جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چند پیشنهاد برای زیباسازی شهرها براساس یک تجربه


چند پیشنهاد برای زیباسازی شهرها براساس یک تجربه
مقوله زیباسازی و بهسازی محیط همیشه از موارد بسیار مهم و در مراكز توجه تمامی شهرداری های شهرهای دنیاست . شهرداری ها و شوراهای شهر تمام تلاش خود را به كار می بندند تا با زیبا كردن شهرها به وجود آوردن مراكز ، ساختمانها ، پاركها و گردشگاههای زیبا و جالب ، توجه گردشگران و مسافران داخلی و خارجی را به شهرهای خود جلب كنند تا از آن طریق بتوانند هتلها ، مراكز خرید و بالاخره تمامی مردم را در امور اقتصادی كمك كنند تا براساس آن اقتصاد شهری به جریان افتاده و شهروندان با كار و تلاش بیشتر زندگی بهتر و مرفه تری داشته و از حقوق بیشتری برخوردار بوده و شهرها نیز متجددتر و به پیشرفت های فرهنگی ، مالی و در رتبه بالاتری قرار گیرند . در این میان نقش مسئولان و برنامه ریزی آنها و بخصوص بودجه های اختصاص داده شده همیشه نقش اصلی را دارند . البته نباید از نظر دور داشت كه نقش مسئولین همیشه مهم تر از بودجه های در نظر گرفته شده است .
برنامه های زیباسازی و درختكاری و فضای سبز دو برنامه متقدم در امور شهرهاست كه همكاری مدیریت شهرداری و مشاركت مردم را می طلبد . بی تردید موفقیت در این امر نیازمند فعالیت های متعددی است . اینكه كمیته ای با حضور مستقیم گروه های مختلف مردم برای امور زیباسازی و امور پاركها معین شود تا در نتیجه این امر ، شهر به طور فعال به سمت زیباسازی املاك خصوصی و سرمایه گذاری مردمی در این بخش متمركز شود . هر شهر و سیستم مدیریت شهری باید این مسئله را گسترش داده و این مورد را مسئله ای مثبت قلمداد كرده تا شهروندان بدان تشویق شوند . از نمونه های مدیریتی بسیار جالب می توان به برنامه های اجرا شده توسط شهرداری شهر فلورانس اشاره نمود كه در راستای اجرای طرح زیباسازی و پاكیزه نگهداشتن شهری ، رتبه دوم را در كشور ایتالیا داراست و در سال ۲۰۰۴ توانست جایزه ویژه این بخش را به خود اختصاص دهد . این جایزه دارای شرایط خاص برای احراز می باشد كه می بایست مطالعات و كوشش های عملی موفقی در جهت تشویقی عموم مردم به جلوگیری از افزایش تولید زباله ، امور زیباسازی ، كاهش فاضلاب و بهبود سطح زندگی مردم انجام شود یكی از عوامل مهم این موفقیت كار مداوم و پیگیری مسئولین و همكاری مردم در راستای اجرای طرح شهر پاكیزه بود . برای اجرای این طرح نیز همكاری اهل مشاغل ، شهروندان عادی ، گروه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ، اماكن مذهبی ، مدارس و دیگر اقشار باعث پیشرفت و سرعت در كار شد . زیرا از زندگی خوب همیشه برای انسانهای نیكوكار و داوطلبین نیكوكاری خواهد بود ؛ و این انسانهای بزرگند كه می توانند كارهای بزرگ انجام دهند و به دست اوردن جایزه ویژه واقعاً بدون این هماهنگی و همكاری غیر ممكن است . اجرای طرح شهر پاكیزه ، در پایان هر هفته انجام می شود و در این برنامه حدود ۲۵۰۰نفر شركت می كنند . در انجام اولین بار این طرح حدود ۱۸تن (۳۶هزار پوند) زباله ، ۱۶۸۹ حلقه لاستیك و ۲۰درخت و مقدار بسیار زیادی شاخ و برگ جمع آوری و بازیافت شد . در این برنامه نیروهای داوطلب حدود ۱۴۴ كیلومتر (۹۰مایل) خیابان ، ۵پارك و ۱۴محله را تمیز كردند .
از دیگر برنامه هایی كه می توان اشاره كرد ، تشویق نوجوانان و جوانان از طریق مدارس با به وجود آوردن گروه های چند نفره و با تقسیم بندی خیابان ها و بنا به درخواست گروه ها ، واگذاری هر خیابان به یك یا چند گروه است .
این كار با هماهنگی واحد جمع آوری زباله برگزار می شود و چند كیسه زباله در اختیار هر گروه قرار می گیرد تا بتوانند ضمن جمع آوری زباله ها آنها را در كیسه ریخته و سپس در جاهای مشخص گذارده تا واحد جمع آوری زباله آنها را منتقل و دفع كند .
بی تردید در اجرای این طرح می توان از دیگر اقشار مردم نیز كمك گرفت ، زیرا اجرای این برنامه به بالا رفتن كیفیت زندگی برای همه مردم كمك می كند و با همكاری خودشان و در راستای تمیزی و زیبایی مناطق مسكونی خود آنها انجام می گیرد .
این برنامه و یا به عبارتی این مأموریت ، شهروندان را وارد و وادار و عهده دار حل مسایل پاكی و زیبایی شهر ، از بین بردن زباله ها ، زیبایی محیط زیست و بسیاری از مسایل دیگر می كند .
هر كس می تواند بخش و كمكی برای حل مسایل زیبایی و پاكیزگی محیط ، انتقال و انحلال زباله ها در شهر باشد و با عضویت در گروه های مختلف نقش مؤثری در زیبایی و بهبود و كیفیت زندگی در كوچه و محله خود ایفا كند .
این برنامه ها می توانند به طور خودمختار وارد عمل شوند . تجار ، گروه های اجتماعی ، سازمان های اداری ، اماكن مذهبی ، مدارس و اشخاص معمولی نیاز به تأمین موفقیت هایی برای ریشه كنی زباله ها در این برنامه دارند .
این مسأله فرصت و مجالی برای انجام كارهای بزرگی همچون گرداندن امور شهری است . در همین راستا و در جامعه امروزی كه تمام مردم اعم از زن و مرد همگام با هم مشغول تحصیل و كار و تلاش هستند زنانی كه علاقه فراوانی به محیط زیست داشته و وقت زیادی برای زیبایی محیط صرف می كنند و حتی در سازمان های غیردولتی و NGO ها عضو بوده و به این مسأله به عنوان یك امر مهم می نگرند . مسئولان امر زیباسازی می توانند با دعوت و تشویق زنان و گروه های آنان ، پاره از امور را به آنان واگذار كنند . شهرداری می تواند با در اختیار گذاشتن ابزار ، مواد و راهنمایی های لازم به آنان ، در امر زیباسازی و داشتن شهری پاكیزه از نیروی آنان استفاده كند . با توجه به اینكه فصل پاییز در پیش است ، از دیگر برنامه هایی كه كمك فراوانی به زیباسازی در این فصل می كند ، جمع آوری زباله های درختی و گیاهی (در صورت امكان با خرد و ریز كردن آنها) و تبدیل به كود گیاهی است .
این برنامه جزو كارهای سودمند و پرارزش در این فصل به شمار می رود . سازمان زیباسازی می تواند با تشویق شهروندان ، پس از هرس كردن درختان و گیاهان منزل خود در یك ساعت و روز معین آنها را به محل های مشخص شده ای انتقال داده تا مأموران مربوط به جمع آوری و بازیافت آنها اقدام ورزند . این كار باید به صورت رایگان انجام پذیرد تا مردم تشویق به این امر شده و بتوانند در آن شركت كنند .
از سویی این برنامه برای كودكان و نوجوانان نیز مفید و جذاب خواهد بود و به آنها یاد خودهد داد كه بازیافت مواد ، مسأله بسیار مهمی در دنیای امروز است و آنان باید از اكنون این مسأله را بیاموزند . تمامی افراد اعم از زن و مرد ، دختر و پسر می توانند در این برنامه شركت كننده و به این طریق می توان به آرامی فرهنگ بازیافت را در میان قشر جوان و نسل آینده گسترش داد . زیرا نسل آینده نیاز به منابع انرژی و منابع دیگر دارد چرا كه این منابع روزی نه چندان دور به پایان خواهند رسید و آن زمان مشكلات چندین برابر خواهند شد ؛ و اگر از همین امروز برای آینده زندگی ، فكر و چاره ای نیندیشند دشواری های زندگی گریبانگیز خود آنان خواهد بود .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید