ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / Tuesday, 2 September, 2014 /
نقد و بررسی آثار و اندیشه نیما یوشیج

نقد و بررسی آثار و اندیشه نیما یوشیج( خانه ام ابری است )
در شب سرد زمستان
مانده از شب های دورادور
بر مسیر خاموش جنگل
سنگچینی از اجاقی خرد،
اندرو خاكستر سردی.
همچنان كاندر غبار اندوده اندیشه های من ملال انگیز
طرح تصویری در آن هر چیز
داستانی حاصلش دردی
روز شیرینم كه با من آتش داشت
نقش ناهمرنگ گردیده
سرد گشته، سنگ گردیده؛
با دم پاییز عمر من كفایت از بهار روی زردی.
همچنانكه مانده از شب های دورادور
بر مسیر خاموش جنگل
سنگچینی از اجاقی خرد
اندرو خاكستر سردی
هفتاد سال پیش كودكی در یوش- مازندران دیده به جهان گشود كه مقدر بود بعدها نیمای نیماور (نام آور) گردد. نیما در طی زندگانی ادبی خود در داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، نگارش مباحث ادبی به آزمایش پرداخته است، ولی آنچه كه او را نامبردار ساخته جنبه شاعری او است. در شعر او مراحل مختلفی طی شده است: سرودن اشعاری كه شكل و قالب و مضمون آن ها به سبك قدماست؛ سرودن اشعاری كه شكل و قالب آن ها به سبك پیشینیان است ولی مضمون آن ها نو و بكر می باشد و سرودن اشعار به سبك نو. از این سه نوع، آنچه كه شخصیت نیما را نشان می دهد دسته اخیر است.
نیما شاعری است كه دوست دارد چنان كه هست خود را بشناسد و شناخته شود.
نیما می گوید: «من پرنده عجیبی هستم كه در شهرها به صدای اول، همه دور من جمع شده و كم كم وقتی كه نمی توانند مرا و اسرار مرا بشناسند از من دور می شوند...»
نیما شاعری است كه برخلاف اكثر قریب به اتفاق شاعران گذشته فارسی زبان، همواره در آثار خود حضور دارد و میان او و شعر او فاصله ای نیست. شاعری كه هم به فردیت خود عشق می ورزد و هم به جمعیت دیگران و عاشقی كه هم شیفته محبوب و هم شیفته همه انسان ها است.
نیما كه با رفتار ویژه زبان و با بیان نو بافت خود، مقصد و مقصود خویش می جوید و در واقع منظومه «افسانه» از لحاظ سیر اندیشگی، به منزله طلیعه كوشش ها و پرسش های آثار بعدی و معرفت تدریجی به محتوای و محتوای شعر و زندگی سال های آینده او است.
از همه مهمتر تجلی سمبولیسم كه خود مكتب ادبی غالب «نیما» هم در «افسانه» و هم در دوره های مختلف شعری او است. چه در حد واژه های نمادین مستقل امثال «ظلمت»، «روشنی»، «صبح»، «شب»، «خروس»، «زمستان» و... و چه در قالب كل شعرها همچون اشعار «ققنوس»، «غراب»، «مرغ آمین»، «خانه ام ابری است» و... نباید ناگفته گذاشت كه جز سمبولیسم، گاه جلوه هایی از مكاتب دیگر را نیز اگر چه كمرنگ در دوره های مختلف شعر او می توان دید.
مثلاً جلوه ای از سوررئالیسم را در «گل مهتاب» یا رئالیسم را در «دانیال» یا رمانتیسم را كه فضای غالب شعرهای اولیه او را دربر می گیرد، اما در عین حال باید به این نكته توجه داشت كه جز سمبولیسم كه زبان بارز شعر نیما است و شاعر با آگاهی به حضور و ظهور سمبول ها توجه دارد، تجلی گاه گاهی مكاتب دیگر به اغلب احتمال معلول حالت و موقعیت نیما در زمان و مكان ویژه او بوده است.
دامنه سرسبز مازندران با گله ها و ابرها و مه ها و درخت ها و جنگل و آسمان و دریایش، گوشه ای از چشم انداز شاعری عاشق یا عاشقی شاعر كه آینه تجلی معشوق می شود و معشوقی كه حتی اندیشه ها و مفاهیم ذهنی عاشق را به شكل طبیعی و عینی در می آورد.
وی شاعری است با احساس یك روستایی و یگانه ای كه همواره با چشم دیگر به درخت و حیوان و انسان می نگرد و در كمال صمیمیت، دلشكسته و دلزده شهر و شهریان و دلداده و دلبسته روستاییان و روستاست.
من خوشم با زندگی كوهیان
چون كه عادت دارم از طفلی بدان
به به از آن آتش شب های تار
در كنار گوسفند و كوهسار
(قصه رنگ پریده...)
اگر نقطه ای بشناسیم، یا بخواهیم بشناسیم برای تحول شعر جدید فارسی، اوست و در اوست آنچه اصلی و حقیقی است و در آثار اوست كه همه عناصر لازم تحول را می توانیم ببینیم و نشان دهیم. نیمایی كه از همان آغاز با توجه به مردم «انگاس»، به خانواده های فقیر، به دهقانان بدبخت، به صیادان زحمتكش و مصایب گوناگون اقشار مختلف نهایت عنایت خود را به مساله درد و رنج انسان های ستمدیده و مظلوم نشان داده است.
به زندانیان تهی دست (در «محبس») به پیران ناتوان با كار زیاد و متراكم (در «خار كن») به سربازان فقیر قفقاز و بیداد تزار (در «خانواده سرباز») به تلاش و كوشش صیادان و كرجی بانان (در «شمع كرجی») به اعدام شدگان بی گناه (در «سرباز فولادین»).
شاعری اهل داد كه از بیداد بیدادگران فریاد می زند، از ظلم ستمگران رنج می برد و به مظلومیت ستم بران دل می سوزاند. او كه همواره بر بام شعر خود بر زندگی همه آدم ها اشراف دارد، به مادر بی همسر و پسر بی پدر (در «مادری و پسری») به بچه های گرسنه در كلبه خراب (در «ناروایی به راه») و از این نمونه ها بسیار و در واقع وجود همه این ناكامی ها و ناروایی هاست همراه با اوضاع خاص اجتماعی و اختناق عصر رضاخان كه او را به تدریج دچار یأس و حرمان می كند، اما از آنجا كه او در عین فردیت و توجه به حالت و روحیات شخصی خود در اشعار گوناگون، یك شاعر اجتماعی است، در نهایت پای بر سر یأس می گذارد و با آرمان بر هم زدن جهان و در افكندن طرح نو به امید دل می بندد.
شاعری كه دلبسته سعادت بشری و با رسالت پیامبری است و معتقد به رسیدن روزی كه عنقریب از راه خواهد رسید و هر كس بانگ جرس فریاد رس را خواهد شنید. پیامی كه در بسیای از شعرهای او همچون چراغی است كه ناگهان جهان تاریك را روشن یا همچون جادویی است كه درخت ارغوان خشك را در پاییز وحشت انگیز به گل می نشاند.
این همه جوشش و كوشش در وجود انسان شاعری است كه در عین سادگی و شكنندگی خود می داند كه رندی خستگی ناپذیر و تواناست و مطمئن به راه و كار خویش. پس از ۳۰ سال مرارت و رنج و كلنجار رفتن با كلمات و رفتار ویژه آن ها در جهت تشكیل و ایجاد شعری با ساختار دیگر و با زبان و بیان تازه و نو و متناسب با «دید» و بینش شاعر هنرمند امروزین او را به شعر مطلوبی كه منظور او است راه می برد و این منظور مطلوب، جز چند مورد مستثنا در ۱۰ سال آخر عمر او به حاصل می آید.
از سال ۲۷-۱۳۲۶ تا ۳۷-،۱۳۳۶ حدود ۲۰ شعر كوتاه در دو سوی شعر بلند «مرغ آمین» می درخشند. شعرهای «مهتاب»، «اجاق سرد»، «ماخ اولا»، «جاده خاموش»، «در شب سرد زمستانی»، «ترا من چشم در راهم» پس از «مرغ آمین» شعر بلندی كه نمایشی ترین اثر شاعر و از نظر پرداخت و ساخت و اصل مصراع بندی و زبان و بیان دراماتیك و جوهراندیشگی موفق ترین شعر بلند نیما است.
پیروزی شاعری با فطرت شاعرانه، بیتاب و ناآرام كه از هر شعرش صدای نبض او را می توان شنید.
به گفته دكتر پور نامداریان در مجموعه كتاب «خانه ام ابری است»: «نیما با دو چشم به جهان می نگریست و شاعران كلاسیك با یك چشم.»
چرا نیما را نقطه اصلی دگرگونی و به كمال رساننده آن می دانیم؟ به حكم آثارش نیما هم مرحله انتقالی را طی كرده است و بسیاری از آثارش در همین مرحله است، ضمن این كه در كل متوجه شیوه خراسانی است و زبان او نیز به این شیوه، بیش از دو شیوه دیگر نزدیكی دارد، اما بنابر اشاره های مكررش در نوشته های مختلف چنین پیداست كه بیش از هر شاعر كلاسیك ایران به «نظامی» متوجه و در مثنوی هایش متاثر از زبان اوست:
در هم انداز حرف ها به دهن
گرم بگشای گونه گونه سخن
آینه بند این فسانه نغز
اوست كز پوست می گشاید مغز
از سر رادی و تمام دهی
كرده ازداده گنج خویش تهی
از لحاظ داستان پردازی و فضای خاص نیز تحت تاثیر یكی از حكایات هفت گنبد نظامی است. او قدم به قدم كامل تر شد و همچون پروانه ای كه از همان پیله ها و كارگاه های ابریشمین مستحكم، لطیف و سودمند قدیم برآمده است و همه چیزش خَلقاً و خُلقاً با گذشته متفاوت است.
نیما می گوید: «این تاریخ مقارن بود با آغاز دوره سختی و فشار برای كشور من، ثمره ای كه این مدت برای من داشت این بود كه من روش كار خود را منظم تر پیدا كنم روشی كه در ادبیات زبان كشور من نبود و من به زحمت عمری در زیر بار خودم و كلمات و شیوه كلاسیك، راه را صاف و آماده كردم و اكنون پیش پای نسل تازه نفس می اندازم...»
این سخنانی است كه نیما در ۱۳۲۵ شمسی گفته، مثل گزارشی كه از مسوولیت و رسالت خود به كنگره اهل قلم كشورش داده باشد.
بعد از سال ها یعنی در اواخر دوره بیست ساله بود كه نیما كم كم از چله خود بیرون می آمد. بیرون آمد و دیدیم كه از این سفر روحانی كه عبارت باشد از غور و مطالعه در ادب قدیم و پاره ای عربیات، خاصه ادب معاصر عرب، و همچنین طرفی مطالعات در هنر ره آوردی نیز داشت كه نتیجه مطالعاتش بود و می رساند كه در این سال ها، مرد، مایه گرفته، كم از این كه به چشم اندازهای تازه ای دست یافته. در بعضی جاها كه نیما به سبك خود اشاراتی دارد، برای آنان كه مرادشان از شعر تفنن محض یا فریب نیست، بلكه شعر را در مقام زاده (نه زائده) ای از بلوغ جامعه و فضیلتی از فضایل بشری و برآورنده حاجتی از حاجات معنوی آدمیان و پناهی و معتصمی برای ارواح خلایق به جا می آورند، آن اشارات آموزنده و روشنگر است مثلا در اینجا كه می گوید:
«هر چند كه فشار زندگی آسان مرا به راه خود انداخت اما رمیده خیلی دیر رام شد. هر سنگ با چه كند و كاو برآورد دقیق از جا كنده شد و پل به روی آب با چه روز و شب های پرزحمت طرح بست تا دیگران آسان بگذرند و دیوانه ها به آب زده بگویند: پل لازم نیست! اما در پیش پای كسی كه می گوید لازم است، هر كار بعدی در عالم هنر از یك كار قبلی آب می خورد...»
نیما، به این اعتبار كه شعرش در قلمرو شعر ناب و بری از آمیختگی و آلودگی است و سرشار از عصمت و صفای روستایی، به بابا طاهر می ماند؛ مخصوصا حساسیت و سوز سخنش، و به این اعتبار كه در كنه اعراض تصاویر و تماثیل و واقعیات عینی، جواهر شعرش متكی به قائمه فكری و عمق دردهای بشری است و جهان بینی دارد، به خیام می ماند، البته بی قاطعیت و صراحت خیام كه از لطائف هنر اوست، بلكه با ابهامی غالبا معتدل. و این ابهام زاییده همان بیان تمثیلی و توبه دار و عینی اوست.
نیما مردی بود جنگل زاد و كوه پرور كه بی هیچ قیل و قالی، دور از همه، دور از محافل و منابر رسمی، كار خویش را پیش می برد، تجربه و كار و كار... بسا كه می ساخت و ویران می كرد؛ می پرداخت و باز به دور می انداخت تا رفته رفته راه را پیدا و سرانجام با گامی بلند و جهشی بزرگ این درشتناك بادیه را درنوردید و پیروز به قله برآمد. باید گفت كسی كه نخستین بار به سرودن شعر در این نوع وزن ها آغاز كرد و آن را كمالی و نظامی تمام داد نیما بود كه سال ها پیش به دنبال كاوش های خود، این بدعت و ابتكار را پایه گذاشت. او همه عناصر و اجزای شعر را، وسایلی برای خدمت به معنا و بهتر رساندن مفهوم و هر چه تمام تر القا كردن حیات خود می دانست. و از این رو وقتی كه تعهد ابلاغ معنا و القای حس و عاطفه ای می كرد؛ به تناسب و هماهنگی همه عناصر توجه كامل داشت. بی قید و بند نبود و از سر هیچ یك سرسری نمی گذشت. این است كه دقت و تاكید او درخصوص شكل و فرم دقتی كاملا منطقی و لازم است. شعر و سخن نیما، سازی همنوا با اسرار زندگی او و سرود پویای زمانه اوست هر تكه از هر منظومه او دارای زندگی و زایندگی تازه ای است و پیوسته و هم آواز و هماهنگ با تكه های دیگر آن مجتمع و تركیب كلی و همه پاره هایش مثل ساعتی كامل و كوك است كه درآن تعبیه ها و دنده ها گردنده و كشنده های كوچك و بزرگ با هماهنگی یك سخن می گویند، می گویند: «سوی شهری خاموش، می سراید جرسی.»
اما به راستی «نیما» كیست و چه كرده، و این كه راجع به كار او و شخص او چه می توان گفت.
نیما تنها مصراع ها را كوتاه و بلند نكرده و تنها زبان محاوره و مردمی را به جای زبان ادب نیاورده و تنها زبان شعر را به طبیعت نثر نزدیك نكرده و تنها فاصله میان شعر و شاعر را از میان برنداشته و تنها از هنجار زبان تجاوز نكرده، بلكه ضمن این كه همه این كارها و بسیاری كارهای دیگر را انجام داده، مهم ترین وجه تمایز و تشخص او، در حقیقت «دید اوست و بس. یعنی نگاه تازه او به جهان، نگاهی كه به این شكل، پیش از «نیما» از چشم هیچ كس ساطع نشده است. نگاهی كه شعر را آینه زندگی بداند و زندگی را آینه شعر:
«من زندگی را با شعرم بیان كرده ام» نیما یوشیج
نیما با آثار و افكار خود، ما را به چگونگی شعر و تعریف شعر به معنای امروز و بافت های جدید زبان شعر امروز آشنا ساخت و یاد داد كه شاعر امروز باید هم ابزار كار خود را نو كند و هم نگاه و دید خود را، دیدی كه ازآن انسان امروز است، زندگی ساده و طبیعت اطرافش.
هر یك از ما تنها برگرده زمین
به نوری از خورشیدم وابسته ایم
و ناگهان، غروب می شود
گرامی بداریم یاد نیما یوشیج را و ارج بشناسیم یادگارهای عزیزش را. زیرا كه او یكی از بزرگ ترین نمایندگان هنر و فرهنگ ملی ما، یكی از گرانمایه ترین فرزندان آب و خاك و سرزمین كهن ما، پاسدار شرف و حیثیات انسانی و خدمتگزار ملت ما بود: زیرا كه او زبانه و زبان گویای زمانه ما و آتش جاودانه ما بود. بیاموزیم از او شكیبایی و بردباری را و شرافتمندانه وفادار بودن به نیكی را و بی ریایی و بی ادعایی را. بیاموزیم از او خشم و خوشی های نجیب را، بیاموزیم از او مردانه به كار بزرگ دل بستن را. زیرا كه او در كار بزرگ خویش مردانه دل بسته بود زیرا كه او مرد بود، مردی مردستان كه در زمستان ۱۳۶۸ بدرود گفت.
● منابع:
▪ بدعت ها و بدایع نیما یوشیج - مهدی اخوان ثالث
▪ نیما یوشیج - محمد حقوقی
▪ نقد و بررسی كتاب خانه ابری نیما - دكتر تقی پورنامداریان
▪ مقالاتی در باب نیما یوشیج - شهرام پرستش
منبع : روزنامه جوان

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    جامی    هفت اورنگ    اورنگ ششم لیلی و مجنون   
ارتباطات    جامعه شناسی    ارزش ها، هنجارها و کنترل اجتماعی   
صنعت توریسم    اکوتوریسم   
شعر و ادب    سعدی    مواعظ    قصاید و قطعات عربی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های مذهبی    كلیساها   
معماری    بناهای دوره اسلامی   
بازیها و سرگرمیها    بازی کودکان    طبقه بندی بازی های    طبقه بندی بازی های بر اساس مهارت    بازی های پرتحرک    پرورش مهارت های بدنی   
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    غزلیات   
بازار و بازاریابی    بازرگانی خارجی    حمل و نقل در بازرگانی بین المللی    روش های حمل و نقل کالا   
شعر و ادب    عبید زاکانی    دیوان اشعار    قصاید   


کلمات در حال جستجو
علی بابا    پولدار    جک ما    پوتین    تهدید    روسیه    اوکراین    عراق    داعش    آمرلی    آمریکا    سودان    ایران    عربستان    اسراییل    مراکز فرهنگی    اعدام    شلاق    عنکبوت سیاه    حوادث    دکترین نظامی    ناتو    حاشیه    انتخابات    شورای شهر    رویترز    شکست    حصر    سکه    طلا    ارز    بازار   



حرکت انسان‌دوستانه علی کریمی و لیلا بلوکات +عکس - شوخی علی دایی با پسربچه/ عکس - مراسم معارفه انصاری فرد در اسپانیا+عکس - جالب ترین عکس پرسنلی - عکس یادگاری بازیگر زن با کارگران سایپا - عکس/ آزاده نامداری در کنار خانه خدا - تصاویر/ انتقال مجسمه خیام به نیویورک - عکس/ شناسنامه امام موسی صدر - عکس/ حضور متهم کهریزک در دادسرای ویژه - حرکت جالب تماشاگران لهستانی والیبال+عکس - اولبن حضور حقیقی در لیگ پرتغال/ عکس - تصاویر/ محمدرضاشاه میهمان جان‌اف‌کِندی - عکسی دیده نشده از قهرمانان فیلم «چ» - استقبال اشتون از ظریف در بروکسل/عکس - جدیدترین تصاویر از بچه موش‌های "مدرسه موش‌ها 2" - فیلم؛ کشف ماهی عجیبی که بیرون آب حرکت می کند

درباره دستیابی به توافق جامع هسته ای خوش بین هستیم/ احتمال تمدید مذاکرات وجود ندارد - معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش طرف های حاضر در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تاکید کرد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و صلح آمیز خواهد ماند.
ارسال نخستین محموله امدادی به غزه/ بارگیری 95 تن اقلام امدادی و دارو - عصر امروز محموله کمک های مردمی ارسالی از جمعیت هلال احمر ایران به وزن ۹۵ تن برای اعزام به غزه از سازمان امداد و نجات بارگیری شد.
آشنایی با 7 زن خطرناک گروه تروریستی داعش - زنان تروریستی که با انگیزه های معدودی جذب گروه داعش شدند، هیچ ابایی از خشونت و فحشا ندارند، رسانه های عراقی نام هفت نفر از این زنان خطرناک را منتشر کردند.
درپی پافشاری انقلابیون یمنی، دولت برکنار شد - عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن با صدور دستوری دولت این کشور را به ریاست باسندوه برکنار کرد. همچنین این تصمیم اتخاذ شده است که قیمت سوخت کاهش یابد. رئیس‌جمهوری یمن در پایان دیدار امروز خود با گروه‌های سیاسی در صنعا، طرح جدیدی را برای پایان دادن به اعتراضات حوثی‌ها مطرح کرد که این طرح درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی و کاهش قیمت سوخت است.
فیلم‌های کوتاه گروه «هنر و تجربه» مشخص شد - تعداد 6 فیلم کوتاه برای اکران‌های اول در گروه سینمایی «هنر و تجربه» انتخاب شدند.
گزارش سازمان ملل درباره جنگ غزه/ 18 هزار منزل ویران و 108 هزار نفر آواره - سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه 51 روز جنگ در غزه، 18 هزار باب منزل فلسطینیان در این باریکه ویران شده است.
رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت الاسلام جباری را تسلیت گفتند - رهبر معظم انقلاب طی پیامی درگذشت حجت الاسلام حاج سیدصابر جباری نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.
یک اقدام پژوهشی وزیر نفت/ چند مخزن مهم کشور واگذار شد - چند مخزن مهم كشور به منظور ارايه راه حل‌هاي عملياتي ، مدل سازي و توسعه در آينده نزديك به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار خواهد شد.
ایران-امریکا؛ یورش برای شکست قهرمان لیگ جهانی - تيم ملي واليبال ايران در دومين مسابقه خود در رقابت‌هاي قهرماني جهان از ساعت 15:30 امروز به مصاف آمريکا رفته است. ملی‌پوشان کشورمان بعد از شکست ایتالیا با روحیه خوبی به مصاف قهرمان لیگ جهانی می‌روند. گزارش لحظه به لحظه این دیدار را با تابناک دنبال کنید.
«سلام مامان» به نیمه رسید - تصویربرداری فیلم تلویزیونی «سلام مامان» به کارگردانی اصغر توسلی و تهیه‌کنندگی محسن پیریایی به نیمه رسید.
رودخانه کارون آبی برای انتقال به زاینده رود ندارد - امروز ما می بینیم برخی از استان هایی که مدعی تشنگی هستند، افکار عمومی جامعه را منحرف می کنند. آمار نشان می دهد که این عزیزان زیادت خواه دو برابر سرانه کشور آب آشامیدنی دریافت می کنند. صحبت ما این است که اگر قرار باشد آبی از سرچشمه ها برداشت شود باید بر اساس یک محاسبه فنی ، دقیق و کارشناسی انجام پذیرد.
حرف‌هایی از پشت صحنه ساخت عروسک‌های «شهر موش‌ها2» / از جنب و جوش «کپلک» تا «آقا معلم» عصا قورت داده - سینما - محمد اعلمی سرپرست عروسک‌گردانان «شهر موش‌ها2» تاکید کرد عروسک بعضی از شخصیت‌ها هشت بار ساخته شد تا به تایید مرضیه برومند رسید.
مخالفت پهنای باند و تماس تصویری نیستیم/ نگران ترویج مظاهر فساد هستیم - دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: عده ای می خواهند ما را فناور ستیز نشان دهند ما مخالفتی با پهنای باند، شبکه های ارتباطی مکالمه تصویری و غیره ...
طرح پیشنهادی کمیته میانجی یمن برای حل و فصل اختلافات/ انصارالله: این طرح پاسخگوی مطالبات مردم نیست - همزمان با اعلام توافق اعضای کمیته ریاست جمهوری یمن بر مفاد طرحی درخصوص حل و فصل بحران اخیر این کشور، یکی از اعضای جنبش انصارالله اعلام کرد که مفاد این طرح متناقض است و ...
مدارس سازمان ملل برای مردم غزه آغاز به کار کند/ رژیم کودک‌ کش‌ صهیونیستی محاکمه شود - نماینده دبیرخانه اتحادیه هنرمندان جهان اسلام از ارسال نامه این تشکل به نماینده مقیم سازمان ملل در تهران برای تقاضای مجازات رژیم کودک کش اسرائیل خبر داد.
می‌توان در بیابان‌های ایران هم کنسرت برپا کرد/ اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم - حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز می‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را می‌توان با اجرای موسیقی اصیل ...
زنان انگلیسی به جلادان داعش می پیوندند/آمادگی یک زن بریتانیایی برای بریدن سر آمریکائی‎ها - فردی که اقدام به بریدن سر خبرنگار آمریکایی در سوریه کرده بود با انتشار پیامی از آمادگی زنان انگلیسی برای دست زدن به اقدام مشابه وی یعنی بریدن سر اتباع آمریکایی خبر داد.
نمایش مشترک ایران و کردستان عراق در جشنواره عروسکی - نمایش «هیوا» نوشته نعیم بذرکار و به کارگردانی صبا مولودی با همکاری هنرمندان کردستان عراق، در جشنواره عروسکی اجرا می‌شود.
ادامه داشتن نمایشگاه نوشت‌افزار تا 15 روز دیگر/ «شکرستان» و «کلاه قرمزی» رکورددار شدند - دومین نمایشگاه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی شامگاه 10 شهریورماه با حضور علی بخشی‌زاده مدیر شبکه 2، مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی مجری برنامه کودک، سنجد و پنگول و تعداد ...
ایران چگونه در در شکستن محاصره «آمرلی» نقش ایفا کرد؟ - کشور عراق طی ماه های گذشته عرصه تحولات سیاسی و امنیتی بوده که مهمترین نمود آن، پیشروی تروریست های تکفیری در این کشور و جنایات این تروریست ها بوده است. اما پیروزی های اخیر نیروهای دولتی و مردمی بر تکفیری ها، تا حد زیادی مرهون نقش ایران بوده که این موضوع، مورد اذعان منابع خبری و همچنین سیاسی بین المللی نیز قرار گرفته است.
ساخت دوباره بارگاه ائمه بقیع(ع) دغدغه مذهب نیست دغدغه اسلام است - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تاکید بر اینکه دغدغه بقیع دغدغه مذهب نیست بلکه دغدغه اسلام است، گفت: دغدغه هر روز ما این است که چرا آل سعود بقیع را تخریب کرده ...
دوربین‌ها روی حیات‌وحش زوم می‌شود/ برگزاری مسابقه «نگاه» - مسابقه عکاسی «نگاه» با موضوع ارتباط انسان و حیوان در جامعه شهرنشین، دامپزشکی و حیات وحش 14 مهرماه برگزار می‌شود.
بازنشر گفتگوی مهر با مرحوم کاتوزیان/ گفته‌های استاد از عشق به تحقیق تا سیاه مشق مجلات خارجی - در پی درگذشت استاد ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران مصاحبه مشروح خبرگزاری مهر با این استاد گرانقدر دانشگاه تهران بازنشر می شود. وی در این مصاحبه از عشق و علاقه اش به ...
دلایل منتفی شدن حضور حاجی‌صفی در فولهام/ پولادی درچه صورتی لژیونر می‌شود؟ - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هرچند حضور احسان حاج صفی در تیم فولهام انگلیس منتفی شد و این بازیکن باید زودتر به ایران بازگردد ولی مهرداد پولادی دیگر بازیکن ایرانی همچنان به ...
پلنگ صورتی به دنبال راهی برای بازگشت به تئاتر - گروه «هنرهای اجرایی ویرگول» قصد دارد نمایش «رد پای صورتی» را که پیش از این در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود، بار دیگر در سالنی خصوصی در سال جاری روی صحنه ببرد.
انتقاد شوالیه آواز ایران از تعلل وزارت امور خارجه/ برای خودم متاسفم - نشست خبری کنسرت شهرام ناظری سه شنبه 11 شهریورماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد که طی آن ناظری با اشاره به لغو کنسرت خود که قرار بود به همراه نوازندگان ...
پدر علم حقوق ایران درگذشت - امیرناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران درگذشت.
جدول قیمت سکه و ارز روز سه‌شنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز سه‌شنبه منتشر شد.
هیات انتخاب و داوری بخش عکس جشنواره «تیـژ» معرفی شدند - پنجاه و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «تیژ- تربت حیدریه» هیات انتخاب و داوری بخش عکس را معرفی کرد.
حضور چند بچه در فیلم آن را سینمای کودک نمی‌کند/ سرسری فیلم نسازیم - فریدون حسن پور معتقد است حضور چند بچه در یک فیلم آن را به فیلم کودک تبدیل نمی‌کند بلکه باید همه اقتضائات یک فیلم کودک را لحاظ کرد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved