پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب و استفاده از شیردوش


انتخاب و استفاده از شیردوش
بعضی از مادران فرزندان خود را شیر می دهند بدون آنكه نیاز به دوشیدن شیر داشته باشند. بعضی دیگر حتی برای شیردهی شبانه نیز به دوشیدن شیر اقدام می كنند. اگر شما بعد از زایمان به شغل قبلی خود باز میگردید و یا می خواهید همسر یا مادرتان در هنگام استراحت به نوزاد شیر دهند، استفاده از شیردوش باعث می شود كه نوزاد، حتی در غیاب شما نیز از مزایای شیر مادر بهره مند شود.
● انواع شیر دوش (دستی و برقی)
شیر دوش ها انواع مختلفی دارند ولی كلاً به دو دسته تقسیم می شوند: دستی ( كه با دست مورد استفاده قرار می گیرند ) و برقی (یا باطری دار). اكثر خانم ها تقریباً یكی از این دو نوع را ترجیح می دهند. به منظور كمك به شما برای انتخاب بهتر، مزایا و معایب هر یك از این شیر دوش ها از نظر استفاده كنندگان توضیح داده می شود:
● شیر دوش دستی
مادرانی كه شیر دوش دستی را ترجیح می دهند به سهولت و راحتی اندازۀ آن اشاره می كنند. بسیاری نیز معتقدند كه شیردوش دستی به حالتی كه نوزاد به طور طبیعی پستان را می مكد شبیه تر است. این افراد دوست دارند كه بتوانند عمل مكیدن را با دست كنترل كنند. شیر دوش های دستی معمولاً ارزان تر، كوچك تر، سبك تر و كم صدا تر از انواع برقی هستند. اگر شما علاقه مند هستید كه در حالیكه نوزاد یك طرف را می مكد طرف دیگر را بدوشید، احتمالاً نوزاد سكوت شیر دوش دستی را به سر و صدای شیر دوش برقی ترجیح می دهد.
از طرف دیگر در حالیكه بعضی از مادران فن سریع دوشیدن را بخوبی می آموزند بعضی دیگر معتقدند كه سرعت این وسیله به نحو دیوانه كننده ای آهسته است (این امر تا حدی به این بستگی دارد كه دسته شیردوش را با چه سرعتی می توان فشار داد). بعضی از مادران به سختی می توانند حتی قطره ای شیر با كمك شیردوش دستی بدوشند. عده ای نیز معتقدند كه شیردوش های دستی نمی توانند سینه ها را بطور كامل خالی كنند كه در نتیجه میزان ترشح شیر كاهش خواهد یافت. برخی از مادران ابراز می دارند كه دستشان در اثر پمپ زدن خسته می شود.
● شیردوش برقی
سهولت استفاده و كارآئی بالا نكات مثبت این نوع شیردوشها محسوب می شوند. مادرانی كه مكرر اقدام به دوشیدن می كنند - مثلا به منظور ادامه شیردهی پس از بازگشت به كار یا برای تغذیه دوقلوها - معمولا شیردوشهای برقی (یا باطری دار) را انتخاب می كنند. با اكثر شیر دوشهای برقی می توان هر دو سینه را در آن واحد دوشید.
از معایب این شیردوشها می توان سنگینی و سر و صدای زیاد را نسبت به انواع دستی نام برد. البته بعضی از انواع نیز به نحو تعجب آوری جمع و جور و درعین حال بی صدا هستند.
بهتر است هر یك از انواع شیردوش ها را كه می پسندید، قبل از آنكه به سر كار خود برگردید و یا نوزاد را به پرستار بسپارید، تهیه كنید. در حقیقت بهترین زمان دوشیدن شیر و تغذیه نوزاد با شیشه درست زمانی است كه نوزاد ۳ تا ۴ هفتـه دارد زیرا بسـیاری از نوزادان اگر دیر شـود شـیشـه را نمی گیرند.
● هنگام خرید شیر دوش باید به چه نكاتی توجه كرد؟
▪ قابلیت تنظیم: سطحی از مكش كه برای یك خانم مناسب است ممكن است برای خانمی دیگر شكنجه محسوب شود. شیر دوشی را انتخاب كنید كه بتوان پمپ خلا آن را تنظیم كرد. بعضی از مدل های دستی دارای پمپ های قابل تنظیم هستند.
▪ كارآیی: اگر وقت برایتان ذیقیمت است - و برای كدام مادر نیست؟ - ممكن است برایتان بیارزد كه با پرداخت هزینه ای بیشتر شیردوشی را بخرید كه تعداد مكش آن در هر دقیقه بیشتر بوده و دارای توانایی دوشیدن مضاعف دارد. شیردوشی كه بتوان با آن در آن واحد هر دو سینه را دوشید زمان دوشیدن را به كمتر از نصف می رساند. دوشیدن هر یك از سینه ها به طور جداگانه تقریبا ۳۰ دقیقه طول می كشد ولی دوشیدن همزمان حدوداً ۱۲ دقیقه بطول می انجامد، چرا كه بعلت تخلیه كامل هر دو سینه تولید شیر را تحریك می كند.
▪ سهولت استفاده: دنبال شیردوشی بگردید كه استفاده از آن، شستن آن، و نیز سوار كردن آن آسان باشد. اگر می خواهید آن را با خود به جاهای دیگر حمل كنید باید یك نوع جمع وجور را بخرید كه جعبه ای مناسب دارد و یا یك جعبه جداگانه برای آن تهیه كنید.
از انواعی كه شبیه بوق دوچرخه ساخته شده اند بپرهیزید – ممكن است در توپ های پلاستیكی باكتری های مضر رشد كنند.
● لوازم جانبی شیردوش
تهیه لوازم جانبی به شما كمك خواهد كرد كارآیی شیردوش را بالا ببرید و از آن راحت تر استفاده كنید. لوازم جانبی عبارتند از:
▪ كیسه های مایكروویو: می توان قطعات شیردوش را در مایكروویو قرارداد و با بخار تمیز كرد.
▪ پماد وازلین: از درد نوك سینه پیشگیری نموده و آن را بر طرف می سازد.
▪ پوشش نرم مخصوص سینه: با تحریك سینه و نوك آن در حین دوشیدن باعـث جـریان بیـشتر شـیر می شود.
▪ نوار مخصوص دوشیدن: به دور قفسه سینه بسته شـده و شـیـشه مخصـوص جـمع آوری را در زیـر هر یك از دو سینه نگاه می دارد تا دستهای شما هنگام دوشیدن شـیر آزاد باشد.
▪ كیسه ها و ظروف مخصوص نگهداری: برای جمع آوری، نگهداری و یخ زدن شیر.
● نكاتی چند برای مادرانی كه میخواهند شیر خود را بدوشند:
▪ مادران جوان اوائل كمی احساس نامانوسی و ناراحتی می كنند ولی باید بدانند كه به شیردوش عادت خواهند كرد. وقتی شما با این احساس و روش انجام این كار خو بگیرید، بخوبی آنرا انجام خواهید داد. نكات زیر را مادرانی كه شیر دوشیدن را تجربه كرده اند ارائه داده اند.
▪ صبور باشید. شیر پس از چند لحظه به جریان می افتد. اگر از شیردوش دستی استفاده می كنید می تـوانـیـد آنـرا بـرای چـند ثانیـه مثل سر پستـانك فشار دهید؛ بعد از چند پمپ، دوشیدن آغاز می شود.
▪ اگر دوشیدن دردناك است آرام تر و با سرعتی كمتر بدوشید و یا از شیر دوش دیگری استفاده كنید.
▪ از شیر دوش های سوئیچی استفاده كنید. تعویضِ جهت دوشیدن باعث جریان بیشتر می شود و در نتیجه شیر افزایش می یابد.
▪ اگر هنگام دوشیدن شیر نشت می كند كمی به جلو خم شوید تا به جریان بیشتر شیر بداخل بطری كمك كنید.
▪ اگر بنظر نمی رسد كه شیردوش شما درست كار كند، مطمئن شوید كه تمام قطعات در جای صحیح قرار گرفته اند و بخوبی به هم متصل شده اند. یكبار دیگر همه چیز را كنترل كنید. اگر یك دریچه شل باشد و یا یك قطعه پلاستیكی بخوبی فشرده نشده باشد ممكن است مشكلات زیادی ایجاد كند.
▪ یك شیردوش با كیفیت خوب بخریـد كه همواره درست كار كنـد. گاهی در اوائـل می توان حتی با یك شیر دوش با كیفیت متوسط، شیر زیادی دوشید ولی بعداز ۳ یا ۴ ماه بهتر است آنرا با یك نوع مرغوب تعویض كنید تا جریان شیر را بهتر تحریك كند. یك شیردوش مرغوب باید مدتها كار كند.
● چطور می توان كمك بیشتری گرفت؟
▪ مشـاورین شیردهی می تواننـد شـیر دوش مناسب را به شما معرفی كنند. همچنین اگر پمپ شیردوش برایتان مشكل ایجاد می كند، می توانند به شما بیاموزند چطور با دست شیر بدوشید. این هنر با ارزشی است كه حتی زمانی كه شیردوش خراب می شود به شما كمك خواهد كرد.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید