جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

افزایش ترشح بزاق در دوران بارداری


افزایش ترشح بزاق در دوران بارداری
بنظر می رسد از هنگامیكه باردار شده ام میزان ترشح بزاق من افزایش یافته است. آیا این امر طبیعی است؟
ترشح بیش از حد بزاق هنگام بارداری بخصوص در افرادی كه دچار حالت تهوع هستند امر نادری نیست. بعضی از خانم ها ممكن است بزاقشان در حدی زیاد شود كه مجبور شوند آب دهان را در لیوان یا دستمال خالی كنند. این حالت شدید پتیالیسم ptyalism یا سیالوره sialorrhea نامیـده می شود و در خـانم هایی كه دچار استـفراغ های شـدید دوران بارداری یا hyperemesis gravidarum هستند، شایعتر است.
كارشناسان بدرستی نمی دانند كه علت افزایش ترشح بزاق در اوائل بارداری چیست ولی ممكن است تغییرات هورمونی یكی از علل آن باشد. ممكن است تهوع باعث شود كه بعضی از خانم ها نتوانند عمل بلع را براحتی انجام دهند كه در نتیجه موجب افزایش بزاق خواهد شد. بطور طبیعی غدد بزاقی درحدود یك لیتر بزاق در روز ترشح می كنند ولی بعلت انجام عمل ناخودآگاهِ بلع بطور مداوم، ما متوجه آن نمی شویم. بنابراین اگر میزان بزاق بطور ناگهانی زیاد شود، ممكن است دلیل آن افزایش ترشح و یا كاهش بلع و یا تركیبی از هر دو باشد.
ممكن است افزایش ترشح بزاق به سوزش سردل كه در دوران بارداری علامتی شایع است نیز مربوط باشد. از آنجائیكه محتویات معده اسیدی است، ورود آن بداخل مری باعث تحریك گیرنده های اسید موجود در مری می شود كه خود غدد بزاقی را تحریك می كند. بزاق حاوی مقادیر زیادی بیكربنات است و قلیائ است. بزاق با هر نوبت عمل بلع، جدار مری را شستشو میدهد و به خنثی شدن اسید معده كمك می كند. این دلیل ممكن است توجیه كننده علت افزایش ترشح بزاق در خانم هایی كه دچار استفراغ بارداری هستند نیز باشد.
ممكن است افزایش ترشح بزاق تا حدی ناراحت كننده باشد اما بزاق دارای عملكردهای مهم دیگری نیز هست كه مرطوب نگه داشتن محیط دهان، تولید آنزیم های كمك كننده به هضم، و وجود پروتئین های دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باكتریائی برای محافظت از دهان و دندان ها از آن جمله اند.
● چگونه میتوان این حالت را برطرف كرد؟
به غیر از درمان تهوع، استفراغ یا سوزش سردل، درمان دیگری برای افزایش ترشح بزاق وجود ندارد. با اینحال در بعضی از خانم ها روش های زیر سودمند بوده است:
▪ چندین نوبت در روز دندانها را مسواك بزنید و از دهانشویه استفاده كنید.
▪ مقدار دفعات صرف غذا را بیشتر و حجم هر وعده را كمتر كنید.
▪ آب بیشتری بنوشید. یك شیشهٔ آب كنار دست خود بگذارید و مكرراً جرعه ای كوچك بنوشید.
▪ آب نبات سفت بمكید یا آدامس بدون قند بجوید. این عمل از میزان ترشح بزاق نمی كاهد ولی بلع آن را آسانتر می سازد. از مصرف آدامس و آب نبات های ترش خودداری كنید زیرا ترشح بزاق را افزایش میدهد.
در اغلب موارد باید بزاق اضافی را بلع نمود ولی اگر حجم بزاق خیلی زیاد باشد و بلع آن حالت تهوع را افزایش دهد میتوان آن را درون یك دستمال یا یك لیوان ریخت كه در اینصورت باید برای پیشگیری از كاهش آب بدن مصرف آب را افزایش داد.
در بسیاری از خانم ها، این مشكلِ بی خطر ولی ناراحت كننده- و در موارد بسیار شدید، استرس زا- با فروكش كردن حالت تهوع در پایان سه ماههٔ اول از بین می رود و یا بسیار كاهش می یابد. با اینحال افزایش ترشح بزاق نیز مانند استفراغ بارداری ممكن است در تعداد كمی از خانم ها تا پیان دوران بارداری باقی بماند.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید