پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

یک خارجی و ۳ ایرانی درصدر


یک خارجی و ۳ ایرانی درصدر
با گذشته ۱۰ هفته از رقابتهای لیگ ششم حرفه ای فوتبال ایران (بدون احتساب بازیهای معوقه) بد ندیدیم نگاهی به كارنامه مربیان لیگی داشته باشیم. مربیانی كه این بار قرار است به جای خودشان، آمارشان حرف بزند. قرار است عملكردشان در بوته نقد قرار گیرد. قرار است حضور بر روی نیمكت تیمهای شان مورد بررسی قرار گیرد و … در این آمار فقط سعی شده است پیروزی تیم ها ملاك ارزشیابی قرار گیرد و عملكرد مربیان بر این اساس ارزیابی شود.در این آمار اكبر میثاقیان ومحمدحسین ضیایی را استثنا فرض می كنیم، مربیانی كه تنها در یك بازی بر روی نیمكت تیمهای ابومسلم وصباباتری نشستند و با پیروزی، تیمهای خود را از زمین بیرون كشیده اند. آنها در حقیقت ۱۰۰% پیروزی و امتیازات را به خوداختصاص داده اند.اما معیار سنجش ما مربیانی هستند كه بیش از یك بازی در كنارتیمهای فوتبال ما بوده اند.
آمار بیانگر این است كه ۴ مربی لیگی با كسب ۶۰ درصد پیروزی های تیمشان ركورد دارند، كه در بین آنها نام ۳ مربی ایرانی و یك مربی خارجی به چشم می خورد. در این سنجش فیروز كریمی سرمربی استقلال اهواز، صمدمرفاوی سرمربی استقلال، ورنر لورانت و علی دایی، سرمربی سایپا درصدر جدول موفق ترین مربیان لیگی فوتبال ایران هستند.
آنها ۶۰ درصد بازیهای تیمشان را با پیروزی به اتمام رسانده اند و این آمار می تواند ارزش كار آنها را در مقایسه با دیگر مربیان لیگی مشخص سازد.در این سنجش لوكا بوناچیچ سرمربی تیم فوتبال سپاهان در رده بندی جدول موفق ترین ها قرار دارد. او ۵۰ درصد بازیهای سپاهان را با پیروزی پشت سر گذاشته است. بعد ازلوكا، مهدی قیاسی قرار دارد.
مربی مشهدی تیم ابومسلم خراسان كه بعد از میثاقیان سكاندار هدایت این تیم شد و توانست ۴۴ درصد برای تیمش پیروزی به دست بیاورد، عنوانی كه چنین به نظر می آید مورد قبول مدیران و مسؤولان ابومسلم قرارگرفته است. مصطفی دنیزلی و ساموئل دارابینیان مربیان خارجی ۲ تیم پرسپولیس و پیكان، از زمره مربیانی هستند كه تاكنون كارنامه موفقی را ارایه نداده اند. اگر مدارك ارزشیابی پیروزی تیمهای حاضر در لیگ ششم باشد، كه هست، ۲ مربی خارجی لیگ هركدام با ۴۰ درصد پیروزی تیمهایشان نزدیك به میانه هستند و می تواند به نوعی عملكردشان را مورد نقد قرار داد. در این جدول نادر دست نشان سرمربی مازندرانی تیم مس كرمان با ۵/۳۷ درصد پیروزی بعد از دنیزلی و دارابینیان قرار دارد.دست نشان در نخستین حضورخود با مس درلیگ برتر تا این جای كار درمقایسه با خیلی ازمربیان مدعی لیگ عملكرد موفق تری داشته است و می تواند این موفقیتها را نیز تداوم بخشد، به شرط آن كه همچنان بر سر اعتقاداتش پایبند باشد و تیمش را با همین قدرت روانه بازی با حریفان كند.
بعد از دست نشان، نام ۳ مربی هم سطح به لحاظ امتیاز جدول رده بندی دیده می شود. بیژن ذوالفقارنسب، محمدرضا كربكندی و مجید جلالی ۳ مربی لیگی هستند كه نتوانسته اند پیروزی های زیادی به دست آورند . هرچند كه درمقام مقایسه، باید پذیرفت كه در بین این ۳ مربی، جلالی عملكرد ضعیف تری نسبت به ۲ مربی دیگر داشته است.
او با مجموعه بازیكنانی خوب وكارآمدی كه در اختیار دارد تا امروز خوب نتیجه نگرفته است، بازیكنانی كه خیلی از تیمها حسرت داشتن آنها را می خورند.ذوالفقارنسب، كربكندی و جلالی تا پایان هفته دهم تنها در ۳۰ درصد از بازیهایشان توانسته اند كه با پیروزی، تیم خود را از زمین بیرون بكشند كه این آمار خوبی برای ۳ مربی وطنی ما نیست. البته باید عملكرد ذوالفقار نسب رابا «برق سالیان اخیر » مقایسه كنیم كه همواره در آستانه سقوط بود .
ذوالفقارنسب از ابتدای فصل سكان هدایت برق را در دست گرفت و كار بسیار سختی را دراین تیم داشت و همین كه او تا این جا توانسته است ۳۰ درصد از بازیهای تیمش را با موفقیت پشت سر بگذارد، شاید یك موفقیت بزرگ برای او به حساب بیاید. كربكندی سرمربی ذوب آهن سال ها است كه در این تیم اصفهانی حضور دارد اما حضور اوهمواره با فراز و فرودهای بسیار در ذوب آهن همراه بوده است.
ذوب آهن با كربكندی در برخی از بازیهای خود فوتبال فراتر از لیگ را به نمایش می گذارد و در برخی از دیدارها هم به پایین ترین سطح نزول می كند. مجیدجلالی پس از ۲ فصل ناموفق با صباباتری ( كه منجر به كنارگیری اش شد ) و شهید قندی یزد، در لیگ ششم سكان هدایت پاس را برعهده گرفت، تیمی كه بعد از ۲ تیم استقلال و پرسپولیس همیشه بیشترین بازیكن ملی پوش را درتركیب خود داشت. اما عدم تمرینات منظم و شاید هم عدم شناخت كافی از بازیكنان باعث شد تا جلالی در پاس با عدم موفقیت رو به رو شود، به طوری كه هر آن این انتظار می رود كه مدیران پاس با نوشتن یك دست خط، درست سرنوشتی همانند سرنوشت مدیریت قبلی یعنی مصطفی آجورلو برای او رقم بزنند.
محمد احمدزاده اگرچه به ظاهر از ابتدای لیگ سكان هدایت ملوانان را برعهده داشت اما به دلیل همراهی تیم ملی نوجوانان در مسابقات آسیایی عملاً این مسؤولیت را به دستیارش محمودپیشگاه هادیادن واگذار كرد تا او در ۲ بازی آغازین لیگ این كار را انجام دهد. احمدزاده در ۸دیداری كه برای ملوانان روی نیمكت نشست توانست ۲۵ درصد بازیهایش را با پیروزی به پایان برساند.
احمدزاده كه خوب كارش را با ملوانان شروع كرد، در ادامه راه با مشكلات عدیده ای رو به رو شد و نتوانست روند رو به رشد خود را در لیگ كامل كند.
غلامحسین پیروانی سرمربی فجرسپاسی، اگرچه نتایج عجیب و غریبی راگاه و بی گاه برای فجرسپاسی به دست آورد اما عملكردش چنان نبود كه بتواند جایگاه تعریف شده ای را برای او رقم بزند. پیروانی تنها ۲۲ درصد بازیهایش را با پیروزی به پایان رساند كه این آمارخوبی برای او نیست. در این آمار محمد مایلی كهن سرمربی فولاد تنها ۵/۱۲ درصد از بازیهایش را برده است، در حالیكه انتظارات از او در فولاد به مراتب بالاتر از اینها بوده است. البته ناگفته نماند كه مایلی كهن زمانی سكان فولاد را در دست گرفت كه این تیم نه به لحاظ بازیكن و نه به لحاظ امكانات و بودجه به هیچ وجه وضعیت سالهای گذشته را نداشت.
وضعیت فرهاد كاظمی نیز در لیگ ششم به هیچ وجه قابل دفاع نیست. او كه به صباباتری آمده بود تا این تیم را به دوران طلایی اش برساند، چنان عملكرد ضعیفی در این تیم داشت كه در نهایت و پس از پایان ۹ هفته چاره ای به جز تعویض او برای مسؤلان صباباتری باقی نماند.فرهاد كاظمی تنها ۱۱ درصد دیدارهایش را با پیروزی به پایان رساند،درحالیكه انتظارات از او به مراتب بالاتر از اینها بود. در قعر جدول امتیازی لیگ، عباس رضوی سرمربی راه آهن و محمود پیشگاه هادیان مربی ۲ بازی آغازین ملوان در لیگ ششم قرار دارند.مربیانی كه تا امروز دركارنامه حضورشان پیروزی به چشم نمی آید و این اصلاً در حد و اندازه نام این مربیان نیست.
محمدرضا نصرالله‌زاده
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید