پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۷ توصیه آسان برای به تاخیر انداختن پیری


۷ توصیه آسان برای به تاخیر انداختن پیری
مطالعه‌ای كه در ۱۹۹۹ توسط توماس‌ گلاس و همكارانش در دانشگاه هاروارد انجام شد،‌نشان داد كه ارتباط و تعلق به مردم هر چه پا به سن بگذارند،‌به اندازه ورزش در حفظ سلامت موثر است. ارتباطات قوی با همسر یا خانواده‌تان می‌تواند شما را برانگیزد تا مراقب خود باشید،‌تغذیه صحیح داشته باشید، ورزش كنید و مراقبت‌های پزشكی را به‌طور منظم انجام دهید.
همچنین همسر و خانواده شما می‌توانند اثر فشارهای زندگی روزانه را در شما خنثی كنند و به شما آرامش بخشند. در ضمن اگر سلامت شما خدای ناكرده دچار خدشه شده است،‌خانواده شما با انجام مراقبت‌های مورد نیاز در كنترل بیماری شما بسیار موفق‌تر خواهند بود . مطالعات در مورد افزایش سن و پیر شدن نشان می‌دهد كه حمایت‌های اجتماعی قوی از طرق مختلف بر افزایش طول عمر اثر دارند.
شما را قادر می‌سازند كه به موقع و بهتر مراقبت‌های بهداشتی را دریافت كنید. شما را تشویق می‌كنند كه عادات بهداشتی داشته باشید، مثلا به‌طور منظم پیاده‌روی كنید و سیگار را ترك نمایید.
با تاثیرگذاری مستقیم، ایمنی شما را نسبت به بیماری‌ها افزایش می‌دهند. در زمان‌های مورد نیاز، با كمك‌رسانی عملی، شما را حمایت می‌كند، مثلا كمك در وظایف خسته كننده منزل، نقل و انتقالات و اسباب‌كشی و قرض دادن و وام مالی از جمله حمایت‌هایی است كه خانواده و دوستان شما به ‌عمل می‌آورند.
بنابراین از آنجا كه ارتباط دوباره با دوستان قدیمی و ملاقات دوستان جدید،‌در كنار سختی؛ ایجاد و ادامه روابط معنی‌داری است كه می‌تواند بسیار شادی‌بخش نیز باشد،‌پیشنهاد می‌كنیم برای كمك به سلامت خود دوباره از نو شروع كنید:
۱) به یكی از دوستانی كه مدت‌هاست با او صحبت نكرده‌اید،‌تلفن بزنید.
۲) در مورد اختلافات گذشته بدون پرده صحبت كنید تا تعارضات حل شده و مقدمه شروع دوباره‌ای برای روابط شما فراهم شود.
۳) دوستان جدیدی پیدا كنید كه علاقه‌های مشابه خودتان داشته باشند. حتی می‌توانید به این منظور به یك گروه یا انجمن بپیوندید.
۴) سعی كنید، مثل گذشته عضوی از اعضای خانواده و دوستانشان باشید و از آنها حمایت كنید.
۵) به یك گروه حمایتی بپیوندید. این گروه‌ها از افرادی با یك مشكل یا بیماری مشابه تشكیل می‌شود كه در مورد مشكلات و راه‌حل و درمان بیماری خود با یكدیگر تبادل‌نظر می‌كنند. این مشاهده شده، افراد مسنی كه عضو یك گروه حمایتی هستند در كنترل بیماری و درد مزمن خود موفق‌تر هستند.
۶)زندگی معنوی و روحانی خود را تقویت كنید. اتصال به یك قدرت معنوی می‌تواند سلامت شما را تضمین كند. به‌نظر می‌رسد كسانی‌كه نماز می‌خوانند،‌دعا می‌كنند یا مراسم مذهبی اجرا می‌كنند در مقابله با بیماری‌های تهدید كننده زندگی، بیشتر زنده می‌مانند. در ضمن غافل نشوید از اینكه مسجد، كلیسا و هر جامعه معنوی دیگر منبعی است برای حمایت‌های اجتماعی.( شاید به همین علت است كه نماز جماعت بسیار بیشتر از نماز فرادی در مذهب ما، ثواب دارد)
۷) بطور داوطلبانه به اجتماعات بزرگ‌تر ملحق شوید. داوطلبان دیگر را ببینید و همزمان به افراد دیگر نیز كمك كنید.
این یكی از جالب‌ترین قوانین طبیعت است كه: آنهایی كه بیشتر به دیگران كمك می‌كنند در زندگی شادتر و خوشبخت‌تر هستند. اما بدانید، جمع كردن دوستان وخانواده به دور خود نقشی بسیار بیشتر از این دارد كه تنها شما را خوشحال نگه دارد، اینكار شما را زنده نگه می‌دارد.
دكتر مهشید چایچی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید