چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تجلی آفتاب ولایت و عدالت


تجلی آفتاب ولایت و عدالت
آن گاه كه جور و ستم پهنای وسیع عالم هستی را در تلخی خود غوطه ور می كند و هر مخلوقی طعم تلخ بی عدالتی و نابرابری را با اكراه تمام خواهد چشید ، بار دیگر و برای آخرین بار با زمین خدا ، تابش پرتوهای نور رحمت لم یزلی پروردگار را به چشم خود خواهد دید و با ظهور حضرت قائم (ع) تجلی گاه رحمت و مهربانی خواهد شد .
پس از انتظار طولانی مدت و ابتلائات و امتحانات الهی در طول این برهه زمانی انتظار و وقوع رخدادهای قطعی الوقوع یا احتمالی مقارن با ظهور و تجلی خورشید عالمتاب وجود قائم (ع) كه قطعا مدت زمان زیادی به طول نخواهد انجامید ، بالاخره وعده آزادیبخش الهی به حقیقت پیوسته است .
قائم آل محمد (ص) در میان ركن و مقام و در حالی كه عمامه نبسی مصطفی(ص) را به سر و انگشتر سلیمان را بر انگشت و زره داوود نبی را بر تن دارد و ذوالفقار علی و عصای موسی در دستان اوست ، بر خانه كعبه تكیه داده و ندای انا بقیه الله سر می دهد و جبرئیل امین در سمت راست ایشان فریاد می زند . كه : البیعه لله : ای جهانیان آگاه باشید كه منتظر نجاتبخش ظهور كرد . پس برای بیعت و یاری ایشان بشتابید و در این حین شیعیان و یاران حضرت از ارجاء عالم به سویشان رهسپار شوند و خدمت ایشان برای بیعت برسند .
آن گاه سپاه حضرت در حالی كه جبرئیل در سمت راست و میكائیل در سمت چپ و ملكه عزرائیل در پشت سر و اسرافیل نیز در پیشاپیش شان قرار دارند ، از مكه به سمت كوفه رهسپار شوند و در حالی كه ۴۰ هزار فرشته دیگر برای امتثال و انجام كارهایی كه از دست آدمیان ساخته نیست وی را یاری می كنند تا در نجف اشرف فرود آیند . آن گاه لشكرهای خود را در شهرها و ممالك پراكنده كرده ، در كوفه ۳ پرچم از ۳ لشكر در اهتزاز است كه با آمدن حضرت ، پرچمها از میان می روند . حضرت خودشان در كوفه وارد شده و منبر روند و خطبه ای خوانند كه مردم از شدت گریه متوجه كلام ایشان نباشند و چون جمعه دوم برسد ، مردم از ایشان درخواست نماز جمعه كنند كه حضرت دستور دهند در قسمتی از نجف به نام مسجد خطی بكشند تا در آنها با آنان نماز را اقامه كنند .
● مساله رجعت
یكی از مسلمات اعتقادی شیعه و از جمله حوادث شگفت انگیزی كه همزمان با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (اروحنا له الفداء) رخ خواهد داد ، بازگشت پیش از قیامت گروهی از مومنان واقعی به دنیا برای درك عظمت و شوكت جهانی اسلام خواهد بود ؛ البته عده ای از كافران بدسرنوشت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا باز گردانده می شوند تا به سزای پاره ای از اعمال ننگین خود برسند و به مجازاتی چون مجازات قوم بدطینت لوط و ثمود و عاد و فرعونیان دچار شوند . تعریفی از شیخ مفید ره درباره رجعت نقل می كنند كه : «ان الله یرد قوما من الاموات الی الدنیا فی صورهم التی كانوا علیها فیعز فریقا و بذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلك عند قیام مهدی آل محمد (ص) .»
با توجه به عبارات دقیق تعریف فوق ، چند نكته مهم معلوم می شود از جمله این كه واقعه رجعت و بازگشت به دنیا بنا بر مقتضای عدل الهی ، مختص گروهی معین است نه عموم مردم و هدف و فلسفه آن را عزت بخشی به مومنان محض و ذلت و خواری كافران محض بیان می كنند . در اثبات این ادعا ، احادیث و روایات زیادی بیان شده است . كما این كه در متن برخی دعاها همچون زیارت آل یاسین و دعای روز سوم شعبان و دیگر ادعیه به آن اشاره رفته است ، ولی صریح تر و واضح تر از همه خود آیات قرآن است كه برای نمونه دو مورد از آنها را كه تصریح بیشتری به این موضوع دارد عنوان می كنیم :
«و یوم نحشر من كل امه فوجا ممن یكذب بآیاتا فهم یوزعون»
و آن روز كه از هر امتی گروهی را (توجه به این نكته لازم است كه كلمه فوج به معنی گروه است . چه بر همه معلم است كه در روز قیامت همه جهانیان محشور می شوند نه فقط گروه خاصی از آنان) از كسانی كه تكذیب ما كردند محشور می كنیم ، آنها را به هم ملحق می سازیم و برای مجازات آماده شان می كنیم . با توجه به مضمون آیه و تفسیر آن از كتب تفسیر ، بازگشت و رجعت گروه از كافران متخاصم بااصول اسلام ، از اصل معاد و نبوت و توحید و ... ، برای رسیدن به سزای پاره ای از اعمال ننگین خویش به عرصه دنیا ، امری است محتوم و مطابق با متقضای حكمت الهی .
«انا لننصر رسلنا و الذین امنو فی الحیاء الدنیا و یوم یقوم الاشهاد»
خداوند متعال در این آیه نصرت و یاری و پیروزی نهایی را در ۲ مرحله برای تمامی پیامبران و یاران مومن ایشان وعده می دهد : یكی پیش از قیامت و در حیات دنیوی و دیگری در یوم الاشهاد یعنی روز قیامت .
آنچنان كه بر همه ما معلوم است عده كثیری از پیام آوران و مبینان دین حق و حقیقت ، در راه انجام وظیفه خویش با متخاصمی رو به رو بودند كه ایشان را از دست یافتن به اهداف آسمانی شان مانع شده و راه نصرت و سیطره حقیقت را در دنیا بر عالمیان بستند .
حتی ما درباره اسلام خود شاهد این واقعیت هستیم كه دین بر حق اسلام خود شاهد این واقعیت هستیم كه دین بر حق اسلام عالمگیر نشده و نصرت كامل روی نداده است و از طرفی هم وعده الهی حتمی الوقوع بوده و به یقین تحقق خواهد یافت و با توجه به روایات هم ، فقط همزمان با ظهور مهدی آل محمد (ص) است كه گسترده عدل و دین حق عالمگیر شده و در این برهه از زمان است كه همه پیامبران ، ائمه و اصحاب برگزیده آنها همچون مقداد و سلمان و مالك اشتر و اصحاب كهف و همچنین یوشع بن نون و مومن آل فرعون از صحابه موسی (ع) و همچنین عیسی بن مریم و دیگر مومنان محض به نشئه دنیا بازگشته و نه تنها شاهد نصرت دین حق یعنی اسلام خواهند بود ، بلكه خودشان در برقراری آن یارای القائم بالحق خواهند شد .
از جهت دیگر ، مومنان واقعی چون در مسیر تكامل معنوی همیشه با موانعی در زندگی روبه رو بوده و به دور از دولت كریمه پیوسته با جباران و ستمگران مواجه بوده اند ، در نتیجه تكاملشان ناتمام مانده است و در نتیجه در بعد تكامل دچار كمبودها و نواقصی شده اند ، حكمت الهی اقتضا می كند كه پیش از برپایی عرصه قیامت فرصتی دوباره به ایشان داده شود تا در آن ، آخرین مسیر تكامل خود را زیر لوای حكومت عدل و به مقصود مورد اهتمامشان نائل شوند .
پس در كل می توان فلسفه رجعت را تكامل بیشتر مومنان محض و عزت ایشان و در مقابل شقاوت بیشتر كافران محض و علاوه بر آن نصرت دین و حكومت عدل جهانی با یاری مومنان حقیقی و آرزومندان درك آن دوران بیان كرد ؛ چرا كه هنگام ظهور ، خداوند متعال برای یاری حضرت در تشكیل حكومت صالحان و برای انجام وعده الهی مبنی بر انتقام گیری مظلومان از گردنكشان تاریخ و نیز برای استمرار بخشیدن به حكومت فراگیر حق ، پس از قیام و برقراری عدالت ، گروهی از مومنان را از جمله پیامبران و ائمه كه از دار دنیا كوچ كرده اند ، با اختیار خویش به دنیا بازگردانده می شوند تا در پاكسازی زمین از كافران و منافقان سهیم باشند و از این میان ، اولین فرد بازگشت كننده را در زبان روایات ، امام حسین (ع) بیان كرده اند كه به همراه شهدای كربلا برای انتقامجویی از فاسقان یزیدی و اسیر كردن آنان به عذاب دنیوی و الهی به عرصه دنیا رجعت می كنند و به فرموده امام صادق (ع) بمكث فی الارض حتی یسقط حاجیاء علی عینیه ؛ آن حضرت آنقدر در دنیا زندگی می كنند كه از فرط پیری دو ابروی وی روی چشمانشان بیفتد .(بحار ، ج ، بحث رجعت)
● دولت مهدی
پس از حركت حضرت قائم (عج) به سمت فلسطین در آنجا در شهر لید ، عیسی بن مریم (ع) از آسمان به زمین می آید تا با حضرت مهدی (عج) بیعت كند و شاید تنها حكمت در نزول آن پیامبر بزرگ خدا در این هنگام تقویت جبهه امام عصر و اعتراف و تصدیق حقانیت ایشان باشد .
عیسی بن مریم (ع) به فرمان امام عصر (عج) ساحر و خدعه كار یك چشم یعنی دجال فاسق و ستمكار را با لشكریانش كشته و شهرها را از شر و فتنه او رهایی می بخشد .
با برداشتن ابن موانع سد راه گسترش عدل و آزادی و آسایش ، بتدریج حكومت جهانی وحدت و عدل و قسط مهدوی استقرار یافته و با تجلی شط نور از كبریای عرش بر طور فرش ، نعمت و بركت و رحمت بر كویر تشنه دلان سرازیر شده ، وعده الهی به وقوع می پیوندد ؛ لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض و زمین بركات درونی و گنجهای پنهانی خود را كامل بیرون می ریزد و گوشه ای از زمین بدون كشت و زرع نمی ماند . در كل خداوند بركات فردی و اجتماعی را بر آنان نازل كرده و الدوله الكریمه به مفهوم واقعی آن بر تمام عالم سیطره می یابد و نه تنها شیرینی عدل و قسط را به همه جهانیان خواهد چشانید و پیروزی منطق اسلام بر دیگر منطقهای بی پایه را خواهند دید ، بلكه آب معرفت را به تشنگان آن می رسانند چه كلید هفتاد و دو باب علم تماما از طرف پروردگار حكیم در اختیار مصلح عدالت گسترش قرار گرفته و به واسطه این گنجینه های حكمت و دانش راه حقیقی كمال و سلوك الی الله را به جهانیان می نمایاند و وعده ای دیگر از پروردگار به حقیقت پیوسته و آیات انفسی و افقی را به تمامه بر اینان نشان می دهد . «سنریهم آیاتنا» .
در مجموع خداوند متعال در حدیث قدسی جلوه های حكومت مهدوی را چنین ترسیم می كند كه «ای پیامبر ! به وسیله تو و پیشوایان از نسل تو بر بندگان خویش رحمت می اورم و به وسیله قائم از بین شما ، زمین خود را از تقدیس و تهلیل و تكبیر و بزرگداشت مقام الوهیت ، آباد می سازم و به وجود او زمین را از دشمنانم پاك می كنم . آن را میراث اولیای خویش قرار می دهم و به وسیله او كلمه توحید را تعالی بخشیده ، كلمه كافران را به سقوط می كشانم و به دست او و به علم خود سرزمین ها و دل بندگانم را حیاتی تازه می بخشم و گنجها و ذخیره های پنهان را به مشیت خود برایت آشكار می كنم و با اراده خود او را بر نهایی ها و مكنونات قلبی دیگران آگاه می گردانم و با فرشتگان خود او را یاری می رسانم تا در اجرای فرمان من و تبلیغ دین من مددكار او باشم . او به حقیقت ولی من و براستی هدایتگر بندگان من است.»
نكته قابل توجه این كه امام قائم (عج) با زور بر جهانیان مسلط نمی شوند ، بلكه با فتح ابواب علم و رویت آیات الهی ، عاقلانه خودشان درك می كنند كه حكومت عدل مهدوی برای اینان از همه چیز بهتر است ؛ بنابراین با طوع و رغبت تمام زیر لوای عدالت گستر ، به پناه می روند .
اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من المنتظرین الظهوره» .
منبع : مرکز اطلاع‌ رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید