پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


از خودتان بپرسید


از خودتان بپرسید
سوال، موجب خلق پاسخ در جایی می‌‌شود كه به نظر می‌‌رسد وجود ندارد.
در اوایل دوران كاری‌ام، یك از همكاران، مقدار زیادی پول اختلاس كرد. به جای اعلام ورشكستگی (كه بارها به من پیشنهاد شده بود)، از خود پرسیدم: چه‌طور می‌‌توانم اوضاع را در جهت مثبت، تغییر دهم؟ چگونه می‌‌توانم نفوذ شركتم را از قبل بیشتر كنم؟ چه‌طور می‌‌توانم حتی هنگامی كه در خواب هستم به مردم كمك كنم؟ این سوالات مرا قادر كرد بتوانم با ایجاد یك بخش نمایندگی و مجموعه‌ بسیار موفقی از آگهی‌های اطلاعاتی تلویزیونی در بهبود زندگی میلیون‌ها نفر نقش موثری ایفا كنم.
اگر در همان ابتدا نتوانید پاسخ سوالات خود را پیدا كنید آن‌گاه تسلیم می‌‌شوید یا به هر طریقی كه می‌‌شناسید به سوال كردن ادامه می‌‌دهید تا به پاسخ مورد نظرتان برسید؟
برای خود مراسم موفقیت روزانه خلق كنید. هر روز صبح، دو یا سه پاسخ برای سوالات زیر پیدا كنید و از احساسات مثبتی كه در شما به وجود می‌‌آورد لذت ببرید. اگر در پاسخ دادن به مشكل برخوردید، فقط كلمه <می‌‌توانست> را اضافه كنید.
به عنوان مثال اگر نتوانستید به سوال<در حال حاضر چه چیزی در زندگی‌ام بیش از هر چیز دیگر مرا خوشحال می‌‌كند؟> پاسخ دهید، به جای آن، سوال <اگر می‌‌خواستم، چه چیزی در زندگی‌ام می‌‌توانست بیش از هر چیز دیگری مرا شاد كند؟> را مطرح كنید.
● سوالات صبحگاهی
▪ از خودتان بپرسید:
۱) در حال حاضر، از چه چیزی در زندگی‌ام احساس خوشحالی می‌‌كنم؟ چه چیزی موجب خوشحالی‌ام می‌‌شود؟ درباره آن چه احساسی دارم؟
۲) در حال حاضر، درباره چه چیزی در زندگی‌ام هیجان‌زاده هستم؟ چه چیزی می‌‌تواند موجب ایجاد هیجان در من شود؟ درباره آن‌‌چه احساسی دارم؟
۳) در حال حاضر چه موضوعی در زندگی باعث افتخار است؟ چه چیزی می‌‌تواند باعث افتخار من شود؟ درباره آن چه احساسی دارم؟
۴) در حال حاضر از چه چیزی در زندگی‌ام شكرگزارم؟ درباره چه چیزی می‌‌توانم شكرگزار باشم؟ ۵) در حال حاضر از چه چیزی در زندگی بیش از هر چیز دیگری لذت می‌‌برم؟ از چه چیزی می‌‌توانم ۶) در حال حاضر نسبت به چه چیزی در زندگی تعهد دارم؟ درباره چه چیزی می‌‌توانم متعهد باشم؟ درباره آن چه احساسی دارم؟
۷) عاشق چه كسی هستم؟ چه كسی عاشق من است؟ چه چیزی می‌‌تواند در من ایجاد عشق كند؟ درباره آن چه احساسی دارم؟
در مرحله بعد می‌‌آموزید كه چه طور این مراسم موفقیت روزانه را موثرتر كنید.
كار فوق‌العاده‌ای كه می‌‌توانید در ادامه سوالات نیروبخش صبحگاهی انجام دهید این است كه تحت عنوان سوالات نیروبخش عصرگاهی، فهرستی از اتفاقاتی كه در روز برای شما افتاده، به ترتیب رخ دادن آنها تهیه كنید.
حالا كه تمام روز را به سوال كردن از خود پرداخته‌اید، چرا قبل از خواب، سوالاتی از خود نپرسید كه در حالت روانی خوبی قرار بگیرید؟
● پرسشها
▪ از خودتان بپرسید:
۱) امروز چه كرده‌ام؟ از چه راه‌هایی در زندگی دیگران موثر بوده‌ام؟
۲) امروز چه یاد گرفته‌ام؟ چه تفاوت‌هایی پیدا كرده‌ام؟
۳) امروز چه راه‌هایی در ارتقای زندگی‌ام موثر بوده است؟ چگونه می‌‌توانم از امروز به عنوان سرمایه‌ای برای فردا استفاده كنم؟
۴) اگر مایلید، سوالات صبح‌گاهی را تكرار كنید.
تنها چیزی كه سوالات شما را محدود می‌‌كند، باور شما درباره مسائل امكان‌پذیر است. باور اساسی در شكل دادن به سرنوشت من این بوده است كه اگر به سوال كردن ادامه دهم، بدون شك پاسخی دریافت خواهم كرد. درست مثل بازی‌های هیجان‌انگیز! هر پاسخی از قبل وجود دارد، فقط كافی‌ است سوال درست را پیدا كنید.
● منبع:
گام‌های بلند، آنتونی رابینز
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید