چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

زندگی ماشینی علیه باروری مردان


زندگی ماشینی علیه باروری مردان
شاید در تبلیغات، فرآورده‌های مختلفی را كه موجب افزایش قوای جنسی و باروری می‌شوند، دیده باشید كه هزینه‌های گرانی بابت خرید هر یك از این محصولات پرداخته می‌شود ولی محققان اعتقاد دارند برای افزایش قدرت باروری نیاز به صرف هزینه گزاف و خرید محصولات شیمیایی نیست. همین میوه‌ها و سبزی‌هایی كه در سبدغذایی هر خانواده یافت می‌شوند، می‌توانند در افزایش قدرت باروری موثر باشند، به ویژه در آقایان.
محققان در یك مطالعه جدید دریافته‌اند آقایانی كه در طول روز سبزی و میوه‌ مصرف نمی‌كنند، قدرت باروری كمتری خواهند داشت، چون مصرف نكردن كافی این موادغذایی تازه موجب كاهش حركت سلول‌های جنسی مردانه (اسپرم‌) می‌شود. بنابراین پزشكان به آقایانی كه با مشكل ناباروری دست و پنجه نرم می‌كنند و به دنبال دارو و درمان هستند، توصیه می‌كنند از مصرف این داروهای طبیعی غفلت نكنند.
● آنتی اكسیدان‌های مهربان
نتایج این مطالعه در آخرین كنگره متخصصان نازایی آمریكا ارائه شده است. در این مطالعه ۴۸ مرد كه دچار ناباروری بودند و ۱۰ مرد كه صاحب فرزند و پدر خانواده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان از این مردان درباره رژیم غذایی‌شان و غذاهایی‌ كه در طول روز مصرف می‌كردند، چیزهای پرسیدند. جالب اینجا بود كه ۸۳ درصد مردان نابارور در رژیم غذایی خود سهم كمی را به میوه‌ها و سبزی‌ها اختصاص داده بودند؛ یعنی كمتر از ۵ سهم میوه و سبزی در طول روز، در حالی كه مردانی كه صاحب فرزند شده بودند، فقط ۴ نفرشان با میوه و سبزیجات تازه میانه خوبی نداشتند.
این محققان نمونه‌هایی از اسپرم‌های این مردان را نیز مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده كردند، در مردانی كه میوه و سبزی كمتری می‌خورند، میزان حركت اسپرم‌ها به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد.
سرپرست این گروه تحقیقاتی معتقد است دریافت كمتر آنتی اكسیدان‌ها كه در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود، نقش اصلی را در كاهش قدرت باروری مردان برعهده دارد.
آنتی اكسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از آسیب دیدن اسپرم‌ها دارند. هنگامی كه اسپرم‌ها آسیب می‌بینند توانایی حركت خود را از دست داده و به دنبال آن قدرت باروری تخمك سلول جنسی زنانه را از دست می‌دهند.
این متخصص زنان و زایمان معتقد است، در سبزیجات به رنگ روشن مثل گوجه فرنگی، فلفل، مركبات و پرتقال، دو آنتی اكسیدان مهم به نام‌های <گلوتاتیون> و <كریپتوگزانتین> وجود دارد كه نقش مهمی در سلامت و قوی بودن اسپرم‌ها ایفا می‌كنند.
بنابراین به تمام مردانی كه آرزو دارند، طعم شیرین پدر شدن را بچشند، توصیه می‌كند كه حداقل روزی ۵ سهم از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده كنند. متخصصان تاكید می‌كنند، آقایان باید از مصرف زیاد سیگار و تنباكو نیز خودداری كنند؛ چون این مواد نیز می‌توانند به اسپرم‌ها آسیب برسانند.
● تلفن‌های همراه علیه باروری
مطالعه جالب دیگری كه در این كنگره نتایج آن اعلام شد، بررسی اثر سوء تلفن‌های همراه بر اسپرم‌ بود ولی متخصصان اعتقاد داشتند هنوز زود است كه پدران آینده را از استفاده از تلفن‌های همراه منع كرد چون هنوز به درستی مشخص نشده است كه امواج این تلفن‌ها موجب آسیب اسپرم‌ها می‌شود یا خیر.
در این تحقیق ۳۶۱ مرد كه به كلینیك ناباروری مراجعه كرده بودند مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد كه هر چه آقایان ساعات بیشتری در طول روز از تلفن‌های همراه استفاده كنند اسپرم‌های ناسالم‌تری خواهند داشت. مردانی كه بیش از ۴ ساعت در طول روز با موبایل صحبت می‌كردند، تعداد كمتری اسپرم داشتند و این اسپرم‌ها علاوه بر كم تحرك‌تر بودن، بیشتر دچار بدشكلی و نقص شده بودند.
این محققان اعتقاد دارند كه امواج الكترومغناطیسی و میدان‌های الكترومغناطیسی بالقوه دارای قدرت آسیب رساندن به اسپرم‌ها هستند. جالب این جاست كه شركت‌های تولیدكننده تلفن همراه شدیدا با این یافته‌ها مخالفند و معتقدند امواج الكترومغناطیسی این دستگاه‌ها به اندازه‌ای قوی نیست كه بتواند سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازد.
● وقتی اسپرم‌ها پیر می‌شوند
یافته‌های جدید نشان می‌دهند با افزایش سن، اسپرم‌ها قدرت باروری خود را به میزان زیادی از دست می‌دهند و مردانی كه در سنین بالاتر برای پدر شدن تلاش می‌كنند، احتمال اینكه با شكست مواجه شوند، بیشتر است.
ساعت زیستی بدن مردان نیز از سنین مشخصی به بعد آهسته‌تر كار می‌كند و توانایی آنها برای باروری رو به زوال می‌گذارد زیرا تعداد اسپرم‌ها كاهش می‌یابد و فعالیت آنها نیز كم می‌شود. نتایج یك مطالعه جدید روی ماده ژنتیكی اسپرم‌ها نشان می‌دهد، مردانی كه درسنین بالاتر به فكر بچه‌دار شدن می‌افتند، باید در نظر داشته باشند علاوه بر كاهش امكان پدر شدن در این سنین به دلیل كاهش قدرت باروری، ممكن است فرزندشان دارای نقایص رشدی و كوتولگی باشد یا با نقایص ژنتیكی دیگر به دنیا بیاید.
● زنگ‌های خطر به صدا درمی‌آیند
سیگار را می‌توان یكی از دشمنان اصلی ناباروری مردان به شمار آورد. سیگار معمولا سبب كاهش تعداد اسپرم‌ها و تحریك آنها می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهند، هنگامی‌كه پدر و مادر هر دو سیگار می‌كشند، احتمال ناباروری تا ۶۴ درصد بالا می‌رود.
حشیش علاوه بر كاهش تعداد اسپرم‌ها باعث ایجاد اسپرم‌هایی ناقص و ناسالم می‌شود. محققان به آقایان توصیه می‌كنند از فعالیت‌های شدید بدنی نیز دوری كنند چون انجام كارهای سنگین منجر به كاهش تولید اسپرم می‌شود.
هنگامی كه بیمار می‌شوید، لازم است به آنتی بیوتیك‌هایی كه مصرف می‌كنید دقت كنید. برخی آنتی‌بیوتیك‌ها مثل اریترومایسین موجب كاهش موقت تعداد اسپرم‌ها و كاهش تحرك آنها می‌شوند. در چاپخانه‌ها، مطب‌های رادیولوژی و محیط كشاورزی سرب، اشعه یونیزان و انواع سموم و آفت‌كش‌های سمی وجود دارند كه می‌توانند سبب كاهش قدرت باروری مردان شوند.
مردانی كه به سبب شغلشان مجبورند در محیط‌هایی با گرمای زیاد مانند نانوایی، كارخانه‌ها، ریخته‌گری و شیشه‌سازی كار كنند، در معرض ناباروری قرار دارند. شاغلان صنایع لاستیك‌سازی، پلاستیك و كارخانه‌های پتروشیمی نیز ممكن است در طولانی مدت به ناباروری دچار شوند.‌
دكتر نیكی پرهام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید