پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طراحی اینترنت جدید


طراحی اینترنت جدید
روزی را تصور کنید که پزشک شما اطلاعاتتان را نه از یک فایل کاغذی، بلکه از روی یک کارت هوشمند رمزدار پیدا میکند. یا وقتی پیغامی فوری به شما خبر میدهد لباسهایتان شسته شده است. یا ( با کمال تعجب) روزی که شما حتی یک اسپم هم دریافت نمیکنید. این، آینده اینترنت است که این هفته در یک سخنرانی مهم در IAPP Truste Symposium در سان فرانسیسکو عنوان شد. John Patrick، قائم مقام پیشین تکنولوژی اینترنت در شرکتIBM و رئیس کنونی سازمان مشاورهای Attitude LLC، دیدگاهش را مطرح کرد و اظهار داشت چگونه مراحل بعدی تکامل اینترنت اتفاق خواهد افتاد. Patrick گفت: بسیاری از تغییرات مورد انتظارش قبلا صورت گرفتهاند، اما تا زمانیکه برخی تغییرات گسترده در Framework اینترنت، و ( بسیار مهمتر) در نگرش افراد ایجاد نشود نمیتوانند ظاهر شوند.
● کلید: همیشه روشن
او میگوید داشتن یک ارتباط باند پهن همیشگی، برعکس dial-up، امکانات بیشتری جهت استفاده از اینترنت پیشرو قرار میدهد. Patrick برآورد میکند کاربران باندپهن احتمالا ده برابر بیشتر از کاربران dial-up صفحات وب را مشاهده میکنند. او اشاره میکند که این مشاهده صفحات محدود به کامپیوترهای شخصی رومیزی نیست، بلکه در کامپیوترهای دستی و دستگاههای همگرایی نیز ظاهر میشود و از طریق دسترسی بیسیم شما میتوانید به یک hotspot وارد شوید و به جای موبایل، با استفاده از تلفن اینترنت تماس تلفنی برقرار کنید، او اضافه کرد، شاید حتی بدون یک Voice روی سرویس دهنده IP. Patrick یکی از طرفداران VoIP است و انتظار دارد روزی بتواند جایگزین تلفنتان شود. شما میتوانید از طریق انواع مختلفی از سرویسهای در حال پیدایش، یک تلفن را به کامپیوتر شخصیتان وصل کنید و به جای پرداخت دلار برای هر دقیقه مکالمات راه دور، مبلغ بسیار اندکی بپردازید.
Patrick گفت: وقتی من ۹۰۰۰ مایل دور از خانه بودم از Net۲ Phone برای تماس تلفنی استفاده نمودم. اگر از GSM خود استفاده کرده بودم، ۹۹ سنت در دقیقه هزینه در برمیداشت». برخی سرویسهای VoIP حتی پخش ویدیویی را هم پشتیبانی میکنند. Patrick چندین برنامه کاربردی آنلاین ابداعی را ذکر کرد. برخی دانشجویان از مزایای سرویسهایی چون ESuds استفاده میکنند که بر وضعیت ماشینهای لباسشویی و خشک کنها در خوابگاه نظارت میکند. وقتی شستوشوی لباسها تمام میشود، دانشجو پیغامی فوری دریافت میکند. اگر یک دستگاه از کار بیفتد، پیغامی در مورد درخواست تعمیر میفرستد.
● جستجوی آنچه که طبیعی است
Patrick هشدار میدهد این پیشرفتها باید آسان باشند، و گرنه افراد از آنها استفاده نخواهند کرد. او به پیغامدهی فوری به عنوان نمونهای از یک برنامه کاربردی جدید که طبیعی و استفاده از آن آسان است اشاره کرد. Patrick گفت: اولینبار زمانی با IM آشنا شد که معاونان اجرایی از آن جهت ارتباط با روسای در حال سفرشان که خطوط تلفن هتل را جهت چک کردن پست الکترونیکی اشغال میکردند، استفاده مینمودند.Patrick اضافه کرد، IM در حال تغییر شیوهای است که از پست الکترونیک استفاده میکند. بسیار آسانتر است ببینیم آیا کسی آنلاین است، سئوالی تایپ کنیم و به جای فرستادن آنلاین و منتظر ماندن برای جواب، پاسخی سریع بگیریم. Patrick گفت: حتی با ابزارهای موجود امکان پیشرفت وجود دارد. برای مثال ما با صفحات وب آشناییم، اما آنها باید براساس متن سازماندهی شوند. اکنون ما باید جهت پیدا کردن اطلاعات در اینترنت به موتورهای جستجو روی آوریم. اما همچنانکه صفحات وب تکامل مییابند و طراحان با استفاده از XML صفحات را با برچسب (Tag) مشخص میکنند، کامپیوترها قادرند با یکدیگر صحبت کنند و جستجوها را بسیار مفیدتر بسازند.
Patrick از حاضران پرسید: آیا تا بحال صبح زود پروازی داشتهاید که رسیده باشد و ترمینالی برای ورود نداشته باشد؟ این بدین دلیل است که سیستمهای ورود و خروج پرواز با یکدیگر در ارتباط نیستند. این بسته به تکاملی است که در آنها صورت میگیرد.
● آسان و قابل اطمینان
Patrick گفت: راه موفقیت، استانداردها هستند. استانداردهای موثر، ارتباطات را بهبود میبخشند. او گفت: کامپیوتر شخصی هرکس میتواند با کامپیوتر شخص دیگری ارتباط برقرار کند. افراد میتوانند بدون آشنایی با HTML اسنادی بسازند، و سرورها هنوز با هم ارتباط داشته باشند. Patrick همچنین به لینوکس به عنوان راهی دیگر جهت ابداع و پیشرفت اعتقاد دارد. او گفت این انتخاب، کمتر در مورد هزینه راهاندازی و نگهداری تجهیزات، و بیشتر در مورد آزادی عمل است. او میگوید: «به همین دلیل است که بسیاری از دولتها و سیستمهای آموزشی به Open Source علاقمندند، زیرا یک سیستم باز است و شما میتوانید بفهمید چگونه کار میکند و اگر شیوه کار کردنش را دوست نداشته باشید میتوانید همکاری کنید و تغییرش دهید. این در مورد آزادی است که به چرخههای محصولات مرتبط نیست، بلکه به حدود ابتکارات افراد مربوط میشود ». Patrick اشاره نمود همراه با ارتباطات عظیمتر نیاز به امنیت بیشتر جهت دفع کرمها، ویروسها و دزدی هویت احساس میشود. او تاکید میکند به امنیت باید در سطوح متعدد پرداخته شود، و افراد را تشویق میکند توجه بیشتری به ایمنسازی محیطهای شخصی و سرورشان بوسیله نرمافزار و روشهای Surfing مناسب بنمایند. اما شرکتها نیز باید دقیقتر باشند.
بخش دیگر معادله: او اضافه کرد شرکتهای انگشت شماری یک سیاست خصوصی فعال دارند. طبق نظر Patrick، شرکتها به جای یک سند حقوقی نیاز به یک چارچوب کاری خصوصی دارند. امنیت و امور خصوصی از طریق تشخیص هر بخش، شالوده تکنولوژی و چگونگی تماس آن با اطلاعات، بهتر تامین میشود.
● مبارزه با اسپم
به هرصورت، Patrick در مورد غلبهبر اسپم بدبین است، زیرا معتقد است تصویب قوانین شیوهای نادرست میباشد. او گفت: «به محض اینکه شما چیزی را مشخص میکنید، افراد راهی جهت ابراز مخالفتشان پیدا میکنند». او اضافه کرد بدلیل اینکه پستالکترونیک متکیبر (SMTP) Simple Mail Transfer Protocol است، هم کار با آن و هم سوءاستفاده از آن آسان است و برای اینکه واقعا اسپم متوقف شود ممکن است لازم باشد این پروتکل تغییر یابد. او به Internet Engineering Task Force امید دارد تا مشکلات را از طریق استانداردهای جدید، احتمالا با تکنولوژی شناسایی هویت سرور حل نماید. اگر یک سیستم پستالکترونیک بتواند هویت سروری که نامه را ارسال میکند تایید نماید، کاربر میتواند مطمئن باشد نامه مجاز میشود. از همینجا کاربران میتوانند لیستهای block را برای فرستندهها بکار برند. Patrick برآورد میکند استقرار وسیع چنین تکنولوژی در کمتر از یکسال اتفاق میافتد، و از Bright mail در میان شرکتهایی که در این مسیر پیشرو هستند نام میبرد. Patrick گفت: «من شخصا ۴۰۰ پست الکترونیک در روز دریافت میکنم که قابل قبول نیستند، و این تکنولوژی آنها را در یک فولدر کپی میکند».
● تغییر نگرشها
Patrick میگوید: هنوز دفع اسپمها و تغییر روشهای دیگر انجام کارها نیاز به زمان دارد. او گفت: راهحل این اتفاق، نگرش است و زمانی آغاز میشود که رؤسای سازمانها روشهای قدیمی را عوض کنند، واژگانشان را متناسب سازند، و برای مثال، از شر ماشینهای فکس خلاص شوند. Patrick گفت: «شرکتهای حقوقی و بیمارستانهایی وجود دارند که از کاغذ استفاده نمیکنند. «برای انجام اینکار اراده لازم است. کسی باید تصمیم بگیرد که ما از تکینکهای مدرن استفاده خواهیم کرد». او گفت: افراد بالای ۶۵ سال گروهی از کاربران اینترنت را تشکیل میدهند که تعدادشان به سرعت در حال افزایش است، زیرا آنها فهمیدهاند نوههایشان بطور آنلاین با آنها در ارتباط خواهند بود. این بسته به انگیزه است.
نویسنده: Alexandra Krasne
مترجم: نازنین حقیقی
منبع : ایده پویا


همچنین مشاهده کنید