پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مربیگری در اروپا چندان آسان نیست


مربیگری در اروپا چندان آسان نیست
وقتی كه در ابتدای فصل جاری رقابت های لیگ برتر فوتبال انگلستان مسؤولان میدلزبرو «گرت ساوت گیت» را به عنوان سرمربی تیم خود منصوب كردند، كاملاً از این امر آگاهی داشتند كه داشتن مدرك حرفه ای مربیگری اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و یا معادل آن برای حضور روی نیمكت تیم های لیگ برتر یك الزام به شمار می رود.
این صحبت ها در ماه ژوئن به گوش می رسید اما اكنون با گذشت ۶ ماه از آن تاریخ به «ساوت گیت» مجوز مخصوصی اعطا شده تا بتواند حرفه خود را به عنوان سرمربی «برو» ادامه دهد.این در حالی است كه این مسأله در مورد «گلن رودر» سرمربی نیوكاسل هم صدق می كند و او هم فاقد مدرك مربیگری حرفه ای یوفا است. مدیر فنی یوفا «آندری روكسبرگ» دلیل لزوم در اختیار داشتن چنین مدركی را توضیح می دهد.
● تفاوت های فرهنگی
فرهنگی در كشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا ، فرانسه و هلند حاكم است كه به موجب آن شما نمی توانید پس از پایان دوران بازیگری مستقیماً به روی نیمكت مربیگری تیمی بنشینید و این فقط به دلیل نداشتن «مدرك» مربیگری نیست (من از اینكه شما در انگلستان واژه «مدرك» را به كار می برید خنده ام می گیرد!) در اروپا مربیگری یك «شغل» محسوب می شود اما این امر در انگلستان بی معنا است و این وظیفه دشوار و مشكل اینجا است كه هرگز از سوی مقامات به عنوان یك حرفه و شغل در نظر گرفته نمی شود.
شما باید برای سرمربیگری دوره و آموزش زیادی ببینید حتی اگر در دوران بازی، برای یك تیم لیگ برتری ۲۰ گل زده باشید. شباهت های زیادی بین یك بازیكن خوب و یك مربی بزرگ وجود ندارد در حقیقت این ۲ مقوله هیچ ارتباطی با هم ندارند. من ستارگان بسیار بزرگی را می شناسم كه وقتی در كلاس های مربیگری فوتبال شركت كرده اند نتوانسته اند موفق شوند.
بعضی از آنها حتی در نیمه راه كار را رها كرده اند اگر یك بازیكن مستقیم از زمین فوتبال به روی نیمكت مربیگری می رود، به دلیل نام و آوازه خود می تواند هوادار زیادی را به ورزشگاه بكشاند اما پس از مدتی... او یك «فاجعه» تلقی می شود. انجام این كار برای باشگاه نیز یك ریسك خیلی بزرگ است. ولی بیشتر از باشگاه نگران خود آن بازیكن یا فرد مشهور هستم؛ چرا كه با این كار به خود و شهرتش صدمات جبران ناپذیری وارد می كند.
● شرایط متفاوت
در گذشته بعضی ها واقعاً در كار مدیریت قوی بودند اما از پس هدایت تیم و مسایل فنی برنمی آمدند. اكنون شرایط كاری كاملاً متفاوت است. تیم های انگلیسی در دهه های ۷۰ و ۸۰ خیلی موفق بودند. كامیابی حاصل عمل به شعار «ما بازی را ارایه می دهیم كه بهتر از بقیه بلد هستیم» بود. آخرین مرد انگلیسی كه توانسته یك تیم را به مقام قهرمانی لیگ انگلستان برساند، «هاوارد ویلكینسون نام داشت كه در سال ۱۹۹۲ لیدز را صاحب جام كرد. یك فصل بعد لیگ برتر آغاز شد.شاید تیم های بالای جدول جزیره خودشان را فقط به بازار داخلی محدود نكرده اند. امااین به آن معنا نیست كه بگوییم اگر یك انگلیسی هدایت تیم های قدرتمند را به عهده داشته باشد، نمی تواند آنها را قهرمان كند.این دسته از تیم ها از سراسر جهان و اروپا مربی آموزش دیده و حرفه ای استخدام كرده اند. «سرآلكس فرگوسن»، «خوزه مورینیو»، «رافائل بنیتز» و «آرسن ونگر» همگی از این نوع افراد به حساب می آیند.
● وقتی لامپ خانه شما خراب می شود
همه هدف سیستم تربیت مربی یوفا این است كه حداقل آموزش های لازم را قبل از اینكه شخص مورد نظر روی نیمكت مربیگری تیمی بنشیند را به او بدهد و او را آماده حضور در كوران رقابت ها كند.وقتی لامپ خانه تان خراب می شود یك عابر را مأمور تعمیر نمی كنید.
شما كسی را می آورید كه حداقل آموزش های اساسی را دیده باشد یا حداقل یك تعمیركار آماتور باشد.داشتن شرایط و مدارك كافی و لازم برای مربیگری تضمین كننده موفقیت شما روی نیمكت نیست. فقط به شما آموزش های پایه ای و اساسی را می دهد و یاد می گیرید از انجام خطاهای بزرگ و واضح خودداری كنید، اشتباهاتی كه قبلاً افراد دیگری مرتكب شده اند و شما نباید آنها را تكرار كنید.من در مصاحبه با مارچلو لیپی نكات جالبی آموختم. او گفت: «برای اینكه مربی بزرگ و موفقی باشید به ۲ فاكتور نیازمندید، یكی شخصیت محكم و قوی كه به كمك آن بتوانید از پس بازیكنان و ستارگان بزرگ برآیید و دیگری داشتن جوهره این كار.
این جوهره و لیاقت از دل آموزش هایی بیرون می آید كه شما در طول دوران مربیگری خود دریافت می كنید. باید این قدم ها را آهسته آهسته بردارید تا بتوانید از نردبان موفقیت بالا بروید.اگر به مربیان بزرگ فوتبال اروپا نگاه كنید، می بینید افرادی بزرگ مانند كاپلو، لیپی و حتی فرگوسن هم برای این كار مراحل لازم را طی كرده اند. هیچ مربی بدون گذراندن دوره های آموزشی در قاره سبز اروپا (كه بهترین محل پیشرفت فوتبالیست ها است) بر سكوی هدایت تیم ها تكیه نزده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید