سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ / Tuesday, 21 August, 2018

علوم قرآنی


علوم قرآنی
عـلـوم قـرآنـی اصطلاحی است نسبتا جدید ولی مصداق آن كهن و تاریخ آن به قدمت تاریخ قرآن است . و مـراد از آن عـلومی است پیرامون و بر محور قرآن شكل گرفته و رشد كرده و هدف آن شناخت هـمـه شئون مربوط به قرآن اعم از تاریخ و تفسیر و صورت و محتوا و نهایتا استفاده بهتر بردن از قرآن در حوزه علوم شرعی و معارف دینی است .
▪ این علوم عبارتند از :
۱ ) تاریخ قرآن ( ـ مقاله تاریخ ایران در قرآن پژوهی . گفتنی است كه مقاله حاضر یعنی قرآن و قرآن پژوهی در بردارنده یك دوره موجز از تاریخ قرآن است ).
۲ ) علم تفسیر
۳ ) علم قرائت و تجوید و ترتیل
۴ ) علم رسم عثمانی , یعنی شناخت چگونگی رسم الخط و املای قدیمی و ثابت قرآن مجید.
۵ ) علم اعجاز قرآن .
۶ ) علم اسباب نزول .
۷ ) علم ناسخ و منسوخ .
۸ ) علم محكم و متشابه .
۹ ) علم شناخت مكی و مدنی .
۱۰ ) علم اعراب .
۱۱ ) علم غریب القرآن و مفردات قرآن و وجوه و نظایر ( واژگان شناسی قرآن ).
۱۲ ) علم قصص .
۱۳ ) فقه قرآن یا احكام قرآن .
شاید فن ترجمه قرآن را بتوان ملحق به علم تفسیر شمرد. سابقه علوم قرآنی بسیار كهن است , و بعضی از علوم قرآنی كه عمدتا نقلی و متكی بر حدیث است مـانـنـد ناسخ و منسوخ و اسباب النزول , قدمتش به اندازه قدمت علم حدیث و احادیث مروی از معصومین علیهم السلام است . اما علم رسم عثمانی , همزمان با تدوین و جمع عثمانی و تهیه نسخ نهایی و رسمی قرآن ( معروف به مصحف امام و مصحف عثمانی ) پیدا شده است . و بسیاری از فقهای مذاهب اسلامی تغییر و تبدیل آن را شرعا جایز ندانسته اند و قرآن رسمی جهان اسـلام كـه در عصر جدید با اتكا به اساسی ترین منابع قدیم تهیه و چاپ شده است بر مبنای همین رسم یا رسم الخط عثمانی است .
ایـن رسم الخط طبعا تفاوتهایی با رسم الخط امروز عربی و فارسی دارد و برای فارسی زبانان حتی تحصیلكرده ها دشوار خوان است زیرا در آن بسیاری الفها , به كتابت درنمی آید از جمله آنكه به جای سلطان , سلطن , و جای یا نوح , ینوح ( با الفی كوتاه بالای طاء , یا نون ) نوشته می شود. ولی حق با كسانی است كه طرفدار تثبیت و استاندارد شماری رسم عثمانی هستند. زیـرا اصـلاحـات املایی و رسم الخط بر وفق مشربها و مكتبهای زبانی و زبانشناختی یا سلیقه ای , پـایـان نـدارد , و اصـولا هر كار كنیم و هر تدبیری بیندیشیم قرآن خوانی درست , نیاز به آموزش خـاص خـود دارد , و صـرف داشـتن سواد و تحصیلات و فرهنگ برای درست خوانی قرآن كفایت نمی كند. سـابـقـه عـلم قرائت و شناخت اختلاف قراآت نیز به صدر اسلام و عصر رسول اللّه (ص ) و صحابه بازمی گردد. ولی بعضی از علوم قرآنی مانند علم اعجاز قرآن , یا اعراب قرآن متاخرتر است . زرقـانـی می نویسد نخستین اثری كه در علوم قرآنی تدوین شده است البرهان فی علوم القرآن اثر علی بن ابراهیم بن سعید مشهور به حوفی ( م . ۳۳۰ ق ) است كه در ۳۰ مجلد بوده و نسخه خطی ۱۵ جلد آن در دارالكتب المصریهٔ محفوظ است .
▪ سـایـر آثـاری كه در علوم قرآنی و مشتمل بر همه یا اغلب علوم و فنون نامبرده , تدوین شده است عبارتند از :
۱و ۲ ) فنون الافنان فی علوم القرآن ; و نیز كتاب المجتبی فی علوم تتعلق بالقرآن هر دو اثر ابن جوزی ( م ۵۹۷ ق ) ( و هر دو محفوظ در دارالكتب المصریهٔ در قاهره ).
۳) جمال القراء , اثر علم الدین سخاوی ( م ۶۴۱ ق ).
۴ ) المرشد الوجیز , اثر ابوشامه ( م ۶۶۵ ق ) ( این اثر به طبع رسیده است . )
۵) البرهان فی علوم القرآن , اثر بدرالدین زركشی ( م ۷۹۴ ق ). ایـن اثر عظیم و خوش تدوین چهار جلدی كه به تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم به طبع رسیده است اساس و منبع اصلی اتقان است .
۶ ) مواقع العلوم من مواقع النجوم , اثر جلال الدین بلقینی ( م ۸۲۴ ق ).
۷) الاتـقـان فی علوم القرآن , اثر محدث و قرآن پژوه مصری ایرانی تبار , جلال الدین سیوطی ( م ۹۱۱ ق ) است .
▪ این اثر مهمترین اثر در علوم قرآنی شمرده می شود و از آن سه ترجمه به فارسی موجود است .
ـ یكی ترجمه قدیمی ( كه نسخه خطی اش در كتابخانه مركزی دانشگاه تهران محفوظ است ) ,
ـ دوم بـه قـلم آقای محمد جعفر اسلامی تحت عنوان دایرهٔ المعارف قرآن ;
ـ و سومی به قلم حجهٔ الاسلام سید مهدی حائری قزوینی ( درباره این ترجمه و این كتاب ـ مقاله ترجمه اتقان نوشته نگارنده در كتاب سیر بی سلوك , و قرآن پژوهی ) متن عربی هم بارها به طبع رسیده است . بهترین طبع آن تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم , در چهار مجلد است .
در عصر جدید در جهان اسلام چند اثر قابل توجه در علوم قرآنی پدید آمده است كه مهمترین آنها عبارتند از :
۸ ) مناهل العرفان فی علوم القرآن , اثر محمد عبدالعظیم زرقانی در ۲ مجلد
۹ ) مـبـاحـث فی علوم القرآن , اثر صبحی صالح كه بارها تجدید طبع یافته و به صورت ناقص به فارسی ترجمه شده است .
۱۰) المعجزهٔ الكبری , اثر محمد ابوزهره ( ترجمه فارسی تحت عنوان : معجزه بزرگ , پژوهشی در علوم قرآنی , به قلم محمود ذبیحی ).


منبع : شبکه قرآن

مطالب مرتبط

امنیت و حوزه های آن در قرآن کریم

امنیت و حوزه های آن در قرآن کریم
تأثیر گذاری امنیت بر همه شاخه های توسعه و حیات انسان به آن نقش بنیادین داده و همه فیلسوفان سیاسی گذشته و حال را به تأمل در آن واداشته اند آن را شرط ضروری عدالت دانسته اند و كسانی كه به رفاه می اندیشیده اند آن را عامل اصلی آسایش شمرده اند و آنان كه بر توسعه ای سیاسی یا اقتصادی تكیه كرده اند. امنیت را عامل و نیز حاصل آن تلقی كرده اند؛ و همه كسانی كه برای حاكمیت ارزش های معنوی تلاش دارند آن را مقدمه این واجب می دانند .
امنیت از نیازهای نخست و خواسته های به حق جامعه بشری به حساب می آید، چرا كه در سایه امنیت شكوفایی استعداد خلاقیت ها و رشد و بالندگی تمدن ها ، محقق می شود و در فقدان آن تمدن به زوال می گراید.
امنیت از مقوله هایی است كه در عین سادگی ، روانی و روشنی كه به ذهن می رسد، اختلاف آراء و انظار در آن به روشنی مشهود است . واژه ای كه ثبات و استقراری نداشته و هر فرد و گروه برای رسیدن به اهداف خویش از آن تعریف و تفسیر خاصی را ارایه می دهند تا منافع مورد نظر خویش را در ورای تعریف پیشنهادی حف‌ظ كرده و به دست آوردند.
برخی از دانشمندان امنیت را به صورت وسیع و در برگیرنده ای به كار برده اند كه شامل صلح، آزادی ، اعتماد ، سلامتی می باشد و به شرایط دیگری اشاره می كند كه فرد و یا گروهی از مردم احساس آزادی از نگرانی ، ترس ، خطر و تهدیدات ناشی از داخل و خارج را داشته باشند.
برخی دیگر آن را حفاظت از شیوه زندگی پذیرفته شده مردم دانسته كه با نیازها و آرمان های مشروع مردم سازگار می باشد. امنیت شامل فارغ بودن از حمله نظامی با فشار ، آزادی از انهدام داخلی و رهایی از زوال ارزش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است كه برای نحوه زندگی اساسی است .
به تعبیر دیگر امنیت در یك مفهوم عینی به فقدان تهدیدها نسبت به ارزش های اكتسابی اطلاق می شود و در یك مفهوم ذهنی بر اساس فقدان دلهره و نگرانی از به مخاطره افتادن ارزش ها و توانمندی های لازم اطلاق می شود.
در رهیافت نوین برای امنیت ویژگی ها و شاخصه هایی را ذكر كرده اند كه در بر گیرندگی خاصی دارد. این شاخصه ها را می توان در كتاب های مربوطه یافت.
● مفهوم امنیت در قرآن
قرآن هرگاه از « امنیت » سخن می گوید بی درنگ از شاخص های توسعه نظیر فراوانی تولید كالاها، گسترش ارتباطات ، پیشرفت علوم و فنون، مسكن ، شهرسازی ، آسایش و رفاه ، رهایی از غم و اندوه ، خوف و ترس و وحشت سخن به میان می آورد.
می توان گفت در فرهنگ قرآن امنیت از یك مفهوم وسیع و در برگیرنده متوازن و عمیقی برخوردار است كه شامل تمام حوزه های زندگی انسان (مادی و معنوی ، فردی واجتماعی ، داخلی و خارجی ، سیاسی و اقتصادی) می شود. امنیت در مفهوم قرآنی آن در سایه تقوا ، توكل ، احترام به حقوق دیگران ،اجرای قسط و عدالت ، برابری و برادری ، دفاع و حمایت از مظلوم و محروم ، برخورد با مفسد و مجرم، دفع فقر مسكنت ، تأمین معیشت و رفاه ، حفظ آزادی های مشروع مردم و حاكمیت معیارهای انسانی و الهی امكان پذیر است.
قرآن مقوله امنیت را در موارد گوناگونی مطرح نموده اهمیت و ضرورت آن را به عنوان سنگ زیرین مؤلفه های تكامل انسان معرفی می نماید، تأكید و توجه قرآن به مقوله امنیت خود نشان دهنده این واقعیت است كه رشد توسعه و شكوفایی در تمام حوزه های زندگی جز در سایه امنیت و آرامش امكان پذیر نخواهد بود. اهمیت امنیت در زندگی انسان از نظر قرآن را با توجه به نمونه های ذیل می توان به دست آورد. امنیت در دوری از بت پرستی حفظ رفاه و آسایش چنان چه حضرت ابراهیم درخواست می كند: «‌خدایا این شهر را امنیت بخش و به مردمان آن از میوه ها روزی گردان (بقره/۱۲۶) و نیز می فرماید: « پروردگارا این شهر را امنیت بخش و فرزندانم را از پرستش بت ها دور نگاه دار».(ابراهیم/۳۵)
در آیه اول پیش از رزق و روزی و مسایل اقتصادی مسئله امنیت را مطرح می سازد و درخواست می دارد كه شهر را امنیت بخشد و با عطف مسایل اقتصادی به مسئله امنیت گوشزد می كند كه یكی از مباحث امنیت شهر بعد اقتصادی است ؛ البته با این روش بیان می دارد كه یكی از مولفه های امنیت ، امنیت اقتصادی است نه تمام آن از این رو با واو عطف آن را بین می دارد.
در آیه دوم آن را عطف به مسئله پرهیز از بت پرستی می كند تا بیان دارد كه یكی دیگر از مؤلفه های امنیت مسئله امنیت روحی و روانی جامعه است كه با بت پرستی و دوری از توحید موجبات ناامنی جامعه و زوال و نابودی آن فراهم می آید.
بنابر این با این دو آیه می توان چنین استنباط كرد كه از شاخص های مهم امنیت مسئله رفاه اقتصادی (آسایش ) و امنیت روحی – معنوی (آرامش) است . بی گمان آن چه حضرت از خدا خواسته است سعادت جامعه است كه چیزی جز آسایش و آرامش نیست . در حقیقت مفهوم قرآنی امنیت یعنی آسایش و آرامش فر دو جامعه كه جز با فراهم آمدن نعمت های مادی (اقتصادی) و نعمت های معنوی (توحید) امكان ناپذیر است.
مؤلفه دیگری كه در قرآن به عنوان شاخصه امنیت مطرح است « امنیت جانی» است خداوند در تبیین « امنیت شهر مكه»‌ و یادآوری این نعمتی می فرماید:
« آیا ندید كه ماحرم امنی را برای آن قرار دادیم در حالی كه مردم را در پیرامون آن (بیرون این حرم) می ربایند آیا به باطل ایمان می آورند و نعمت خدا را كفران می كنند» (عنكبوت /۶۷).
و در جای دیگر می فرماید: « آن ها می گفتند كه اگر هدایت را همراه تو پذیرا شویم، ما را از سرزمین مان می ربایند آیا ماحرم امنی در اختیار آنها قرار ندادیم كه ثمرات هر چیزی از شهر و دیاری به سوی آن آورده شود.»(قصص/۵۷)از دیگر مؤلفه های آن امنیت از ترس است كه شامل ترس و خوف از دست دادن جان ، مال ، عرض و دین می شود این ترس آرامش را از انسان می گیرد ولی وقتی امنیت از خوف فراهم آید: آرامش نیز پدید می آید : خداوند به اهل مكه می فرماید: « شكر گزار این نعمت باشید»(قریش /۳و۴)
آرامش در حقیقت مهم ترین مؤلفه است و همان گونه كه گفته شد فقدان امنیت جانی، مالی ، عرضی و دینی زوال می آید و با حضور و وجدان آن پدیدار می گردد».
خداوند مثلی زده است جامعه ای را كه آرامش دارد و همواره روزیش (امنیت اقتصادی) از هر جا می رسید. اما خدا را ناسپاسی كردند وخداوند به خاطر اعمالی كه انجام می دادند، لباس گرسنگی (نا امنی اقتصادی ) و ترس (ناامنی جانی ،‌عرضی و رواین) بر آنان چیره ساخت.
بنابر این مؤلفه های اساسی « امنیت » آرامش است كه با پدیداری نا امنی اقتصادی ، جانی ، عرضی و روانی از میان می رود.
● حوزه های امنیت
الف: امنیت روحی و روانی
دین اسلام كه به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با انسان و روابط انسان با طبیعت توجه دارد در تمام حوزه های عهده دار ایجاد امنیت و آرامشش از جمله اهداف اولی و اساسی احكام دستورات وقوانین اسلامی ایجاد امنیت و برقراری نظم و آرامش در تمام حوزه های زندگی است و برای تمام آن ها برنامه، آموزه های دستوری و ارشادی دارد.
البته دسته بندی امنیت به چند دسته بدان معنا نیست كه وجوه و اقسام امنیت هیچ گونه رابطه و پیوندی با هم نداشته باشد بلكه وجود شاخه ها و حوزه های امنیت با یكدیگر پیوند عمیق و ناگسستنی دارد . چنان كه اگر پایه های امنیت معنوی سست و بی بنیاد شود به سایر حوزه های امنیتی به شدت تأثیر می گذارد. اگر امنیت اجتماعی و سیاسی آسیب ببیند دیگر حوزه های امنیت مانند فرهنگی، اقتصادی و معنوی نیز در معرض خطر و آسیب پذیری جدی و حتمی قرار می گیرد.
دین اسلام امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را بر پایه اساس استواری پی ریزی نموده و از آرامش وجدان و درون افراد آغاز می نماید. فرد در ساختمان جامعه به عنوان اساس و سنگ زیرین آن است . این رو افراد جامعه اگر وجدان و روح و رانشان از آرامش كامل برخوردار و روح و رانشان از آرامش كامل برخوردار بوده و روحاً دلهره و نگرانی نداشته باشند امكان تلاش و فعالیت در جهت ایجاد و ارتقای امنیت فردی و اجتماعی وجود دارد، ولی اگر وجدان افراد از آرامش و آسایش لازم محروم بوده و انسان از نظر روحی و روانی نگرانی داشته و پناهگاهی نداشته باشد امنیت و آرامش فردی – اجتماعی در چنین محیطی وجود نخواهد داشت. عقیده و ایمان دینی معنا بخش او را به آرامش روحی می كشاند و از دریای پرتلاطم معنا گریزی و بی هدفی می رهاند.
ویلیام جمیز می گوید: قدرتی كه دین برای تحمل مصائب به انسان می دهد هرگز از عهده اخلاق بر نمی آید؛ زیرا شور و حرارتی كه با اعتقاد به دین در انسان حاصل می شود هرگز از عهده اخلاق نمی آید[۱].یونگ می گوید:
دین به انسان آرامش می بخشد؛ دین به وجود انسان معنا می بخشد و راه های تحمل مشكلات را به انسان می آموزد.[۲]
شهید مطهری درباره نقش دین و امنیت بخشی می گوید: زندگی بشر خواه و ناخواه در كنار خوشی ها و شیرینی ها ، رنج ها و شكست ها از دست دادن ها و ناكامی ها دارد. پاره ای از حوادث جهان مانند پیری و مرگ قابل پیشگیری و برطرف ساختن نیست و این ها اموری است كه انسان را رنج می دهد . ایمان دینی در انسان نیروی مقاومت می آفریند و با تفسیر تلخی ها آن ها را شیرین می گرداند و اموری چون چنگال وحشتناك مرگ را به وسیله ای برای بازگشت به خدا و برخورداری از نعمت های ابدی خداوند مبدل می سازد و بدین ترتیب نه تنها آن را تحمل پذیر بلكه به پدیده ای شیرین بدل می سازد.[۳]
وقتی انسان متدین ایمان و اعتقاد دارد كه خدای متعال از رگ گردن به او نزدیك تر است (ق/۱۶) . و اگر از او چیزی بخواهد دعایش مستجاب خواهد شد(بقره/۱۸۶) و به آنچه می كنید آگاه است (مجادله/۱۵) و اعمال خوب و بد را محاسبه می كند(زلزله /۷/۸) و اجر و پاداش نیكوكاران را ضایع نمی سازد (توبه/۱۲۰) و این كه لشكریان زمین و آسمان از آن اوست، او دانا ، آگاه و خبیر و حكیم است (فتح/۴) و احساس می كند كه به یك نیرویی كه ما فوق آن نیرویی وجود ندارد تكیه دارد؛ و از هیچ قدرت و مقامی جز او ترس و هراس ندارد(احزاب/۳۹) و سرزنش هیچ كس دیگر تأثیری بر او نمی گذارد (مائده/۵۴) و بر از دست رفته غم نمی خورد و بر داشته امید نمی بندد(حدید/۲۳) به این ترتیب امنیت و آرامش واقعی بر وجود آنها حكمفرما می شود (انعام/۸۲)
زیرا خداوند كسی است كه سكینه و آرامش روحی و روانی را در دل های مؤمنان فرو می فرستد. (فتح/۴) و انسان در سایه این آرامش الهی است كه آرام می گیرد و ثبات می یابد.
ب : امنیت فردی
دین اسلام برای ایجاد امنیت كامل افراد دستورهای ارزنده ای دارد كه اگر رعایت شود دغدغه و نگرانی انسان برطرف خواهد شد. قرآن برای ایجاد امنیت و حفظ جان انسان ها توجه خاصی داشته و مرتكب قتل و فساد را همانند كسی می داند كه همه انسان ها را یعنی انسانیت را كشته است(مائده /۳۲) زیرا با نابودی همه انسان ها در حقیقت نوع انسانی و انسانیت می میرد و نابود می شود چنان كه احیای روحی و روانی فردی و پدید آوردن تحول اعتقادی و توحید گرایی در یك فرد چنان است كه انسانیت را زنده كرده است:
زیرا مفهوم انسانیت جز توحید محوری نیست چون كه انسانیت انسان به بندگی و خلیفهٔ‌اللهی اوست ؛ وقتی كسی را به توحید كشاندیم در حقیقت این خصلت های انسانیت را در او زنده ساخته ایم.
خداوند می فرماید هر كس فردی را از روی عمد بكشد مجازات او دوزخ است و در آن جاودانه می ماند و خداوند بر او غضب می كند و از رحمتش دور می سازد و عذاب بزرگی بر او فراهم می آورد.(نساء ۹۳)
آیات زیادی از قرآن در باب حفظ جان و خون انسان ها توجه و اهتمام می ورزد تا انسان با خیال راحت و احساس امنیت كامل در اجتماع و محیط سالم برای تكامل خویش تلاش كند.
از دیگر مؤلفه های امنیت فردی امنیت در مال و عرض است كه به این نیز توجه خاصی مبذول شده است. خداوند می فرماید: دست مرد و زن دزد را به كیفر عملی كه انجام داده اند به عنوان مجازات الهی ببرید و قطع نمایید (مائده/۳۸) زیرا بااین كار امنیت مال ایجاد می شود.درباره امنیت شخصیتی و حیثیتی نیز می فرماید كه گروهی گروه دیگر را مسخره نكنید و القاب زشت ندهید (حجرات /۱۱) و به جاسوسی و غیبت نپردازید (حجرات/۱۲) و به یكدیگر احترام بگذارید واجازه بگیرید و سلام كنید (نور /۲۷و۲۸) و به یكدیگر اتهام نبندید (نساء /۱۱۲) و زنان با عفت را نسبت زنا ندهید(نور/۴و۲۳).
این دستورها و مانند آن برای ایجاد امنیت و ارامش فردی برای انسان است تا افزون بر فراهم آوری امنیت روانی امنیت فردی اشخاص نیز حفظ شود . امنیت در حوزه های مختلف زندگی موجب می شود تا انسان به حق كامل خود برسد و زمینه برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی فراهم آید.
ج: امنیت اجتماعی
یكی دیگر از حوزه های امنیت انسانی ، امنیت اجتماعی است امنیت اجتماعی عبارت است ازایجاد شرایط و موقعیتی كه بر اساس آن همه افراد جامعه در انجام فعالیت های مشروع و قانونی خود ، آزادی كامل داشته و از امكانات جامعه یكسان برخوردار باشند. و همه افراد در موقعیت برابر قرار گیرند.
نخستین شرط زندگی سلام اجتماعی ، استقرار نظم و امنیت در جامعه است جامعه ای كه بدون امنیت باشد از آسایش و آرامش برخوردار نخواهد بود و نشاط و تلاش از آن درخت بر می بندد. در ناامنی اجتماعی اقتصاد فرو می پاشد و حوزه فرهنگی گرفتار سكون می شود و فرهیختگان به جای تبادل آزاد اندیشه و تضارب آرا و افكار به كتمان و تقیه روی می آورند و انسان های بی شخصیت و مسموم و متملق و چاپلوس مدیران جامعه می شوند حضرت امیرمؤمنان (ع) یكی از ویژگی های جامعه جاهلی را فقدان امنیت اجتماعی شمرده و می فرماید جامعه جاهلیت جامعه ای بود كه اندیشمندان و آگاهان جامعه دهانشان بسته و نادانان و انسان های بی هویت و سالوس مورد احترام بودند.[۴]
نظم و امنیت اجتماعی در قرآن و اسلام جایگاه ویژه ای دارد دین اسلام برای ایجاد وضعیت مطلوب اصول و قوانین را مطرح می سازد تا در سایه سار آن امنیت و آرامش اجتماعی فراهم آید تا قانون شكنان نظم و امنیت عمومی را مختل نساخته و اجتماع انسانی را با فروپاشی روبه رو نسازند . باید توجه داشت كه برای ایجاد امنیت و پاسداری از حریم جامعه اندیشه و انگیزه های ذاتی به تنهایی كفایت نمی كند بلكه نیازمند قانون است؛ چون انسان هر چند كه به حسب فطرتش اجتماعی است و در اولین اجتماع خود امت واحدی بود ولی از آن جا كه فطرتاً به سوی اختصاص منافع به خود حركت می كنند با منافع دیگران تضاد پیدا می كند و از این جا لازم است كه قانون را پدید آورد تا حدود جلب منافع را مشخص سازد و از درگیری پیشگیری نماید چنان چه خداوند در سوره بقره آیه ۲۱۳ به این مسئله اشاره دارد : «‌كان الناس أمهٔ واحدهٔ».
ولی از آن جایی كه وجود قانون به تنهایی كفایت نمی كند و نمی توان تنها به تدوین قانون جلوی زیاده روی اشخاص و افراد را گرفت برای تثبیت و توسعه امنیت به ابزار دیگری نیاز است تا در صورت تضاد منافع و تزاحم آن و یادگیری به فصل خصومت اقدام نماید؛ از این رو قوه مجریه و حكومت شایسته نیازمند است تا رفتار ، اعمال ، و روابط اجتماعی را كنترل كند و در صورت تجاوز، متخلفان را مجازات نماید.
امام خمینی(ره) می فرماید: مجموعه قانون برای اصلاح جامعه كافی نیست. برای این قانون مایه اصلاح و سعادت بشر شود به قوه اجرایی و مجری احتیاج دارد . به همین جهت خداوند متعال در كنار فرستادن یك مجموعه قانون یعنی احكام شرع یك حكومت و دستگاه اجرا و اداره مستقر كرده است... قانونگذاری به تنهایی سعادت بشر را تأمین نمی كند. پس از تشریع قانون بایستی قوه مجریه ای به وجود آید. قوه مجریه است كه قوانین و احكام دادگاه ها را اجرا می كند و ثمره قوانین و احكام عادلانه دادگاه ها را عملی سازد.[۵]
حضرت امیرمؤمنان (ع) در باب ضرورت وجود حكومت می فرماید: درست است كه فرمانی جز فرمان خدا نیست ولی این ها می گویند: زمامداری جز برای خدا نیست، در حالی كه مردم به زمامداری نیك و یا بد نیازمند هستند تا مؤمنان در سایه حكومت به كار خود مشغول و كافران هم بهره مند شوند و مردم در سایه استقرار حكومت زندگی كنند. به وسیله حكومت ، بیت المال جمع آوری می گردد، به كمك آن با دشمنان می توان مبارزه كرد. جاده ها امن و امان و حق ضعیفان از نیرومندان گرفته می شود، نیكوكاران در رفاه و از دست به كار آن در امان باشند.[۶]

وبگردی
ویدئو / قهرمان زن ایرانی در جاکارتا
ویدئو / قهرمان زن ایرانی در جاکارتا - صداوسیما در اتفاقی کم‌سابقه، مسابقه زهرا کیانی عضو تیم زنان ووشوی ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا را زنده پخش کرد. زهرا کیانی ۱۹ ساله در سبک تالو حرکات بسیار زیبایی راانجام داد و موفق به کسب مدال نقره این مسابقات شد.
جنجال ساشا پسر سفیر !
جنجال ساشا پسر سفیر ! - ساشا سبحانی که فرزند سفیر پیشین ایران در ونزوئلاست در این ویدئو می‌گوید: تا کی می‌خواهید حسادت کنید، به جای بد و بیراه نوشتن برای من بروید پول در بیاورید، اگر نمی‌توانید پول دربیاورید، نمی‌توانید زندگی کنید، بروید بمیرید. تمام!
منابع ملی را به چینی‌ها اجاره داده و سالها به مردم دروغ گفته‌اند
منابع ملی را به چینی‌ها اجاره داده و سالها به مردم دروغ گفته‌اند - به فاصله چندسال از انتشار اخباری که حکایت از واگذاری مجوز صید ترال به چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان داشت و همواره تکذیب می‌شد، بالاخره مشخص شد که تکذیب‌های مسئولان غیرواقعی بوده است؛ واقعیتی عجیب که موجب بروز ابهامات فراوانی می‌شود.
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد - اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانه‌های کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران - پیکر مرحوم عزت‌الله انتظامی بازیگر باسابقۀ سینما و تئاتر ایران صبح یکشنبه (۲۸ مرداد) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، وزیر ارشاد و علاقه‌مندان سینما و تئاتر، از تالار وحدت تشییع شد. عزت سینمای ایران بامداد جمعه (۲۶ مرداد) در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی - پیکر عزت‌الله انتظامی، بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون، صبح یکشنبه - ۲۸ مرداد - با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان، از تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.
عکسی عجیب از  تجمع حوزویان قم
عکسی عجیب از تجمع حوزویان قم - براستی داستان درگذشت آقای هاشمی و استخر چه بوده است؟ چرا از تهدید سیاسی و امنیتی در این تصویر استفاده شده است؟ چه افراد و جریانی پشت این پلاکارد هستند؟
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند - میشائل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود با عشایر بختیاری در دره کوهرنگ زاگرس همراه شده است. منبع
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند!
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند! - یک تریلی در اهواز واژگون شد و مردم به جای کمک به راننده مصدوم بار تریلی را بردند
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه - در ویدئوی زیر روایت فائقه آتشین (گوگوش) را از بازگشت به ایران بعد از انقلاب و نحوه برخورد پاسدار فرودگاه و دادستانی با او می شنوید. او این خاطرات را سال ۲۰۰۰ در تورنتوی کانادا روایت کرد.
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری - نكته جالب در اين ميان، گستردگي و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزير جوان» بود. تا آن‌جا كه در ميان كاربران بودند گروهي كه اين پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و اين تفاوت ظاهري را نشانه‌اي از تفاوتي عميق در نوع نگاه آذري‌جهرمي تحليل كردند و در مقابل، طيفي نيز «وزير جوان» را به‌خاطر تلاش براي آنچه ازسوي اين كاربران نوعي «پوپوليسم» و «عوام‌فريبي» خوانده شد
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت!
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت! - محمود احمدی نژاد با انتشار پیام ویدیویی تندی علیه رئیس جمهور، وی را هم دست رئیس دو قوه دیگر نامید و خواستار کناره گیری حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه - سکانس سانسور شده مسابقه «13 شمالی» که در آن سحر قریشی ترانه های مشهور چند تن از خوانندگان را می خواند، ببینید. اولین قسمت این مسابقه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی!
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی! - روایت نازنین پیرکاری،مجری و تهیه کننده تلویزیون از عاشق شدن خود که داستان سریال پدر شد...
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد - مهمترین بخش های سخنان او اینجاست که عنوان می کند: چه کسی در جریان انقلاب بوده؟ اگر یک عده ای جان دادند، یک عده ای هم این وسط پول دادند. او که گویا دستی در شعر هم دارد، سخن عجیب تری از آنچه پیش از این گفته بر زبان جاری می سازد و با به کار بردن این بیت که «جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم *** این (جان) متاعی است که هر بی سروپایی دارد» ...
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد - برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر…
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد! - سحر تبر سال گذشته برای اولین بار در رسانه‌های جهان دیده شد. گمانه زنی می‌شد که او برای شباهت پیدا کردن به آنجلینا جولی ۵۰ عمل جراحی داشته است. اما او در نهلایت شبیه شخصیت "عروس مرده" تیم برتون به نظر می‌رسید.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.