سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پنتاگون بدنبال راه خروج از عراق


پنتاگون بدنبال راه خروج از عراق
«هنری كیسینجر» وزیر اسبق امور خارجه آمریكا كه چندی پیش به رئیس جمهور این كشور پیشنهاد كرده بود بدون پیروزی از عراق خارج نشود، اكنون چنین چیزی را دست نیافتنی می داند. وزیر اسبق این پیشنهاد كه متناقض توصیه های پیشین وی به كاخ سفید است را در لحظه ای اعلام نمود كه در پنتاگون برای اولین بار فراخوان نیروها را بعنوان «یكی از گزینه ها» بررسی نمودند و در عراق تعداد كشته شدگان در بین مردم محلی نیز طی یك روز از صد نفر فراتر می رود.
كیسینجر در مصاحبه با بی بی سی اعلام نمود كه او «اعتقادی به پیروزی نظامی در عراق ندارد، یعنی ایجاد حكومتی كه تمام كشور را كنترل كند، بتواند جنگ داخلی و برخوردها در داخل جامعه را در دوره ای كه چنین چیزی می تواند از طریق روندهای سیاسی دموكراتیك تامین شود را تحت كنترل بگیرد».
كیسینجر نقش مشاور مقتدر غیر رسمی جرج بوش را ایفا می كند. توصیه های وی در رابطه با عراق همیشه به این فرمول می رسیدند كه «بدون پیروزی خارج نشد». سال گذشته در اوت ،۲۰۰۵ وی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت كه «پیروزی بر مبارزین تنها استراتژی معقولانه برای خروج است».به گزارش نووستی اكنون كیسینجر بر ضرورت برگزاری كنفرانس بین المللی درباره عراق با هدف جستجوی راهكار ممكن در این كشور تكیه می كند.
در عین حال وی معتقد است كه آمریكا نباید با شتاب نیروهای خود را خارج كند تا سبب بی ثبات سازی اوضاع نشود.به عقیده كیسینجر، در كنفرانس بین المللی باید كشورهای همسایه عراق اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر كشورهای ذینفع در رابطه با اوضاع در عراق، از جمله هند و پاكستان شركت یابند. آنها باید فرمولی را برای «پایان قانونی» در عراق بیابند كه آمریكا و سایر متفقین و كشورهای همسایه عراق آن را بپذیرند.
در عین حال وزیر اسبق امور خارجه آمریكا در نهایت جدایی و دودستگی در دولت عراق را به دلایل قومیتی غیر ممكن نمی داند، اما معتقد است كه «بهتر است این رسمیت نداشته باشد».بنا به تایید روزنامه «واشنگتن پست»، گروه فوق سری كارشناسان پنتاگون نیز به همین مسأله، یعنی جستجوی راه های خروج از بن بست عراق می پردازند كه به دستور ژنرال «پیتر پیز» دبیر كمیته متحد فرماندهان كل ستادهای آمریكا مقرر شده است.
روی میز او سه گزینه عملكرد ممكن وجود دارد. یكی از آنها خروج نیروهای آمریكا از عراق، دیگری افزایش آنها و سومین گزینه حفظ حضور نظامی در تركیب كم آن برای مدتی طولانی را در نظر دارد.كارشناسان خروج سریع نیروهای نظامی آمریكا از عراق را نامناسب می دانند، چرا كه چنین چیزی منجر به جنگ داخلی تمام عیار می شود. به نظر آنها، افزایش نیروهای خود و نابودسازی دشمن نیز واقع گرایانه نیست، برای این كار نیاز به صدها هزار نفر دیگر سرباز آمریكایی و عراقی است، اما چنین نیروهایی وجود ندارند.
كارشناسان مناسب ترین گزینه را «گزینه تركیبی» می دانند كه حضور ادامه دار نیروهای آمریكا در عراق در تركیب اندك (از ۱۴۰ هزار نفر به ۶۰ هزار نفر) و تلاش های طولانی مدت برای آماده سازی و آموزش ارتش عراق را در نظر داشته باشد.مولفین این گزینه «طولانی»، هراس دارند كه عراقیان كاهش تعداد نیروهای آمریكایی را بعنوان باقی ماندن در كشور برداشت كنند. برای این كه از این تردیدها جلوگیری شود، آنها پیشنهاد می دهند كه در كوتاه مدت ۲۰-۳۰ هزار نظامی را بیفزایند و سعی كنند برخوردهای داخلی در جامعه را با زور خاموش كنند.دومین نگرانی در رابطه با جو سیاسی در آمریكاست.
در پنتاگون مفروض می دانند كه نمایندگان حزب دموكرات در كنگره در رابطه با حضور طولانی مدت آمریكا در عراق بی صبری از خود نشان داده و به اعمال فشار بر كاخ سفید به نفع خروج از عراق شتاب كنند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید