جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هیچ وقت به آینده فکر نمی کنم


هیچ وقت به آینده فکر نمی کنم
خداداد عزیزی همیشه حرف های تازه ای برای گفتن دارد و این موضوع یك شخصیت رسانه ای از او ساخته است. او كه در دوران فوتبالش بازیكنی باهوش و خاص به شمار می رفت حالا در قالب یك مدیر هم حرف های جالبی می زند و كماكان یك شخصیت محبوب به شمار می رود.
همه خداداد را با گلی كه به استرالیا زد می شناسند و خودش هم خیلی خوشحال است كه یك خاطره خوب محسوب می شود. این مهم ترین گل خداداد در دوران بازیگری اش بود و جالب این جا است كه خودش می گوید اگر یك بار دیگر آن صحنه تكرار و با بوسنیچ تك به تك شوم نمی توانم گل بزنم. خداداد در حال حاضر به دور از هیاهو و حاشیه های دوران بازیگری، در باشگاه ابومسلم پشت یك میز می نشیند و با تیم سابقش سرگرم است، تیمی كه از آن جا چهره شد و حالا دوباره برگشته است.
●در ابتدای فصل با آمدن شما به ابومسلم پیش بینی می شد كه در نهایت با میثاقیان مشكل پیدا كنید، چرا این ذهنیت وجود داشت؟
هنوز هم دوست دارم جوابی برای این سوال پیدا كنم ولی هنوز به نتیجه ای نرسیدم. شاید به خاطر تفكرات اكبر آقا و یا من، این ذهنیت ایجاد شد، چون ما دو نفر تند صحبت می كنیم و رفتارهای خاصی داریم.
● خودتان این احساس را داشتید كه در نهایت با میثاقیان مشكل پیدا خواهید كرد؟
▪ احساس خاصی نداشتم چون برای كمك كردن به ابومسلم آمده بودم. حتی پیشنهاد بزرگتری هم به من شد كه قبول نكردم و به آقای شفق گفتم كه هنوز زود است.
● پیشنهاد سرمربیگری ابومسلم؟
▪ دوست ندارم در این مورد حرفی بزنم.
● در آن زمان این موضوع مطرح شد كه شما در كار میثاقیان دخالت می كنید.
▪ اگر می خواستم دخالت كنم قبل از شروع فصل آن پیشنهاد را قبول می كردم. چه دلیلی داشت كه چنین پیشنهادی را رد كنم و بعد از آن در كار میثاقیان دخالت كنم.
●چرا هنوز رفتن میثاقیان از ابومسلم یك موضوع مبهم و نامشخص است؟
▪ او خودش نخواست كه شفاف سازی كند و فقط گفت كه در ابومسلم به من فشار وارد می شد. بهتر است میثاقیان در این مورد حرف بزند تا ما هم از خودمان دفاع كنیم. این موضوع از طرف ما مبهم و گنگ نیست ولی از طرف میثاقیان نامشخص است.
● یعنی هیچ فشار و یا خطری او را تهدید نمی كرد؟
▪ اگر این طور بود پس چرا میثاقیان قبل از لیگ استعفا نداد و درست پس از برد ابومسلم مقابل پرسپولیس این كار را كرد. نمی دانم منظور میثاقیان از آن حرف ها چه بود كه گفته بود من تحت فشار قرار داشتم.
●دیدگاه شخصی شما چیست، چرا ابومسلم را ترك كرد؟
▪ احساس می كنم او در حساب و كتاب خود اشتباه كرد. میثاقیان فكر می كرد كه فقط باید ابومسلم را در لیگ برتر نگه دارد و جالب اینجاست پس از جدایی اش گفت كه ابومسلم جزو سه تیم اول خواهد شد. اكبرآقا به این نتیجه رسیده بود كه ابومسلم ضعیف است و كار سختی در پیش دارد.
● شما هم احساس می كردید كه ابومسلم ضعیف است؟
▪ قبل از اردوی اتریش و بازی های تداركاتی تهران چنین احساسی داشتم و فكر می كردم با نداشتن ستاره با مشكل مواجه شویم ولی به مرور زمان خصوصاً بعد از بازی مقابل پرسپولیس به این نتیجه رسیدم كه تیم ما پتانسیل بالایی دارد.
●آخرین بار كی با میثاقیان صحبت كردید؟
▪ همان روزی كه استعفا داد. از آن روز به بعد اكبر آقا را ندیدم و صحبتی با او نكردم.
●چرا؟
▪ من با مربیان زیادی از جمله شاهرخی، فیروز كریمی، فرهاد كاظمی، مجید جلالی و ... كار كرده ام كه الان خیلی وقت است با آن ها ارتباط ندارم. وقتی از تیمی بیرون می آیم دلیلی ندارد با مربیان و یا بازیكنان آن تیم ارتباط داشته باشم و یا برعكس.
● چرا چنین طرز تفكری دارید؟
▪ چون دوست ندارم خودم را به كسی سنجاق و تحمیل كنم، نخواستم این طور فكر كنند كه خداداد برای رسیدن به خواسته هایش با دیگران ارتباط دارد. متاسفانه فضای فوتبال خوب نیست و به همین دلیل ترجیح می دهم از بین فوتبالیست ها دوست انتخاب نكنیم.
●ولی با هاشمی نسب ارتباط نزدیكی دارید؟
▪ با او هم فقط دوست هستم و رفت و آمدی با هم نداریم. با كریم باقری هم در ارتباط هستم ولی این ها فقط یك دوستی معمولی هستند.
●چرا در دوران بازیگری با اكثر مربیانت مشكل داشتی؟
▪من فقط با چهار نفر مشكل داشتم. برندشوستر، بلاژویچ، دنیزلی و جلال طالبی.
●با فرهاد كاظمی مشكل نداشتید؟
▪ آقا فرهاد خودش گفت كه سوء تفاهم پیش آمد و من هم قبول كردم.
● با مجید جلالی چطور؟
▪ اتفاقاً بهترین سال های فوتبالم را با جلالی بودم و هیچ اختلاف و مشكلی با هم نداشتیم، حتی می توانید از آقا مجید هم سوال كنید.
● مشكل داشتن با شوستر آن هم در شرایطی كه در خارج از ایران بازی می كردید كمی عجیب بود.
▪من با كاپیتان تیم مشكل داشتم كه او با دو بازیكن دیگر این موضوع را به سرمربی تیم ربط داد. كاپیتان كلن در پست هافبك دفاعی بازی می كرد و به من می گفت كه چرا در كارهای دفاعی به او كمك نمی كنم، من هم گفتم به تو ربطی ندارد چون تیم سرمربی دارد. در این میان شوستر تحریك شد و من چند بازی روی سكوها نشستم.
●با دنیزلی چه مشكلی داشتی؟
▪من به هیچ عنوان سیاه آدم ها نمی شوم كه دنیزلی می خواست چنین رفتاری با من داشته باشد. او در ظاهر یك جور حرف می زد و در باطن طور دیگری رفتار می كرد. در ضمن دنیزلی می خواست در تیم نفر اول باشد و دیدید كه پس از من، نكونام و برهانی هم رفتند. در فوتبال اكثر اتفاقات را بازیكنان رقم می زنند ولی دنیزلی می خواست نفر اول باشد. شاید من اشتباه می كنم ولی احتمال دارد كه در پرسپولیس هم بازیكنانی چون معدنچی و نیكبخت با این مشكل مواجه شوند. دنیزلی رفتاری مشابه بلاژویچ داشت و من تصمیم به جدایی گرفتم.
● در این چند سال با هیچ فوتبالیستی مشكل نداشتید؟
▪ خیر.
● ولی همیشه موضوع اختلاف تو با علی دایی مطرح می شد؟
▪ اصلاً چنین چیزی صحت نداشت، به هر حال مطبوعات باید برای ایجاد حاشیه سوژه داشته باشند. من همیشه خیلی واضح حرف هایم را می زنم و دلیلی ندارد پنهان كاری كنم.
●یك زمان می گفتند كه خداداد دایی را معروف كرد و مثل این كه موضوع باعث ناراحتی او شده بود.
▪دایی خواست كه به این درجه از فوتبال برسد و با تلاش خودش به این جایگاه رسید. در این میان خداداد فقط یك هم بازی و كمك برای او بود.
● فكر می كنی مردم و فوتبالی ها چه ذهنیتی نسبت به شما دارند؟
▪خوشبختانه مردم ارتباط بسیار خوبی با من دارند، دلیلش این است كه همیشه صادقانه حرف هایم را زده ام. شاید خیلی ها دیدگاه دیگری داشته باشند ولی برای من مردم مهم هستند. فكر می كنم خداداد خاطره بدی برای مردم ایران نباشد و مهم ترین موضوع گلی است كه به استرالیا زدم تا آن ها خوشحال شوند.
● اگر آن گل را نمی زدید الان خداداد بودید؟
▪من قبل از آن بازی، بهترین فوتبالیست آسیا شدم و به لیگ آلمان رفتم. این حرف مرحوم رنجبر بود كه گفت خداداد نان گلی را می خورد كه به استرالیا زد.
● اگر یك بار دیگر با مارك بوسنیچ تك به تك شوید، آن توپ گل می شود؟
▪ این اتفاقات فقط یك بار می افتد، اگر یك بار دیگر تك به تك شوم مطمئن باشید كه نمی توانم آن توپ را گل كنم، در این موضوع شك نكنید.
● چرا هیچ وقت به پرسپولیس و استقلال نرفتید؟
▪به اندازه كافی در مورد من حاشیه ایجاد می كردند و این موضوع باعث شد كه هیچ وقت به این دو تیم فكر نكنم.
● برای آینده چه برنامه ای دارید؟
▪ هیچ وقت در مورد آینده فكر نمی كنم.
● دوست ندارید مربی شوید؟
▪ آرامش را بیشتر از هر چیز دیگری دوست دارم، در ضمن هیچ وقت دوست نداشته ام كه مربیگری كنم.
●چرا؟
▪ چون من اختیار تام می خواهم و نباید در كارم دخالت شود كه متاسفانه این موضوع خیلی كم در فوتبال رعایت می شود. همیشه دوست دارم واقعیت ها را بگویم و شاید این موضوع برای آن هایی كه عوام فریبی می كنند جالب توجه نباشد، به عنوان مثال پس از صعود ایران به جام جهانی ۹۸ گفتم كه سه میلیون فرانك پاداش فیفا كجا رفت كه خیلی ها ناراحت شدند.
● چرا اصرار داشتید بدانید كه این پول به كجا رسید؟
▪ ما بازیكن بودیم و باید حقمان را می گرفتیم. در جام جهانی بابت سه بازی كمتر از ۲۵ هزار دلار گرفتیم ولی بازیكنان امریكا هر كدام ۱۰۰ هزار دلار گرفتند.
● در این چند سال احساس كردید كه در بعضی موارد تند رفته اید و یا اشتباهی مرتكب شده اید؟
▪ انسان حق اشتباه كردن دارد ولی در مورد فوتبال اشتباه نمی كنم. در جام جهانی ۹۸ با جلال طالبی اختلاف پیدا كردم ولی بلافاصله به او گفتم كه حاضرم عذرخواهی كنم ولی معتقدم در مورد فوتبال اشتباه كردم. شاید خیلی ها بگویند خداداد بی سواد و بداخلاق است ولی هیچ كس نمی تواند بگوید كه من فوتبال نمی فهمم.
●به بازی خداحافظی فكر نمی كنید؟
▪این مسایل در فوتبال ما مدفون شد و برای نورچشمی ها این كار را می كنند. توقع ندارم برای من كه با خیلی از مسوولان مشكل داشتم بازی خداحافظی برگزار كنند، فقط خوشحالم كه خداداد خاطره بدی برای مردم نبود.
كریم اعظمی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید