جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

داستان فوتبال ایتالیا


داستان فوتبال ایتالیا
ایتالیا،كشور چكمه ای با فوتبال رابطه ای قدیمی و طولانی دارد.ورزشی كه سالیان دور در میان سربازان رومی رواج داشت، پس از مدتی در میان مردم عادی در شهرها و سپس در روستاها رایج شد.در روستاها، قسمت های بالایی و پایینی به مسابقه می پرداختند و تیم پیروز حق استفاده از محصولات را داشت.ایتالیا از نخستین كشورهایی بود كه به صورت آكادمیك فوتبال را دنبال كرد.در ادامه این ورزش به فرانسه صادر شد سپس سراسر اروپا و جهان را فرا گرفت.ایتالیا با ۵۸ میلیون نفر یكی از پرجمعیت ترین كشورهای اروپایی محسوب می شود. میانگین سنی در این كشور ۴۱سال است.
● شناسنامه
▪ نام رسمی:جمهوری ایتالیا
▪ شهرهای مهم: میلان، رم، تورین و ونیز
▪ زبان رسمی: ایتالیایی
▪ جمعیت: ۵۸ میلیون نفر
▪ میانگین سنی:۴۱ سال
▪ لقب: لاجوردی ها
▪ سرمربی: روبرتو دونادونی
▪ سیر تكامل فوتبال
ایتالیا در سال ۱۸۹۸ میلادی به عنوان یكی از كشورهای پیشرو در زمینه فوتبال، فدراسیون خود را تأسیس كرد.آنها در سال ۱۹۰۵ به عضویت رسمی فیفا درآمدند تا فوتبال در این كشور به صورت حرفه ای دنبال شود.ایتالیا اولین بازی خود را در ۱۵مه۱۹۱۰میلادی مقابل فرانسه در شهر میلان انجام داد، جالب است بدانید این بازی با نتیجه ۶ بر۲ به سود میزبان پایان یافت.تیم ایتالیا در دومین روز ماه اوت سال۱۹۴۸ در شهر برنتفورد انگلستان با نتیجه ۹ برصفر آمریكا را خرد كرد و صاحب بهترین پیروزی تاریخ خود شد و بدترین شكست آنها در تاریخ ۶ آوریل ۱۹۲۴ در شهر بوداپست رقم خورد؛ جایی كه آنها با نتیجه ۷ بر یك مغلوب مجارستان شدند.مهمترین افتخارات این تیم بزرگ اروپایی ۴ قهرمانی در جام جهانی است.آنها پس از برزیل كه ۵ بار قهرمان جهان شده، پر افتخارترین تیم محسوب می شوند.تیم ایتالیا تا به حال ۱۶ بار در جام جهانی حضور داشته است.
● نكاتی دیگر
ایتالیا در جام جهانی ۱۹۳۴ كه در خانه، میزبان جام جهانی بود ۲ بر۱ چكسلواكی را در وقت اضافه مغلوب كرد و قهرمان جهان شد اما این پیروزی تحت تأثیر مسایل سیاسی كمرنگ شد۴. سال بعد این تیم تصویر قبلی خود را با پیروزی ۴ بر ۲ در دیدار فینال مقابل مجارستان از اذهان پاك كرد تا اولین تیم تاریخ فوتبال باشد كه در جام جهانی از عنوان خود دفاع كرده است.لاجوردی پوشان ۴۴ سال یعنی تاجام جهانی۱۹۸۲صبر كردند تا سومین قهرمانی خود را به دست آورند. در این جام صبر و پایداری كلید موفقیت آنها بود چراكه با ۳ تساوی در رقابت های گروهی به دور دوم صعود كردند و سپس مقتدرانه قهرمان جهان شدند. آنها امسال هم با اقبال و قدرت به فینال رسیدند و موفق شدند فرانسه را از پیش رو بردارند.
● آمار و ارقام از ایتالیا در جام ۲۰۰۶
آمار نشان می دهد ایتالیا با داشتن بهترین دروازه بان و برترین مدافعان بهترین نتیجه ممكن را گرفت.باید این را هم در نظر داشت كه به خاطر رسوایی های اخیر داوری ها در ایتالیا، قهرمانی ایتالیا در جام جهانی را می توان یك معجزه دانست كه فقط مربی مانند لیپی قادر به انجامش بود.
● باشگاه ها
كمی هم از باشگاه های این كشور صحبت كنیم.... ایتالیایی ها كمترین میزان لژیونر را دارند، زیرا باشگاه های سری A حرفه ای تر و قوی تر از همتایان خود در سایرلیگ های معتبر هستند.اما در این بین رقابت ۲ تیم میلان و یوونتوس برای تصاحب بیشتر سهمیه بازیكنان تیم ملی خیلی محسوس تر بوده است.در دهه ۹۰ برتری از آن میلان بود اما با شروع دهه جدید (كه با تحولاتی نوین در عرصه فوتبال بخصوص در ایتالیا همراه بود) یووه در این عرصه پیشی گرفت؛ شاید به این خاطر كه سر مربی های اخیر تیم ملی، یوونتوسی بودند اما اكنون كه سیاه و سفید ها به سری B سقوط كرده اند، اوضاع دگرگون شده است.
ایتالیا صاحب سبك جدیدی در تركیب های بازیكنان فوتبال است. سیستم۲-۴-۴ برای اولین بار در ایتالیا مرسوم شد. اكنون هم تیم های باشگاهی ایتالیا مانند میلان بیشتر اوقات از این سیستم استفاده می كنند.ایتالیا از ابتدا تاكنون مربیان زیادی داشته است كه تعداد آنها پس از استعفای محبوبترین مربی تاریخ این كشور یعنی لیپی به عدد ۱۸ رسید.
● لیست مربیان ایتالیا از ابتدا تاكنون
▪ آگوستو رانگونه(۱۹۲۸-۱۹۲۵)
▪ كارلو كاركانو(۱۹۲۹-۱۹۲۸)
▪ ویتوریو پوزو(۱۹۴۸-۱۹۲۹)
▪ لازوست چیزلر
▪ آنجلو شیافینو
▪ سیلویو پیولا(۱۹۵۴-۱۹۵۳)
▪ جوزپه ویانی(۱۹۶۰)
▪ جیووانی فراری(۱۹۶۱-۱۹۶۰)
▪ ادموند فاباری(۱۹۶۶-۱۹۶۲)
▪ فروچیو فالكارچی (۱۹۷۴-۱۹۶۶)
▪ انزو بیرزوت(۱۹۸۶-۱۹۷۵)
▪ آزلیو ویچنی(۱۹۹۱-۱۹۸۶)
▪ آریگو ساچی(۱۹۹۱-۱۹۹۶)
▪ چزاره مالدینی(۱۹۹۷-۱۹۹۶)
▪ دینوزوف(۱۹۹۸-۲۰۰۲)
▪ تراپاتونی(۲۰۰۴-۲۰۰۰)
▪ لیپی(۲۰۰۶-۲۰۰۴)
▪ دونادونی
● بازیكنان مشهور
▪ عبارتند از آمادئو،آمادئی،روبرتو باجو،فرانكو باره سی، جوزپه مه آتزا، جی جی ریوا،دینوزوف،جیان فرانكوزولا،دونادونی، فراری،شیره آ، مانچینی، برگومی،روسی، ماتزولا
● بازیكنان جوان و آینده دار
▪ ده روسی، گیلاردینو، زاكاردو، فدریكو بالزارتی، جیووانی بارتولوچی، فلیچه پیكولو، آندره آ روسی، پیتر زاموتو.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید