چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ماهی داروی جهانی قلب


ماهی داروی جهانی قلب
● دارویی برای قلب‌های بیمار
مهم‌ترین خاصیت ماهی، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی است، طوری كه به داروی جهانی قلب شهرت یافته است. مطالعات نشان داده اند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی در میان افرادی كه از ماهی و فرآورده‌های دریایی به میزان بیشتری استفاده می‌كنند، كمتر است. آنها عقیده دارند، مصرف ۳۵ گرم ماهی در هر روز، خطر سكته قلبی و مغزی را به میزان ۴۴ درصد كاهش می‌دهد.
این خاصیت به دلیل وجود اسید آمینه‌ای به نام تورین، چربی غیراشباعی به نام امگا ۳ و اسید های چرب خاصی به نام EPA و DHA است. این دو اسید چرب احتمال تشكیل پلاك و تنگی عروق را به حداقل می رسانند. از این رو، افرادی كه به طور مرتب از ماهی و حتی ماهی‌های چرب استفاده می‌كنند، كمتر به حملات قلبی دچار می‌شوند. در این رابطه، مطالعات نشان داده‌اند، افرادی كه هفته‌ای یكبار ماهی مصرف می‌كنند، ۷ درصد احتمال سكته مغزی در آنها كمتر است و اگر این دفعات به هفته‌ای ۵ بار برسد، احتمال سكته مغزی تا ۵۰ درصد كاهش خواهد یافت.
● مصرف ماهی در چربی و فشار خون بالا
امگا۳ موجود در ماهی، سطح‌تری گلیسرید خون را كه جزء چربی‌های نامطلوب بوده و موجب بروز بیماری های قلبی به ویژه در خانم ها می شود، كاهش می دهد. این چربی حتی می تواند سطح كلسترول خون را نیز كاهش دهد كه جزء عوامل مسدود كننده جداره عروق محسوب می شود. امگا‌۳، باعث كاهش فشار خون در افرادی كه فشار خون بالایی دارند می شود در حالی كه، بر روی فشار خون نرمال اثری ندارد. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند، مقاومت به انسولین در افرادی كه فشار خون بالایی دارند، دیده می شود كه این عامل به صورت حلقه معكوسی مشكل را چند برابر می كند. دریافت امگا‌۳ با مصرف مواد غذایی دریایی، با كاهش این مقاومت در كنترل فشار خون نیز موِثر است.
● ماهی آهن دارد؟
افرادی كه از ماهی‌های چرب استفاده می‌كنند، میزان قابل ملاحظه‌ای آهن دریافت می‌كنند. البته اگر بدن ذخایر ناكافی از آهن داشته باشد، با مصرف این ماده غذایی تا حدودی مشكلات ناشی از كم‌خونی مرتفع می‌شود. مطالعات نشان داده است، آهن موجود در گوشت ماهی ۳۰ برابر بیشتر از آهنی كه از منابع گیاهی دریافت می شود، قابل جذب است. محققان عقیده دارند، مصرف ۱۵۰ گرم ماهی آزاد ۱۲ درصد از نیاز خانم‌ها به آهن و ۲۰ درصد از نیاز آقایان به این ماده مغذی را تامین می كند.
به این دلیل به افرادی كه از كم خونی رنج می برند توصیه می‌شود كه از گوشت ماهی به طور مرتب استفاده كنند.
● كاهش درد آرتروز
مطالعات نشان داده‌اند، مكمل‌های قرص روغن ماهی، با تولید تركیبات ضد التهابی به كاهش درد ناشی از آرتروز كمك می‌كند. جالب است بدانید كه از این ماده غذایی می توان در جهت رفع كمبود ویتامینD و كلسیم نیز كمك گرفت. مطالعات نشان داده اند، در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تن، ۷ تا ۳۱ میلی گرم روغن وجود دارد كه به عنوان منبع ویتامین D شناخته شده است. ماهی ساردین نیز به عنوان منبع كلسیم شناخته شده است زیرا این ماهی را می‌توان با استخوان خورد. محققان عقیده دارند با مصرف ۱۰۰ گرم ساردین، ۶۵ درصد از نیاز روزانه افراد به كلسیم تا‡مین می شود. جالب است بدانید كه ویتامین D بالای موجود در ماهی به عنوان یكی از عوامل پیشگیری‌كننده سرطان‌های كولون و پروستات شناخته شده است. كلسیم بالای این ماده غذایی به همراه این ویتامین نقش مضاعفی را در پیشگیری از بروز این سرطان ها ایفا می كند.
● ماهی در خانه
توجه داشته باشید، ماهی را كه می‌خواهید خریداری كنید، گوشت سفت و صورتی داشته و چشمانش براق باشد. در ضمن، برای نگهداری طولانی مدت آن پس از خرید كاملا ماهی را پاك كنید و سپس در فریزر بگذارید، این ماهی را می‌توان به مدت ۶ ماه نگهداری كرد. ماهی‌های روغنی به خوبی فریز می‌شوند و تا ۶ ماه می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد.
ماهی را می‌توان به صورت كباب شده، سرخ شده و یا بخارپز شده در كنار سبزیجات تازه تهیه كرد. حتی ماهی تن را می‌توان با آبلیمو، نخود فرنگی و كمی سس مایونز میل كرد و یا ماهی سادرین را با كمی سس قرمز، روغن زیتون و یا آبپز شده با كمی نمك آماده كرده و مورد استفاده قرار داد. به علاوه، می‌توان از این ماهی در تهیه انواع سالادها و حتی پیتزا ( به جای سوسیس و كالباس) بهره برد.
سارا حسنلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید