جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اعتراف نامه طراحان جنگ عراق


اعتراف نامه طراحان جنگ عراق
اعترافاتی كه این روزها ژنرال ها و سیاستمداران آمریكایی و انگلیسی درباره ناكامی در جنگ عراق بر زبان می آورند زوج طراح جنگ عراق، تونی بلر و جورج بوش را در بن بستی سخت قرار داده است.
اكنون بلر رهسپار واشنگتن شده است تا برای خروج ازبحرانی كه دامنگیر نومحافظه كاران در دو سوی آتلانتیك است راه چاره ای جست وجو كند.
رهبران واشنگتن و لندن همواره دورنمایی از امید را برای این جنگ ترسیم كرده بودند. آنان هیچ گاه حاضر نشدند واقعیتی را بپذیرند كه بر پایه شكست در صحنه عراق نقش بست.
بارها و بارها گروه مشاوران و همراهان دو رهبر آنگلوساكسون هشدار دادند كه فرآیند جنگ در عراق و افغانستان مسیر شكست را می پیماید اما پاسخ بوش و بلر به این توصیه ها و نقدها جز بی اعتنایی چیز دیگری نبود اما اكنون آن توصیه ها و مشورت ها رنگ سرزنش و مؤاخذه گرفته است و زمان حسابرسی از كارنامه فرماندهان كل در جنگ پرهزینه عراق و افغانستان فرارسیده است.
ظاهر ماجرا این است كه بوش و بلر تاكنون از این مخمصه جان سالم به در برده اند و كسان دیگری در رده های ارتش و سیاست خارجی كاخ سفید قربانی این شكست ها شده اند، اما در صحنه افكار عمومی اروپا و آمریكا كسی نیست كه از كنه این ماجرا بی خبر باشد كه شكست های بزرگ خاورمیانه دو متهم اصلی دارد و مسببان این حوادث همان هایی هستند كه اكنون گرد ضیافت سیاسی كاخ سفید به شور نشسته اند.
روزنامه ایندیپندنت روز چهارشنبه در صفحه نخست خود گزارشی از سخنان گروهی از دولتمردان و ارتشیانی را كه در ابتدا برای تحقق جنگ علیه عراق تئوری سازی كرده و استراتژی هایی نظامی جناح بازها را تدوین یا تشویق كرده بودند گردآورد.
ایندیپندنت در این گزارش یك چرخش بزرگ را به نمایش گذاشت، چرخشی كه در آن این طیف تئوری پردازان بتدریج از اندیشه گذشته خود بازگشتند تا حدی كه امروز جنگ عراق را هولناك تر و دورتر از تصور خود بیان می كنند.
▪ كالین پاول وزیر خارجه سابق آمریكا
وی در سال ۲۰۰۳ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت كه صدام حسین تسلیحات كشتار جمعی در اختیار دارد اما در مه ۲۰۰۴ اعتراف كرد كه ادعاها در این مورد «مبهم و اشتباه و در پاره ای موارد گمراه كننده» بوده است.
▪ كلنل تیم كالینز از افسران سابق ارتش انگلیس
كالینز در آستانه حمله به عراق سخنرانی مهیج و پرشوری می كند اما در سپتامبر ۲۰۰۵ می گوید: شاید تاریخ ثابت كند كه این حمله به عنوان بهترین عامل جذب نیرو برای القاعده عمل كرد.
▪ پل برمر حاكم آمریكایی عراق
او در ژانویه ۲۰۰۶ پذیرفت كه «جنگ عراق بسیار دشوارتر از آن چیزی بود كه انتظارش را داشتیم. تصور نمی كردیم كه به تبع آن شورش ها نیز سر برآورند.»
▪ زلمای خلیل زاد، سفیر آمریكا در عراق
او در ماه مارس در سخنانی با لفاظی و سخنوری خوشبینانه اش می گوید: «فتنه را ما به پا كرده ایم و اگر خشونت ها فروكش نكند، افغانستان طالبانی در مقایسه با عراق مانند یك بازی بچگانه خواهد بود.»
▪ جك استراو
این وزیر خارجه سابق انگلیس كه یكی از معركه بگیران جنگ بود، در ماه سپتامبر اعتراف كرد: «وضع جاری وخیم است، تصور می كنم كه پس از حمله نظامی اشتباهات بسیاری را مرتكب شدیم. در این باره تردیدی نیست.»
▪ ژنرال سر ریچارد دانات
این ژنرال انگلیسی ماه اكتبر در مصاحبه ای گفت: «نمی گویم مشكلاتی كه در سراسر دنیا با آنها مواجهیم ناشی از حضورمان در عراق است، اما بدون شك حضور ما در عراق این مصائب را وخیم تر می كند.»
▪ ریچارد پرل
او را یكی از پدرخوانده های فكری جنگ می دانند، اما در ماه نوامبر ضمن تغییر رویه اعتراف كرد: «در حمله به عراق اشتباهات بزرگی رخ داد. سطح بی رحمی هایی كه شاهد آنها هستیم به راستی كه هولناك است.»
▪ كن آدلمن، معاون سابق نماینده آمریكا در سازمان ملل
وی از نومحافظه كاران مطرح است كه ماه گذشته خاطرنشان كرد: «تیم امنیت ملی آمریكا به یكی از بی كفایت ترین تیم ها در دوران پس از جنگ تبدیل شد. هر یك از اعضا به تنهایی اشتباهات بزرگی را مرتكب شده اند، اما اشتباهات آنان در مجموع مرگ آور بوده است.»
▪ دونالد رامسفلد، وزیر مستعفی دفاع آمریكا
یك یادداشت افشا شده این وزیر نشان می دهد كه او به دنبال تغییر تاكتیك های آمریكا در عراق بوده است. او نوشته است: «از دیدگاه من، زمان ایجاد تعدیل های بزرگ فرا رسیده است. عملكرد نیروهای آمریكایی به قدر كفایت خوب نیست.»
▪ رابرت گیتس، جانشین رامسفلد
روز سه شنبه در یكی از جلسات سنا از وی پرسیده شد كه آیا آمریكا در جنگ عراق پیروز می شود؟ او پاسخ داد: «خیر.» اما هشدار داد كه امكان دارد وضعیت عراق به یك «آتش منطقه ای» منجر شود.
برگردان : هرمز برادران
منبع :روزنامه ایندیپندنت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید