پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مصرف چهار گروه اصلی غذایی ضروری است


مصرف چهار گروه اصلی غذایی ضروری است
● در ماه رمضان از چهار گروه اصلی غذایی استفاده شود
در ماه مبارك رمضان نظیر سایر ایام سال باید از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود زیرا با رعایت این رژیم غذایی همه نیازهای بدن برآورده می شود.
● صرف سه وعده غذایی ضروری است
روزه دار نیازمند صرف سه وعده افطار، شام و سحری است گفت: اما در ماه مبارك رمضان صرف غذا در دفعات كمتری نظیر دو بار در روز متناسب با شرایط جسمی و توانایی فرد بلامانع است، اما با توجه به این كه ساعت صرف افطار حدودا ساعت شش بعدازظهر است و به علت فاصله زمانی طولانی با وعده سحری، می توان در فاصله افطار تا سحر یك وعده غذایی نظیر شام سبك را صرف كند.
● مصرف میوه و سبزی در هنگام افطار فراموش نشود
مصرف غذاهای سبك و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات را در هنگام افطار به روزه داران توصیه می‌شود و مهمترین نكته شست وشوی كامل و ضد عفونی كردن سبزیجات مصرفی است كه در این ایام باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
افزون بر آن مصرف شیر گرم، فرنی و یا شیر برنج و نیز استفاده از مواد غذایی آبكی نظیر سوپ، حلیم بدون روغن و نیز مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.
میوه و سبزی منابع غنی از فیبر و مفید برای رفع یبوست هستند روزه داران كه برای تامین آب و مواد غذایی مختلف نظیر املاح و ویتامین ها و به منظور جلوگیری از بروز تشنگی فرد در طول روز در وعده سحر مقدار متناسبی سبزی به مصرف برسد.
● مصرف شیرینی محدود و میوه جایگزین آن شود
مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری با تحریك انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه كاهش قند خون می شود به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده نظیر شیرینی و شكلات در وعده سحری موجب زود گرسنه شدن روزه دار می شود. لذا به جای صرف شیرینی و مواد شیرین از انواع میوه های حاوی مواد مغذی در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر استفاده شود.
● چای كمرنگ بخورید
روزه داران جهت تامین آب مورد نیاز گفت: پس از صرف افطار و تا قبل از خواب تدریجا انواع میوه، چای كمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران كم آبی بدن نوشیده شود.
● آغاز افطار با نوشیدن كمی آب گرم و چای با خرما باشد
آغاز افطار با نوشیدن كمی آب گرم و یا چای به همراه خرما یا كشمش ضمن كنترل اشتها از بیش خواری می كاهد افزود: متاسفانه از عادات غذایی غلط روزه داران آن است كه آنان از فرط تشنگی افطار را با آب سرد و نوشابه آغاز می كنند.
در عین حال مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظیم قند خون بسیار سودمند است بنابراین بهتر است در وعده افطار حتی المقدور سه تا پنج عدد خرما به مصرف برسد و از مصرف بیش از حد خرما پرهیز شود.
نوشیدن زیاد آب و چای در وعده سحر را نادرست است و مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب بروز اختلال در هضم مواد غذایی می شود این در حالی است كه بعد از صرف سحری نیز بسیاری از روزه داران از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می نوشند كه كار درستی نیست.
● تنقلات كمتر بخورید
دیر هضمی این مواد سبب می شود میل فرد به هنگام سحر به دلیل پری معده كاهش یابد.
● ضرورت مصرف غذاهای كباب پز و بخارپز
مصرف مواد غذایی سنگین دیر هضم پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار را مناسب ندانست و ادامه داد: به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخار پز كبابی استفاده شود.
● سالمندان مراقب باشند
سالمندان روزه دار باید مراقبت بیشتری داشته باشند زیرا كاهش میزان آب در بدن سالمندان و كاهش قند خون ممكن است به بروز سرگیجه منجر و این گونه سرگیجه ها سبب عدم تعادل و سقوط سالمند شود.
مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصا شیر كم چرب، استفاده از انواع سوپها و آشها در افطار و سحر و نوشیدن چای كمرنگ برای تعادل آب و املاح سالمندان سودمند است.
● روزه داری در بهبود بسیاری از بیماری ها نقش دارد
در خاتمه با تاكید بر این كه روزه گرفتن در برخی از بیماران باید با مشاوره با متخصص تغذیه و پزشك معالج صورت گیرد در خاتمه به نقش روزه داری در بهبود بسیاری از بیماریها اشاره كرد مطالعات نشان داده است كه روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا سودمند است و روزه میزان چربیهای نامطلوب موجود در خون را تنظیم می كند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید