چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بهترین پنج جمله


بهترین پنج جمله
بعضی از كلماتی را كه شما به كار می برید می تواند تاثیر بسیار زیادی روی فرزندانتان بگذارد حتی اگر فكر می كنید كه آن ها نشنیده می گیرند. طرز بیان شما هنگامی كه چیزی می خواهید، پاسخی می دهید و یا توضیحی می دهید كودكان را ترغیب می كند به این كه در كار گروهی شركت كنند و یا اعتماد به نفس پیدا كنند و شاید هم برعكس باعث می شود كه احساس سرخوردگی و یأس و ناامیدی كنند.
پنج جمله زیر از بهترین عباراتی است كه می توانید به فرزندتان بگویید:
۱- لطفاً خودت تصمیم بگیر: زمانی كه فرزندتان در انجام بعضی كارها از شما كمك خواست و یا این كه نظر شما را در بعضی كارها خواست اگر از این عبارت استفاده كنید كه تو خودت بهتر می دانی چون تو مسوول كارهای خودت هستی، خیلی بهتر است. به عنوان مثال، شما باید به او و دوستش بگویید: «لطفاً تصمیم بگیرید كه یا آرام و بی صدا بازی كنید و یا این كه بیرون بروید.» اگر همچنان تا پنج دقیقه بعد با سر و صدا بازی كردند، می توانید به آن ها بگویید: «فكر می كنم كه تصمیم گرفته اید بیرون بازی كنید.» با این كارتان نه تنها درباره عمل و عكس العمل به او آموزش داده اید بلكه او خود متوجه اشتباهش شده و بیرون می رود یعنی او كاملاً متوجه شده كه خود در انتخاب این كار، تصمیم گیرنده بوده است.
۲- من دوستت دارم، ولی از این رفتار خوشم نمی آید: اگر شما قصد ادب كردن فرزندتان را دارید و همچنین می خواهید كه او دیگر این كار اشتباه را انجام ندهد، به او بگویید كه او را دوست دارید و به نحوی این جمله را بیان كنید كه او متوجه نارضایتی شما شده و همچنین گونه ای وانمود كنید كه هدف از این كار صرفاً برای این است كه او تشخیص دهد كه چه كاری در خور اوست، نه این كه قصد تنبیه كردن او را دارید و شما نیز باید به جای فریاد زدن، هر چه بیشتر خونسردی خودتان را حفظ كنید.
۳- از تو می خواهم كه در حل بعضی از مشكلاتم به من كمك كنی: اگر فرزندتان كاری انجام می دهد كه باعث عصبانیت شما شده مثلاً در هنگام شام خوردن شلوغ می كند و یا با غذایش بازی می كند به گونه ای وانمود كنید كه مشكلی دارید. از او در یافتن راه حل كمك بخواهید، شاید فقط او زمانی كه شما مشغول چیدن ظروف هستید شلوغ می كند. در این روش او احساس خودبزرگ بینی كرده و به شما كمتر به عنوان یك مخالف می نگرد. ممكن است تنها راه حل این كار ترك كردن رفتار زشت او باشد و در نتیجه باعث جلب رضایت شما می شود، بعد از این هم چگونه می توانید آسوده خاطر باشید كه او با یادآوری گذشته دیگر این كار را تكرار نخواهد كرد.
۴- آنچه را كه واقعاً می خواهید به او بگویید: وقتی كه كودكان عصبانی می شوند، ممكن است كلماتی را بر زبان بیاورند مانند: «شما احمق هستید!» یا «از تو متنفرم» چون در این لحظه حساس این ها كلماتی هستند كه بچه ها فكر می كنند می تواند بگویند. ولی شما باید با گوشه و كنایه به معنای كلمات او اشاره كنید و متوجه شوید كه چه چیز باعث عصبانیت او شده است. شما باید منظور او را درك كنید. به طور مثال: «آیا عصبانیت شما به خاطر این است كه دوستتان مسایل خصوصی شما را با من در میان گذاشته است؟» زمانی كه فرزندتان یاد گرفت كه چگونه احساساتش را كنترل كند، بعد از این هم قدرت بیان بهتری با دیگران خواهد داشت، حتی وقتی كه شما دركنارش نباشید تا به او كمك كنید.
۵- افراد گوناگون نیازهای متفاوتی دارند: وقتی كه فرزندتان خیلی واضح و روشن می گوید كه «این عادلانه نیست!» شما باید به او كمك كنید تا متوجه شود كه در حقیقت با هر فردی نمی توان رفتار یكسانی داشت.
این جمله معنی واقعی كلمه «عادلانه» را توضیح می دهد، یعنی «هر فردی از افراد خانواده زمانی به چیزی نیاز دارد كه مخصوص اوست.» به طور مثال: اگر یكی از كودكان شما به عینك احتیاج دارد، شما به منظور رعایت عدل و انصاف برای فرزند دیگرتان عینك نمی خرید. وقتی كه كفش كتانی یكی از بچه ها تنگ می شود، این بدان معنا نیست كه برای دومی هم باید كفش كتانی خرید و اگر یكی از آن ها به عفونت گوش مبتلا شود آیا شما هم به هر دو آن ها آنتی بیوتیك می دهید!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید