یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تمایل به حداکثر زیبایی


تمایل به حداکثر زیبایی
وقتی به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می‌كنید، اولین سوالی كه با او مطرح می‌كنید چیست؟در اینجا پرسش‌هایی را كه هر خانمی ممكن است درباره حفظ سلامت و زیبایی از یك متخصص داشته باشد، مطرح می‌كنیم و امیدواریم شما هم جواب پرسش‌هایتان را از میان این سطرها پیدا كنید؟
● كدام مارك تجاری از محصولات آرایشی و بهداشتی را توصیه می‌كنید؟
▪ انواع بسیار گوناگونی از محصولات آرایشی و زیبایی در بازار وجود دارند. این محصولات قیمت‌های متفاوتی دارند و در بعضی موارد برای تهیه آنها باید هزینه‌ سنگینی بپردازید اما گاهی نیز با پرداخت مبلغ ناچیزی می‌توانید آنها را تهیه كنید.
باید بدانید، هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. بنابراین، به‌ویژه برای تهیه كرم پودر دفوندیشن وكرم‌های دور چشم، ضد پیری یا ضد آفتاب با پزشك متخصص پوست مشورت كنید. استفاده از لوازم آرایش ارزان و نامرغوب ممكن است در كوتاه‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود، ولی در بلند مدت ‌آسیب‌های جبران ‌ناپذیری به پوست شما وارد می‌كند؛ چرا كه صدمات ناشی از آن بیش از اثرات زیبایی آن خواهد بود.
معمولا مارك‌های بسیار معروف و شناخته‌شده كه كنترل كیفیت می‌شوند، حتی در افراد با پوست‌های حساس ایجاد عارضه نمی‌كنند.
هیچ‌گاه تحت تاثیر فرآورده‌های تجاری كه در آگهی‌های تجاری تبلیغ می‌شوند، قرار نگیرید. با توجه به افزایش روزافزون این شركت‌ها و محصولات آنها، در این صورت مجبور خواهید بود هر روز از یك محصول جدید استفاده كنید كه جز نارضایتی و سردرگمی، نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت.
● برای داشتن دست‌ها و ناخن‌های زیبا و سالم چه كارهایی می‌توان انجام داد؟
▪ اگر خانه‌دار هستید و در طول روز باید ساعاتی را به كارهای منزل و شست‌وشوی ظروف و مواد غذایی بپردازید، باید بیش از دیگران از پوست دست‌های خود مراقبت كنید. هنگام شست‌وشو از دستكش‌های نخی زیر دستكش‌ پلاستیكی استفاده كنید؛ چرا كه تماس مداوم با گرد و خاك ممكن است موجب التهاب پوست دستان شما شود. برای خارج‌كردن مواد از زیر ناخن از یك برس نرم (مسواك نرم) استفاده كنید. می‌توانید در طول روز از صابون‌های گلیسیرین و یا صابون‌های كرم‌دار برای شست و شوی دستتان استفاده كنید.
به‌علاوه توصیه می‌كنیم از شستن غیر ضروری دست‌هایتان در طول روز خودداری كنید؛ چون به این ترتیب دستتان چربی طبیعی خود را از دست خواهد داد و پوست آن خشك خواهد شد. هنگام استفاده از مواد شیمیایی مثل سفیدكننده‌های خانگی و جرم‌گیرها، تلاش كنید این مواد با پوست دست شما تماس پیدا نكنند.
در صورتی كه پوست دست شما آب خود را از دست داده برای برگرداندن رطوبت به آن دست‌هایتان را ۵ دقیقه در آب ولرم نگه دارید و بلافاصله پس از آن از یك نرم‌كننده یا وازلین و یا كرم مرطوب‌كننده استفاده كنید. برای نرم‌كردن پوست دستتان به نسبت مساوی گلیسیرین و گلاب را مخلوط كنید و به پوست دستتان بمالید.
برای نرم‌‌ و سفیدكردن پوست دست‌ها، عسل و آب لیموترش را نیز می‌توانید با یكدیگر مخلوط كنید و آن را به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست دستتان بمالید و سپس آن را بشویید.
● موهایم به‌دلیل رنگ‌كردن‌ متوالی آسیب دیده است، برای نگهداری مو چه كارهایی می‌توان انجام داد؟
▪ بیشتر خانم‌ها در طول روز و در ساعات طولانی برای جمع كردن موهایشان از سنجاق سر، كش و ... استفاده می‌كنند. استفاده از این وسایل به مدت طولانی و برس و شانه‌كردن موی خیس باعث آسیب و وزدار شدن مو و حالت نگرفتن آن می‌شود.
در صورتی كه موهایتان آسیب‌ دیده است، هنگام تهیه شامپو دقت كنید، انواعی را برگزینید كه برای موهای آسیب‌دیده تهیه شده‌اند. از انگشتانتان برای مرتب‌كردن موها استفاده كنید. از سشوار فقط تا مرحله‌ای كه موخیس است، استفاده كنید و در ادامه از باد سرد یا قدرت كم سشوار و با فاصله استفاده كنید. اگر موهایتان موخوره دارد و انتهای آن دو یا چند شاخه شده، قسمت شاخه شده را از چند سانتی‌متر بالاتر كوتاه كنید. استفاده از شامپوی حاوی مواد نرم‌كننده مانند (ویتامین )E و شامپوی بچه را به شما توصیه می‌كنیم.
می‌توانید قبل از سشوار كشیدن، موهایتان را به ژل‌های ملایم (مقدار كم) و یا روغن نارگیل آغشته كنید.
● برای جوان‌ كردن پوست و پیشگیری از پیر شدن آن چه راه‌هایی وجود دارد؟
▪ تنها مواد شناخته‌شده ضد پیری پوست، ضد آفتاب‌ها هستند. بهترین كاری كه شما می‌توانید انجام دهید، دوری از آفتاب است.
كلاژن، الاستین، لیپوزوم و... كه در كرم‌ها وجود دارند، جذب پوست نمی‌شوند و فقط اثر مرطوب‌كنندگی كرم را افزایش می‌دهند. شاید شما هم در تبلیغات مختلف با تزریق كلاژن آشنا شده باشید.
تزریق كلاژن می‌تواند خطوط چهره مانند خط اخم و خط لبخند و یا خطوط ناشی از پیری را از روی پوست شما برطرف كند ولی پس از مدتی جذب می‌شود و تزریق مجدد، اغلب دو تا شش سال بعد باید انجام شود. با استفاده از پیلینگ می‌توان تا حدودی پوست را جوان‌تر و صاف‌تر و شاداب‌تر كرد.
● هر روز صبح كه از خواب بیدار می‌شوم، دور چشم‌هایم پف كرده است. برای رفع پف دور چشم چه پیشنهادی دارید؟
▪ پف دور چشم به دلیل جمع‌شدن آب در اطراف چشم و زیر پوست آن ایجاد می‌شود. این اتفاق معمولا قبل از قاعدگی یا به‌دلیل نیروی جاذبه موقع خواب ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از آن، زمان خواب بهتر است زیر سرتان بلند باشد.
استفاده از كمپرس سرد هم راهی موثر برای برطرف‌كردن پف دور چشم است. می‌توانید یك قاشق را در یخچال قرار دهید و صبح‌ها آن را روی پلكتان بمالید. به‌علاوه ورزش‌كردن و زودتر بیدارشدن از رختخواب هم در رفع این حالات موثرند. به این ترتیب، هنگامی كه از منزل خارج می‌شوید، پف دور چشم تا حد زیادی از بینرفته است. همین جا به شما توصیه می‌كنیم در استفاده از كرم‌های دور چشم برای پلك بالا آن را از داخل به خارج و در پلك پایین از خارج به داخل بمالید.
از حركات نامنظم و مالشی و جلو به عقب و چپ و راست استفاده نكنید چرا كه ممكن است چروك‌های دور چشم شما را بدتر كند.
● پوستی مانند برگ گل
▪ برای داشتن پوستی روشن و سالم لازم است بهداشت آن را كاملا رعایت كنید. حمام‌كردن و دوش‌گرفتن با آب خیلی داغ و غوطه‌ور بودن طولانی در آب و ساییدن شدید پوست باعث خشكی آن می‌شود. بنابراین از این روش‌ها دوری كنید. هوای سرد و گرمای زیاد نیز می‌تواند اثر خشك‌كنندگی استحمام را افزایش دهد و منجر به خارش پوست شود.
حتما از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت كنید و مالیدن ضد آفتاب روی پوست صورت و دست‌هایتان را پیش از خارج شدن از منزل فراموش نكنید. اگر به استخرهای روباز می‌روید، از كرم‌ ضد آفتاب روی تمام پوستتان استفاده كنید و اگر عادت دارید زیاد حمام كنید یا سن و سالتان بیش از ۴۰ سال است و یا در نواحی كوهستانی كه زمستان بسیار سرد دارد، زندگی می‌كنید، برای پیشگیری از خشك‌شدن پوست از روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده كنید.
بهترین روش برای كنترل بوی بد بدن كه ناشی از عرق‌ كردن و تجزیه مواد روی پوست است حمام‌كردن در شب است. به‌علاوه لباس‌های زیر و لباس‌های روزانه را در شب عوض كنید. پس از حمام‌كردن نیز از دئودورانت استفاده كنید.
● خلاصی از شر تاتو (خال كوبی)
شاید شما هم ابروی خود را تاتو كرده باشید و حالا به دلیل بدرنگ‌شدن یا دوست نداشتن مدل آن تمایل دارید آن را پاك كنید. نتایج درمان برداشتن خالكوبی غیرقابل پیش‌بینی است.
دستیابی به نتایج دلخواه به این بستگی دارد كه شما چه محلی را خالكوبی كرده‌اید و عمق رنگ و اندازه خالكوبی چقدر است. رنگ‌های سبز، زرد و قرمز با سهولت بیشتری برداشته می‌شوند.
هرچه این رنگ‌ها یكنواخت تر و سطحی‌تر باشند نتیجه مطلوب‌تر به دست می‌آید. شما با برداشتن تاتو آن را با یك جای زخم (اسكار) عوض می‌كنید. برداشتن تاتو در افرادی كه پوست تیره‌تری دارند و به اصطلاح سبزه هستند، نتایج بهتری خواهد داشت.‌
‌ نیكی پرهام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید