پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مسواک زدن برای بچه ها


مسواک زدن برای بچه ها
واقعیت این است كه مسواك زدن دندان‌های كودكان بسیار مهم و لازم است. كودكان در آغاز زندگی خود دندان‌های شیری دارند و از حدود ۶ سالگی دندان‌های دائمی در دهان آن‌ها شروع به رویش می‌كند.
از ۶ تا ۱۲ سالگی دندان‌ها به‌صورت مخلوطی از دندان‌های شیری و دائمی در دهان وجود دارد و از آن به بعد فقط دندان‌های دائمی در دهان باقی می‌مانند. سالم بودن دندان‌های شیری و افتادن به موقع آنها پایه مهمی برای رویش صحیح، به جا و مناسب دندان‌های دائمی است، بنابراین دندان‌های شیری باید به خوبی مسواك بخورند تا سالم بمانند.
دندان‌پزشكان اطفال معتقدند كه از هنگام رویش اولین دندان‌های شیری، این دندان‌ها باید به كمك یك گاز یا دستمال تمیز و مرطوب و یا به كمك مسواك‌های انگشتی (رجوع كنید به مطلب چه مسواكی بخریم) تمیز شوند و از حدود ۲ تا ۳ سالگی كه رویش دندان‌های شیری كامل می‌شود باید مسواك زدن به‌طور جدی آغاز شود. كودكان تا حدود ۶ سالگی از هماهنگی عصب و عضله خوبی برخوردار نیستند و به‌طور كامل و مفید نمی‌توانند برای خود مسواك بزنند در نتیجه تا سن ۶ سالگی مسواك زدن برای اطفال، بر عهده والدین است و مسواكی كه كودكان برای خود بزنند ارزش زیادی نخواهد داشت.
مقدار بسیار كمی از خمیر دندان دارای فلوراید (تقریبا به اندازه یك عدس) بر روی یك مسواك مناسب با اندازه دهان كودكتان قرار دهید. مسواك را كمی مرطوب كنید و مسواك زدن را آغاز كنید. به كودكتان آموزش دهید كه نباید خمیردندان را قورت دهد.
مسواك زدن را از یك سمت دهان شروع كنید و به‌ترتیب پیش بروید. مراقب باشید كه دندانی از قلم نیافتد.
روش مسواك زدن برای اطفال با بزرگسالان متفاوت است و برای اطفال فقط از حركات ساده رفت و برگشتی استفاده می‌كنیم. سطح جونده دندان‌ها با حركات افقی، سطح بیرونی دندان‌ها با حركات چرخشی و سطح داخلی دندان‌ها با حركات پائین و بالا تمیز می‌شود.
بعضی از دندان‌پزشكان توصیه می‌كنند كه كودكان پس از پایان مسواك‌زدن خمیر دندان اضافی خود را تف كنند اما دهان خود را با آب نشویند. آنها معتقدند با این كار خمیردندان فلورایددار بر روی دندان‌ها باقی‌مانده و با نفوذ فلوراید به ساختمان دندان، دندان‌ها مستحكم‌تر می‌شوند.
برای بچه‌ها لااقل روزی ۲ بار، شب‌ها پیش از خواب و صبح‌ها پیش از صرف صبحانه مسواك بزنید.
● نكته های مسواكی
▪ لااقل روزی ۲ بار مسواك بزنید: در طول شب بزاق كاهش می‌یابد و اگر دندان‌ها پیش از خواب مسواك زده نشود موادغذایی باقی‌مانده بر روی دندان‌ها به راحتی توسط باكتری‌ها تبدیل به اسید می‌شود و باعث پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. صبح‌ها نیز بهتر است از قبل از مصرف صبحانه، دندان‌ها تمیز شوند تا پلاك‌های میكروبی از روی دندان‌ها برداشته شوند و دهان برای مصرف صبحانه آماده شود.
▪ بیشتر از ۳ بار در روز مسواك نزنید: وعده سوم مسواك یعنی بعد از مصرف شام نیز در بسیاری از افراد به‌صورت عادت درآمده است و مفید است اما مسواك زدن بیش از ۳ بار در روز توصیه نمی‌شود زیرا باعث آسیب و تحلیل لثه‌ها و سایش دندان‌ها خواهد شد.
▪ به نرمی مسواك بزنید: مسواك زدن شدید و با فشار باعث صدمه به لثه‌ها و ساییدگی تدریجی دندان‌ها می‌شود. پلاك‌های دندانی با فشارهای نرم مسواك نیز به‌راحتی برداشته می‌شوند و نیازی به فشار زیاد مسواك نیست و اگر پلاك‌ها تبدیل به جرم شده باشند نیز دیگر هیچ فشاری از مسواك قادر به برداشتن جرم‌ها نخواهد بود و وسائل مخصوص دندان‌پزشكی برای این‌كار لازم است. نرم مسواك بزنید و تمرین كنید تا مسواك را بیش از حد به دندان نفشارید.
▪ طولانی مسواك بزنید‌: كم‌ترین زمان مسواك‌زدنی كه برای تمیزی دندان‌ها قابل قبول است، ۲ تا ۳ دقیقه است. مسواكی كه كم‌تر از ۲ دقیقه طول بكشد، ارزش بسیار كمی دارد و مسواك‌زدن طولانی‌تر از ۲ دقیقه عادتی مفید است. از امروز به‌ساعت نگاه كنید و مراقب باشید تا مسواك‌زدنتان لااقل ۲ دقیقه طول بكشد.
▪ در طول مسواك‌زدن از یك نظم خاص پیروی كنید: سعی كنید برای شیوه مسواك‌زدنتان قانونی وضع كنید و همیشه از آن پیروی كنید تا تمام دندان‌هایتان تمیز شوند. مثلا با خودتان این‌گونه قرار بگذارید: از فك پائین و از چپ به راست. اول تمام سطوح‌ بیرونی، بعد جونده، بعد داخلی، حالا فك ▪ بالا از چپ به راست: سطوح بیرونی، جونده و داخلی.
▪ از مسواك نرم استفاده كنید: مسواك‌های زبر سلامت لثه‌های شما را به خطر می‌اندازند.
مسواكتان را به موقع عوض كنید و مسواك جدیدی بخرید. زمانی كه موهای مسواك از حالت موازی خارج شده، نامنظم و پخش شوند. این مسواك دیگر قابلیت زیادی برای تمیز كردن دندان‌ها نخواهد داشت. اغلب مسواك‌ها در عرض ۲ تا ۳ ماه به این حالت در می‌آیند و باید تعویض شوند. اگر موهای مسواك شما زودتر از ۲ ماه از هم باز شده، از حالت موازی خارج شد، نشانگر این است كه به احتمال زیاد شما بسیار سفت مسواك می‌زنید.
▪ مسواك خود را صحیح نگهداری كنید: برای جلوگیری از آلوده شدن مسواك و طولانی‌تر شدن عمر ‌آن این نكات را رعایت كنید: پس از مسواك زدن آن‌را به‌خوبی بشویید، به‌خوبی بتكانید تا آب اضافی آن خارج شود و آن را به‌صورت ایستاده در جامسواكی قرار دهید تا آب اضافی آن به راحتی خارج شده، خشك شود. مسواك را در محلی باز قرار دهید تا جریان هوا در اطراف آن گردش داشته باشد و به‌خوبی خشك شود. مسواك‌هایی كه در محل‌های بسته نگهداری شوند، مرطوب مانده و محل مناسبی برای رشد باكتری خواهند بود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید