جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی شیعیان در بحرین و تحول در نظام های عربی


پیروزی شیعیان در بحرین و تحول در نظام های عربی
«بار دیگر ساختار سیاسی كشورهای منطقه در معرض تغییر و تحول جدید ومهمی قرار گرفته است و بحرین دومین كشور پس از مصر و فلسطین، شاهد این تحولات سیاسی بسیار مهم است.
با پیروزی احزاب معارض بحرین در انتخابات این كشور بار دیگر نظریه تئوری پردازان در زمینه احتمال تسلط احزاب اسلام گرا بر نظام های حاكم بر كشورهای عربی تقویت شد و به این ترتیب باید شاهد تحولات جدید سیاسی یا اصلاحات ریشه ای در نظام موسسات دولتی بحرین و دیگر نظام های عربی باشیم.»پایگاه اینترنتی اسلام آن لاین در ارزیابی پیروزی احزاب معارض دولت بحرین یعنی احزاب شیعه در انتخابات پارلمانی این كشور با تیتری تحت عنوان «نظام های عربی در معرض تغییرو تحول» نوشت: «پس از آنكه موضوع اصلاحات سیاسی در مصر به میان آمد به دنبال آن این موضوع در بسیاری از كشورهای عربی نیز مطرح شد و به رغم مخالفت شدید و آشكار نظام های حاكم با این مطلب این روند یا جریان توانست هم چنان مطرح بماند و موفقیت های چشم گیری را حتی در سخت ترین نظام ها كه به نظام های آهنین چون عربستان معروفند، به دست آورد.
جریان اصلاحات سیاسی در نظام های عربی نگرانی بسیاری از طرف های خارجی و داخلی از جمله حكام عرب را برانگیخت و آن ها را بر آن داشت كه به صورت جدی جهت گسترده تر نشدن این جریان اقداماتی را اتخاذ كنند. از جمله این اقدامات انجام اصلاحات سیاسی جزئی در نظام های دولتی بوده است كه این سیاست در مصر و عربستان اتخاذ شد.»
«اما این اقدامات پیشگیرانه نتوانست این جریان را محدود كند و از نفوذ آن به بالاترین مراجع سیاسی و دولتی این نظام ها جلوگیری به عمل آورد. پیروزی احزاب اسلام گرا در چندین انتخابات منطقه ای منجر به تشدید این نگرانی ها شد و تدابیر امنیتی نظام های حاكم در كشورهای عربی جهت جلوگیری از گسترش این پدیده به همان اندازه نیز بیشتر شد.
مثلا پیروزی اسلام گرایان اصلاح طلب در مصر موجی ازدرگیری ها و اتهامات دولت به احزاب معارض و در راس آن حزب اخوان المسلمین را به دنبال داشت اما این مطلب نه تنها منجر به سخت تر شدن عزم و اراده احزاب اسلامی برای انجام اصلاحات سیاسی در ساختارهای نظام شان شد بلكه موقعیت این احزاب نیز در میان مردم تثبیت شد و گروه های داوطلب بیشتری به جریان اصلاحات سیاسی در نظام های عربی منطقه پیوستند. پس از مصر انتخابات فلسطین این واقعیت را بیشتر به جهان تبیین كرد.»
اسلام آن لاین می نویسد: «واقعیتی كه در این وجود داشت این بود كه مردم منطقه از نظام های مستبد حاكم خسته شده اند و دیگر به نظام قانونی و سیاستی این نظام ها اعتماد ندارند زیرا این نظام ها را نظام های وابسته به غرب می دانند. پیروزی حماس در انتخابات فلسطین، كناره گیری جنبش فتح از قدرت و آماج حملات غرب به دولت تازه بر سر كار آمده حماس و فلسطین جریان اصلاحات سیاسی در نظام های عربی را تقویت كرد. البته بر هیچ كس پنهان نیست كه نوع عملكرد نظام های حاكم با اقلیت های حزبی و داوطلبان اصلاحات سیاسی در آن كشورها خود از مهمترین عوامل پیوستن گروه های مردمی به این جریان بود.
سكوت نظام های حاكم در كشورهای عربی نسبت به فجایع انسانی در فلسطین و عراق روح اسلام گرایی در میان ملت های عرب منطقه را بیشتر كرد. برغم آنكه اكثریت كشورهای عربی كه به دلیل نوع نظامی كه بر آن ها حاكم است اجازه تظاهرات و واكنش های اعتراض آمیز به ملت های خود را نمی دهند اما گسترش روح اسلام گرایی وهمراهی مردم با احزاب معارض نظام های حاكم به گونه ای گسترده شده است كه اخیرا مردم این كشورها برغم تمامی محاصره های امنیتی و سیاسی موجود این جو خفقان را شكستند ودر مناسبت های مختلف با برگزاری تظاهرات های گسترده اعتراض خود را به برخی از جریان های سیاسی جاری در منطقه نشان دادند.»این پایگاه در ادامه می نویسد: «با پیروزی احزاب معارض در بحرین یا به عبارتی احزاب شیعه در بحرین باید منتظر آن باشیم كه این كشور نیز به جریان اصلاحات سیاسی ریشه ای در نظام حاكم خود بپیوندد.
این پیروزی در نوع بسیاری از سیاست گذاری های داخلی و خارجی نظام حاكم در بحرین تاثیر خواهد گذاشت و از سوی دیگر جریان اصلاحات سیاسی و روح اسلام گرایی در میان كشورها ی عربی را گسترده تر خواهد كرد. البته نباید بعد مهم تر این پیروزی را نادیده گرفت؛ این بعد بیشتر به روابط خارجه كشورهای عربی با جهان غرب در راس آن آمریكا مربوط است.
مطمئنا نظام های حاكم بر كشورهای عربی با توجه به این تغییرات مهم كه نظام های سیاسی این كشورها را تهدید می كنند، مجبورند در نوع سیاست خارجی خود بسیاری از تعدیلات را وارد كنند. مثلا این نظام ها در آینده نزدیك برقراری ارتباط با كشورهای اروپایی و اسلامی را جایگزین روابط خود با آمریكا خواهند كرد زیرا ارتباط و وابستگی تام این كشورها به آمریكا دیگر نمی تواند نظام های حاكم در این كشور را از تغییر یا حتی سقوط و سرنگونی نجات دهد.»پایگاه اینترنتی اسلام آن لاین در پایان تحلیل خود می آورد: «مطمئنا ادامه این جریان و تحقق موفقیت های دیگر از سوی احزاب معارض و اسلام گرای كشورهای عربی در نوعیت سیاست گذاری های نظام های حاكم در این كشورها تاثیرگذار خواهد بود.
یكی دیگر از پیامدهای مثبت پیروزی احزاب معارض یا اسلام گراهای معتدل در بحرین تاثیر غیر مستقیم بر موضوع عراق است. پیروزی حزب وفاق اسلامی بحرین در انتخابات این كشور به دولت آمریكا ثابت خواهد كرد كه منطقه درحال تغییر و تحول سیاسی بسیار سریعی است كه این تغییرو تحولات به سود منافع آمریكا نیست و این كشور برای حفظ موقعیت خود در منطقه باید هرچه سریعتر به تغییرات ریشه ای در نوع سیاست گذاری های خود در منطقه اقدام كند. در راس این تغییرات موضوع عراق و خروج نیروهای آمریكا از عراق است كه مطمئنا ادامه این تغییرو تحولات بی تاثیر بر سرعت بخشیدن به تحقق این امر نخواهد بود.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید