پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فصل ورق خوردن مجله‌ها


فصل ورق خوردن مجله‌ها
شاید بیراه نباشد اگر پاییز را فصل مطالعه و فرهنگ نامگذاری كنیم. آنگاه كه بادهای آرام پاییزی برگ های زرد و سرخ را از درختان تهی می كند، باران می بارد و سرما زیر پوست عابران عجول می دود، كتاب خوانی و ورق زدن مجله ها هم جزئی از عادت نیمه دوم سال می شود. باز شدن دانشگاهها و گردهمایی دانش آموزان هم البته بهانه ای برای سرك كشیدن به دكه های مطبوعات است.
این روزها چند روزنامه و نشریه هم به جمع مطبوعات پیوسته اند و در تمنای انتخاب خوانندگان، روی دكه مطبوعات چشم به رهگذران دارند.
روزهای گذشته مجلات و نشریات متعددی در حوزه های فرهنگ و هنر و ادب به دستمان رسید كه امروز نگاهی اجمالی به آنها داریم. با این امید كه مخاطبان همه آنها خوشنود از خریدشان باشند و تعداد دیگری هم از این نشریات به دست گروه فرهنگ و هنر برسد. ان شاءالله.
سینما
مجله سینمایی فیلم با تصویر روی جلد از فیلم «ستاره ها» ساخته فریدون جیرانی روی پیشخوان دكه ها قرارگرفت.
این شماره كه ویژه آذرماه است، با شماره ۳۵۵ مزین شده و مطالبی درباره فیلم «ستاره می شود» درخود دارد. گفت و گو با عزت الله انتظامی و فریدون جیرانی، پرونده كارتون های كمپانی پیكسار، گزارش چند جشنواره خارجی و... ازجمله مطالب «فیلم» است.
مجله «دنیای تصویر» هم با آن قطع بزرگ خود حاوی عكسی از الناز شاكر دوست است كه در فیلم «بی وفا» بازی كرده، در شماره ۱۶۵ ماهنامه سینمایی دنیای تصویر مطالب دیگری همچون كارگردانی و كارگردانان در سیر تحولی سینما، پنجاه فیلم پرفروش تاریخ سینما، گفت وگو با الیوراستون، درباره مضمون انتقام در فیلم های فارسی و... را می خوانیم.
مجله «سینما تئاتر» شماره ۸۶ ویژه آذرماه هم به دستمان رسید. این شماره با روی جلدی از بهرام رادان در فیلم «تقاطع» تزئین شده است. در ۳۹ صفحه دیگر این مجله تمام رنگی هم جدا از آگهی ها، مطالبی همچون گفت وگو با پوریا پورسرخ بازیگر تلویزیون، چند خبر از اهالی سینما، نقد فیلم تقاطع، چند مطلب درباره هریسون فورد، بروس ویلیس و جیمز باند جدید آمده است.
● عكس
دو مجله «عكس» و «دوربین عكاسی» همچون ماههای گذشته به دستمان رسید. در شماره ۲۳۵ مجله ماهانه «عكس» مطالب متنوعی درباره فعالیت عكاسان ایرانی و خارجی، نمایشگاههای عكس و مسابقه های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. مجموعه عكس چهره هنر (از بهرام گوهری)، كودكان جادویی (لورتالوكس)، تاریخ گذشته توپ (مهران مهاجر) و... ازجمله مطالب شماره آبان ماه است.
در ماهنامه «دوربین عكاسی» كه شماره ۵۵ و ۵۶ را بر عنوان خود دارد مطالبی همچون اشیا نماینده هویت انسانها، زندگی شیرین است، گزارش تصویری دون بارتلتی از روزنامه لس آنجلس تایمز و... در این شماره آمده است. آموزش عكاسی و نكاتی درباره دوربین های عكاسی ازمطالب همیشگی «دوربین عكاسی» است.
● ادبیات
نگاه نو، فصلنامه اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی به شماره ۷۱رسید. این شماره كه آبان ماه منتشر شده حاوی مطالبی همچون در جست وجوی ارزشهای مطلق، مرگ مؤلف یا غیبت مؤلف ها، شعرهای سوتونگ پو، داستان عرصه دروغ توهم تخیل، خاطرات آیزایابرلین از ویرجیناولف و... آمده است.
سنگی بر گور سنت (درباره جلال آل احمد و اثر سنگی بر گوری) و داستان پاییز بود از محمد رحیم اخوت از دیگر مطالب این شماره نگاه نو است.اما «شوكران» دو ماهنامه ادبی به شماره ۲۴ رسید.
این شماره به ویژه نامه عمران صلاحی شاعر و طنزپرداز فقید اختصاص دارد و مطالبی همچون شعرهای صلاحی، شعرها برای صلاحی، مقالات متعدد از نویسندگان و شاعران ایرانی، گفت وگو با عمران صلاحی، كتاب شناسی، عكس ها و طرح ها در آن به چاپ رسیده است.
فرهنگی، اجتماعی، هنری و...
«سوره» ماهنامه فرهنگی تحلیلی متعلق به حوزه هنری به شماره ۲۸ رسیده است. البته شاید امروز به شماره ۳۰ هم رسیده باشد. اما آنچه به دست ما رسیده شماره ویژه مهرماه است. در این نشریه مطالبی همچون تأملی در سیر هنر انقلاب بعد از جنگ، گفت و گو با هادی گل محمدی هنرمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چند مطلب درباره فیلم «به نام پدر» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی كیا، نگاهی به سینمای اجتماعی جنگ و... آمده است.ماهنامه فرهنگی اجتماعی «آرمانشهر» هم به جمع نشریات اضافه شده است.
این ماهنامه كه شماره یك آن در آبان ماه منتشر شده با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری فعالیت خود را آغاز كرده و مدیرمسئول آن محمود حامل آذر است و سردبیرش سیدعلی میرفتاح. در این شماره گزارش ویژه درباره پدیده SMS بوده و مطالب دیگری نیز در حوزه هنر، رسانه، معماری، كتاب، فلسفه، سینما و ادبیات به چاپ رسیده است.
«شهرزاد» ماهنامه فرهنگی هنری جدیدی است كه آبان و آذرماه به شماره ۹ رسیده و محور آن راهنمایی والدین و مربیان در فعالیت های فرهنگی كودكان و نوجوانان است. عمو پورنگ محبوب ترین برنامه كودك، سانسور تام و جری، فولا عروسك مسلمان، وظایف والدین در برابر خطرات تلویزیون و... ازجمله مطالب آن است.
«مجله طهران» هم عنوان نشریه دیگری است با موضوع فرهنگ و اندیشه كه به طور ماهانه منتشر می شود. این نشریه كه شماره ۱۳ آن ویژه آذرماه است به زبان فرانسه به چاپ می رسد.
«اندیشه نو» نیز كه پیش شماره آن ماه گذشته روانه بازار مجلات شده نشریه ای در زمینه فرهنگ، سیاست و جامعه است.
شماره صفر این مجله ویژه پیامبر اعظم (ص) بوده و مطالب آن حول این محور است. مناسبات اجتماعی مدینهٔ النبی، حكمت نبوی، مبانی توسعه در دولت نبوی، زیبایی شناسی سیره و رفتار پیامبر(ص) و... ازجمله مطالب اندیشه نو است.
و اما «فصلنامه پیمان» كه با شماره ۳۶ و تابستان ۱۳۸۵! چاپ شده، نشریه ویژه هموطنان ارمنی است. اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارمنیان ایران، ناگفته های تاریخی، مجموعه تصاویر مبارزان و اسامی شهدای ارمنی شركت كننده در نهضت مشروطه ایران ازجمله مطالب «پیمان» است.
«صحنه» ماهنامه تخصصی تئاتر ازجمله نشریات تحت نظر حوزه هنری است كه به موضوع تئاتر می پردازد. شماره ۳۶ كه ویژه مهرماه ۸۵ بوده مطالب متنوعی را درباره سومین جشنواره تئاتر ماه به چاپ رسانده است.
«گل آقا» ماهنامه باسابقه مطبوعات ایران نام آشنایی برای خوانندگان است. این ماهنامه كه به شماره ۱۳۰ رسیده، ویژه آبان ماه منتشر شده و مطالب متنوعی از این قرار درآن می خوانیم: وقایع اتفاقیه، آفاق هنر، تئاتر ارشادی در لاله زار، گفت و گو با مسعود ده نمكی، ورشكستگی در ناهار، یادمان و...
«مقام موسیقایی» ماهنامه تخصصی موسیقی هم ازجمله مجلات حوزه هنری است. شماره مهرماه آن كه به دست ما رسیده است! حاوی مطالبی همچون طنز موسیقایی، سنتور در گذر ضبط صفحه، گفت وگو با جهانگیر نصری اشرفی، گزارشی از كنسرت شهرام ناظری، درباره سمفونی شماره ۷ و ۹ شاهین فرهت، معرفی كتاب موسیقی رمضان و... است. از دیگر مطالب شماره ۳۵ این ماهنامه می توان به مصاحبه با جهانگیر نصری اشرفی، سمفونی های ایران و خلیج فارس اشاره كرد.
در حوزه نشریات داخلی هم نشریه «خانه تئاتر» به دست ما رسیده است. در شماره اول این نشریه با مدیرمسئولی حمید مظفری می خوانیم اجرای آئین سخنوری، ضوابط درجه بندی هنری مصوب انجمن های خانه تئاتر، وقایع نگاری یك خبر عجیب و...
«گزارش میراث» هم كه توسط مركز پژوهشی میراث مكتوب منتشرمی شود به شماره ۸ رسیده و مطالبی درباره متون كهن وتاریخی درآن می شود خواند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید