جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چشم جادویی


چشم جادویی
به نظر می رسد فیفا برای داوران مطرود خود تدبیری تازه اندیشیده و این تصمیم ها از زمانی اتخاذ شده كه گراهام پل، داور سرشناس انگلیسی در قضاوت خود دچار خطا شد. قرار است از این به بعد از نوارهای ویدئویی برای تصمیم گیری در خصوص حكم داوری برای بازیكنان خاطی استفاده شود؛ البته رأی نهایی در ماه ژانویه اعلام می شود.
كیت هكت، رییس برد داوران حرفه ای دیدارهای لیگ برتر، مسؤول پیگیری این پرونده خواهد بود كه اگر این تصمیم ها تصویب شود، تكنولوژی استفاده از نوار ویدئویی می تواند در خصوص جریمه ها، پنالتی ها و ... به داوران كمك كند.البته نباید تمام تقصیرها را به گردن گراهام پل انداخت چرا كه طی یك هفته اخیر عملكرد كریس فوی، داور دیدار «فرایتون پارك» از سوی آیدی بوتروید، سرمربی واتفورد زیر ذره بین قرار گرفته است. همچنین داوری فیل دود، داور دیدار یكشنبه «اوود پارك» خشم مارتین یول و مارك هیوز را برانگیخت.
ریچارد اسكودامور، مدیر اجرایی اتحادیه لیگ برتر نیز از كسانی است كه مأمور پیگیری پروژه مذكور می باشد. البته سپ بلاتر، رییس سوئیسی فیفا، قبل چنین طرحی ارایه داده بود. اما اتحادیه لیگ برتر جزو آن با نظر او مخالفت كرد و معتقد بود با استفاده از تصاویر ویدئویی، اصالت فوتبال خدشه دار می شود.دان یوهانسون، سخنگوی اتحادیه لیگ برتر در خصوص اقدامات در دست بررسی، عنوان داشت: «تصمیم گیرنده نهایی فیفا خواهد بود.»
آنچه كه ما در حال انجام دادن آن هستیم، ارایه گزارش های رسیده در ماه ژانویه به برد اجرایی فیفا است. آنجا در خصوص طرح استفاده ازنوارهای ویدئویی تصمیم گیری خواهد شد.در این میان آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی آرسنال نیز روز گذشته به جمع مارك هیوز و موافقان طرح استفاده از نوار ویدئویی پیوست. او معتقد است كه عدم تصویب این طرح یعنی انجام بازی های شبانه زیر نور چراغ قوه!سرمربی موفق توپچی ها معتقد است داوران می توانند هر صحنه خطایی را كه بخواهند، یك بار دیگر از نظر بگذرانند، پس چه اشكالی دارد این تكنولوژی هرچه سریع تر در میادین فوتبال مورد استفاده قرارگیرد؟
ونگر در این خصوص عنوان داشت: «در حال حاضر رابطه مطبوعات و رسانه ها با اعضای روی نیمكت های میادین فوتبال بسیار خوب است و نمی توان بین این ۲ قشر فاصله ای احساس كرد. هرگاه داور خطا بگیرد، آنهایی كه در كنار زمین نشسته اند، سریعاً تصمیم او را سبك و سنگین می كنند. حال اگر پروژه در دست اقدام اجرا شود، تصمیم گیری پس از دیدار آسان تر می شود.هر آنچه كه داور بگوید توسط دوربین ها ثبت و ضبط می شود و پس از دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اما تنها كسی كه طی زمان برگزاری دیدار دسترسی به فیلم ویدئویی ندارد و تصویر درست را نمی بینید، داور دیدار است و جالب اینجا است كه جامعه داوری نیز با استفاده از این طرح مخالفت می كند.مارك هیوز، سرمربی بلكبرن كه در دیدار این هفته حق شاگردان خود را پایمال شده دید، معتقد است كه تساوی یك بر یك شایسته این تیم نبوده است.
البته ونگر هم مدت هاست خواهان استفاده از طرح ویدئویی است و ماه گذشته وقتی گل دیرهنگام تیه ری آنری مقابل زسكا مسكو از سوی داور پذیرفته نشد، بر خشم و غضب این سرمربی افزوده شد.
سرمربی تفنگداران لندن در این باره گفت: «این طرح همانی است كه من مدت ها مدنظر داشتم اما برخی ها مخالف می كنند.عدم استفاده از این پروژه به معنای چشم پوشی برگزاری دیدارها از الكتریسیته و استفاده از چراغ قوه بسنده كنیم.
مایكل گری، مدافع بلكبرن در دفاع از ادعاهای ونگر اینچنین گفت: «وقت آن است كه یك چشم سوم هم در گوشه زمین حركات بازیكنان و داوران را كنترل كند. در ورزش هایی چون راگبی و كریكت از طرح نوار ویدئویی استفاده می شود. پس چرا ما خود را از این تكنولوژی محروم كنیم؟ فوتبال امروز آنقدر سریع است كه تنها با یك چشم غیر مسلح نمی توان اتفاقات مستطیل سبز را از نظر گذراند. هر دیدار لیگ برتری می بایست ثبت و ضبط شود؛ پس بهتر است هر چه زودتر اقدامات در دست بررسی را عملی كنیم.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید