پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دانستنی‌های قبل از بارداری


دانستنی‌های قبل از بارداری
كودك شما زندگی خوب و سلامتی را شروع خواهد كرد، در صورتی كه شما قبل از بارداری از سلامت كامل برخوردار باشید. خانم‌هایی كه قصد ازدواج دارند، خوب است قبل از ازدواج درباره بهداشت ازدواج و دوران بارداری آگاهی پیدا كنند و اطلاعات خود را افزایش دهند. بعد از ازدواج بهتر است خانم‌ها تحت نظر یك پزشك، راجع به مسائل و مشكلات احتمالی پس از ازدواج اطلاعاتی كسب كنند، مثلا درباره روش‌های پیشگیری از بارداری، بهداشت ناحیه تناسلی، معاینات دوره‌ای و روابط از پزشك خود راهنمایی بخواهند.
بهتر است درباره روابط زناشویی و مشكلاتی كه ممكن است ایجاد شود، خجالت نكشید و مشكلات خود را با پزشك مطرح كنید. مشكل جنسی نیز مانند مشكلات سایر دستگاه‌های بدن باید درمان و برطرف شوند وگرنه منشاء بسیاری از ناسازگاری‌ها و اختلالات و حتی بیماری‌ها خواهند شد.
برای اینكه بارداری خوبی داشته باشید، از یك‌سال قبل برای آن برنامه‌ریزی كنید. لازم است رژیم غذایی‌ خود را كمی تغییر دهید و شیوه زندگی‌تان را عوض كنید.
در صورتی كه مبتلا به بیماری‌هایی مانند صرع، آسم یا میگرن هستید، بهتر است سه ماه قبل از بارداری با پزشك خود مشورت كنید تا وضعیت سلامت شما را بررسی كند. حتی اگر شما قبلا هیچ مشكلی نداشته‌اید، پزشك به شما توصیه می‌كند چكاپ كامل انجام دهید. قبل از بارداری به این نكات توجه كنید:
● پزشك می‌پرسد
هنگام انجام بررسی‌های پزشكی، درباره شیوه زندگی، خوراك و تغذیه، عادات معمول ورزش و حتی خطر احتمالی بعضی مواد مانند سرب یا موادی كه ممكن است در خانه یا محیط كار شما را آزرده كنند با پزشك خود صحبت كنید و همه را برای او توضیح دهید.
در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا لوپوس و سایر بیماری‌هایی كه در خانواده‌تان وجود دارد، مانند بیماری‌های ژنتیكی (نشانگان داون یا فیبروزكیستیك) با پزشك صحبت كنید.
در مورد مصرف قرص‌های ضد بارداری و نوع آن هم با پزشك خود صحبت كنید. اگر تاكنون مشكلی از نظر تخمك‌‌گذاری یا قاعدگی داشته‌اید و دچار سقط، حاملگی خارج رحمی یا مشكلات و عوارض بارداری بوده‌اید، با پزشك در میان بگذارید.
● معاینه داخلی
پزشك درصورتی كه متوجه شود، احتمالا مشكلی وجود دارد معاینه داخلی انجام می‌دهد. دستگاه تناسلی و لگن شما از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی كه مبتلا به عفونت باشید یا بیماری مانند كیست یا فیبروز داشته باشید، حتما تحت درمان قرار خواهید گرفت. اینكه پزشكان توصیه می‌كنند، چند ماه قبل از تصمیم‌گیری برای بارداری به پزشك مراجعه كنید، برای این است كه در صورت وجود مشكلات پزشكی یا بیماری كاهش یا اضافه وزن حتما زمان كافی برای رسیدن به سلامت كامل داشته باشید و با اطمینان فرزندی سالم به‌دنیا آورید.
● تست سرطان
همان‌طور كه ابتدای این بحث گفته شد، یكی از معاینات دوره‌ای شما انجام تست سرطان پاپ‌اسمیر است. این تست برای زنان جوان، سالی یك‌بار انجام می‌شود تا مادران مطمئن شوند برای باردارشدن مشكلی ندارند.
● آزمایش ادرار
درصورتی كه مبتلا به عفونت دستگاه ادراری هستید یا علائمی از سوزش ادرار دارید، پزشك برای شما درخواست آزمایش ادرار می‌كند. عفونت دستگاه ادراری در صورتی كه درمان نشود، ممكن است منجر به سقط، تولد نوزاد كم‌وزن یا زایمان زودرس می‌شود. پس بهتر است قبل از تصمیم برای باردارشدن عفونت ادراری خود را درمان كنید.
● آزمایش خون
درصورتی كه قبل از بارداری برای كنترل وضعیت سلامت به پزشك مراجعه كنید، حتما پزشك آزمایش‌های خونی لازم را برایتان درخواست می‌كند. ‌كم‌خونی و چربی و قند خونتان كنترل می‌شود و درصورت وجود مشكل -كه براساس تاریخچه پزشكی‌تان مشخص می‌شود- پزشك همان آزمایش خاص را درخواست می‌كند.
● بررسی فشارخون
در اولین ویزیت متخصص زنان، فشار خون شما اندازه‌ گرفته می‌شود تا مشخص شود در چه حدی است. در صورت بالابودن فشار خون، پزشك توصیه‌های لازم را برایتان انجام می‌دهد.
زنان بارداری كه مبتلا به فشار خون بالا هستند، ممكن است به بیماری فشار خون حاملگی مبتلا شوند. بنابراین خوب است قبل از تصمیم‌ به باردارشدن، برای چكاپ نزد پزشك بروید و مشكل فشار خون خود را برطرف یا حداقل آن را كنترل كنید.
● آزمون بیماری‌های مقاربتی
با انجام یك آزمون آزمایشگاهی، می‌توانید مطمئن شوید كه مبتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز یا كلامیدیا و هرپس نیستید. انجام یك آزمایش خون ساده می‌تواند بارداری موفق و سالمی برای شما به دنبال داشته باشد.
● واكسیناسیون
بسیاری از عفونت‌های قابل پیشگیری در صورتی كه درمان نشوند، می‌توانند سبب سقط یا نقایصی هنگام تولد نوزاد شوند. با انجام آزمایش خون مشخص می‌شود كه شما علیه بیماری‌هایی مانند سرخجه مصون هستید یا خیر. در صورتی كه واكسیناسیون سرخجه برایتان انجام شد، باید حداقل ۳ ماه از باردارشدن جلوگیری كنید؛ چرا كه در صورت بارداری كودك شما ممكن است دچار كوری، كری، التهاب مغز و مشكلات قلبی شود.
‌ مژگان كریمی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید