سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پوست در فصل زمستان


مراقبت از پوست در فصل زمستان
● هوای سرد و خشک در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می تواند باعث خشک شدن پوست و حساس شدن آن شود. در فصل زمستان باید به شکل زیر از پوست مراقبت کرد؛
▪ در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم کننده، به همراه بسته بودن در و پنجره های منزل، می تواند باعث خشک شدن هوا شود. لذا باید از یک مرطوب کننده مثل دستگاه های بخور استفاده کرد. با مرطوب کردن هوای خانه به خصوص در طول شب و حین خواب می توانید تا حد زیادی از خشکی پوست جلوگیری کنید.
▪ پس از تمیز کردن صورت و استفاده از یک محلول پاک کننده، بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. حتی پوست های چرب نیز در زمستان نیاز به یک مرطوب کننده خوب دارند. برای اثر بهتر می توانید کرم مرطوب کننده را ابتدا در دست خود کمی گرم کرده و سپس روی پوست بمالید. روغن بادام یک مرطوب کننده و نرم کننده موثر است. از یک کرم مرطوب کننده با پایه چرب استفاده کنید، تا رطوبت پوست دیرتر از دست برود.۳- از نور آفتاب اجتناب کنید. در حال حاضر تقریباً همه از مضرات آفتاب و لزوم اجتناب از آن اطلاع دارند، ولی معمولاً در فصل زمستان آن را فراموش می کنند. حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یک ضدآفتاب خوب روزانه لازم است.
● قبل از خروج از منزل کارهای زیر را انجام دهید؛
▪ از یک لایه ضخیم ضد آفتاب وسیع الطیف با SPF معادل ۱۵ یا بیشتر روی صورت و دست ها استفاده کنید. زیرا انعکاس نور آفتاب در فصل زمستان، ۱۷ درصد در هوای آفتابی و ۸۰ درصد در هوای برفی بیش از فصول دیگر است.
▪ برای انتخاب ضدآفتاب خود می توانید از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.
▪ از دستکش نیز استفاده کنید.
▪ حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یک ضدآفتاب خوب روزانه لازم است.
● سرمازدگی
سرمازدگی به معنی یخ زدن پوست و بافت زیر آن است و در دمای پایین تر از ۱۵- درجه سانتیگراد اتفاق می افتد. در سرمازدگی سطحی، پوست به رنگ زرد خاکستری درمی آید، بدون درد و بی حس است و در صورت گرم کردن آن قسمت، درد زیادی ایجاد می شود. در سرمازدگی عمقی بافت سفت، سفید و کاملاً یخ زده است.کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرمازدگی هستند، زیرا کودکان سریع تر از بزرگسالان حرارت بدن را از طریق پوست از دست می دهند.
● معمولاً مناطقی از بدن مثل گونه ها، بینی، گوش ها، انگشتان و پنجه پا بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. علائم پیش از سرمازدگی کامل در پوست، به صورت سفید شدن و بی حس شدن است. در صورت بروز این علائم باید اقدامات زیر را انجام داد؛
▪ فوراً کودک را به داخل منزل بیاورید.
▪ همه لباس های خیس را از تن کودک درآورید.
▪ قسمت های سرمازده بدن را درون آب گرم (نه آب داغ) فروببرید تا حس این اعضا برگردد.
▪ در سرمازدگی کامل، پوست به رنگ سفید درمی آید، حالت مومی دارد و بی حس و سفت است
● سرمازدگی یک مورد اورژانسی است و به اقدامات زیر نیاز دارد؛
▪ فرد سرمازده را به داخل خانه بیاورید.
▪ لباس های او را عوض کرده و لباس خشک و گرم بپوشانید.
▪ فوراً بیمار را به بیمارستان برسانید.
▪ تا رسیدن به بیمارستان مایعات گرم به او بخورانید.
▪ اعضای سرمازده را درون آب گرم با دمای حدود ۱۰۰درجه فارنهایت فروببرید یا به مدت ۳۰ دقیقه کمپرس گرم کنید. اگر آب گرم در دسترس نیست، او را به آرامی در یک پتوی گرم بپیچانید.
▪ از گرمای مستقیم روی اعضای سرمازده مثل کیف آب جوش و نزدیک شدن به آتش خودداری کنید.
▪ پوست سرمازده را ماساژ ندهید و برف روی پوست نمالید.
▪ گرم کردن پوست ممکن است فرد را دچار احساس سوزش کند، ممکن است پوست تاول بزند و ورم کند، یا به رنگ قرمز، آبی یا بنفش درآید. وقتی پوست به رنگ صورتی درآمد و بی حسی برطرف شد، سرمازدگی در حال بهبود است.
▪ پوست سرمازده را پانسمان استریل کنید و در مورد انگشتان دست و پا، بین انگشتان را پانسمان کنید و در صورت وجود تاول، به تاول ها دست نزنید.
▪ اعضای سرمازده را با پوششی مثل پتو بپیچید تا دوباره دچار سرمازدگی نشود.
● سرما و خشکی دست ها
با شروع زمستان و فصل سرما، خشکی، پوسته پوسته شدن و التهاب دست ها از زیبایی آنها می کاهد، ضمن این که در این فصل ناخن ها دیرتر از فصل گرما رشد کرده و شکننده تر می شوند. البته با پرداختن به نکات زیر می توان از خشکی پوست دست جلوگیری کرد و زیبایی آن را حفظ کرد. توجه داشته باشید، شستن زیاد دست باعث خشکی بیشتر آن می شود. سعی کنید دست های خود را کمتر بشویید و اگر مجبور شدید، فقط کف دست را بشویید. چرا که پوست روی دست حساس تر است.
سعی کنید برای خشک کردن دست، از حوله های نخی استفاده کنید. البته خشک کردن دست فقط در حدی باشد که آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند. در ضمن از شستن دست با آب داغ پرهیز کنید. کرم های مرطوب کننده نیز تاثیر خوبی بر پوست دارند. هنگام شست وشوی ظرف ها حتماً از دستکش استفاده کنید. همچنین هنگام انجام کاری که با گرد و خاک زیاد همراه است، استفاده از دستکش های نخی لازم است، زیرا گرد و خاک یکی از عوامل خشکی پوست محسوب می شود. در روزهای سرد نیز هنگام خروج از منزل از دستکش پشمی استفاده کنید، چون سرما نیز یکی دیگر از عوامل خشکی پوست دست به شمار می آید.
● برای نرمی پوست دست چه باید کرد؟
۳/۱ فنجان گلیسیرین، ۳/۱ فنجان روغن زیتون، یک قاشق سوپ خوری آبلیمو و یک قاشق سوپ خوری روغن بادام را با یکدیگر مخلوط کرده در شیشه یی در بسته نگهداری کنید و هر شب با پنبه به پوست دست خود بمالید. قابل ذکر است که این محلول را نمی توان مدت زیادی نگهداری کرد. اگر روی دست های شما قرمز، خشک و ملتهب و ترک خورده است کمی گلیسیرین و به اندازه ۳/۱گلیسیرین، آب لیمو را در شیشه یی ریخته، تکان دهید و ۲ یا ۳ بار در روز و شب با پنبه روی دست بمالید. پس از مدت کوتاهی از نرمی و لطافت دست های خود حیرت زده خواهید شد.یکی دیگر از مخلوط هایی که پوست دست ها را نرم و لطیف می سازد، مخلوط گلیسیرین، آب گوجه فرنگی تازه و کمی نمک است. روش دیگر قرار دادن دست در آرد جو است. به این ترتیب که دست را در یک کاسه محتوی آرد جو قرار داده به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب سرد بشویید و کرم بمالید. بعد از چند دقیقه دوباره روی دست ها کرم بمالید. این کار سلول های مرده پوست که ایجاد خشکی کرده اند را از بین می برد.
افرادی که در مناطق سرد و خشک زندگی می کنند با مشکل خشکی و خارش پوست، در زمستان آشنا هستند. خشکی پوست ناشی از کمبود آب موجود در پوست است. با توجه به نکات زیر می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید؛
● پوست را در آب ولرم قرار دهید
بسیاری از کتب و مجلات برای حفظ رطوبت پوست توصیه می کنند که روزانه، حداقل ۷ یا ۸ لیوان آب بنوشید، ولی این مساله صحت ندارد. بهترین راه نفوذ آب به درون پوست، قرار دادن ناحیه مورد نظر به مدت ۱۵ دقیقه در آب ولرم و همچنین خودداری از استحمام مکرر و روزانه است.
● پوستتان را چرب نگه دارید
بعد از هر بار استحمام، از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید، چرا که این مرطوب کننده ها، چربی طبیعی پوست را که بر اثر استحمام از بین رفته است، جبران می کنند و از آنجایی که چربی طبیعی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب پوست ضروری است، بنابراین مرطوب کننده ها سبب حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن می شوند. زمان مصرف مرطوب کننده ها بلافاصله بعد از استحمام و خشک کردن بدن با حوله است. هیچ مرطوب کننده یی نمی تواند با وازلین و پارافین برابری کند، چرا که آنها هم ارزان هستند و هم بسیار موثر. از روغن آفتاب گردان و روغن بادام نیز در صورت عدم حساسیت پوستی می توان استفاده کرد. این روغن ها موثر، مطمئن و نرم کننده هستند. در ضمن ارزان قیمت بوده و برای مبارزه با خشکی و خارش پوست در زمستان، بسیار مناسب هستند.
مریم حاجی رحیمی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید