پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تلویزیونهای HD


تلویزیونهای HD
در این مطلب به بعضی از موارد مهمی اشاره شده است که باید درباره تلویزیونهای دارای کیفیت تصویر عالی (High-Definition) که به اختصار HD نامیده میشوند، دانست.
اول از همه اینکه تلویزیون دیجیتال، لزوما HD محسوب نمیشود. دیجیتال بودن تلویزیون، درواقع نوع ارسال و دریافت تصویر را مشخص میکند که از طریق ماهواره یا set-top box (دستگاههای مخصوص دریافت تصویر دیجیتال) است.
علامت اختصاری HDTV نشانه کیفیت بسیار خوب تصویر تلویزیون است. در حالت عادی تصویری که از طریق تلویزیون مشاهده میکنید از پیکسل هایی تشکیل شده است، ۶۲۵ خط افقی از نقطه های کوچک که تصویر را میسازند.
اگر با یک ذره بین به قسمتی از این تصویر نگاه کنیم میبینیم که از نزدیک، جزئیات آنطور که در ابتدا تصور میگردیم دقیق نمایش داده نشده اند. اما یک تلویزیون HD، دارای تعداد پیکسل بسیار بیشتری است که به داشتن تصویری با دقت بیشتر و وضوح و کیفیتی بسیار بهتر منتج میشود.
کیفیت تصاویر تلویزیونهای HD بسیار نزدیک به کیفیت فیلمی است که در سینما میبینیم. طبعا چنین کیفیتی سازندگان برنامه های تلویزیونی را به ساختن برنامه هایی با کیفیت عالی تصویر تشویق میکند.
در حال حاضر ساختن برنامه هایی با سیستم HD و برقراری یک کانالهای آزمایشیHD توسط شبکه هایی چون BBC و Sky و برنامه های متعدد دیگر در این زمینه، حاکی از توجه تهیه کنندگان به این فناوری است.
اما سوال اینجاست که با وجود اینکه مدتها از فناوری HD میگذرد، چرا تهیه کنندگان تلویزیونی تازه به فکر تولید برنامه هایی با کیفیت عالی افتاده اند؟ دلیل اصلی این موضوع، گرایش بیشتر افراد و خانواده ها به تلویزیونهایی با تصویر بزرگ است. همانطور که قبلا اشاره شد، هرچه تصویر تلویزیون در اندازه بزرگتر دیده شود، فقدان جزئیات و دقت در آن بیشتر به چشم میخورد.
اما آیا وضوح جزئیات تصویر لزوما نکته مثبتی است؟ کیفیت استاندارد تلویزیونی همواره ریزه کاریهای بسیاری را از چشم بینندگان پنهان کرده است و رسیدگی به این جزئیات، بودجه تولید بیشتری طلب میکند.
● بودجه بیشتر
فرض کنیم که در حال ساختن یک تبلیغ هستیم و یک تار مو روی پیراهن گوینده افتاده است. در صورتی که دوربین تصویر برداری بیش از حد عادی به این بخش از پیراهن او نزدیک نشود، این تار مو در تصاویر عادی دیده نخواهد شد.
اما در تلویزیونهای HD اینطور نیست. برای تولید یک فیلم HD همه چیز باید مرتب و منظم باشد. دکورها، گریم و لباسها همه باید مرتب و تمیز باشند زیرا "زیر ذره بین" قرار خواهند گرفت. و این به معنای استخدام گروه تولید حرفه ای تر و مصرف پول بیشتر است تا اینکه همه چیز بهتر به نظر برسد.
حتا زمانی که صحنه در طبیعت رخ دهد و افراد نیازی به گریم و آرایش نداشته باشند نیز، تصویربرداران تلویزیونی باید با دقت بیشتری از ابزار کار خود استفاده کنند زیرا دیگر تار بودن تصویر، تکانهای ریز دوربین و در کل هر لغزش کوچک، قابل تشخیص خواهد بود.
یک نکته مهم که باید قبل از خرید تلویزیون HD در ذهن داشته باشید، این است:
داشتن یک تلویزیون HD به این معنا نیست که هر تصویری در تلویزیون حتما بهتر دیده خواهد شد.
برنامه ای که واقعا در این تلویزیونها بهتر دیده میشود، برنامه ایست که با فناوری HD تولید شده باشد و یک استودیوی تلویزیونی برای ساختن چنین برنامه هایی باید پول فراوانی خرج کند و از دوربین گرفته تا لوازم گریم، همه را نو و مطابق این تکنولوژی تهیه نماید. پس قبل از اینکه پول زیادی بابت خریدن HDTV خرج کنید، حتما از وجود امکان تماشای برنامه تولید شده با این سیستم هم اطمینان حاصل کنید.
در غیر این صورت بودجه خود را برای خرید یک تلویزیون با لامپ تصویر معمولی اما با امکانات صدای بهتر صرف کنید. زیرا صدای فراگیر و استریو، مدتهاست که در تولید برنامه های تلویزیونی مورد استفاده قرار میگیرد و شما قطعا پس از خرید چنین تلویزیونی، تفاوت در صدا را به خوبی حس خواهید کرد.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید