شنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 30 March, 2024
مجله ویستا

چاقی دوران جوانی سلامت را در میانسالی تهدید می کند


چاقی دوران جوانی سلامت را در میانسالی  تهدید می کند
بالغینی که افزایش وزن دارند و یا چاق می باشند در سنین بالاتر احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت و مرگهای ناشی از آنها دارند حتی اگر ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی - عروقی نظیر فشارخون بالا و کلسترول بالا را نداشته باشند .
چاقی در واقع یک عامل مهم برای فشارخون و کلسترول بالا می باشد که خود از عوامل اصلی بیماریهای قلبی - عروقی می باشند .
اضافه وزن می تواند یک عامل خطر مجزا برای بستری شدن در بیمارستان بعلت بیماریهای قلبی - عروقی و مرگ ناشی از آن باشد.
اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر اصلی بسیاری از بیماریها می باشد .
گروهی از محققین در شیکاگو ارتباط افزایش وزن در سنین پایین با بیماری و مرگ در سنین بالای ۶۵ سال را در طی چند دهه گذشته بر روی ۱۷۶۰۰ نفر بررسی می نمایند .
شرکت کنندگان در زمان شروع طرح تحقیقاتی بین ۳۱ تا ۶۴ سال سن داشتند . در زمان ثبت نام در طرح هیچکدام بیماری قلبی و یا دیابت نداشته اند و متوسط زمان بررسی آنها ۳۲ سال می باشد . اکثریت شرکت کنندگان سفید پوست بوده اند . احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی در زمان ثبت نام کم در نظر گرفته می شد اگر شرکت کنندگان ۳ شرط زیر را دارا بودند :
۱) سیگار نمی کشیدند .
۲) فشارخون طبیعی ( ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه و پایین تر ) داشتند و داروهای فشارخون استفاده نمی کردند .
۳) کلسترول خون کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر داشتند و قرص کلسترول استفاده نمی کردند .
● مشکلات وزن :
شرکت کنندگان بر حسب BMI خود بصورت وزن طبیعی ، اضافه وزن و یا چاق تقسیم شدند . BMI بر حسب وزن و قد اندازه گیری می شود . BMI در واقع بین ۵/۱۸ تا ۹/۲۴ طبیعی ، ۲۵ تا ۹/۲۹ اضافه وزن ، ۳۰ و بالاتر چاق تلقی می شود.
محققین به این نتیجه رسیدند که مرگ ناشی از بیماریهای قلبی در افراد چاق شرکت کننده در طرح نسبت به افراد با وزن طبیعی حدود ۴۳ درصد بیشتر بود .
افراد چاق در مقایسه با وزن طبیعی شرکت کننده در طرح ۴ برابر احتمال بستری شدن در بیمارستان و ۱۱ برابر احتمال مرگ ناشی از دیابت را داشتند .
افرادی که عوامل خطر کمتری داشتند ولی افزایش وزن داشتند و چاق نبودند احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان و مرگ در نتیجه بیماریهای قلبی - عروقی و دیابت در مقایسه با شرکت کنندگان با وزن طبیعی داشتند که این احتمال در افراد چاق به مراتب بالاتر بود .
به نظر محققین بسیار مهم است که وزن بدن را در حد طبیعی نگه داریم و تلاش نمائیم وزن را کاهش دهیم و یا حداقل از افزایش وزن اجتناب کنیم .
● کاهش وزن دهید و تحرک داشته باشید :
انجمن بیماریهای قلب و عروق آمریکا سالیان زیادی است که چاقی را بعنوان یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری قلب و عروق معرفی نموده است . در واقع چاقی یکی از عوامل خطر قابل تغییر شش گانه زیر می باشد :
۱) مصرف دخانیات
۲) کلسترول بالا
۳) فشارخون بالا
۴) عدم تحرک جسمی
۵) دیابت
افزایش وزن ، فشار را بر قلب افزایش می دهد و شاید این دلیل مهمی باشد که علت بیماریها و مرگ ناشی از آن را در این افراد توجیه نماید . آنها معتقدند مردم می توانند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی را از طریق کاهش دادن وزن ، عدم استفاده از دخانیات ، کنترل فشارخون و کلسترول و تحرک کافی کاهش دهند .
این بدان معناست که باید روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی بنحوی انجام دهید که طپش قلب شما افزایش یابد . جالب است که تنها یک چهارم از مردم آمریکا چنین فعالیت ورزشی مناسبی انجام می دهند .
فقط توجه داشته باشید که به قول معروف باید آهسته و پیوسته حرکت کرد و با سرعت زیاد نمی توان به اهداف خود رسید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید