پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


یک دست لباس شیک برای قلب دوم


یک دست لباس شیک برای قلب دوم
● همه چیز درباره كفش؛ موجودی كه تصور زندگی كردن بدون آن ممكن نیست
صبح كه از خواب بیدار می‌شوید بعد از شستشوی مختصر سر و صورت و پوشیدن لباس‌ها ظرف چند ثانیه سوار ماشین می‌شوید و سركار می‌روید. اما بدون اینكه حتی به آن فكر كرده‌ باشید در این میان یك كار دیگر را هم به طور ناخودآگاه انجام داده‌اید كه آن هم پوشیدن كفش‌هایتان بوده است. جالب آن است كه بعضی‌ وقت‌ها زمانی كه كفش‌هایتان را پا كرده‌اید حتی به آنها یك نگاه هم نكرده‌اید.
حتی گاهی اوقات زمانی كفش‌هایتان را پایتان می‌كنید كه در حال صبحانه خوردن هستید. در طول روز هم كه مسلما این قدر سرتان شلوغ است كه اصلا فرصتی برای حتی یك دقیقه بررسی كفش‌های خود ندارید. پس این طور به نظر می‌رسد كه كفش‌های شما یكی از بی‌اهمیت‌ترین قسمت‌های زندگی شماست . اما واقعیت چیز دیگری است. كفش نیز در سلامت‌ انسان و به ویژه در سلامت پاها بسیار بااهمیت است. پس آن قدر ارزش دارد كه حداقل هفته‌ای یك بار به طور كامل آنها را بررسی كنید و حداقل روزی یك بار به اندازه كمتر از یك دقیقه یك نگاه سطحی به آنها بیندازید و آن قدر ارزش دارند كه این پرونده را راجع به آنها بخوانید.
اگر نگاهی به یكی از این مغازه‌های كفش فروشی بیندازید جنس‌های مختلفی را در پیش‌روی خود خواهید دید. اگر چه به طور مرسوم كفش‌ها را از جنس چرم در نظر می‌گیرند اما به ویژه در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی، كفش‌های پلاستیكی و كتانی هم شیوع پیدا كرده‌اند. كلا دوام كفش‌های چرمی تا حدودی بیشتر از كفش‌های دیگر است.
در ضمن این كفش‌ها با توجه به اینكه نرم‌تر هستند، راحت‌تر هم خواهند بود و مطابقت بیشتری هم با فرم پا بدست خواهند آورد.
● بنددار یا بی‌بند؟ با منفذ یا بدون منفذ؟
▪ شاید بتوان گفت كه انتخاب بنددار یا بدون بند بودن كفش تا حدود زیادی سلیقه‌ای است. اما در واقع كفش‌های بنددار تا حدودی بهتر از كفش‌های بی‌بند هستند. دلیل آن هم این است كه برحسب شرایط فرد می‌تواند تا حدودی آن را شل و سفت كند و آن را طوری تنظیم كند كه در آن احساس راحتی بیشتری كند. مسلما این قابلیت در كفش‌های بدون بند تقریبا وجود ندارد.
اینكه كفش باید منفذی برای رد و بدل شدن هوا داشته باشد یا نه بیشتر به شرایط و نوع استفاده شما دارد. به هر حال در هوای گرم تابستان اكثر افراد علاقه دارند از كفش‌هایی استفاده كنند كه خنك باشند و تهویه مناسبی داشته باشد.
اما چنین كفش‌هایی مثلا برای پیاده‌روی در ساحل چندان مناسب نیستند. پس انتخاب نوع كفش به محیط استفاده و فصل هم بستگی دارد. در فصول بارانی كفش‌های رو بسته و نیز كفش‌هایی كه نظیر چكمه تا حدودی از ساق پا می‌پوشانند و محافظت بیشتری در برابر سرما دارند مفیدترند. در این فصول كفش‌های بنددار چندان مناسب نیستند. در ضمن در آب و هوای سرد بهتر است از كفش‌های عاج‌دار استفاده شود. كفش‌هایی كه كفی‌ صاف و تخت دارند با احتمال بالای سرخوردگی و عوارض این چنینی همراه هستند و می‌توانند خطرناك باشند.
● وزن كفش
وزن كفش یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های كفش است. به طور كلی هر چه وزن كفش سبك‌تر باشد، آرامش فرد بیشتر است. به ویژه در طی مسافت‌های طولانی، كفش‌های سنگین بسیار خسته كننده شده و فشار زیادی را به عضلات و پاهای فرد وارد می‌كنند. این مورد به ویژه در مورد بچه‌ها، سالمندان و خانم‌ها كه از عضلات ضعیف‌تری برخوردار هستند اهمیت بیشتری دارد. اگر كفش بچه‌ها سنگین باشد می‌تواند آنها را از پوشیدن كفش دلسرد كند.
● كفش‌های كامپیوتری
به تازگی كفش‌هایی به بازار آمده‌اند كه در خود سیستمی كامپیوتری را جای می‌دهند. این كفش‌ها در هر یك از قدم‌های فرد فشارهای وارد از طرف كفش به قسمت‌های مختلف پای فرد را محاسبه می‌كنند و قطر ابرهای كف كفش را طوری تغییر می‌دهند كه این فشارها به حداقل برسند. با این حساب این كفش‌ها قطر كفش را در خیابان‌های خاكی و آسفالت كمی تغییر می‌دهند تا در هر یك از این شرایط كفش‌ در مناسب‌ترین و راحت‌ترین شكل خود باشد. البته صاحب كفش هم می‌تواند با فشار دكمه‌هایی كه روی كفش قرار دارد خود در تنظیم كفش نقش داشته باشد.
● چگونه از كفش‌های خود مراقبت كنیم؟
می‌توان برای مراقبت‌و سالم‌تر نگه داشتن كفش‌ها هر از چند گاهی آنها را با اسپری‌ها بدون سیلیكون‌ و یا كرم‌های نرم كننده تمیز كرد. باید كفش‌ها را به طور مرتب واكسن زد تا نرمی و انعطاف‌پذیری آنها باقی بماند. كفش سفت و انعطاف‌ناپذیر باعث خستگی و آسیب‌ پاها می‌شود. خراش‌های ظاهری روی كفش‌ها را نیز می‌توان با واكس یا حتی اسپری‌های جلادهنده پوشاند. برای مقابله با بد بو شدن داخل كفش هم می‌توان از پودرهایی كه در داروخانه‌ها وجود دارند در داخل كفش قرار داد. گفته می‌شود چوب درخت سدر نیز همین خاصیت را دارد. سعی كنید بیش از یك كفش داشته باشید و از كفش‌های مختلف خود به طور متناسب استفاده كنید. بدین ترتیب هم به پاها و هم به كفش‌های خود استراحت می‌دهید. چرم از هر نوعی كه باشد نیاز به مراقبت دارد تا طول عمر و دوام آن بیشتر شود.
● رعایت نكات و موارد زیر می‌تواند در افزایش عمر و كیفیت كفش‌های شما موثر باشد:
▪ هر چند روز یك بار كفش‌های خود را گردگیری و تمیز كنید.
▪ حداقل ماهی یك بار با واكس مناسب كفش‌های خود را خوب واكس بزنید.
▪ حداقل ماهی یك بار با یك روغن گیاهی نظیر روغن نارگیل كفش‌های خود را نرم كنید.
‌‌ دكتر علی غلا‌مرضا نژاد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید