دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ / Monday, 24 September, 2018

سوره‌ کافرون‌


سوره‌ کافرون‌
● نزول‌ سوره‌ كافرون‌
سوره‌ «كافرون‌»با ۶ آیه‌، ۲۶ كلمه‌ و ۹۴ حرف‌، هجدهمین‌ سوره‌ای‌ است‌ كه‌ در مكه‌ بر وجود مقدس‌ پیامبر اسلام‌(ص‌)نازل‌ شد است‌.این‌ سوره‌ درباره‌ جمعی‌ از كافران‌ قریش‌ نازل‌ شد.آنان‌ حارث‌ بن‌ قیس‌ سهمی‌، عاص‌ بن‌ وائل‌، ولیدبن‌ مغیره‌، اسود بن‌ عبد یغوث‌ زهری‌، اسود بن‌ مطلب‌، امیه‌ بن‌ خلف‌ و دیگران‌ از كفار قریش‌ بودند كه‌ بعد از گسترش‌ تبلیغ‌ اسلام‌ در سالهای‌ آغازین‌ بعثت‌، جهت‌ مصالحه‌ و توافق‌ به‌ پیامبر اسلام‌(ص‌)گفتند:«ای‌ محمد بیا و با ما موافقت‌ كن‌ و تابع‌ دین‌ ما شو، تا ما نیز تابع‌ دین‌ تو شویم‌.بنابراین‌ تو یك‌ سال‌ معبودان‌ ما را پرستش‌ نما تا ما نیز یك‌ سال‌ پرستش‌ معبود تو كنیم‌;در نتیجه‌ اگر دین‌ تو بهتر از دین‌ ما بود، ما شریك‌ تو شده‌ و از آن‌ بهره‌مند می‌شویم‌ و اگر دین‌ ما بهتر از دین‌ تو بود، تو شریك‌ ما شده‌ و از آن‌ بهره‌مند شو».
پیامبر(ص‌)فرمود:«به‌ خداوند پناه‌ می‌برم‌ از آنكه‌ غیر او را در عبادت‌ شریك‌ او سازم‌».سپس‌ كافران‌ گفتند:«پس‌ تو خدایان‌ و بتهای‌ ما را احترام‌ كن‌ و آنها را ببوس‌ و تصدیق‌ كن‌، تا ما خدای‌ تو را پرستش‌ كنیم‌».آنگاه‌ پیامبر(ص‌)فرمود:«منتظر می‌مانم‌ تا فرمان‌ خدایم‌ برسد و اگر خدایم‌ بر چنین‌ توافقی‌ موافقت‌ كند، من‌ نیز موافقم‌».
● فرمان‌ خدا
‌«ای‌ پیامبر خطاب‌ به‌ كافران‌ بگو كه‌ ای‌ كفر پیشگان‌ من‌ نخواهم‌ پرستید آنچه‌ را كه‌ شما اكنون‌ می‌پرستید و شما پرستشگر آن‌ كسی‌ كه‌ من‌ او را می‌پرستم‌، نیستید...»;زیرا عشق‌ و ایمان‌، امری‌ قلبی‌ است‌ و هرگز با توافق‌ و یا قرارداد حاصل‌ نمی‌شود.لذا پیامبر(ص‌)به‌ فرمان‌ خداوند مردم‌ را به‌ این‌ نكته‌ توجه‌ می‌دهد كه‌ عبادت‌ ظاهری‌ معنای‌ واقعی‌ خود را در ایمان‌ به‌ معبود پیدا می‌كند;یعنی‌ اگر آن‌ ایمان‌ و باور قلبی‌ نباشد، اعمال‌ ظاهری‌ به‌ اسم‌ عبادت‌، ارزشی‌ ندارد و این‌ كارها هرگز به‌ معنای‌ پرستش‌ نیست‌.
●سپس‌ خداوند می‌فرماید:«بگو و من‌ پرستشگر آنچه‌ كه‌ شما پرستش‌ می‌كردید، نبودم‌»;یعنی‌ شما در زمان‌ جاهلیت‌ بتها را پرستش‌ می‌كردید، اما من‌ آنها را عبادت‌ نمی‌كردم‌.حال‌ چگونه‌ ممكن‌ است‌ بعد از بعثت‌ به‌ نبوت‌، حاضر باشم‌ به‌ جهت‌ جذب‌ كردن‌ شما و همكاری‌ با شما، بتهایتان‌ را عبادت‌ كنم‌؟
‌«و شما پرستشگر آنچه‌ من‌ پرستش‌ می‌كنم‌، نیستید».
این‌ تكرارها در سوره‌ «كافرون‌»به‌ جهت‌ تاكید است‌ و این‌ كه‌ هرگز، تحت‌ هیچ‌ شرایطی‌ چنین‌ توافقی‌ در معاوضه‌ بین‌ عبادت‌ پروردگار با پرستش‌ بتها قابل‌ قبول‌ نیست‌ و حرفهای‌ كفار قریش‌ كه‌ می‌گفتند ما یك‌ سال‌ خدای‌ تو را عبادت‌ می‌كنیم‌ و تو نیز یك‌ سال‌ بتهای‌ ما را عبادت‌ كن‌، قابل‌ قبول‌ و اجرا نمی‌باشد.
● اسلام‌ و دین‌ دیگر
‌وقتی‌ خداوند استدلال‌ پذیرش‌ و نشانه‌های‌ ایمان‌ به‌ اسلام‌ را بیان‌ داشت‌، آنگاه‌ به‌عنوان‌ یك‌ دیدگاه‌ در مقابل‌ دین‌ دیگر می‌فرماید:ای‌ پیامبر به‌ كافران‌ بگو دینتان‌ برای‌ خودتان‌ باشد و برای‌ من‌، دین‌ اسلام‌ است‌;یعنی‌ برای‌ شما كافران‌ كه‌ دین‌ اسلام‌ را نمی‌پذیرید، اصراری‌ نیست‌ كه‌ من‌ در مدت‌ زمان‌ معین‌، به‌ دین‌ شما باشم‌ و شما در مدت‌ زمانی‌ دیگر، به‌ دین‌ من‌ باشید.بلكه‌ هر كس‌ به‌ دین‌ خودش‌ مدتین‌ باشد.
‌بنابراین‌ اسلام‌ در مقابل‌ دین‌ و عقیده‌، مداهنه‌ و مجامله‌ را نمی‌پذیرد.حد بین‌ كفر و ایمان‌ باید معلوم‌ باشد تا كافران‌ به‌ كیش‌ و مرام‌ خویش‌، و مومنان‌ به‌ دین‌ و ایمان‌ خود متدین‌ و مومن‌ باشند.سوره‌ «كافرون‌»نیز این‌ موضوع‌ را ثابت‌ می‌كند كه‌ همراهی‌ با كفر كافران‌ و به‌ شكل‌ آنها درآمدن‌ و تا حدودی‌ مرام‌ آنان‌ را پذیرفتن‌، چیزی‌ از دشمنی‌ آنان‌ علیه‌ دین‌ كم‌ نمی‌كند و آنان‌ هرگز دلخوشی‌ از مومنان‌ نخواهند داشت‌ و این‌ معامله‌ در معاوضه‌ دین‌ و عقیده‌، تنها فریبی‌ است‌ تا مومنان‌ را از خوشنامی‌ در جامعه‌ بیندازد و به‌ مردم‌ اثبات‌ كند كه‌ مدعیان‌ تبلیغ‌ دین‌ نیز، اهل‌ معامله‌ هستند و اگر چنین‌ رخ‌ دهد، افكار عمومی‌ اعتماد خود را به‌ مبلغان‌ دین‌ از دست‌ می‌دهد و آنگاه‌ مبلغان‌ دین‌ همانند سوداگران‌ دنیا، در یك‌ صف‌ قرار می‌گیرند.
‌بنابراین‌ هیچ‌گاه‌ مومنان‌ نباید بر این‌ تصور باشند كه‌ اگر با دشمن‌ همراهی‌ كنند، دشمن‌ با آنها كاری‌ نخواهد داشت‌;بلكه‌ دشمن‌ در اولین‌ فرصت‌، آنجا كه‌ منافعش‌ ایجاب‌ كند، این‌ همراهی‌ را نقض‌ می‌كند و مبلغان‌ دین‌ را نابود می‌سازد.پس‌ فصل‌ مشتركی‌ بین‌ كفر كافران‌ و ایمان‌ مومنان‌ نیست‌ و مومنان‌ باید حریم‌ خود را از كافران‌ محفوظ بدارند و به‌ آنان‌ بفهمانند شرك‌ و ایمان‌ قابل‌ توافق‌ و معاوضه‌ نیست‌.
‌هنگامی‌ كه‌ سوره‌ «كافران‌»بر پیامبر(ص‌)نازل‌ شد، حضرت‌ به‌ مسجد الحرام‌ در مكه‌ تشریف‌ بردند و در میان‌ كفار قریش‌ كه‌ آنجا نشسته‌ بودند، ایستاد و سوره‌ را قرائت‌ فرمودند و چون‌ كفار این‌ سوره‌ را شنیدند، از همراهی‌ آن‌ حضرت‌ با آنها مایوس‌ شدند و پس‌ از آن‌ بر شدت‌ اذیت‌ و آزار خود نسبت‌ به‌ پیامبر(ص‌)افزودند.
● ثواب‌ خواندن‌ سوره‌ كافرون‌
‌از حضرت‌ رسول‌(ص‌)روایت‌ شده‌ است‌:«هر كس‌ كه‌ سوره‌ كافرون‌ را تلاوت‌ كند، چنان‌ باشد كه‌ ربع‌ قرآن‌ را قرائت‌ كرده‌ و از شرك‌ مبرا گردد»و از جبیربن‌ مطعم‌ نیز نقل‌ است‌ كه‌ حضرت‌ پیامبر(ص‌)فرمود:ای‌ جبیر اگر می‌خواهی‌ در مسافرت‌ با ابهت‌ و از بلایا مصون‌ باشی‌ و در كثرت‌ بردیگران‌ پیش‌ بگیری‌، سوره‌های‌ چهار «قل‌»و سوره‌ «فتح‌»را بخوان‌ و بر خواندن‌ آنها مدوامت‌ كن‌.
‌جبیر گفت‌:من‌ بر خواندن‌ آن‌ سوره‌ها مواظبت‌ كردم‌ و وعده‌های‌ رسول‌ خدا(ص‌)درباره‌ من‌ تحقق‌ یافت‌.


منبع : خانواده سبز

مطالب مرتبط

کاتبان وحی

کاتبان وحی
پیامبر اسلام به ظاهر خواندن و نوشتن نمی‏دانست،و در میان قوم خود به‏داشتن سواد معروف نبود.زیرا هرگز ندیده بودند چیزی بخواند یا بنویسد،بنابر این‏او را«امی‏»می‏خواندند.قرآن هم او را با همین وصف یاد كرده است: الذین یتبعون‏الرسول النبی الامی... ، .. .فامنوا بالله و رسوله النبی الامی... (۱) .امی منسوب به ام(مادر)است و كسی را گویند كه هم چون روزی كه از مادر زاده شده است فاقد سوادباشد.معنای دیگری نیز گفته‏اند:منسوب به ام القری(شهر مكه)،یعنی كسی كه درمكه زاده شده است.در قرآن در موارد دیگر نیز مشتقات این واژه آمده است: هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم... (۲) شاید مقصود منسوبین به شهر مكه باشد، ولی‏احتمال نخست مشهورتر است و با آیه‏های دیگر قرآن بیش‏تر سازش دارد: «و منهم‏امیون لا یعلمون الكتاب الا امانی...» (۳) ،در این آیه جمله «لا یعلمون الكتاب‏» ظاهرا تفسیر «امیون‏»است و نیز از مقابله آنان(عرب)با اهل كتاب كه اهل سواد بودند،به دست می‏آید(به جهت تناسب در عطف)كه مقصود،فاقد كتابت و سواد است و حدیث منقول از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كه فرمود: «انا امه امیهٔ لا نكتب و لا نحسب (۴) .ما مردمی هستیم فاقد سواد كتابت و نگارش حساب‏»معنای نداشتن سواد را تایید می‏كند.
آن چه با معجزه بودن قرآن تناسب دارد،صرفا نخواندن و ننوشتن است نه‏نتوانستن خواندن و نوشتن. و ما كنت تتلو من قبله من كتاب و لا تخطه بیمینك اذن لارتاب المبطلون (۵) ،تو هیچ كتابی را پیش از این نمی‏خواندی و با دست‏خود چیزی نمی‏نوشتی،و گرنه باطل اندیشان قطعا به شك می‏افتادند»مبادا كسانی كه در صدد تكذیب و ابطال سخنان تو هستند شك و تردید كنند.این آیه دلیلی است‏بر این كه پیامبر چیزی نمی‏خواند و نمی‏نوشت،ولی دلالت ندارد كه نمی‏توانست‏بنویسد وبخواند و همین اندازه برای ساكت كردن معارضین كافی است،زیرا پیامبر را هرگز باسواد نمی‏پنداشتند،بنابر این راه اعتراض را بر خود بسته می‏دیدند.
شیخ ابو جعفر طوسی در تفسیر آیه می‏گوید:«مفسرین گفته‏اند نوشتن‏نمی‏دانست،ولی آیه چنین دلالتی ندارد.صرفا گویای این جهت است كه‏نمی‏نوشته و نمی‏خوانده است و چه بسا كسانی نمی‏نویسند ولی قادر بر نوشتن‏هستند و در ظاهر وانمود می‏شود كه فاقد سوادند و كتابت نمی‏دانند.پس مفاد آیه‏چنین است:پیامبر به نوشتن و خواندن دست نزده بود و او را عادت بر نوشتن‏نبود» (۶) .
علامه طباطبایی فرموده است:«ظاهر التعبیر نفی العادهٔ و هو الانسب بالنسبهٔ الی‏سیاق الحجهٔ (۷) ،ظاهر عبارت نفی عادت-بر نوشتن و خواندن-است و این در جهت‏استدلال مناسب‏تر است‏».
به علاوه داشتن سواد كمال است و بی‏سوادی نقص و عیب و چون تمامی‏كمالات پیامبر از راه عنایت‏خاص الهی بوده و هرگز نزد كسی و استادی تعلم نیافته(علم لدنی)پس نمی‏شود ساحت قدس پیامبر از این كمال تهی باشد.عدم تظاهر به‏سواد،برای اتمام حجت و بستن راه اعتراض و تشكیك بوده است،به همین دلیل‏پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به كاتبانی نیاز داشت تا در شؤون مختلف از جمله وحی برای اوكتابت كنند،لذا چه در مكه و چه در مدینه زبده‏ترین با سوادان را برای كتابت‏انتخاب فرمود.اولین كسی كه در مكه عهده‏دار كتابت مخصوصا كتابت وحی شد،علی بن ابی طالب علیه السلام بود و تا آخرین روز حیات پیامبر به این كار ادامه داد.پیامبر صلی الله علیه و آله‏نیز اصرار فراوان داشت تا علی،آن چه را نازل می‏شود،نوشته و ثبت نماید تا چیزی‏از قرآن و وحی آسمانی از علی دور نماند.
سلیم بن قیس هلالی،كه یكی از تابعین بود،می‏گوید:نزد علی علیه السلام در مسجد كوفه‏بودم و مردم گرد او را گرفته بودند،فرمود: «پرسش‏های خود را تا در میان شما هستم‏از من دریغ ندارید.درباره كتاب خدا از من بپرسید،به خدا قسم آیه‏ای نازل نشدمگر آن كه پیامبر گرامی آن را بر من می‏خواند و تفسیر و تاویل آن را به من‏می‏آموخت‏».عبد الله بن عمرو یشكری معروف به ابن الكواء،یكی ازپرسش كنندگان صحابه علی علیه السلام و بسیار دانا و دانش‏مند بود،از وی پرسید:آن چه‏نازل می‏گردید و شما حضور نداشتید، چگونه است؟علی علیه السلام فرمود:«هنگامی كه‏به حضور پیامبر می‏رسیدم،می‏فرمود:یا علی در غیبت تو آیه‏هایی نازل شد،آن گاه‏آن‏ها را بر من می‏خواند و تاویل آن‏ها را به من تعلیم می‏فرمود» (۸) .
اولین كسی كه در مدینه عهده‏دار كتابت وحی گردید،ابی بن كعب انصاری بود.
او قبلا در زمان جاهلیت نوشتن را می‏دانست.محمد بن سعد گوید:«كتابت در میان‏عرب كمتر وجود داشت و ابی بن كعب از جمله كسانی بود كه در آن دوره كتابت رافرا گرفته بود» (۹) .ابن عبد البر می‏گوید:«ابی ابن كعب نخستین كسی است كه در مدینه‏عهده‏دار كتابت‏برای پیامبر صلی الله علیه و آله شد و او اولین كسی بود كه در پایان نامه‏ها نوشت:
كتبه فلان...» (۱۰ .ابی بن كعب كسی است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله قرآن را به طور كامل بر وی‏عرضه كرد.او از جمله كسانی است كه در عرضه اخیر قرآن حضور داشت،بدین‏جهت در دوران یك سان كردن مصاحف در عهد عثمان سرپرستی گروه به او واگذارشده بود.و هرگاه در مواردی اختلاف پیش می‏آمد،با نظر ابی،مشكل حل‏می‏گردید (۱۱) .
زید بن ثابت در مدینه در همسایگی پیامبر صلی الله علیه و آله خانه داشت.او نوشتن‏می‏دانست.در ابتدای امر هر گاه پیامبر صلی الله علیه و آله نیاز به نوشتن داشت و ابی بن كعب حاضرنبود،به دنبال زید می‏فرستاد تا برای او كتابت كند.رفته رفته كتابت او هم رسمیت‏یافت و حتی با دستور پیامبر صلی الله علیه و آله زبان و نوشتن عبرانی را نیز فرا گرفت تا نامه‏های‏عبری را برای پیامبر صلی الله علیه و آله بخواند،ترجمه كند و پاسخ بنویسد.زید بن ثابتبیش ازدیگر اصحاب،ملازم پیامبر صلی الله علیه و آله برای نوشتن بود و بیش‏تر نامه نگاری می‏كرد (۱۲) .
بنابر این عمده‏ترین كاتبان وحی،علی بن ابی طالب،ابی بن كعب و زید بن ثابت‏بودند و دیگر كاتبان وحی،در مرتبه دوم قرار داشتند.
▪ ابن اثیر گوید:«یكی از ملتزمین حضور در امر كتابت،عبد الله بن ارقم زهری بود.
او عهده‏دار نامه‏های پیامبر صلی الله علیه و آله بود،ولی عهده‏دار معاهده‏ها و صلح نامه‏های‏پیامبر صلی الله علیه و آله،علی بن ابی طالب بود».او می‏گوید:«از جمله كاتبان،كه احیانا برای‏پیامبر صلی الله علیه و آله كتابت می‏كردند،خلفای ثلاثه،زید بن عوام،خالد و ابان دو فرزندسعید بن العاص،حنظله اسیدی،علاء بن حضرمی،خالد بن ولید،عبد الله بن رواحه،محمد بن مسلمه،عبد الله بن ابی سلول،مغیرهٔ بن شعبه،عمرو بن العاص،معاویهٔ بن ابی سفیان،جهم یا جهیم بن صلت،معیقب بن ابی فاطمه وشرحبیل بن حسنه بودند».
▪ می‏افزاید:«نخستین كس كه از قریش برای پیامبر كتابت نمود عبد الله بن سعدبن ابی سرح بود،سپس مرتد شد و به سوی مكه باز گشت و آیه «و من اظلم ممن‏افتری علی الله كذبا او قال اوحی الی و لم یوح الیه شی‏ء...» (۱۳) در شان او نازل گردید» (۱۴) .
ظاهرا این افراد از جمله كسانی بودند كه در میان عرب آن روز با سواد بودند ونوشتن و خواندن می‏دانستند و در مواقع ضرورت گاه و بی‏گاه حضرت برای نوشتن‏از آنان استفاده می‏كرد،ولی كاتبان رسمی سه نفر فوق و ابن ارقم بودند.
ابن ابی الحدید گوید:«محققان و سیره نویسان نوشته‏اند كه كاتبان وحی،علی علیه السلام و زید بن ثابت و زید بن ارقم بودند و حنظله بن ربیع تمیمی و معاویه،نامه‏های‏پیامبر صلی الله علیه و آله را به سران،نوشته‏های مورد نیاز مردم و هم چنین لیست اموال و صدقات را می‏نوشتند» (۱۵) .ابو عبد الله زنجانی تا بیش از چهل تن را جزء كاتبان وحی شمرده‏است (۱۶) كه ظاهرا هنگام ضرورت از وجود آنان استفاده می‏شده است.
بلاذری در خاتمه كتاب فتوح البلدان از واقدی آورده است:«هنگام ظهور اسلام،در میان قریش،هفده نفر نوشتن را می‏دانستند: علی بن ابی طالب،عمر بن الخطاب،عثمان بن عفان،ابو عبیدهٔ بن جراح،طلحهٔ بن عبید الله،یزید بن ابی سفیان،ابوحذیفهٔ بن عتبهٔ بن ربیعه،حاطب بن عمرو(برادر سهیل بن عمرو عامری)،ابوسلمهٔ بن عبد الاسد مخزومی،ابان بن سعید بن العاص بن امیه، برادرش خالد بن سعید،عبد الله بن سعد بن ابی سرح،حویطب بن عبد العزی،ابو سفیان بن حرب،معاویهٔ بن ابی سفیان و جهیم بن صلت و از وابستگان قریش:علاء بن حضرمی.
از زنانی كه در صدر اسلام نوشتن را می‏دانستند می‏توان از ام كلثوم بنت عقبه،كریمه بنت مقداد و شفاء بنت عبد الله نام برد.شفاء به دستور پیامبر به حفصه‏نوشتن آموخت و بعد از آن حفصه در زمره نویسندگان قرار گرفت.عایشه و ام سلمه‏از زنانی بودند كه فقط خواندن می‏دانستند.
در مدینه سعد بن عباده،منذر بن عمرو،ابی بن كعب،زید بن ثابت،كه نوشتن‏عربی و عبری را می‏دانست،رافع بن مالك،اسید بن حضیر،معن بن عدی،بشیر بن سعد،سعد بن ربیع،اوس بن خولی و عبد الله بن ابی نوشتن می‏دانستند» (۱۷) .
شیوه كتابت در عهد رسالت‏بدین گونه بود كه بر هر چه یافت می‏شد و امكان‏نوشتن روی آن وجود داشت،می‏نوشتند،مانند:
۱) عسب:جمع عسیب،جریده نخل،چوب وسط شاخه‏های درخت‏خرما كه‏برگهای آن را جدا می‏ساختند و در قسمت پهن آن می‏نوشتند.
۲) لخاف:جمع لخفه،سنگ‏های نازك و سفید.
۳) رقاع:جمع رقعه،تكه‏های پوست‏یا ورق(برگ)یا كاغذ.
۴) ادم:جمع ادیم،پوست آماده شده برای نوشتن.
پس از نوشته شدن،آیات نزد پیامبر و در خانه ایشان ضبط و نگهداری می‏شد.
گاهی برخی از صحابه می‏خواستند سوره یا سوره‏هایی داشته باشند،آن‏ها رااستنساخ كرده و بر روی تكه‏های برگ یا كاغذ می‏نوشتند و نزد خود نگه می‏داشتندو معمولا در محفظه‏های پارچه‏ای به دیوار می‏آویختند (۱۸) .
آیه‏ها به گونه‏ای منظم و مرتب،در هر سوره ثبت می‏گردید و هر سوره با نزول‏بسم الله آغاز یافته و با نزول بسم الله جدید ختم آن سوره اعلام می‏شد و سوره‏ها بااین رویه هر یك جدا و مستقل از یك دیگر ثبت و ضبط می‏شد.در عهد رسالت‏هیچ گونه نظم و ترتیبی بین سوره‏ها صورت نگرفت.
علامه طباطبایی می‏فرماید:«قرآن به صورت امروزی در عهد رسالت ترتیب داده‏نشده بود،جز سوره‏های پراكنده بدون ترتیب و آیه‏هایی كه در دست این و آن بود ودر میان مردم به طور متفرق وجود داشت‏» (۱۹) .

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.