سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


گل همین پنج روز و شش نباشد


گل همین پنج روز و شش نباشد
اگر حس می‌كنید نیاز به ایجاد تغییراتی در دكوراسیون داخلی خانه‌ دارید و یا اگر می‌خواهید وسایل جدید و متفاوتی را جایگزین وسایل قدیمی كنید، در برنامه‌ریزی‌تان، گل و گیاه را از قلم نیندازید. با كمترین هزینه می‌توانید به خوبی به هدف خود كه همان ایجاد تغییر و تنوع و باعث افزایش روحیه ‌اعضای خانواده و بالا بردن حس نشاط و شادمانی در فضای داخلی منزل است، دست پیدا كنید.
شاید اگر به نقش گیاهان در داخل آپارتمان و تاثیرات مثبت آن آگاه شوید، با انگیزه قوی‌تری به تزیین منزل با آنها بپردازید. این مقاله سعی دارد راهنمایی‌هایی در این باره به شما ارائه كند.
● سلیقه، حرف اول
بسیاری از مردم تصور می‌كنند كه كاربرد گل‌ها در فضای داخلی خانه، به اتاق‌های خصوصی محدود می‌شود و یا زمان استفاده از گل‌ها فقط موقع مهمانی‌ها و مراسم ویژه است، در حالی كه این تصور كاملا اشتباه است. تك‌تك ما به وجود گل و گیاه و نمادی از طبیعت در كنارمان احتیاج داریم. گل‌ها به ما این اجازه را می‌دهند كه فضای خارج خانه را به داخل خانه بیاوریم و گوشه‌های تاریك خانه‌مان را به كمك آنها روشن و زیبا كنیم.
زمانی كه از گل‌ها در تزیین خانه استفاده می‌كنید، احساسات خودتان را به دیگران منتقل كرده و نیز فضایی را برای تلطیف احساسات دیگران به وجود می‌آورید تا دیگران هم حسی متفاوت و دوست داشتنی را در محیط خانه شما تجربه ‌كنند.
● هوا را از من بگیر، خنده ات را نه
زندگی ما در كنار گل‌ها و گیاهان هم بر ما و هم بر آنها تاثیرات ویژه‌ای دارد. زندگی در خانه ای كه تهیه گل و تزیین و رسیدگی به آن به صورت یك روال عادی و روزمره در آمده، با خانه‌های دیگر بسیار متفاوت است. گیاهان، حتی اگر از نوع بدون گل باشند، تجلی روشنی از حیات هستند. با مشاهده هر روزه آنها به یاد می‌آوریم كه زنده‌ایم و داریم نفس می‌كشیم. رسیدگی به گل‌ها، مرتب كردنشان و گرفتن ساقه‌ها و برگ‌های خشك شده، حس مفید بودن و انجام كاری اثربخش را به ما القا می‌كند و به این ترتیب كمكمان می‌كند تا از روزمرگی های زندگی تكراری و ماشینی فاصله بگیریم.
پژوهش‌های انجام شده توسط روانپزشكان كه چند ماه قبل نتایج آن منتشر شد، حاكی از آن است كه رسیدگی به گیاهان و فعالیت‌هایی مانند هرس كردن، تعویض خاك گلدان‌ها و باغچه و غیره سبب آزاد شدن هورمون‌های مهار استرس و افسردگی می‌شود و در نتیجه روند درمان این بیماران را سرعت می‌بخشد.
حتی تماشای زوال تدریجی گل‌ها در گلدان نیز خالی از اثر و فایده نیست چرا كه به ما یادآوری می‌كند كه زندگی درنگ و فرصت كوتاهی است كه دیر بجنبیم از چنگمان خواهد رفت و بنابراین باید هرچه بهتر از آن بهره ببریم.
گیاهان هم به نوبه خود از ما و محیطی كه برایشان فراهم كرده‌ایم، متاثر می‌شوند. برخلاف عقیده اكثر ما كه گمان می‌كنیم گیاهان برای ادامه حیات خود تنها به نور، رطوبت، خاك مناسب و چیزهایی از این قبیل نیاز دارند، تحقیقات گوناگون دانشمندان به روشنی نشان می‌دهد كه نوسانات خلقی ما كه در كنار گیاهان زندگی می‌كنیم، بر میزان رشد و شادابی آنها تاثیر دارد. یك محیط دلمرده و یا سرشار از اضطراب و درگیری، عمر گیاهان را كم كرده و باعث پژمردگی و كاهش رشد آنها می‌شود.
در حالی كه گیاهانی كه در جایی به سر می‌برند كه روابط آدم‌ها در آن باهمدیگر خوب و همگی روحیه سالم و بانشاطی دارند، رشد بیشتری داشته شاداب‌ترند.
در یك مطالعه جالب و مفصل،اثر موسیقی پخش شده برای گیاهان بر رشد آنها بررسی شد و محققان به این نتیجه رسیدند كه برخی انواع موسیقی مانند نوع كلاسیك رشد آنها را بیشتر و موسیقی‌های تند و جازی آن را كم می‌كند. در واقع این یعنی حتی نوع موسیقی‌ای كه در خانه می‌شنویم، نه تنها بر روح و روان خود ما، كه بر همخانه‌های مظلوم و بی‌سروصدای ما، یعنی گیاهان، نیز تاثیر می‌گذارد.
● رشد كردن با گیاهان
اگر یك بار گلدان كوچكی با یك گیاه كاشته شده در آن تهیه كرده و مراقبت آن را به كودك خردسالتان بسپارید، جنبه دیگری از فواید حضور گیاهان را در خانه كشف خواهیدكرد. كافی است به این كودك، كه شاید برای پوشیدن لباس‌های خود نیز وابسته به شما باشد، بفهمانید كه: تو مسئول گل خود هستی! با همین یك جمله او را درگیر فرایندی پویا و دل‌انگیز كرده‌اید كه در آن به جای حفظ و تكرار كلماتی كه خود معنای آن را نمی‌فهمد، خود به خود درس زندگی خواهد آموخت. حالا وقت مناسبی است كه چند نكته كوتاه برای انتخاب نوع و رنگ گل‌ها، گلدان‌ها و طرز چیدن آنها را باهم مرور كنیم.
● اینجا، آنجا، هرجا گل
در هر فصل سال، می‌توان از تزیینی متفاوت و متناسب با همان فصل استفاده كرد. برای مثال، می‌توانید در فصل بهار از گل‌های رنگارنگ وحشی، در تابستان از گل‌های سفید و زرد و صورتی، و در فصل پاییز و زمستان از حجم زیاد گل‌های ریز و یا تك شاخه‌های بلند استفاده كنید. این به شما امكان می‌دهد تا تفاوت فصل‌ها و حس خاص هر موقع سال را به خوبی درك كنید.
گل ها را ترجیحا جایی بگذارید كه به آنجا دید كامل داشته‌ باشید، یعنی با هر بار قدم ‌زدن در داخل خانه، چشمتان به آنها بیفتد. گل‌ها را می‌توانید به صورت كوتاه و كپه‌ای انتخاب كنید و یا به صورت تك شاخه‌ای بلند.
در صورت انتخاب گل‌های تك‌شاخه‌ای بلند بهتر است آنها را در چند جای خانه تكرار كنید. همچنین در دكوراسیون هر اتاق، با توجه به كاربردها و ویژگی‌های آن اتاق باید دست به انتخاب زد. پس به موازات علایق شخصی، این را هم در نظر داشته باشید كه چه نوع گل و با چه رنگی را می‌خواهید برای كدام اتاق مورد استفاده قرار بدهید. مكان گذاشتن گل‌ها هم به همین اندازه اهمیت دارد. مثلا اگر آنها را روی یك میز كوتاه قرار می‌دهید، بهتر است از گل‌های متعدد كوتاه در گلدان‌های گردی كه رنگشان با رنگ گل‌ها فرق دارد، استفاده كنید. روی میزهای دكوری می‌توانید از تك‌شاخه‌های بلند استفاده كنید.
بعد از در ورودی گل‌های گرد و كوتاه را بگذارید. با قرار دادن گل بر روی میزهای كوتاه در اتاق نشیمن نیز فضای منسجم‌تری برای صحبت و گپ‌زدن فراهم خواهیدكرد.
● همه با هم هماهنگ
برای استفاده از گل‌ها در محیط خانه به دكوراتورهای معروف و حرفه‌ای احتیاج ندارید.اگر تنها به غریزه و حس و سلیقه شخصی خود عمل كنید، به نتیجه دلخواه دست خواهید یافت. منتها شناخت و توجه به سبك‌های شناخته شده، راهنمای خوبی در این باره بوده و به شما كمك می‌كند تا محیطی زیبا و طبیعتا آرام تر به وجود آورید و از آن لذت ببرید.
به عنوان مثال در معماری و دكوراسیون كلاسیك معمولا از دكورهای چوبی تیره، چوب‌های درخت آلبالو و ماهونی استفاده می‌شود و عتیقه‌های متفاوتی در گوشه و كنار خانه قرار می‌گیرد. پوشش كف این خانه‌ها معمولا فرش و قالیچه است.
بهترین گل‌ها برای تزیین و دكور این خانه‌ها، عبارتند از گل‌های رز، میمون، زنبق، میخك و گلایول كه البته مناسب‌ترین‌ها عبارتند از زنبق و رز. گلدان‌های كریستال، نقره، برنج و چینی هم با این قبیل خانه‌ها تناسب خواهد داشت.
اما ممكن است شما خانه خود را به نحو دیگری چیده و تزیین كرده باشید: نوعی ساده و صمیمی‌تر. در این صورت مهم ترین اصل در دكوراسیون، راحتی و خوشایند اعضای خانواده ‌است. در این سبك، معمولا از وسایلی به رنگ‌ روشن و به ویژه چوب‌های كاج روشن و چوب‌های بلوطی سفید استفاده می‌شود. از آنجا كه یكی از اهداف اصلی در طراحی ودكور این خانه‌ها، به حداقل رساندن استرس و غیررسمی تر كردن فضاست، استفاده از گل و گیاه بسیار رایج است.
اگر این سبك را انتخاب كرده‌اید، توصیه می‌كنیم برگ‌های سبز را حتما بر روی گل‌ها نگه دارید. گل‌های متناسب با این سبك عبارتند از گل‌های سیكلمن (نگون‌سار)، كلانچوو، پوتوس و پیچك. گل‌هایی با برگ‌های بزرگ سبز در اطراف آنها مانند گل‌های آفتابگردان، مینا، زبان در قفا، ساقه و گل خشك شده ادریس و گل لاله، شما را در خلق هرچه بهتر چنین فضایی یاری خواهد كرد. بهتر است از این گل‌ها در سبدهای چوبی گل استفاده شود. همچنین این گل‌ها در گلدان‌های سفالی، جلوه‌ای به مراتب زیباتر و بهتر پیدا می‌كنند.
برخی افراد نوع دیگری از هماهنگی را می‌پسندند و سبك‌های مدرن و روشنفكرانه را به انواع دیگر دكوراسیون منزل ترجیح می‌دهند. برای به وجود آوردن چنین فضایی، از بافت‌های نرم و توری مانند در كنار وسایل استیل، براق و ساده استفاده می شود تا محیطی درخشنده و صیقلی به وجود آید. برای وارد كردن گل‌ها و گیاهان در دكوراسیون این قبیل خانه‌ها معمولا گل‌های كمیاب و غیربومی را به كار می‌برند؛ گل‌هایی نظیر آنتوریوم، هلیكونیا، اركیده و كالا. گلدان‌های شیشه‌ای مات و نیز سیلور و مفرغی برای قرار دادن چنین گل‌هایی متناسب‌ترند.
● رنگ‌ها به صدا در می‌آیند
اگر می‌خواهید رنگ های گل و گیاه را با سبك و رنگ‌آمیزی دكوراسیون داخلی خانه‌ هماهنگ كنید، بهتر است به انتخاب یك نوع و یك رنگ قناعت كنید كه البته در بیشتر موارد، دو انتخاب پیش رو دارید:
۱) انتخاب گلی همرنگ با محیط خانه كه به یكپارچگی دكوراسیون داخلی منتهی می‌شود.
۲) انتخاب رنگی متضاد رنگ غالب خانه، برای نمایان كردن سبك مبلمان و حتی خود گل.
اولین توصیه در انتخاب رنگ گل در خانه آن است كه تا می‌توانید به تنوع روی آورید. چرا كه رنگ‌های متفاوت در كنار یكدیگر بر زیبایی هر كدام از گل‌ها می‌افزاید. اما هر رنگی تاثیر خاصی بر محیط می‌گذارد.
به عنوان مثال گل‌های آبی رنگ، در هر طیف رنگی و در هر اندازه‌ای، گوشه‌ای از طبیعت را به خانه می‌آورند و آبی دریا و آسمان را در ذهن‌ زنده می‌كنند. به علاوه به نظر می‌رسد كه این رنگ‌ها قادرند حجم، وسعت و عمق محیط مورد نظر را افزایش دهند. گل‌های آبی و بنفش بیان احساسات را دو چندان می‌كنند. ضمن آنكه حسی از صمیمیت و آرامش را در محیط خانه القا ‌كرده و جلوی تنش‌های عصبی را می‌گیرند.‌
آرمان خرمی زاده
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید