چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

از بین بردن بوی بد دهان با درمانهای دندانپزشکی


از بین بردن بوی بد دهان با درمانهای دندانپزشکی
بوی بد دهان را می توان بوسیله راههای ساده بهداشتی از میان برد . برای از بین بردن بوی بد دهان باید وضعیت پزشکی و دندان پزشکی شخص مورد مطالعه قرار گیرد .
اگر طعم دهان شما بدبو می باشد اولین قدم مراجعه به دندان پزشک می باشد با مراجعه به دندان پزشک و معاینه کامل وضعیت پوسیدگی های دندانی و بیماری لثه ( پریودنتال )در دهانشان مشخص می شود .اگر این مشکلات وجود نداشت باید با یک پزشک حتماً مشورت شود تا وضعیت عفونت داخل بدن و عملکرد کبد و کلیه ها مورد بررسی قرار گیرد . بنابراین اگر چه ناراحتی های گوارشی ، کلیوی ، تنفسی ، خونی ، هورمونی ، سوء تغذیه می تواند باعث بدبویی دهان شود لیکن مهمترین عامل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان است .
همچنین تجمع مواد غذایی و میکروبها در لابه لای پرزهای زبان می تواند بوی بد در دهان ایجاد کند.
● بوی بد دهان به چند گروه تقسیم بندی می شود :
۱) بوی بد دهان ناشی از عوامل بیماری زا : عفونتهای لثه ، ژنژیویت ، بخصوص درژنژیویت مزمن اگر همراه خونریزی باشد و موجب بوی زننده می شود ، پوسیدگی دندانها ، تنفس دهانی
۲) بوی بد دهان ناشی از بیماریهای عمومی بدن : دستگاه تنفس ، آبسه ریوی ، نارسایی کلیه ، نارسایی کبد و ...
۳) بوی بد دهان ناشی از عوامل غیربیماری زا : سیگار کشیدن ، بوی بد دهان در هنگام صبح ( بعلت توقف حرکات گونه و زبان ) مسواک زدن قبل از خواب بسیار مهم است .
۴) پروتزهای دندانی ، دوران قاعدگی ، حاملگی ، علت بوی بد دهان می تواند باشد و همچنین بوی بد دهان ناشی از استفاده از داروها چون چریان بزاق کم می شود بوی بد دهان بیشتر می شود .
۵) افرادیکه در رژیم غذایشان از فرآورده های گوشتی استفاده کنند . دهانشان بوهای مختلفی نسبت به رژیم غذایی گیاخواران دارد . غذاهایی که پروتئین زیاد و مواد قندی کمی دارند بعلت ایجاد مواد سولفوردار باعث بد بو شدن دهان می شود .
● استفاده از دهان شویه ها :
▪ میان دندانها را با مسواک نمی توان تمیز نمود بنابراین حتماً از نخ دندان استفاده کنید تا خرده های مواد غذایی که بین دندانها می ماند و باعث بوی بد دهان می شود به این وسیله از میان برود . دهان شویه ها اطراف و زیر لثه هایتان را تمیز می نماید .
▪ اگر شما فکر میکنید که دهانتان بد بو است . به این مسئله توجه نمائید که محققین گفته اند که نسبت بیشتر افرادی که فکر می کنند بعلت بوی بد دهان از نظر اجتماعی رانده شده هستند . اصلاً دهانشان بدبو و نسبت فقط از لحاظ روانی زیاد به این مسئله فکر می کنند .
● چند روش ساده برای افرادیکه دچار ناراحتی بوی بد دهان هستند :
۱) تمیز کردن زبان
یکی از علتهای بوی بد دهان باقی ماندن خرده های مواد غذایی و باکتریها در داخل دهان است . مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار مهم است . اما فراموش نکنید حتماً روی زبانتان را تمیز نمائید . تجمع مواد غذایی و میکروبها در لابه لای پرزهای زبان می تواند بوی بددهان ایجاد کند . در حالت سلامت لایه های سطحی زبان به طور مداوم از طریق اصطکاک زبان با غذا ، کام و دندانها جلو فک بالا ، کنده می شود و با سلولهای جدید جایگزین می شود . جریان آب دهان نیز سطح زبان را تمیز می کند . هنگامیکه حرکات زبان به علت بیماری یا حالات دردناک دهان محدود می شود لایه های سطحی کنده شده روی زبان باقی می ماند و همراه با بقایای مواد غذایی و میکروبها باعث بوی بد دهان می شود بنابراین حتمآً بعد از غذا روی سطح زبان را هم مسواک بزنید . در ضمن دهان شویه هم در درمان می تواند مؤثر باشد .
۲ ) جویدن آدامس
▪ وقتی دهان خشک باشد و بزاق در جریان نباشد . بوی دهان هم ایجاد می شود . جویدن آدامس جریان بزاق را بیشتر می کند و خود بزاق در برطرف کرن بوی دهان مؤثر است .
▪ وقتی صبح زود دهان شما بدبو است تا درجه زیادی مربوط به جریان براق و محصولات آن مربوط می شود .
▪ چون در موقع خواب جریان بزاق کم است و در نتیجه دهان بدبو است . در این رابطه جویدن آدامس بسیار مؤثر است . البته از آدامسهای بدون قند استفاده نمائید . مانند آدامسهای با طعم نعناء .
▪ البته تمام این مواد بصورت موقت است .
▪ درحالیکه شما چیزی که براق را زیاد میکند . آدامس می باشد . یک نوع آدامسی که با Xylitol شیرین شده است . Xylitol یک جایگزین قندی است که نه تنها بزاق را افزایش می دهد همچنین به جلوگیری از تشکیل باکتریها در داخل دهان کمک می نماید .
▪ هرگز از آدامسهای قندی استفاده نکنید زیرا برای دندانها بسیار مضر است . از آدامسهای با طعم دارچین هم می توانید استفاده نمایند .
۳) آب زیاد بنوشید
▪ نوشیدن آب برای سلامتی مفید است و کمک می کند مدت زمان کمتری باکتری ها و داخل دهان باقی بمانند و در جلوگیری از بوی بد دهان مؤثر است . جهت کاهش بوی دهان از سیگار کشیدن ، نوشیدن نوشابه های بودار خوردن غذاهای با ادویه های زیاد ، غذاهای گوشتی زیاد ، ..... در مواد چربی بسیار مؤثر است . رژیم غذایی فیبردار و سبزیجات اهمیت زیادی دارد .
▪ در خاتمه یادآور می شویم بهترین راه برطرف نمودن بوی بد دهان ، مراجعه به دندان پزشک جهت ترمیم دندانهای پوسیده ، جرم گیری و سایر مراحل درمان بیماریهای لثه است و در مرحله بعد یادگیری روش صحیح مسواک کردن دندانها و زبان و استفاده از نخ دندان است که در این موارد دندان پزشک شما را یاری خواهد نمود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید