جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرگ مرد افسانه‌ای فوتبال


مرگ مرد افسانه‌ای فوتبال
<فرانس پوشكاش> گلزن افسانه‌ای فوتبال مجارستان در سن۷۹ سالگی و پس از مدت‌ها تحمل بیماری آلزایمر، در گذشت. وی كه اسطوره فوتبال مجارستان به حساب می آمد به علت ابتلا‌به بیماری سرطان ریه و مشكلا‌ت قلبی عروقی و تنفسی به مدت ۶ ماه در بیمارستانی در مجارستان بستری بود.
فرانس پوشكاش متولد آوریل ۱۹۲۷ است و در زمانی‌ ‌كه درست ۱۵ سال داشت، فوتبال را در لیگ محلی آغاز كرد و دو سال بعد در اولین دیدار‌ ‌ملی‌اش حاضر شد و مقابل اتریش گلزنی كرد‌.
همچنین او عضو تیم طلایی مجارستان‌ ‌بود كه متاسفانه یك دیدار ملی دوران حضورش را آن هم در فینال جام جهانی ۱۹۵۴ از دست‌ ‌داد. او در سال ۱۹۵۸ راهی رئال مادرید شد و در كنار آلفردو دی استفانو آرژانتینی‌ ‌زوج خط حمله كهكشانی‌ها را تشكیل داد‌.
پوشكاش در سال ۱۹۶۰ و پیروزی‌ ‌خاطره‌انگیز ۷ بر ۳ رئال برابر آینتراخت فرانكفورت ۴ بار گلزنی كرد و از آن پس به‌ ‌محبوب قلب‌های رئالی‌ها بدل شد‌. وی در سال ۱۹۶۷ كفش هایش را آویزان كرد و‌ ‌سرمربیگری را آغاز كرد تا آنجا كه پاناتینایكوس یونان را به فینال اروپا سال ۱۹۷۱ سوق داد‌. وی از سال ۲۰۰۰ با بیماری ریوی دست و پنجه نرم می‌كند و كم كم‌ ‌دچار بیماری آلزایمر نیز شد تا اینكه در سن ۷۹ سالگی تسلیم شد‌.
در سال ۱۹۵۳ فرنس پوشكاش را <مرد چاق كوچك> توصیف می كردند اما در همان ایام او یكی از بهترین فوتبالیست های اروپا بود.
این سانترفوروارد مجار، چپ پا بود اما ضربه های سرش خوب نبود. با این حال می توانست هر توپی را با ضربه مهلك پای چپش به درون دروازه بفرستد. دو واقعه بر فعالیت پوشكاش اثر گذاشت: شكست تیمش از سوئیس در سال ۱۹۵۴ و فرارش به وین پس از قیام ۱۹۵۶ مجارستان. در آن زمان او پس از ۱۸ ماه محرومیت، سرانجام به تیم رئال مادرید پیوست.
ستاره سابق رئال مادرید كه پیروزی‌ ۶ بر۳ تیم ملی مجارستان مقابل انگلیس در سال ۱۹۵۳ در ورزشگاه ویمبلی را بهترین خاطره ورزشی خود می دانست، در دو سال اخیر به دلیل آلزایمر هیچ خاطره ای از دوران باشكوه خود در رئال مادرید به خاطر نمی آورد .
فدراسیون فوتبال مجارستان از درگذشت پوشكاش كه مردم این كشور او را با نام <برادر كوچك و دوست داشتنی ما> یاد می‌كردند ابراز تاسف كرد. سوانسیگر، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان درباره مرگ این گلزن افسانه‌ای گفت: <كاپیتان تیم ملی طلایی مجارستان یكی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های جهان فوتبال بود.>
پوشكاش یكی از بازیكنانی بود كه در فینال جام جهانی ۱۹۵۴ برابر آلمان غربی سابق حضور داشت. آنها پیش از شكست سه بر دو در این دیدار كه با قهرمانی ژرمن‌ها همراه بود در سی و دو بازی پیروز از میدان خارج شده بودند. پوشكاش طی ۸۴ دیداری كه برای تیم ملی مجارستان انجام داده، ۸۳ گل به ثمر رسانده و جزو بهترین‌های دنیای توپ گرد محسوب می‌شود. در رای‌گیری‌ ‌قرن بیستم وی از سوی بخش آمار و تاریخ فوتبال فدراسیون جهانی به عنوان چهارمین‌ ‌فوتبالیست برتر شناخته شد‌.
پوشكاش‌ تا این اواخر با هشتاد و سه گل ملی درهشتاد و چهار بازی برای تیم ملی‌ مجارستان‌ ركورد دار بود اما ركورد وی توسط علی دایی شكسته شد. او با ۳۵ گل در ۳۹ بازی اروپایی به اوجی دست نیافتنی رسید. اسپانیا را بعنوان میهن تازه اش انتخاب كرد و چهار بار از جمله در جام جهانی ۱۹۶۲ به دفاع از آن پرداخت. او تا سال ۱۹۶۶یك سال پیش از بازنشستگی در تیم ملی اسپانیا حضور داشت.
<فرانس پوشكاش> كه در ۸۴ بازی ملی خود موفق به ثمر رساندن ۸۳ گل شده بود، به دلیل بیماری آلزایمر و مشكل قلبی در بیمارستانی در مجارستان درگذشت.
جالب است بدانید كه مقامات رئال مادرید از حق خود در مورد سود مالی حاصل از‌ ‌مسابقه خیریه به نفع فرانس پوشكاش دفاع كردند. رئال مادرید در آگوست گذشته، مقابل‌ ‌تیم پوشكاش كه منتخبی از ملی پوشان مجارستان بودند، بازی كرده است، گفته می‌شود مسئولان باشگاه رئال از این بازی سود مالی سرشاری را به جیب زده اند و این مساله با‌ ‌اعتراض برخی هواداران رئال مادرید و فدراسیون فوتبال مجارستان همراه بوده‌ ‌است.
پوشكاش۷۸ ساله كه در بستر بیماری بود به شدت از آلزایمر رنج می‌برد و مخارج بیمارستان وی از حساب شخصی خود او تامین می شد. مجارها نیز حاضر به پرداخت هزینه وی نبودند و اعتقاد داشتند كه رئال مادریدی ها كه روزگاری با گل های پوشكاش اوج گرفته‌‌اند باید مخارج بیمارستان وی را قبول كنند.هفت هزار پوند مبلغی بوده كه رئال مادرید پس از‌ ‌آن دیدار دوستانه به خانواده پوشكاش تحویل داده در حالی كه گمان می رود این‌ ‌باشگاه ۸۹۲ هزار پوند معادل ۵۶/۱ میلیون دلار از آن سود كرده باشد. پرس ضمن دفاع از این مساله گفت: اسپانسر ما پول همیشگی خود را به حساب مادرید واریز كرده است و چرا‌ ‌باید این پول را به خانواده پوشكاش تحویل بدهد!؟
هادی محسنی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید