پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سالمندان را دریابیم


سالمندان را دریابیم
مسائل مربوط به بخش پزشك و بیماری‌های سالمندان یك مساله انتزاعی و منحصر به‌ ‌فرد نبوده و شامل مشكلات فیزیكی و بیماری‌های جسمی، روان شناختی و اجتماعی است.
توجه به مسائل اجتماعی برای سالمندان در مقایسه با سایر گروه‌ها‌ ‌به دلیل داشتن نیازهای خاص اجتماعی از قبیل پشتیبانی‌های مالی، مسكن و حفظ احترام به‌ ‌شخصیت بسیار حائز اهمیت است. بیماری‌های قلب و عروق و به ویژه فشار خون در بین آنها‌ ‌بسیار رایج و خطرناك است‌.
شایع‌ترین نوع بیماری‌ ‌فیزیكی در سالمندان، بیماری‌های مربوط به دستگاه‌های حركتی است كه باعث می‌شود سیستم‌ ‌حركتی بدن مثل عضلات، مفاصل و استخوان‌ها در سنین بالا دچار فرسودگی و كمبود موادی‌ ‌مثل كلسیم شود.
دردهای مفاصل بویژه آرتروز و پوكی استخوان‌ ‌باعث بروز مشكلات در سیستم حركتی سالمند می‌شود بنابراین این افراد آن طور كه باید‌ ‌و شاید تحرك نداشته و از دست دادن تحرك باعث بروز یك سری مسائل اضافی برای‌ ‌سالمندان می‌شود.
سكته‌های مغزی در سالمندان‌ ‌باعث بروز مشكلات برای خانواده، اجتماع و مسوِولانی كه از سالمندان نگهداری می‌كنند می‌شود.
بیماری دیابت نوع دوم برای سالمندان زمینه‌ای برای ایجاد سكته‌های‌ ‌مغزی،‌ نارسایی كلیه‌ها، دیالیز و مشكلات اجتماعی و جسمی دیگر می‌شود‌. ‌این‌ ‌متخصص طب سالمندان به شیوع عفونت‌های ادراری در بین این گروه اشاره كرد و افزود: ‌یكی از بیماریهای شایع در بین سالمندان در سطح دنیا و به خصوص در بین زنانی كه‌ ‌زایمان‌های متعدد داشته‌اند، عفونت‌های دستگاه ادراری است كه در بین سالمندان باعث‌ ‌شب بیداری و تكرر ادرار می‌شود و از نظر درمانی چون بعد از درمان ممكن است دوباره ایجاد شوند هنوز علم طب نتوانسته‌ آن را به طور كامل درمان كند. تحمل بی توجهی و كمبود احترام برای سالمندان بسیار مشكل بوده و به مرور زمان باعث ایجاد افسردگی در آنها می‌شود بنابراین رعایت بهداشت روانی و احترام به‌ ‌سالمندان باعث جلوگیری از این بیماری در سالمندان می‌شود.
متاسفانه آمار افسردگی در بین سالمندان نسبت به جوانان بیشتر بوده و به مرور‌ ‌زمان باعث ایجاد حالت بی‌اشتهایی، بی‌خوابی و كم شدن معاشرت با دیگران می‌شود.
‌خوشبختانه وزارت بهداشت در دولت اخیركار بزرگی برای‌ ‌سالمندان انجام داده كه می‌توان به تشكیل كمیته‌های ارتقای سلامت سالمندان در وزارت‌ ‌بهداشت اشاره كرد.
اصول كار این كمیته در ارتقای سطح سلامت‌ ‌سالمندان عبارتست از كمك‌های آموزشی، ارائه آموزش در بیمارستان‌های دانشگاهی كه‌ ‌باعث شده كمك بزرگی به سالمندان شود‌.
‌متاسفانه حمایت‌های اجتماعی كه جنبه مالی دارند در اختیار این كمیته قرار نمی‌گیرد بنابراین سازمان‌های متولی به خصوص سازمان مدیریت بایستی بتوانند پشتیبانی لازم را از لحاظ كمك مالی به سالمندان داشته باشند.
دكتر هوشنگ بیضایی- متخصص طب سالمندان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید