جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ساموئل‌ اتوئو، ارباب سرزمین سیاه‌ها


ساموئل‌ اتوئو، ارباب سرزمین سیاه‌ها
اگر روزگاری یك نویسنده «فیلسوفی در تئاتر» را به رشته تحریر درآورد، امروز هر هفته چند صدهزار نفر شیرین كاری های «الماسی در چمن» را می بینند و میلیون ها نفر از طریق جعبه جادویی، در حیرت و لذت غرق می شوند. قهرمان آن قصه یك نفر بود و مرد اول این جریان دایمی نیز البته یك سیاه پوست. آن یكی دنیای سیاه و سفید خود را داشت و این یكی دنیای هزارتوی هزار رنگ خود را كه البته وقتی گل می زند (در این لحظات انگار تنها او در زمین است) كاملاً رنگ باخته می شود: تلفیقی از نفرت سفیددوستان مادریدی و عشق كاتالونیایی های مبتلا به رابین هودیسم!
● آوارگی
ساموئل دهم مارس ۱۹۸۱ در انكون یائونده متولد شد. وقتی اوبه دنیا آمد در كامرون همچنان سیاه ها تحت فشار بودند و در اسپانیا خانه بعدی او «اولتراسور» (گروه افراطی هواداران رئال مادرید كه كاملاً نژادپرست هستند) اجازه نمی دادند هیچ تیره پوستی قداست! لباس سفید رئال مادرید را از بین ببرد. نلسون ماندلای سیاستمدار چند سال بعد از راه رسید و سیاه های كامرون را نجات داد اما فوتبال چنین شخصی نداشت. سامی باید دست به كار می شد. اتوئو از خانه دور شد و مدت ها به دنبال تیم گشت اما باید آواره می ماند؛ تا ۱۵ سالگی.
● نامهربانی
یك پسر بچه سیاه با توشه ای مختصر، از پلكان هواپیما پایین آمد و برای اولین بار پا روی خاك مادرید گذاشت. اندكی منتظر ماند اما هیچ یك از افرادی كه او را كشف كرده بودند به سراغش نیامدند. تصمیم گرفت به تنهایی راهی كمپ رئال مادرید شود و بدقولی مسؤولان تیم جدید را به رخشان بكشد. تیم اول مادرید فراموش كرده بود نماینده ای برای استقبال از اتوئو به فرودگاه اعزام كند.
سامی ساعت ها منتظر ماند. او حتی یك كلمه اسپانیایی نیز بلد نبود و فقط می توانست مردم سرخوش مادرید را تماشا كند. به هر حال سامی كمپ رئال مادرید را پیدا كرد و با اشتیاق كنار بزرگان باشگاه به تمرین پرداخت اما این افراد در هر برخورد طوری عمل می كردند كه دست اتوئو به لباس سفید تیم برخورد نكند!
با حضور اتوئو، آتش نژادپرستی هواداران شعله ور شد و از همان جا این پسر ۱۵ ساله نقش ویژه ای در درام بی پایان مادرید - كاتالونیا رقم زد. او تنها یك چهره آشنا می دید. این شخص «جره می» همبازی سابق تیم محلی «یائونده» نام داشت. سرانجام قرارداد رسمی سامی با رئال در سال ۱۹۹۶ امضا شد اما این بازیكن عملاً ۲ سال تمام روی نیمكت ذخیره ها وقت تلف كرد تا اینكه سرانجام سران باشگاه او را به اسپانیول قرض دادند. آنجا نیز از شانس خوب خبری نبود و سفر دیگری شكل گرفت.
● شیرینی
ساموئل ، كامرون را در جام جهانی ۱۹۹۸ همراهی كرد و وقتی ۳ ماه پس از جشن تولد ۱۷ سالگی وارد بازی شد، عنوان جوان ترین بازیكن جام جهانی را از آن خود كرد، هرچند تیم او در آن بازی ۳ بر صفر مغلوب ایتالیا شد. ساموئل در ۱۵ سالگی اولین بازی ملی خود را مقابل كاستاریكا انجام داد. اینجا نیز تیم ملی باخت. یك سال بعد مایوركا با مبلغ ۵/۵ میلیون یورو اتوئو را جذب كرد و این سیاه پوست مظلوم و تشنه محبت در اولین فصل حضور با شكستن ركورد بهترین گلزن تاریخ باشگاه، جواب اعتماد رؤسای تیم جزایر قناری را داد.
اتوئو نه فقط به خاطر زدن ۲۳ گل در۷۰ بازی كه به جهت ارایه بازی های تماشایی و گل هایی كه وارد دروازه رئال مادرید می كرد، محبوب شد. همین موضوع، فرصت حضور در تیم ملی را فراهم آورد. او و كامرون در المپیك سیدنی تا بازی نهایی پیش رفتند و آنجا با غلبه بر اسپانیا برای دومین بار یك تیم آفریقایی را بر بام فوتبال المپیك قرار دادند. زندگی می توانست هیجان انگیزتر باشد...
● انتقام
رئال دل بوسكه در خانه به سختی می باخت اما برای اتوئو آمار هیچ اهمیتی نداشت. او به انتقام می اندیشید و سوت هواداران را نمی شنید. برای اولین بار نبود كه اتوئو دروازه رئال را باز می كرد اما ۲ گل آن شب طعم ویژه ای داشت. او و مایوركا با نتیجه خردكننده ۵ بر یك رئال مادرید بزرگ را تحقیر كردند. صدای «اولتراسور» هرچند به طور موقت، خاموش شد. بله! نلسون ماندلای فوتبال ظهور كرده بود. اتوئو پس از پایان دیدار اعلام كرد از رئال مادرید متنفر است زیرا آنها هرگز نخواستند توانایی های او را مورد محك قرار دهند اما چرا؟
● معمای «اولتراسور»
گفته می شود «اولتراسور» از افكار فاشیستی دوران ژنرال فرانكو حمایت می كند. آنها در ورزشگاه ها شعارهای نژادپرستانه سر می دهند و حتی به سیاه پوستان رئال مادرید نیز رحم نمی كنند. در این راستا شاید اتوئو اولین قربانی بود. او بارها در لفافه از این گروه صحبت كرده است. ساموئل در برنابئو از سوی آنها تحت فشار بود و وقتی تیم پایتخت را ترك كرد نیز در هر رویارویی با زشت ترین برخورد از سوی «اولتراسور» روبرو شد اما هر بار با گلزنی دهان نژادپرستان را بست.
● خوشبختی
اتوئو كه هنوز به رئال مادرید تعلق داشت، تصمیم گرفت ضربه نهایی را نیز به تیم سابق خود وارد كند. او در تابستان ۲۰۰۳ از لیورپول و رئال مادرید پیشنهاد داشت اما طی یك اقدام منطقی تصمیم گرفت راهی بارسلونا شود. ۱۷ گل او در آخرین فصل حضور در مایوركا، جام پادشاهی را از آن این تیم كرد و از طرفی با گل هایش به رئال، دل بارسایی ها را ربود.
● سرافرازی
ال كلاسیكو در راه بود و این بار سامی لباس دشمن را به تن كرده بود. رئال مادرید تا قبل از جدال بزرگ، ۹۹۹ بار در خانه گل خورده بود و نمی خواست بارسایی ها هزارمین سكوت را به برنابئو هدیه كنند. با گذشت نزدیك به ۳۰ دقیقه هیاهوی بزرگی در ورزشگاه به پا شد. رئال با۲ گل پیش افتاده و در فكر رقم زدن یك پیروزی پرگل بود. آنها از یك نفر غافل بودند.ساموئل اتوئو دوید، ناگهان چرخید، سپس استارت دوباره ای زد و در ادامه با یك ضربه چشمان هواداران را گرد كرد. همه یاد ادعای اول بازی افتادند: «من هزارمین گل خورده رئال در برنابئو را رقم خواهم زد.»بارسا در نهایت با نتیجه ۴ بر ۲ شكست خورد اما در پایان فصل مقام قهرمانی را كسب كرد.
● توهین
سامی در جریان جشن قهرمانی بارسا، جنجال بزرگی به وجود آورد. او سخنرانی خود را این گونه آغاز كرد: «مادریدی های كثیف! به ما خوشامد بگویید.»در پی این اظهارات بوتراگئنو،مدیر ورزشی وقت رئال اتوئو را بی مصرف و «كاهوخوار» نامید. چشم تنگ نژادپرستان تنگ تر شد و پی چی چی (عنوان آقای گلی لالیگا) نیز در هفته آخر از دست رفت.
از دست اتوئو كاری ساخته نبود، تنها باید مقاومت می كرد كه البته موفق به انجام این كار نشد. در جریان یكی از بازی های فصل گذشته، توهین های نژادپرستانه هواداران زاراگوسا چنان آزاردهنده بود كه سامی به یكباره زمین را ترك كرد؛ هرچند به اصرار همتیمی های خود بازی را ادامه داد. داور در گزارش خود به كمیته انضباطی وضعیت را «طبیعی» ارزیابی كرد! دامنه حملات نژادپرستانه به بازی های ملی نیز كشیده شد و در جریان بازی دوستانه اسپانیا و انگلستان در برنابئو به اوج رسید. دشمنان قدیمی هربار كه اتوئو صاحب توپ می شد، سرو صدا و هیاهوی عجیبی ایجاد می كردند.
● گناهكار
اتوئو پس از حضور در جام جهانی ،۱۹۹۸ ۲ افتخار بزرگ به چنگ آورد. او همراه كامرون در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ جام ملت های آفریقا را فتح كرد اما تقدیر بود كه در رده ملی نیز با یك درام مواجه شود. سامی ضربه حساس ضیافت پنالتی های مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های آفریقا را از دست داد تا كامرون مغلوب ساحل عاج شود؛ هرچند در نهایت آقای گل تورنمنت نامیده شد.
● نظراتی راجع به اتوئو
▪ فرانك ریكارد: اتوئو با وجود تمام فشارهایی كه تحمل كرد، موفقیت های زیادی به دست آورد. او هرگز ناامید نمی شود. با مصدومیت وی دچار مشكل شدیم اما مطمئنم سامی به زودی راهی میادین شده و دروازه حریفان را گلباران خواهد كرد.
▪ یوهان كرایف: شم گلزنی او ذاتی است. اتوئو همان گمشده بارسلونا محسوب می شود. در تیم من روماریو و استویچكوف نقش اول را ایفا می كردند و در این گروه رؤیایی رونالدینیو و مخصوصاً اتوئو. ساموئل یكی از برترین مهاجمان تاریخ فوتبال است.
▪ وینفرد شفر (سرمربی سابق تیم ملی كامرون): با حضور او، تیم ملی در آرامش بود زیرا می دانستیم یك نفر هست كه در آخرین نقطه توپ را تبدیل به گل كند. می توان این سیاه پوست را با بزرگترین بازیكنان تاریخ فوتبال مقایسه كرد.
▪ ساموئل اتوئو: همیشه در مقاطع پایانی فصل به ساموئل فكر می كنم و سعی دارم تا جای ممكن برای او موقعیت گل بسازم. چرا؟ چون در این مقاطع همواره در حال جنگ برای كسب عنوان آقای گلی است! اتوئو خارج از میدان نیز یك انسان نمونه محسوب می شود. می توان گفت تمام اعضای بارسا برای موفقیت او تلاش می كنند.
▪ خوآن لاپورتا: خوشحالم كه او در دوران ریاست من، در بارسا بازی می كند. خرید اتوئو یكی از مؤثر ترین اقداماتم بود! سامی سهم زیادی در اوج گیری بارسا دارد و مسلماً پرفروغ تر از گذشته بازمی گردد.
● سومالی
اجداد اتوئو، سومالیایی بودند. پدربزرگ او (پدر پدرش) در بوركوی سومالی متولد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید