چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سوره‌ عبس‌


سوره‌ عبس‌
● ثواب‌ خواندن‌ سوره‌ عبس‌
«ابی‌بن‌ كعب‌» از پیامبر(ص‌) روایت‌ كرده‌است‌ هر كس‌ سوره‌ عبس‌ را تلاوت‌ كند روز قیامت‌روی‌ او ضاحك‌ و مستبشر باشد و «معاویه‌ بن‌وهب‌» از امام‌ صادق‌ (ع‌) روایت‌ كرده‌ است‌ هركس‌ سوره‌ عبس‌ را با سوره‌ شمس‌ قرائت‌ كند ازدوستان‌ خداوند در بهشت‌ خواهد بود.
● تامل‌ انسان‌ در طعام‌
انسان‌ باید در غذایش‌ تامل‌ و ملاحظه‌ كند كه‌ چگونه‌ طعام‌ انسان‌ خلق‌ شده‌ و به‌ دست‌ او رسیده‌ است‌. و آن‌گاه‌خداوند می‌فرماید: «به‌ درستی‌ كه‌ ما آب‌ را ریختیم‌ (كنایه‌ از این‌ كه‌ آب‌ را از نزولات‌ آسمانی‌ باران‌ و برف‌ برای‌انسان‌ مهیا ساختیم‌) سپس‌ زمین‌ را شكافتیم‌ و در آن‌ دانه‌ را رویاندیم‌ و گیاهان‌ و درختانی‌ چون‌ انگور، رطب‌،زیتون‌، خرما، باغهای‌ انبوه‌، میوه‌ و مرغزار برای‌ شما و حیوانات‌ شما قرار دادیم‌. و انسان‌ چنانچه‌ در غذایش‌ خواه‌گیاهی‌ یا حیوانی‌ فكر و تامل‌ كند درمی‌یابد همه‌ این‌ طعامها از آب‌ است‌ و اگر آب‌ نباشد به‌طور مستقیم‌ وغیرمستقیم‌ هیچ‌ گیاه‌ و حیوانی‌ در زمین‌ حیات‌ پیدا نمی‌كرد و در نهایت‌ انسان‌ نمی‌توانست‌ به‌ زندگی‌ و حیات‌ادامه‌ دهد. همه‌ آثار حیات‌ و ابزار بقا به‌ آب‌ برمی‌گردد و چرخه‌ آب‌ در طبیعت‌ نیز به‌ آفرینش‌ و تدبیر خداونداست‌ كه‌ موجب‌ حیات‌ در كره‌ خاكی‌ می‌شود. حال‌ چگونه‌ انسان‌ وجود و حضور خداوند عاقل‌ و حكیم‌ را انكارمی‌كند و هیچ‌ جایگاهی‌ برای‌ خالق‌ قادر و قانونمندی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ خود قائل‌ نیست.‌
● ویژگی‌های‌ روز قیامت‌
آنگاه‌ كه‌ آوازدهنده‌ هولناك‌ و شدید بیاید مرد خوب‌ یا بد از برادرش‌، مادرش‌، پدرش‌، همسرش‌ و فرزندانش‌ به‌لحاظ سختی‌ شرایط و اوضاع‌ فرار می‌كند یا این‌ كه‌ اولین‌ اقربا و صاحبان‌ حقوق‌ در قبال‌ یك‌ انسان‌ مرد، والدین‌،برادر، خواهر، همسر و فرزندان‌ او هستند و روز قیامت‌ والدین‌ از انسان‌ بد می‌پرسند، چرا در حق‌ ما نیكی‌ واحسان‌ انجام‌ ندادی‌ و برادر و خواهر بپرسند چرا با ما صلحه‌ رحم‌ و مواسات‌ نكردی‌ و زن‌ بگوید ای‌ مرد چرا مال‌حرام‌ به‌ خانه‌ آوردی‌ و وجود ما را از آتش‌ پر ساختی‌ و فرزندان‌ از پدر بپرسند چرا در تربیت‌ و تعلیم‌ ما اهتمام‌نداشتی‌ و ما را به‌ معارف‌ و حقیقتهای‌ عالم‌ هستی‌ آشنا نساختی‌ و ما در دنیا منحرف‌ شدیم‌، از سوی‌ دیگر انسان‌مومن‌ نیز از والدین‌ بد، برادر كافر، همسر خیانتكار و فرزندان‌ ناصالح‌ فرار می‌كند تامایه‌ شرمساری‌ او نشوند وچیزی‌ به‌ ناحق‌ نخواهند چنانچه‌ «حسن‌ بصری‌» از پیامبر(ص‌) روایت‌ كرده‌ است‌، اول‌ كسی‌ كه‌ از برادر خود فرارمی‌كند «هابیل‌» است‌ و اول‌ كسی‌ كه‌ از والدین‌ خود فرار می‌كند «ابراهیم‌(ع‌)» است‌، «لوط» از زن‌ خود و«نوح‌» از پسر خود فرار می‌كند.
● وضعیت‌ انسانها در قیامت‌
در آن‌ روز برای‌ هر كسی‌ از اهل‌ قیامت‌ وضعیتی‌ است‌ كه‌ او را از هر كار و توجه‌ دیگری‌ باز می‌دارد «عطابن‌ یسار»از سوده‌ زوجه‌ پیامبر(ص‌) نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌ حضرت‌ فرمود: مردم‌ در روز قیامت‌ عریان‌ محشور می‌شوند. سوده‌می‌گوید: «از پیامبر پرسیدم‌ چه‌ رسوایی‌ پیش‌ خواهد آمد كه‌ مردم‌ به‌ یكدیگر نظاره‌ كنند پیامبر(ص‌) فرمود حال‌هر كسی‌ چنان‌ گرفته‌ وضعیت‌ خود است‌ كه‌ هیچ‌ توجهی‌ به‌ چیز دیگری‌ ندارد و این‌ آیه‌ را تلاوت‌ فرمودند لكل‌امری‌ منهم‌ شان‌ یغنیه‌».
اما چهره‌هایی‌ روشن‌، درخشنده‌، خندان‌ و فرحناك‌ است‌ و این‌ به‌ دلیل‌ نجات‌ از آتش‌ جهنم‌ و نگاه‌ به‌ بهشت‌رضوان‌ است‌ كه‌ انواع‌ نعمتهای‌ خداوند در آن‌ برای‌ مومنین‌ مهیا است‌. از «انس‌ بن‌ مالك‌» از پیامبر(ص‌) نقل‌شده‌ است‌ كه‌ حضرت‌ رسول‌ فرمود ای‌ انس‌ بدان‌ و آگاه‌ باش‌ كه‌ مراد از وجوه‌ ضاحكه‌ (خندان‌) چهره‌ من‌، علی‌،حسن‌، حسین‌، فاطمه‌، حمزه‌ و جعفر در روز قیامت‌ است‌، چون‌ ما كه‌ از قبور خود بیرون‌ آییم‌ چهره‌هایمان‌ چون‌آفتاب‌ می‌درخشد، اما در نقطه‌ مقابل‌، چهره‌ كسانی‌ است‌ كه‌ در آن‌ روز بر روی‌ آنها غبار و تیرگی‌ است‌ و تاریكی‌ وسیاهی‌ ناشی‌ از دود آنها را فراگرفته‌ است‌. روی‌ گناهكاران‌ در روز قیامت‌ از شدت‌ غم‌ و اندوه‌ چنان‌ تار و درهم‌است‌ كه‌ گویا غبار خاك‌ بر آن‌ نشسته‌ یا دود آن‌ را فراگرفته‌ است‌.
آنان‌ كافران‌ وفاجران‌ هستند، كسانی‌ كه‌ اسلام‌را به‌ عنوان‌ آخرین‌ دین‌ الهی‌ و توحید ذات‌ربوبی‌ نپذیرفتند و یا این‌ كه‌ به‌ ظاهر، اسلام‌آوردند ولی‌ در عمل‌ مرتكب‌ فسق‌ و فجوربی‌شمار شده‌اند و هیچ‌ تفاوتی‌ در ظاهر با كفارنداشتند بلكه‌ همانند آنان‌ ترك‌ واجبات‌ و انجام‌محرمات‌ می‌كردند.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید