سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


«نیمه تاریک» ترس را به مخاطب منتقل می کند


«نیمه تاریک» ترس را به مخاطب منتقل می کند
«نیمه تاریك» را جورج رومرو كارگردانی كرده است. فیلمسازی كه آثار ترسناكش با نام «زامبی ها»(مردگان زنده) در سطح جهانی معروف است. «نیمه تاریك» محصول سال ۱۹۹۳ آمریكا است كه در مدت زمان دو ساعت و دو دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی ساخته شده است.
● درباره فیلم
«نیمه تاریك» حاوی داستانی غیرقابل قبول است كه به خوبی به مرحله اجرا درآمده است. در حقیقت داستان فیلم به حدی حرفه ای به تصویر كشیده شده كه تماشاگر در اغلب مواقع فراموش می كند كه با چه داستان غیر محتملی رو به رو است.بیننده «نیمه تاریك» اگر كمی بتواند در مقابل بی اعتقادی خود نسبت به داستان صبر و تحمل نشان دهد، این شانس را به خود می دهد كه از«نیمه تاریك» لذت ببرد. تعلیق فیلم به صورت كاملا حرفه ای با ترس و وحشت ویژه جورج رومرو درهم آمیخته است.این فیلم در زمره آثار كلاسیك ترسناك قرار نمی گیرد. «نیمه تاریك» از داستانی بكر برخوردارست كه كمی ترس را به مخاطب منتقل می كند.
● داستان فیلم
فیلمنامه «نیمه تاریك» را جورج رومرو بر اساس رمانی از استفان كینگ به نگارش درآورده است؛ و اگر چه به اعتقاد برخی منتقدان كتاب، جلوتر از فیلم قرار دارد، اما ساخته رومرو نیز اقتباسی وفادارانه و خوب از این كتاب است.
داستان فیلم در ژانر وحشت، درباره مردی به نام تادبومونت است كه در كودكی به خاطر وجود تومور در مغزش تحت عمل جراحی قرار می گیرد. این در حالیست كه دكترها در طول عمل به این مساله پی می برند كه زائده موجود درمغز تومور نبوده، بلكه برادر دو قلوی او بوده كه امكان رشد نیافته است.
سال ها بعد، «تاد» به نویسنده موفقی تبدیل می شود كه كتاب های خوبش را با نام خود و كتاب های عامه پسندی را كه تنها برای درآمدزایی می نویسد، با نام «جورج استارك» چاپ می كند.«تاد» در ادامه با تهدید فردی روبه رو می شود كه به رازش پی برده است و از آن زمان به بعد به جرم ارتكاب قتل های زنجیره ای مظنون واقع می شود.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
ساخته جورج رومرو در سطح جهانی حضوری فعال در سینماها و جشنواره هانداشته است. با این حال «نیمه تاریك» با شعار «نویسنده حرفه ای یا قاتل زنجیره ای؟» در سال ۱۹۹۳ در جشنواره فانتا شركت كرد و سه جایزه بهترین بازیگر نقش مرد، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از این رویداد هنری دریافت كرد.«نیمه تاریك» در سال ۱۹۹۴ در آكادمی فیلم های علمی - تخیلی ترسناك و فانتزی شركت كرد و كاندیدای دریافت جایزه بهترین كارگردانی، بهترین چهره پردازی و بهترین بازیگر نقش دوم زن از این جشنواره شد.
● درباره فیلمساز
به گزارش ایسنا،جورج رومرو، چهار فوریه ۱۹۴۰ در نیویورك آمریكا متولد شد. او فیلمسازی را از سال ۱۹۶۸ با ساخت فیلم بی مانند و تكان دهنده «شب مردگان زنده» آغاز كرد و با ساخت این اثر مفهوم فیلم ترسناك آمریكایی را برای همیشه عوض كرد.جورج رومرو هیچ گاه سعی نكرد تا خود را به عنوان یك كارگردان هالیوودی مطرح كند و در حقیقت فیلمنامه نویسی را به موازات كارگردانی ادامه داد.رومرو درباره علاقه به ساخت فیلم های ترسناك می گوید: من همواره عاشق ژانر ترسناك بودم. با كتاب های كمیك استریپ بزرگ شدم و آن قدر پیر هستم كه اكران قدیمی فرانكن اشتاین و وراكولا را روی پرده سینما دیده باشم.
رومرو با ساخت «شب مردگان زنده» كه ایده آن را از متاسیون گرفته شده است حسابی به پول و سرمایه رسید و توانست اسم و رسمی برای خود كسب كند. او تا كنون ۱۸ فیلم را كارگردانی كرده است كه از جمله این آثار می توان به روز مردگان، سحرگاه، سرزمین مردگان و قلدر اشاره كرد. «نیمه تاریك» سیزدهمین فیلم جورج رومرو است كه در زمره آثار مهجور این كارگردان قرار می گیرد.او پس از «نیمه تاریك» بیش از هر زمان دیگری از راه تكمیل فیلمنامه هاو پروژه های نیمه كاره پول به دست می آورد. اما این پول ها برای ساخت فیلم كافی نبود. در اوایل دهه ۹۰ رومرو به هیچ وجه نمی توانست فیلم بسازد و ۷ سال پس از نیمه تاریك فیلم دیگرش با نام قلدر (۲۰۰۰) را ساخت.
● درباره بازیگران
در سینمایی «نیمه تاریك»، «تیموتی هاتون» ایفاگر دو نقش تاد و جورج استارك است. بازی زیبای او در «نیمه تاریك» در نقش مردی جنوبی و در عین حال یك روح این فیلم را به اثری برجسته تبدیل می كند.در كنار هاتون بازیگرانی چون آمی مادیگان، مایكل روكر، جولی هریس، رابرت جوی و كنت برودهارست به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید