی آسیا و خاورمیانه كمیته امور خارجه را بر عهده دارد به زبان كره ای صحبت می كند و این موضوع نشان دهنده علاقه وی به امور مربوط به كشورهای آسیایی است. بنابراین سایر كشورهای دنیا با این تركیب جدید می توانند امیدوار باشند كه اعضای كنگره با شرایط مختلف كشورهای دنیا آشنا هستند و بایستی به عقاید ملل مختلف احترام بگذارند.
از نكات روشن سیاست های حزب دموكرات در مورد عراق توقف كامل دخالت های ایالات متحده در این كشور جنگ زده است تا این كه خواستار عقب نشینی ظاهری نیروهای نظامی باشند. آنها اعتقاد دارند امریكا نباید هیچگونه دخالتی در امور عراق داشته باشد.
درخصوص سیاست های امریكا در كره شمالی و ایران نیز دیدگاه های متفاوتی در نزد دمكرات ها وجود دارد. آنها خواستار مذاكره مستقیم با ایران و كره شمالی هستند، ضمن این كه از كشوری مانند هند نیز به عنوان یك عامل توازن در برابر چین پشتیبانی می كنند.
●ناكامی های اقتصادی دموكرات ها
براساس اطلاعات موجود دموكرات ها در برخی از صحنه های اقتصادی دنیا با ناكامی هایی نیز مواجه شده اند كه می تواند بر آینده آنها تاثیرگذار باشد. به طور مثال آنها در مناقصه راه اندازی تعدادی از بنادر امریكا از یك شركت اماراتی شكست خوردند و یا در جایی دیگر در رقابت مناقصه ای با شركت نفت ساحلی چین برای در دست گرفتن گروه نفت و گاز در كالیفرنیا ناكام ماندند.
آگاهان اقتصادی اعتقاد دارند دموكرات ها به طور جدی نگران كمی روابط تجاری با چین هستند. هم دمكرات ها و هم دولت چین به عنوان تهدیدی استراتژیك برای ایالات متحده محسوب می شوند، ضمن این كه سیاست های اقتصادی آنها بیكاری رای دهندگان امریكایی را به دنبال خواهد داشت.
در حال حاضر دموكرات ها كنترل سنا را در دست گرفته اند و به احتمال زیاد ریاست كمیسیون روابط خارجی را بر عهده سناتور «جوبیدن» خواهند گذارد. «بیدن» طرفدار مذاكره مستقیم با ایران و كره شمالی است و همانند سایر اعضای حزب دموكرات روابط نزدیكی با اتحادیه اروپا دارد و بعید است وی با تجارت آزاد كه خطری برای مشاغل امریكا به شمار می رود موافق باشد.
«بیدن» همچنین می خواهد به دولت هند اجازه ادامه برنامه هسته ای را بدهد. همتای او در مجلس نمایندگان «تام لانتوس» خواهد بود كه ریاست كمیسیون روابط بین الملل را بر عهده خواهد داشت. او كه یكی از بازماندگان افسانه «هولوكاست» به شمار می رود بدون تردید در این زمینه از رژیم تل آویو حمایت خواهد كرد اما از امرو نهی لابی یهودی حمایت نمی كند. وی پس از پشتیبانی ابتدایی از جنگ عراق، خواستار استراتژی خروج از این كشور شد و از سیاست های بوش در مورد جنگ به شدت انتقاد كرد.آنچه از اظهارات نمایندگان جدید و دمكرات امریكا برمی آید این است كه آنها با در اختیار داشتن اكثر كمیسیون های مجلس نمایندگان و كنگره خواستار ایستادگی در برابر اقدامات بوش هستند. روسای دو مجلس نیز پیمان بسته اند كه عقبگرد سال های گذشته را جبران و از این پس در مسیر درست و رو به جلو گام بردارند. آنها خواستار كاهش مالیات، افزایش حداقل حقوق، دسترسی بیشتر مردم به مراكز درمانی و شركت های دارویی بزرگ شده اند.
«چارلز رنگل» كه یكی از شهروندان قدیمی نیویورك به شمار می رود ریاست كمیسیون مالی مجلس نمایندگان را بر عهده خواهد گرفت و همگان انتظار دارند بودجه ای را كه در سال های گذشته توسط جمهوری خواهان به هدر رفته بار دیگر به خزانه دولت بازگرداند. با این حال دموكرات ها امكان مسدود كردن بودجه جنگ عراق را ندارند زیرا كه این عمل به طور مستقیم غلبه بر اختیارات ریاست جمهوری خواهد بود.
با این وجود شعاری كه این روزها از جانب دموكرات ها سر داده می شود واژه «نظارت» است كه براساس آن مجلس نمایندگان و سنا قدرت فراخوانی اعضای دولت به مجلس را برای پرده برداشتن از عملكرد اشتباه دولت بوش در مورد جنگ عراق كه نشان از بی كفایتی بوش در عراق است خواهند داشت.
در این زمینه حتی در میان نمایندگان اقلیت دموكرات نظیر «هنری واكس من» از كالیفرنیا نیز می توان نشانه هایی را یافت. وی گوشه هایی از غارت پول های صندوق توسعه كه برای كمك به عراق راه اندازی شده بود را برای اطلاع مردم فاش كرد كه این جزییات نشان دهنده آن است كه هیچگونه قرارداد یا مناقصه ای با شركت هایی نظیر «هالیبرتون» وجود ندارد.
متاسفانه اغلب در اینگونه موارد رسانه ها حضور ندارند تا بتوانند این یافته ها را ثبت كنند اما «واكس من» به عنوان نماینده آینده كمیسیون «اصلاح دولت» مجلس نمایندگان این اختیار را دارد تا از اهرم های فشار استفاده كرده و توجه همگان را به موضوعات مهم سیاسی جلب كند.
مترجم: نازنین جم
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید