چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مبارزه با سرطان


مبارزه با سرطان
شواهد نشان می دهد غذاهایی که ما مصرف می کنیم می تواند در مبارزه با سرطان مؤثر باشد . کمترین و کوچکترین راهی که ریسک مبتلا نشدن به سرطان را کاهش می دهد یک رژیم غذایی سالم و کامل است . اگر رژیم غذایی کامل داشته باشید پیش زمینه مبارزه با سرطان است . بیشتر متخصصین با گیاهان بخصوص گیاهان با برگ سبز پهن موافق هستند . اگر ۲ یا ۳ بار غذای گیاهی در رژیم شما باشد . بنظر کافی می آید . شما باید به سبک زندگیتان نگاه کنید برای مبارزه با سرطان از خوردن غذاهای پرنمک ، چربی ها و غذاهای fast food اجتناب کنید و از مواد غذایی پیش زمینه یا غذاهای سبک مثل سبزیجات استفاده نمائید .
● غذاهایی که غنی از آهن هستند :
‌ویتامین های گروه B در بیشتر غذاهای خوب و سالم پیدا می شود . بعلاوه در غله گیاهان و نان ، این ویتامین ها وجود دارد . در تحقیقات مشاهده شده است افرادیکه سطح آهن در بدنشان کمتر است تغییرات ژنی در DNA این افراد بیشتر دیده می شود .
● توانایی مبارزه با سرطان :
‌▪ در یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۷۰۰ مرد سیگاری ۵۰ تا ۶۹ ساله نشان داده شد مردانیکه میزان مصرف آهن در آنها کمتر بود ( حدود ۴۰۰ میلی گرم ) ریسک پیشرفت سرطان روده در این افراد بیشتر بوده است .
▪ ‌مواد غذایی سالم برای یک روز کامل شامل صبحانه : یک لیوان آب پرتقال که آهن زیادی دارد و استفاده از مواد غذایی که از غلات تهیه شده است و با شیر میل نمائید البته به سبک زندگیتان توجه نمائید و ببینید که به چه مقدار انرژی احتیاج دارید .
▪ ‌برای ناهار سعی کنید از سالاد که بسیار مقوی و دلچسب است استفاده کنید از سبزیجاتی مثل اسفناج ، لوبیا سبز یا نخود لوبیا ( خشک ) استفاده نمائید .
▪ ‌بعنوان عصرانه از پرتقال و یا بادام زمینی می توانید استفاده کنید .
▪ برای شام هم سعی کنید حجم غذای شما را سبزیجات تشکیل دهد و از میوه جات هم استفاده نمائید .
● ویتامین D
▪ به جذب کلسیم کمک می کند ، در ساختمان دندان و استخوانها وجود دارد و ممکن است از سرطان پیشگیری نماید . تحقیقات نشان داده است ویتامین D در پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی مؤثر است و همچنین ارتباط میان افزایش مصرف ویتامین D و جذب آن و کاهش ریسک سرطان پستان وجود دارد .
▪ ویتامین D ریسک پیشرفت سرطان پستان را تا ۵۰٪ کاهش مید هد . همچنین ویتامین D در بهبودی بیماران که سرطان ریه دارند مؤثر می باشد . در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان داده شد بیمارانیکه جراحی ریه را در فصل تابستان انجام داده بودند بعلت اینکه ویتامین D را توسط نور خورشید دریافت نموده اند تا ۵۶٪ و تا ۵ سال زنده مانده اند . ولی بیمارانیکه با دوز کمتر ویتامین D و در فصل زمستان جراحی داشته اند تنها ۲۳٪ زنده مانده اند . ویتامین D را می توان در شیر ، ماهی ، میگو و تخم مرغ یافت .
● چای
▪ اگر شما از خوردن چای لذت می برید خوشحال باشید که در برابر بعضی از سرطان ها ایمن هستید چای بعلت دارا بودن ( فلاونیدها ) اثرات آنتی اکسیدان دارد و محافظت کننده خوبی در برابر سرطان می باشد . در یک مطالعه ای که در خانمها انجام شده بود خانمهائیکه از چای مصرف کرده بودند ریسک سرطان رحم در آنها کمتر بود . مصرف روزانه ۱۲-۱۰ میلی گرم برابر با ۴ فنجان چای اثر محافظت کننده بسیار خوبی در برابر سرطان رحم دارد .
▪ در یک تحقیقات دیگر ارتباط خوبی میان مصرف فلاونید و کاهش سرطان پستان دیده شد . طبق این مطالعه خانمهائیکه فلاونید مصرف کرده بوند ۴۶٪ پیشرفت سرطان پستان در آنها کمتر از کسانی بود که کمتر مصرف کرده بودند اگر چه مصرف فلاونید اثری در میزان ریسک سرطان پستان در خانمها ندارد . بنابراین یک چای گرم در فصل زمستان به شما گرمی می بخشد و چای سرد ، طراوت و تازگی در فصل تابستان برای شما به ارمغان می آورد . بنابراین از خوردن چای لذت برده تا در برابر سرطان ایمن باشید .
‌● سبزیجات
▪ سبزیجاتی که برگهای پهن دارند مانند گل کلم ، کلم بروکلی ، شلغم می تواند در دفع سرطانها به شما کمک نماید . در مطالعه ای که اخیراً انجام شده معلوم شد که سبزیجات با برگهای پهن اثر محافظتی در برابر سرطان روده ( کولون ) و پروستات دارند . طبق این تحقیقات اشخاصی که بعد از درمان تومور پروستات از این سبزی جات استفاده کرده بوند در عرض ۳۱ روز این تومور کوچک شده بود .
▪ کسانیکه پولیپ روده دارند ریسک پیشرفت سرطان روده در آنها بیشتر است این افراد باید سبزیجات با برگ پهن ( مثل کلم ، گل کلم ، بروکلی و ... ) استفاده نماید . اثرات محافظتی این سبزیجات وقتی است که این سبزیجات کاملاً جویده شوند . آنها را یا بعنوان سالاد و با بصورت پخته در کنار غذایتان میل نمائید و یا با چاشنی هائی مثل لیمو یا سیر استفاده نمائید . این سبزیجات می تواند یک طعم شگفت آور خوب در کنار غذایتان باشد .
● زردچوبه
▪ با اضافه کردن فقط کمی زردچوبه به غذایتان طول عمرتان را افزایش دهید . زرد چوبه دارای اثرات ضدالتهابی است و بنابراین اثرات خوبی در برابر سرطان داراست . در مطالعات اخیر نشان داده شده که زردچوبه به داخل سلولهای ملتهب رفته و به وسیله تغییر شکل ، تکثیر و تهاجم ، سلولهای سرطانی را متوقف می کند . اثر محافظتی زردچوبه در مقابل سرطانهای گوارشی است .
▪ زردچوبه بیشتر در کشور هندوستان مصرف می شود . زردچوبه را بعنوان چاشنی در مرغ ، سبزیجات ، عدس استفاده نمائید .
● زنجبیل
▪ زنجبیل بعنوان چاشنی در غذا استفاده می شود و در درمان تهوع و استفراغ استفاده می شود . در مقابله با سرطان هم زنجبیل استفاده می شود . بیشتر خانمهائیکه سرطان تخمدان دارند از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند . بعد از شیمی درمانی از زنجبیل هم می توان استفاده کرد .
▪زنجبیل را در سوپ یا نان زنجبیلی می توانید استفاده کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید