شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

الیزه چشم انتظار مستأجری جدید


الیزه چشم انتظار مستأجری جدید
● گذری بر دور جدید رقابتها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
فرانسوی ها اندك اندك برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری كشور خود كه در دو دوره به ترتیب دوم و شانزدهم اردیبهشت ماه سال ۸۶ برگزار خواهد شد، آماده می شوند.وزارت كشور فرانسه اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را رسما ۲۹ اسفندماه امسال اعلام خواهد كرد و اگر آرای اخذ شده فرد پیروز را راهی كاخ الیزه نكند، دور دوم انتخابات ۱۶اردیبهشت برگزار خواهد شد.
دوره پنج ساله ریاست جمهوری «ژاك شیراك» نیز پس از یك دوره هفت ساله، ۲۶ اردیبهشت پایان می یابد و براساس اصل ششم قانون اساسی فرانسه، انتخابات ریاست جمهوری دراین كشور باید دستكم ۲۰روز قبل و حداكثر ۳۵ روز پیش از انقضای مدت مسوولیت رییس جمهوری برگزار شود.
برپایه قانون اساسی فرانسه، شیراك نیز می تواند برای سومین بار نامزد این انتخابات شود ولی كارشناسان بر این باورند كه رییس جمهوری كنونی فرانسه با درك میزان كاهش محبوبیت خود، پای به عرصه قضاوت مردم نخواهد گذاشت.انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه كه یكی از كشورهای بانفوذ در معادلات جهانی و به عنوان مهد دموكراسی در جهان، افزون بر اهمیت ملی، نگاه های جهانی را نیز به سوی خود جلب می كند.
چندساله گذشته عرصه قدرت در فرانسه بیشتر میدانی برای خودآزمایی یا خودنمایی زنان و مردان سیاست برای افزایش محبوبیت و توان خود به منظور نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است كه «نیكلا ساركوزی» وزیر كشور بیش از همه دیده می شود.ساركوزی رییس حزب راستی «اتحادیه جنبش مردمی» (یوام پ) شریك در ائتلاف حاكم هفته گذشته رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد.
ورود رسمی ساركوزی به مبارزات انتخاباتی كه از مدتها پیش انتظار آن می رفت، آشكارا توجه محافل و كارشناسان سیاسی را جلب كرد.این واقعه، شیراك را بیش از دیگران نگران كرده زیرا رییس جمهوری كنونی فرانسه به همان اندازه كه از به قدرت رسیدن سوسیالیست ها بیم دارد، از پیروزی وزیر كشور خود نیز ناخشنود است.
شیراك برای رفع این نگرانی، تلاش فراوانی كرده تا مردم فرانسه را متقاعد كند كه «دومینیك دو ویلپن» نخست وزیر كنونی رقیبی جدی برای ساركوزی است، ولی با گذشت زمان و انتقادهای فراوانی كه از دولت در زمینه بیكاری و افزایش قیمت ها صورت گرفت نمی توان بخت ویژه ای برای رسیدن وی به كاخ الیزه متصور شد.
از سوی دیگر، ساركوزی كه «سگولن روایال » سوسیالیست و «میشل آلیو ماری» بانوی هم حزبی خود را رقیب سرسختی می پندارد، تلاش زیادی برای راهیابی به كاخ الیزه انجام می دهد.به گزارش ایرنا بسیاری از كارشناسان معتقدند شیراك، آلیو ماری رابه عنوان رقیب زن مقابل نماینده سوسیالیست ها قرار داده كه افزون بر مقابله به مثل با حزب مخالف، علیه ساركوزی نیز گام برداشته باشد.البته این حركت چنانچه براساس همین فرضیه صورت گرفته باشد دست كم تاكنون نتایج مثبتی نداشته، زیرا آخرین نظرسنجی نشریه فیگارو نشان می دهد محبوبیت روایال افزایش و در مقابل جایگاه مردمی ساركوزی كاهش یافته است.
میزان محبوبیت روایال پس از اینكه رسما نامزدی خود را برای انتخابات اعلام كرد با شش درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۶۱درصد رسیده در حالیكه محبوبیت ساركوزی در ماه نوامبر گذشته با دو درصد كاهش به ۴۸درصد تنزل یافت. فرانسه از آغاز جمهوری پنجم در سال ۱۹۵۸ كه با ریاست جمهوری «ژنرال دوگل» آغاز شد تاكنون درباره بسیاری از تحولات بین المللی با كاخ سفید چالش داشته و اختلاف نگرش اخیر پاریس و واشنگتن درباره عراق نیز در اذهان افكار عمومی جهان نقش بسته است.
نگرانی تروییكای شیراك، ویلپن، آلیو ماری و برخی راستگراهای حاكم این است كه ساركوزی بتواند با ایجاد تغییر گرایش در جناح راست فرانسه، با كاهش سطح استقلال سیاسی پاریس در برابر واشنگتن، سبب سقوط جایگاه فرانسه در نظام بین المللی شود.«سگولن روایال» از مخالفان جناح حاكم كه پس از انتخابات داخلی در حزب قدرتمند سوسیالیست،با پشت سر گذاشتن «دومینیك استروس كان» و «لوران فابیوس» مردان مشهور هم حزبی خود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.
روایال برای جلب افكار عمومی داخلی، بر این نكته تاكید كرده كه اكنون زمان اتحاد و یكپارچگی در حزب سوسیالیست فرا رسیده و هواداران این حزب باید در كنار یكدیگر صفحه ای جدید در تاریخ فرانسه را ورق بزنند.از نگاهی دیگر، شیراك معتقد است سوسیالیست ها خانم روایال را به خاطر زن بودنش معرفی كرده اند تا بتوانند با تحولی در انتخابات، بخت پیروزی خود را بیشتر كنند.
همچنین حزب كمونیست فرانسه بدون مسوولیت ریاست جمهوری پس از آغاز جمهوری پنجم، پس از مباحثات درون حزبی، به اتفاق آرا «ماری ژرژ بویفه» یكی از چهره های اصلی خود را به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برگزید.
هرچند با گذشت زمان، ممكن است چهره های جدیدی وارد عرصه انتخابات فرانسه شوند اما از نگاه كارشناسان، رییس جمهوری باید از چهره های شاخص ائتلاف حاكم كنونی یا نامزد سوسیالیست ها باشد كه بیشتر شناخته شده اند.از سوی دیگر، موج سقوط راستگرایان در اروپا می تواند نشانه این باشد كه ائتلاف حاكم در فرانسه نیز مجبور خواهد شد مانند دولت های قبلی راست اسپانیا و ایتالیا از قدرت وداع كند، كه با توجه به این مساله، بسیاری بر این باورند كه شیراك هرچند خود را نامزد نخواهد كرد اما برای پیروزی فرد مورد نظر خود، بیش از همه نامزدها فعالیت خواهد كرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید